Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

poll 10

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Stemmeke ook weer gezet...

Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

Comment

De keuze die ik wou maken zat er eigenlijk niet tussen : al die onscherpe vissen maken het voor mijn gevoel wat te druk.
      Mavica CD200 VCL-HG2037X VCL-MHG07A

Comment

voila weer gestemd...

www.gijbels.net

Comment

I'ts done
          Respect begint bij uzelve

Comment

Ook weer mijn stem
            D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
            www.langenacker.nl

Comment

Ah den Pol is daar weer.
              Is dat jouw echte naam.
              Ik weet dat jouw nickname "Erik Mansvelders" is, maar vraag mij nu af wat je echte naam is.
              http://pieterbie.skynetblogs.be

Comment

Ik heb ook weer gepolld...
                Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

http://www.timdebacker.be

Comment

Ook weer gepolld...of is het gepolled

Comment

Hustler, je begrijpt het nog niet helemaal. Je vraagt je af waarom ik deze foto laat zien (je vermoed dat ik betere aquariumfoto's heb gemaakt). Toch ben je in je eigen reply al in de buurt van een antwoord - deze fotot is zoals je weet inderdaad bedoeld voor een boek over fotografie.

Dat wil daarom niet zeggen dat ik dit een mooie of geslaagde foto zou moeten vinden. Een fotoboek is iets anders dan een leerboek over fotografie. Ik zal je een concreet idee geven waarom ik deze foto hier in de poll gebruik.

Als de vissen eens 10 sec roerloos wilden blijven hangen, zou gebruik van een statief het mogelijk maken lang te belichten en zo een grote scherptediepte zelfs mogelijk maken. Maar dat wilden deze exemplaren in diergaarde Blijdorp om een of andere reden niet. Mijn tip in het boek zal zijn om in een dergelijke situatie eens panning te proberen (je kunt aan de streepjes in het water zien dat ik dat hier nl heb gedaan). Maar aangezien niet alle vissen precies met dezelfde snelheid dezelfde kant op zwemmen, zal dus eigenlijk alleen die ene vis redelijk scherp worden die gevolgd wordt.

Panning is een lastige techniek die soms goed lukt, soms niet. Van deze foto vind ikzelf dat de scherpte van deze vis nèt op het randje zit. Als die onscherper is dan deze, vind ik de panning niet geslaagd. Ook is het probleem dat je met deze techniek dus maar één vis scherp krijgt (of er moet er toevallig nog eentje precies meezwemmen).

In het boek zal ik bij deze tip deze foto als voorbeeld plaatsen met de opmerking dat ik vind dat de panning minstens deze scherpte op zal moeten leveren. Daarnaast plaats ik de opmerking dat door gebruik van panning waarschijnlijk alleen het gepande onderwerp scherp zal zijn en dat niet iedereen dat zo geslaagd zal vinden. Dat zijn dus mijn meningen die ik daarbij verkondig. Door de poll heb ik echter de mogelijkheid om die persoonlijke meningen ook enigszins te toetsen. En ik kan resultaten zelfs concreet gebruiken in het boek. Want als hier bv 85% zegt dat het leuk is dat daardoor juist die ene scherpe vis eruit springt, dan kan ik mijn waarschuwing daarover dus nuanceren. (tot nu toe kiest overigens ruim 50% voor dit antwoord, en dat is al meer dan ik had verwacht).

Het heeft dus totaal niets te maken met of ik foto's uit de poll mooi vind of niet. Als ik deze als hele mooie foto had willen presenteren, dan had je die in Showcase aangetroffen. Had ik er andere dingen over te weten willen komen, dan had ik deze in Beoordeel mijn foto geplaatst.

Comment

Zalig gewoon kunnen kiezen zonder je te moeten verantwoorden waarom je dit of dat beter vind.
                      Groetjes,

Rudi Petitjean

NATURE GALLERY

Comment

Is gebeurd!
                        Voor mij hoeft een pollenfilter er nooit te komen
                        Is this the real life? Is this just fantasy?
                        Canon EOS 7D - Welkom op http://karel.smugmug.com

Comment

aaaah, alweer naast het net gevist
                          lijn
                          canon eos 350d

Comment

Ik wou dat mijn vissen lang genoeg bleven stilzitten om zoiets te doen .
                            Die panning-truc kan ik ook misschien eens toepassen, want ik heb geen vissen die netjes blijven zweven...

Gestemd!
                            Canon 10D, glass, flashes & extra's
                            Fuji S602Z & extra's
                            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Hustler, het spijt me, maar ik denk ik dat ik met mijn replies duidelijk heb gemaakt best met je in discussie te willen gaan over de opzet van mijn polls. Maar als je op mijn opmerkingen gaat reageren met bv 'niet zeveren manneke', dan wordt dat wel lastig.

Belangrijker nog: Ik heb hier op BD kennis gemaakt met vele aardige, leuke, toffe mensen (door sommige seperatisten nog steeds hardnekkig gescheiden in Belgen en Nederlanders). Aangezien het mij niet kan schelen in welk land ze wonen, heb ik geen enkele behoefte om je spelletje van 'de zeverende onzinnige Hollander versus de domme Belg' verder nog mee te spelen...

Comment

Originally posted by steward
                                Zalig gewoon kunnen kiezen zonder je te moeten verantwoorden waarom je dit of dat beter vind.
                                Mij gedacht.
                                mvg FrançoisVM
                                Canon 7D

Comment

Working...
                                X