Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In welke stand fotograferen jullie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: In welke stand fotograferen jullie

    heb dit draadje erop nagelezen, daar ik ook graag weet hoe een ander het doet.
    en mij nog steeds kan verbeteren door de info die ik hier kan vinden.
    av,tv, m stand bij normaal gebruik geven die allen de zelfde waarde weer.
    probeer zelf maar eens uit zet je toestel op av en kies voor een voorbeeld te nemen f/8 je toestel zal in dit geval de bijhorende sluitertijd instellen naargelang de hoeveelheid licht er op dat moment aanwezig is vb. 250/sec.
    zet nu je toestel op tv met ingestelde waarde op 250/sec en zal een f waarde geven van f8 eveneens op M stand zal je deze waardes ook terug vinden.
    in de meeste gevallen zal dit een juiste instelling zijn en je opname zal juist belicht zijn.
    maar er zijn situaties waar dit niet zo is, zoals Mriya aanmerkt mijn luchten zijn uitgebrandt.
    voor zo een situatie gaat een instelling zoals hierboven beschreven niet juist zijn.
    hoe los ik dat op dat deze toch een bevredigd beeld krijg of bekom.
    je hebt een paar mogelijkheden,
    -kijk naar je histogram van de foto die je genomen hebt en kijk waar de waardes die rechts liggen (in dit geval voor die uitgebrande lucht) zullen de waardes omhoog gaan tegen de rechtse kant wat aangeeft dat er overbelichting is.
    kompenseer dit met de instelling overbelichting/onderbelichting knop. hoeveel? dit dien je proefondervindelijk vast te stellen tot de de curve of hoe dit ook noemt in je histogram niet meer tot tegen de rechterkant aanleund.
    -op mijn toestellen (canon) staat een instelling overbelichting waarschuwing die steeds aanstaat bij mij. zodra ik de foto genomen heb en er is overbelichting gaat deze in het previeuw scherm de plekken oplichten die overbelichting vertonen, met de over-onderbelichting instelling corigeer ik deze en maak een nieuwe foto.

    hopelijk heb je hier iets aan, mocht het èèn of ander niet duidelijk zijn dan hoor ik dat wel

    grts
    Korandoke
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

    Comment


    • #17
      Re: In welke stand fotograferen jullie

      65% Av
      33% M (vooral als ik moet flitsen)
      2% Tv

      Ben echter meer en meer geneigd om ook vaak M te gaan gebruiken ipv Av...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #18
        Re: In welke stand fotograferen jullie

        Ik betrap mijzelf erop dat ik meestal TV gebruik om eerlijk te zijn. Waarschijnlijk een gewoonte?
        Ik heb een tijdje M geprobeerd, wat meestal niet goed uitdraait

        Comment


        • #19
          Re: In welke stand fotograferen jullie

          Ook in september gestart met avondschool. De eerste maand gebruikten we de P stand, maar nu moeten we in M schieten. Heerlijk! Zelf die keuzes maken, zelf zoeken en zoeken en zoeken. M is voor mij al de beste manier geweest om te leren werken met een toestel. Hoe komt dat nu weer?, hoor ik me vaak zeggen en dan ga ik zoeken waaraan het ligt. Kan soms ook gewoon aan de setting liggen, aan de weersomstandigheden,....
          Vind het gewoon spannender om in M te werken.
          https://www.tinicleemputfotografie.com/

          Comment


          • #20
            Re: In welke stand fotograferen jullie

            Altijd M.

            Comment


            • #21
              Re: In welke stand fotograferen jullie

              Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
              M is voor mij al de beste manier geweest om te leren werken met een toestel. Hoe komt dat nu weer?, hoor ik me vaak zeggen en dan ga ik zoeken waaraan het ligt. Kan soms ook gewoon aan de setting liggen, aan de weersomstandigheden,....
              Vind het gewoon spannender om in M te werken.

