Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Het begrip kleurruimte zal niet voor iedere fotograaf duidelijk zijn. Het is echter wel van belang wat te weten over kleurruimten wanneer je wat professioneler met je fotografie aan de slag wilt. Elk apparaat binnen je workflow beschikt over een bepaalde kleurruimte; je camera, de monitor waarop je de afbeelding bekijkt, het programma dat je daarvoor gebruikt en de printer (of afdrukcentrale) waarmee je het eindresultaat maakt. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat op elk moment de juiste kleurruimte gebruikt wordt.
Never resist temptation or it could go away...
Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel
Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De SmetBekijk bericht
Je zou dikwijls met bepaalde kleuren rare resultaten kunnen bekomen.
Daarom vond ik het vreemd dat Demeyereg alsnog aanraadt iemand in Adobe RGB te laten werken, zo goed als zeker wetende dat die persoon niet de geschikte monitor heeft.Mvg,
Frederic
Van bovenstaande rare resultaten of minder saturatie heb ik nog nooit iets gemerkt Frederic, hoewel mijn toestel steeds in adobe RGB staat, alsook Nikon capture staat steeds op deze instelling, en trouwens kijk maar eens bij Adobe CS gebruikers, bij 90% staat de kleurinstelling op Adobe RGB (1998) CMYK Euroscale Coated v2 wat ook aangeraden wordt in Europa.
Als je dan een sRGB beeld bewerkt met Photoshop die in Adobe RGB staat, zit dan daar niet het probleem ? Wellicht een vraag voor de vakspecialisten zoals Kristof Pattyn ik stuur hem eens een mail.
Daarom vond ik het vreemd dat Demeyereg alsnog aanraadt iemand in Adobe RGB te laten werken
Ik vind daar helemaal niets vreemd aan, en vind het zonde om gelijk welke informatie te laten verloren gaan, want als je in sRGB en jpg werkt laat je eigenlijk een stukje kleurinformatie verloren gaan, daarom zweer ik bij RAW en het behoud van de maximale informatie, daarom dat ik Adobe RGB aanraad, je weet immers nooit wat er met je beelden kan of zal gebeuren, en de kans zit er dik in dat binnen een paar jaar alle schermen een veel groter kleurruimte kunnen weergeven.
Als je dan een sRGB beeld bewerkt met Photoshop die in Adobe RGB staat, zit dan daar niet het probleem ?
dit is niet direct een probleem, als je in een breeder gamut werkt dan de originele foto worden de waarden hermapt, maar niet aangevuld.
Er zijn enkel tijdelijk (voor het bewaren) extra kleuren mogelijk tijdens het bewerken, maar eens gesaved wordt je basis kleurprofiel terug gerespecteerd.
Wat ik me echter afvraag is hoe de populaire fotoafdrukcentrales omgaan met de aangeleverde JPG's. Werken ze volgens het (eventueel) ingesloten kleurprofiel of gaan die altijd uit van sRGB?
Stel hun gewoon de vraag
Als ze niet kunnen antwoorden kan je maar beter ergens anders gaan. Ik ben nu ingesteld op de Fuji Frontier printer (bijna alle fotoboeren die Fuji hebben zijn het die "frontiers") en die ICC profielen kan je gewoon downloaden. Op sommige websites vermelden de afdrukcentrales hun ICC profielen en waar je ze kan downloaden.
Sommige (populaire, lees goedkope) afdrukcentrales "overrulen" het ingebedde kleurprofiel in je jpeg ! Opletten dus.
@ Geert, ik ben ook geen specialist terzake hoor in deze materie, ik werk met hetgeen mij het beste uitkomt.
In mijn geval schiet ik alles raw en mijn library bevat al mijn beelden en van hieruit vertrek ik iedere keer er een beeld naar het net moet of naar een klant of naar een labo.
In de raw is geen kleurenruimte vervat. Bij bewerken in Aperture is er nog geen sprake van srgb of adobergb, bij exporten staan mijn settings voor internetbeelden tem 16-bit PSD files allen in sRGB. Ik heb geen klanten die gebaat zijn met AdobeRGB, ook de meeste labo's verwachten sRGB.
