Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sRGB of Adobe RGB

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: sRGB of Adobe RGB

    Dank voor dit antwoord, Kris. Misschien was m'n vraag niet duidelijk genoeg. Ik gebruik het Shareware programma Exif Everywhere vandaag de dag om de EXIF-data van foto's op het web (b.v. hier op BD) te bekijken. Vroeger (en ik heb het nog geïnstalleerd) gebruikte ik daarvoor het freeware programma Reveal. Dat doet het nog onder Snow Leopard, maar niet meer zoals onder Leopard.
    Deze EXIFs kan ik bekijken zonder dat ik een foto effectief moet downloaden naar mijn Mac.
    Any way... in die EXIF-waarden vind ik blijkbaar niets over kleurruimte, of kijk ik verkeerd?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #17
      Re: sRGB of Adobe RGB

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Dank voor dit antwoord, Kris. Misschien was m'n vraag niet duidelijk genoeg. Ik gebruik het Shareware programma Exif Everywhere vandaag de dag om de EXIF-data van foto's op het web (b.v. hier op BD) te bekijken. Vroeger (en ik heb het nog geïnstalleerd) gebruikte ik daarvoor het freeware programma Reveal. Dat doet het nog onder Snow Leopard, maar niet meer zoals onder Leopard.
      Deze EXIFs kan ik bekijken zonder dat ik een foto effectief moet downloaden naar mijn Mac.
      Any way... in die EXIF-waarden vind ik blijkbaar niets over kleurruimte, of kijk ik verkeerd?
      ik zal ne keer nakijken welk een goed tool is voor webgebruik, in voorvertoning staat het als profiel naam en bij aperture staat het niet in de standaard set maar moet je dit zelf activeren. later meer.

      Comment


      • #18
        Re: sRGB of Adobe RGB

        Ik heb het ondertussen begrepen.
        Alles laten staan zoals het standaard staat, nl op sRGB.
        Uiteindelijk gebruik ik als software enkel Photoshop elements 7 en geen verdere gesofisticeerde programma's.
        Aan allen die geantwoord hebben, bedank voor de tips.
        stephaan
        www.stephoto.be – Nikon D90 * AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5 – 5.6 G-ED * AF-S Nikkor 18-70mm 1:3.5 – 4.5 G ED * AF-Nikkor 75-240 mm 1:4.5 – 5.6 D * Tamron AF-18 – 250 1:3.5 – 6.3 (IF) Macro * - Tamron Macro 90mm 2.8 -Nikon Speedlight SB 600.

        Comment


        • #19
          Re: sRGB of Adobe RGB

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Eigenlijk zijn beiden goed, maar Adobe RGB heeft een grotere kleurruimte, letwel, dat kan je op de meeste monitoren niet zien, en ook kunnen de meeste printers dat niet afdrukken, alleen op prof. afdrukken zou je het kunnen zien.
          Maar ik zie weinig redenen om je toestel niet in Adobe RGB in te stellen.
          Als je die grotere kleurruimte op de meeste monitoren NIET kunt zien, en de meeste printers kunnen GEEN adobe RGB afdrukken, dan stel ik mij de vraag waarom je weinig redenen ziet om je toestel NIET in die kleurruimte in te stellen.
          Je verkiest dus een instelling waarvan je het resultaat toch niet kunt zien en toch niet kunt afdrukken...? Jawadde, dat begint serieus op het paranormale te lijken...

          Mvg,
          Frederic

          Comment


          • #20
            Re: sRGB of Adobe RGB

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Ik heb wel een vraagje: kun je in de EXIF b.v. achterhalen wat de gebruikte kleurruimte is, sRGB of aRGB? Als Mac gebruikers beschikken wij niet eens over Internet Explorer, dus wij gebruiken (ik zei bijna "noodgedwongen", maar dat is een foute woordkeuze ) een andere browser. Bij ons is dat Safari.
            Met Opanda Viewexif zie ik de kleurruimte van de foto (als de exif in de foto zit).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: sRGB of Adobe RGB

              Dank je, Bart. Ik ga nog eens een paar EXIF-viewers voor Mac bekijken...
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #22
                Re: sRGB of Adobe RGB

                Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                Als je die grotere kleurruimte op de meeste monitoren NIET kunt zien, en de meeste printers kunnen GEEN adobe RGB afdrukken, dan stel ik mij de vraag waarom je weinig redenen ziet om je toestel NIET in die kleurruimte in te stellen.
                Je verkiest dus een instelling waarvan je het resultaat toch niet kunt zien en toch niet kunt afdrukken...? Jawadde, dat begint serieus op het paranormale te lijken...

                Mvg,
                Frederic
                Prof. monitoren zoals Eizo er een paar heeft kunnen deze kleurruimte voor 98% weergeven, maar zijn dan ook heel duur, hetzelfde met prof. printers en prof. drukwerk.

                Mensen die bezig zijn met het ontwerp van staalboeken van bv. gevelstenen moeten zoveel mogelijk de ware kleuren kunnen benaderen, en eisen dan ook deze Adobe RGB kleurruimte.



                Uploaded with ImageShack.us
                Last edited by Guest42; 30 september 2010, 16:43.

