Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sRGB of Adobe RGB

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: sRGB of Adobe RGB

    Oorspronkelijk stonden alle digitale camera's standaard ingesteld op sRGB omdat dit de kleurruimte is die de commerciële printers gebruikten (en nog steeds gebruiken). Amateurfotografen staken hun geheugenkaart rechtstreeks in zo'n commerciële printer voor hun afdrukken, zonder dat er veel poespas met Photoshop aan te pas kwam, laat staan het omzetten naar andere kleurruimten voor zover men wist dat die bestonden.
    Blijkbaar staan, traditioneel, alle camera's nog steeds standaard op sRGB, alhoewel de meeste fotografen nu goed (tot zeer goed) op de hoogte zijn van Photoshop.
    Print je zelf af, of in een commerciële afdrukcentrale, laat je camera dan staan in sRGB.
    Fotografeer je voor professionele doeleinden, stel je camera dan in op "Adobe RGB (1998)". Publiceer je deze beelden ook op het internet voor fora (zoals Belgium Digital) of voor je eigen website, zet ze dan om op de volgende manier met Photoshop: Edit > Convert to profile > kies voor destination space: Adobe RGB (1998).
    beeldbank www.arterra.be
    persoonlijke site www.wildeyes.be
    Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

    Comment


    • #47
      Re: sRGB of Adobe RGB

      Ik studeer aan de hoge school gent en daar moeten we op Adobe RGB fotograferen.
      De werkruimte ( in photoshop) staat ook op Adobe RGB (1998).
      En inderdaad bij het opslaan, komen de kleuren té gesatureerd over, probeer hier nog een oplossing voor te vinden, want hej, ik wil gene overgestatureerde foto's op internet
      Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

      Comment


      • #48
        Re: sRGB of Adobe RGB

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Prof. monitoren zoals Eizo er een paar heeft kunnen deze kleurruimte voor 98% weergeven, maar zijn dan ook heel duur, hetzelfde met prof. printers en prof. drukwerk.

        Mensen die bezig zijn met het ontwerp van staalboeken van bv. gevelstenen moeten zoveel mogelijk de ware kleuren kunnen benaderen, en eisen dan ook deze Adobe RGB kleurruimte.
        Zo professioneel moet je het niet zoeken. Mijn Dell 2408 doet ook >100% Adobe RGB (102% volgens de fabrikant) en je merkt dat zonder calibratie alles gewoon te fel is. Na calibratie wordt de desktopervaring weer wat draaglijker en toepassingen die zich niet bewust zijn van kleurruimtes gaan dan ook sRGB waarden netjes weergeven.

        Mensen die professioneel bezig zijn met kleur kunnen in principe eender welke kleurruimte in hun workflow opnemen. Dat ze Adobe RGB eisen is volgens mij meer uit gewoonte of niet beter weten.
        pixelpusher

        Comment

        Working...
        X