Ik zou wel eens een test willen zien op een 12kleurenepsonprinter met hetzelfde beeld in sRGB export en adobeRGB. Tot nog toe zijn al mijn vergrotingen gemaakt vanaf SRGB.
Maar als we raw schieten en we herexporteren een beeld in de toekomst naar AdobeRGB, als we zien dat daar voordelen in te vinden zijn, is er geen man overboord.
Het belangrijkste is dat we raw schieten. We kunnen dan nog alle kanten op.
Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattynBekijk bericht
@ Geert, ik ben ook geen specialist terzake hoor in deze materie, ik werk met hetgeen mij het beste uitkomt.
In mijn geval schiet ik alles raw en mijn library bevat al mijn beelden en van hieruit vertrek ik iedere keer er een beeld naar het net moet of naar een klant of naar een labo.
In de raw is geen kleurenruimte vervat. Bij bewerken in Aperture is er nog geen sprake van srgb of adobergb, bij exporten staan mijn settings voor internetbeelden tem 16-bit PSD files allen in sRGB. Ik heb geen klanten die gebaat zijn met AdobeRGB, ook de meeste labo's verwachten sRGB.
Ik zou wel eens een test willen zien op een 12kleurenepsonprinter met hetzelfde beeld in sRGB export en adobeRGB. Tot nog toe zijn al mijn vergrotingen gemaakt vanaf SRGB.
Maar als we raw schieten en we herexporteren een beeld in de toekomst naar AdobeRGB, als we zien dat daar voordelen in te vinden zijn, is er geen man overboord.
Het belangrijkste is dat we raw schieten. We kunnen dan nog alle kanten op.
Groeten.
dit is inderdaad de bedoelde workflow zowel in aperture als in lightroom.
een output profiel is een output profiel.
Probeer eens met je eigen printer een GrangerRainbow.tif af te drukken met de verschillende profielen. Je zal het verschil duidelijk zien.
Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattynBekijk bericht
@ Geert, ik ben ook geen specialist terzake hoor in deze materie, ik werk met hetgeen mij het beste uitkomt.
In mijn geval schiet ik alles raw en mijn library bevat al mijn beelden en van hieruit vertrek ik iedere keer er een beeld naar het net moet of naar een klant of naar een labo.
In de raw is geen kleurenruimte vervat. Bij bewerken in Aperture is er nog geen sprake van srgb of adobergb, bij exporten staan mijn settings voor internetbeelden tem 16-bit PSD files allen in sRGB. Ik heb geen klanten die gebaat zijn met AdobeRGB, ook de meeste labo's verwachten sRGB.
Ik zou wel eens een test willen zien op een 12kleurenepsonprinter met hetzelfde beeld in sRGB export en adobeRGB. Tot nog toe zijn al mijn vergrotingen gemaakt vanaf SRGB.
Maar als we raw schieten en we herexporteren een beeld in de toekomst naar AdobeRGB, als we zien dat daar voordelen in te vinden zijn, is er geen man overboord.
Het belangrijkste is dat we raw schieten. We kunnen dan nog alle kanten op.
Groeten.
Bedankt Kristof,
Net wat ik ook dacht en hier heb neergezet, zoals we hier reeds meermaals hebben gezegd, werk in RAW, dan kan je nog alle kanten uit, maar toch blijf ik de mensen die niet in RAW maar in jpg werken aanraden om op hun toestel Adobe RGB in te stellen, deze kleurruimte is groter en kan je steeds omzetten naar sRGB, omgekeerd kan ook, maar heeft geen zin.
Nu is hier reeds de opmerking gekomen dat bij sommige mensen AdobeRGB kleuren op hun scherm als minder gesatureerd of eigenaardig overkomen, die ervaring heb ik niet, hoe dat komt dat weet ik niet, mischien de instellingen scherm en schermkaart.