                Comment


                • #23
                  Re: sRGB of Adobe RGB

                  Een goed vertrekpunt (met links).
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #24
                    Re: sRGB of Adobe RGB

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Dank je, Bart. Ik ga nog eens een paar EXIF-viewers voor Mac bekijken...
                    intussen een en ander geprobeerd en "exif viewer v 2.7.1" doet het hier prima.
                    als je met snow leopard werkt heb je wel deze 2.7.1 nodig anders zou er een probleem kunnen zijn met de drag en drop.

                    Comment


                    • #25
                      Re: sRGB of Adobe RGB

                      Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                      Als je die grotere kleurruimte op de meeste monitoren NIET kunt zien, en de meeste printers kunnen GEEN adobe RGB afdrukken, dan stel ik mij de vraag waarom je weinig redenen ziet om je toestel NIET in die kleurruimte in te stellen.
                      Je verkiest dus een instelling waarvan je het resultaat toch niet kunt zien en toch niet kunt afdrukken...? Jawadde, dat begint serieus op het paranormale te lijken...

                      Mvg,
                      Frederic
                      Het gaat hem niet enkel om het zien, het gaat hem bij kleurmanagment om de basisgegevens die gebruikt worden om de afbeelding om te rekenen naar het output profiel.

                      waarom geeft men nog geld aan deftig materiaal? de meesten zien het verschil toch niet.

                      Comment


                      • #26
                        Re: sRGB of Adobe RGB

                        Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                        Als ik een foto met als kleurprofiel Adobe RGB post...komt hij heel gedesatureerd over. Als ik hem in sRGB post...zijn de kleuren goed. Klopt dat?
                        Als je dat waarneemt, waarom zou dat dan niet kloppen?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #27
                          Re: sRGB of Adobe RGB

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Eigenlijk zijn beiden goed, maar Adobe RGB heeft een grotere kleurruimte, letwel, dat kan je op de meeste monitoren niet zien, en ook kunnen de meeste printers dat niet afdrukken, alleen op prof. afdrukken zou je het kunnen zien.
                          Maar ik zie weinig redenen om je toestel niet in Adobe RGB in te stellen.
                          De actuele monitors kunnen wellicht meer kleuren weergeven dan die uit de sRGB-kleurruimte. De voorwaarde is dan vanzelfsprekend dat je je grafische kaart en monitor niet op sRGB laat staan.
                          Voor printen is het altijd al zo geweest dat CMYK het best overeenstemt met de kleurruimte Adobe RGB. Wat ik me echter afvraag is hoe de populaire fotoafdrukcentrales omgaan met de aangeleverde JPG's. Werken ze volgens het (eventueel) ingesloten kleurprofiel of gaan die altijd uit van sRGB?
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                          Comment


                          • #28
                            Re: sRGB of Adobe RGB

                            Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                            intussen een en ander geprobeerd en "exif viewer v 2.7.1" doet het hier prima.
                            als je met snow leopard werkt heb je wel deze 2.7.1 nodig anders zou er een probleem kunnen zijn met de drag en drop.
                            Bedankt, Kris, versie 2.7.1 gedownload en dat deed 't 'm meteen (ik had inderdaad de vorige versie in gebruik onder 10.5.8, maar die deed het niet na upgrade; net zoals Reveal het nog steeds doet, maar wat met z'n kleurtjes overhoop zit).
                            Maar ik vind ook niet meteen kleurruimte (color space) terug. Of kijk ik er zo over?
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #29
                              Re: sRGB of Adobe RGB

                              Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                              Het gaat hem niet enkel om het zien, het gaat hem bij kleurmanagment om de basisgegevens die gebruikt worden om de afbeelding om te rekenen naar het output profiel.
                              Uiteraard, maar je moet toch zien wat je doorstuurt. Een kleurruimte waarvan je niet alles kan zien heeft geen zin die te gebruiken als workflow. Je zou dikwijls met bepaalde kleuren rare resultaten kunnen bekomen.

                              Daarom vond ik het vreemd dat Demeyereg alsnog aanraadt iemand in Adobe RGB te laten werken, zo goed als zeker wetende dat die persoon niet de geschikte monitor heeft (anders zou de TS waarschijnlijk geen zo'n vraag stellen), nog de mogelijkheden heeft die foto's te printen op een printer die Adobe RGB aankan.

                              Het beste is dat de TS gewoon werkt in sRGB, want 't is beter een kleurruimte te kiezen die iets kleiner is, maar die men volledig onder controle kan hebben. Zelfs dat laatste is al voor velen een utopie.

                              Mvg,
                              Frederic

                              Comment


                              • #30
                                Re: sRGB of Adobe RGB

                                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                                Bedankt, Kris, versie 2.7.1 gedownload en dat deed 't 'm meteen (ik had inderdaad de vorige versie in gebruik onder 10.5.8, maar die deed het niet na upgrade; net zoals Reveal het nog steeds doet, maar wat met z'n kleurtjes overhoop zit).
                                Maar ik vind ook niet meteen kleurruimte (color space) terug. Of kijk ik er zo over?
                                ik denk dat je je bril ook best een upgrade geeft
                                bij mij staat het als lijn 17 bij de image specific
                                onder focus length en boven image with.

                                Comment

                                Working...
                                X