              Dat gevoel heb ik ook. Vind het ook uitdagender. Helaas gaat dit voorlopig nog ten koste van de compositie. Een takske van een boom dat er niet had moeten bij opstaan en dergelijke waar ik meer bezig was met mijn toestel goed te krijgen dan met het kaderen van het beeld. Ik geloof er echter in dat het beeld wel zal komen als ik mijn toestel volledig onder de knie heb.
              Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

              Comment


              • #22
                Re: In welke stand fotograferen jullie

                Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                Dat gevoel heb ik ook. Vind het ook uitdagender. Helaas gaat dit voorlopig nog ten koste van de compositie. Een takske van een boom dat er niet had moeten bij opstaan en dergelijke waar ik meer bezig was met mijn toestel goed te krijgen dan met het kaderen van het beeld. Ik geloof er echter in dat het beeld wel zal komen als ik mijn toestel volledig onder de knie heb.
                Kijken naar je beeld dat je genomen hebt en dan terug schieten. En testbeelden maken doe ik ook altijd, om te kijken hoe het licht zit...
                https://www.tinicleemputfotografie.com/

                Comment


                • #23
                  Re: In welke stand fotograferen jullie

                  Ik gebruik liefst de A-stand om mijn scherptediepte te bepalen, ik heb graag DOF in mijn onderwerpen. Bij bewegende voorwerpen, vooral dieren, kies ik S.

                  Manueel heb ik nog niet veel gebruikt, enkel bij panoramafoto's. Bij M moet ik nog teveel nadenken en ik oefen liever op mijn kadrage en scherpstelling.
                  Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

                  Comment


                  • #24
                    Re: In welke stand fotograferen jullie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
                    Ik gebruik liefst de A-stand om mijn scherptediepte te bepalen, ik heb graag DOF in mijn onderwerpen.
                    je hebt altijd dof in je onderwerp (maar ik begrijp wat je wil zeggen he )
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #25
                      Re: In welke stand fotograferen jullie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
                      Ik betrap mijzelf erop dat ik meestal TV gebruik om eerlijk te zijn. Waarschijnlijk een gewoonte?
                      Ik heb een tijdje M geprobeerd, wat meestal niet goed uitdraait
                      Met TV heb je het probleem dat je geen invloed hebt of toch moeilijk op voorhand gaat weten hoe je scherptediepte zit. Als je dan iets van de achtergrond wil isoleren wordt het heel moeilijk.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: In welke stand fotograferen jullie

                        Oorspronkelijk geplaatst door hans swolfs Bekijk bericht
                        je hebt altijd dof in je onderwerp
                        lol...

                        Comment


                        • #27
                          Re: In welke stand fotograferen jullie

                          Hey juppekes

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Dat is toch niks anders als de camera doet in de automatische standen.
                          Ik heb geen andere keuze hoor

                          Maar hier doe ik het zelf.

                          Het gaat allemaal heel snel, en graag heb ik een beetje variatie van een vliegtuig die land, nog in de lucht, net niet op de grond, enkel met de achterwielen op de grond, dan volledig op de grond, dan nog eventueel tijdens het afremmen als de startbaan nog nat is, dat heeft een mooi effect, enz....

                          Dus hier heb ik geen tijd om even naar mijn schermpje te kijken of de foto geen uitgebrande plekken heeft, of eventjes kijken in het histogram.
                          Bootjes

                          Comment


                          • #28
                            Re: In welke stand fotograferen jullie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                            Ik ben beginnend fotograaf die in september met avondschool is gestart.
                            Ik fotografeer met mijn toestel altijd in de M (manueel) stand omdat ik er van uit ga dat ik zo het meeste leer en dat dit de stand is waar fotografen in werken.

                            Wanneer ik de vraag stel aan andere amateurfotografen dan hoor ik vaak dat zij in de AV (diafragma) of TV (sluiter) stand werken. Mijn vraag is nu, maak ik het mezelf te moeilijk of maken die anderen het zichzelf te makkelijk? Welk is eigenlijk de reguliere stand waarin een fotograaf in werkt?
                            Stand ? => In de regel staand, wijdbeens. Maar afhankelijk van het onderwerp, wil ik nog wel eens door de knieën zakken.
                            De instelling van de camera varieert meer.
                            Meestal voor het gemak - Sigma SA300n - 'P", dan kan ik én sluitertijd én diafragma aanpassen.
                            Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                            Comment


                            • #29
                              Re: In welke stand fotograferen jullie

                              Meestal rechtstaand... en soms al eens liggend...

                              OT: hangt een beetje van de situatie af maar M, Tv en AV zijn mijn favo's, kortelings ook de P stand ontdekt via nuttige info op 't Pentax forum.
                              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                              Comment


                              • #30
                                Re: In welke stand fotograferen jullie

                                Ik gebruik de NERDI stand. Dit is de verzamelnaam voor het instellen van controls op een gegeven willekeurige camera, op zodanige wijze, dat er datgene gefotografeerd wordt wat ik (Nerdi dus) in gedachten heb.

                                YMMV, Nerdi

                                NB. Schoonmoeders fotografeer ik bv. in AUTO stand, dan ben ik sneller klaar.

                                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                                Comment

                                Working...
                                X