Het is wel zo dat wanneer ik bvb. een PSDfile exporteer met adobergb, deze opendoe in PS en daar een srgb profiel aan assign dat dan de kleuren ook heel vervlakken. Eigenlijk moet ik convert to profile srgb doen in dat geval.
De kleuren vervlakken omdat je eigenlijk een verkeerde kleurenruimte aankoppelt.
Sommige programma's zoals bepaalde browsers interpreteren zo een adobergb als srgb en tonen een verkeerde interpretatie van je beeld.
Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattynBekijk bericht
Bij bewerken in Aperture is er nog geen sprake van srgb of adobergb, bij exporten staan mijn settings voor internetbeelden tem 16-bit PSD files allen in sRGB.
Huh ?
Je bewerkt je beeld toch binnen een bepaalde werkruimte. In Aperture doe je toch een on-screenprofile volgens het profile dat is ingesteld. Je hebt toch basis instellingen die je "een beeld" geven op je scherm. Hoe kan je anders weten wat je aan het doen bent ?
Huh ?
Je bewerkt je beeld toch binnen een bepaalde werkruimte. In Aperture doe je toch een on-screenprofile volgens het profile dat is ingesteld. Je hebt toch basis instellingen die je "een beeld" geven op je scherm. Hoe kan je anders weten wat je aan het doen bent ?
Tjerri
Er is een verschil tussen het scherm voorbeeldprofiel en de verwerking.
Het voorbeeldprofiel wordt gevolgd om te tonen op het scherm maar dit kan je ten alle tijden aanpassen. het uiteindelijke profiel bepaal je bij het exporteren.
De berekeningen gebeuren bij het exporteren.
Gain technology and business knowledge and hone your skills with learning resources created and curated by O'Reilly's experts: live online training, video, books, our platform has content from 200+ of the world's best publishers.
Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattynBekijk bericht
Het is wel zo dat wanneer ik bvb. een PSDfile exporteer met adobergb, deze opendoe in PS en daar een srgb profiel aan assign dat dan de kleuren ook heel vervlakken. Eigenlijk moet ik convert to profile srgb doen in dat geval.
je moet ALTIJD Omzetten naar... gebruiken.
Profiel toewijzen doe je ALLEEN als je een foto ZONDER kleurprofiel binnenkrijgt (wat heel zelden zal gebeuren uiteraard en dan nog heb je het raden naar welk profiel je moet toewijzen).
# Hans ik was aan het meedenken met een eerdere poster die zocht waar het misging en hij heel foute kleuren kreeg, dit was een mogelijke fout in zijn werkwijze. Ik heb misschien niet duidelijk genoeg laten overkomen dat ik dit opzettelijk misdeed om dezelfde afwijking te bekomen als de mensen die last hadden van afwijkende kleuren.
Ik vermeld toch ook dat ik convert to profile gebruik :-) op het einde.
Ik wou eens kijken op uw blog naar de tomorrowlandpics maar ik krijg heel de tijd 'internal server' errors? Ik gebruik Safari. Greets
Last edited by kristofpattyn; 4 oktober 2010, 11:22.
Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattynBekijk bericht
# Hans ik was aan het meedenken met een eerdere poster die zocht waar het misging en hij heel foute kleuren kreeg, dit was een mogelijke fout in zijn werkwijze. Ik heb misschien niet duidelijk genoeg laten overkomen dat ik dit opzettelijk misdeed om dezelfde afwijking te bekomen als de mensen die last hadden van afwijkende kleuren.
Ik vermeld toch ook dat ik convert to profile gebruik :-) op het einde.
ah ok, dan begreep ik u verkeerd
Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattynBekijk bericht
Ik wou eens kijken op uw blog naar de tomorrowlandpics maar ik krijg heel de tijd 'internal server' errors? Ik gebruik Safari. Greets
dat ligt aan de link in mijn handtekening... subdomein & zenphoto gaat niet zo goed samen blijkbaar... als je nu klikt in mijn handtekening zou het moeten gaan (ofwel gewoon http://www.photastic.be/zenphoto/tomorrowland-zaterdag/ klikken )
Comment