Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's en kritiek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Hmmm, moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik lang niet alles gelezen heb, slechts heel snel wat flarden van reply's. Wat betreft die sterren, kan me daar heel wel in vinden: laat maar weg! Overall gezien, proef ik een herhaling, niks mis mee, van een aantal eerdere discussies. Zoals bijv. de topic van G. Niezink, over reacties die zich beperken tot "knap" en EK van razzi. Voor mij persoonlijk is een reactie van slechts "brol" net zoveel zeggend als louter "knap". Hoewel bij de laatste je positiever gestemd bent natuurlijk. Echter het "waarom" ontbreekt. Immers door het "waarom" wel te melden kunnen zowel inzender, "knap-" of "brol-" melders kennis nemen van ... en evt. hun visie bijstellen. Zo kijk ik practisch altijd weer naar een topic waarop ik mijn mening heb gegeven, evt. voor een vervolg of hoe andere reacties zijn.
    Wat, waar, wanneer, waarop, hoeveel, op wie ik reageer, dat bepaal ik zelf. Mijn tijd, maar ook zin, is uiteindelijk niet oneindig! Door het alsmaar uitdijende BD, wordt het er ook niet eenvoudiger op. Sterker de kans dat mensen elkaar dan juist gaan opzoeken (ergens kliekjes genoemd) is dan ook denk ik eerder te verwachten, maar ben geen socioloog! Daarom Sonyke, is het zeker niet verkeerd hierover eens van gedachten te wisselen. Een relatie, in welke vorm dan ook; is altijd hard werken.

    Jan


    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

    Comment


    • #47
      Voila dat is kort samen gevat Jamonadap : van gedachten wisselen, met respect voor elkaar, en proberen begrijpen ook, daar wordt het forum interessant door, en af en toe een grapje tussendoor, lust ik ook wel.
      Voor iemand die eerlijk, en op een aangepaste wijze, voor zijn mening uit komt, en die ook dingen wil aanvaarden, daar heb ik héél veel respect voor.

      @ Jochen : Ik heb daar tijd voor "gepakt". Ik zou het korter kunnen zeggen, maar ben dan een beetje bang, dat het niet overkomt zoals ik het bedoeld had. Vandaar soms...mijn te lange replys. En dan nog is het soms moeilijk. Het zou makkelijker gaan, zonder zeveren, aan den toog.


      Comment


      • #48
        Originally posted by Sonyke Het zou makkelijker gaan, zonder zeveren, aan den toog.

        Bij jou gaat er nogal vanalles gemakkelijker aan den toog hé,maar er eens enen opdoen dat gaat nooit zo gemakkelijk...
        Danny's Photosite

        Comment


        • #49
          Ik vind het een terechte topic. Nu geef ik toe dat de meeste van mijn reacties op foto's tot nu toe zijn geweest : "knappe foto" en andere variaties hierop. Dit is dan (1) omdat ik de foto in kwestie 'mooi' (=subjectief gegeven) vind en omdat (2) ik de maker een schouderklopje / waardering wil geven voor zijn "werk". Technisch ben ik nog niet zo ver om me op dat terrein te wagen ('k leer nog alle dagen bij in de BD-school (dank aan de 'meester') en op de fora van BD. Zelf kan ik goed tegen kritiek, want da's een uitstekende bron om uit te leren. En ja, als er iemand zich beperkt tot 'knap gedaan', dan is dat een beetje waardering, zo iets van : je zit op de goede weg.

          Soms wordt er wel een beetje overdreven, zelfs in deze topîc : ellenlange 'quotes' vind ik enorm storend en posten in verkeerde fora eveneens. Zoals die topic over het zieke kindje : ik vind dat allemaal heel erg (heb zelf ook een reply gepost, heb zelf twee kinderen en al "zware ziektes" meegemaakt), maar die topic hoort ook NIET thuis in "Algemeen", maar wel in chit-chat, maar daar zegt niemand wat over. Wat ik maar wil zeggen : er zijn regels, laten we die met z'n allen proberen toe te passen en dat zal - IMHO - al een deel van de polemiek / problematiek oplossen. Ik ben niet heilig hé, mij heeft de mod ook al eens op z'n plaats moeten zetten

          Nog iets : als er foto's beoordeeld moeten worden, dan is de kans groot dat je kritieken krijgt als : "als je de levels aanpast" of "dat kan je beter wegcroppen" of "met de kloonstempel kan je". Is het niet in de eerste plaats de bedoeling om DE FOTO op zich te beoordelen. Het is niet omdat je bij digitale fotografie veel mogelijkheden hebt om foto's te bewerken, dat de foto op zich niets meer betekent. In vele gevallen probeer ik immers steeds een geslaagde foto te nemen, die liefst geen correcties nodig heeft (OK, ik geef toe : op twee jaar tijd heb ik er zo maar een tiental getrokken ). Anders uitgedrukt : denk niet altijd in Photoshop-termen als je een foto ziet.

          Ik zal er nu zelf wel op toezien om te proberen diepgaandere kritiek te geven. Er zijn echter ook topics met foto's van honden, katten, bloemen en insecten die mij meestal totaal niet aanspreken. Ik geef daar dan ook meestal geen enkele kritiek op.
          This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
          My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

          Comment


          • #50
            Originally posted by roadrunner
            Originally posted by Sonyke Het zou makkelijker gaan, zonder zeveren, aan den toog.

            Bij jou gaat er nogal vanalles gemakkelijker aan den toog hé,maar er eens enen opdoen dat gaat nooit zo gemakkelijk...
            Zeg kwibus waart gij in Zaventem in die kroeg dan zo zat ??
            Ik weet in elk geval dat daar de Ruve, de Stef en ikzelf betaald hebben. Dat daarvoor ook de Frank betaald heeft.
            Gij zat daar wat de prossen met uwen D100 . En vergeet het niet meer, het vensterke waar ge doorkijkt is de bovenkant
            En dieje grijsfilter zogezegd is wel gewoon uw lensdopke, hé Charel !
            Trouwens waar zitten die tientallen foto's die ge daar getrokken hebt ? In uwe grijsfilter laten steken zeker

            Comment


            • #51
              Nou, genoeg gekletst, dan maar doen he Bedoelen jullie zoiets:

              http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=34536

              Groeten,
              Ronald
              http://fotografie.jouwweb.nl/

              Comment


              • #52
                Inderdaad Maturin zoiets bedoel ik. Maar het mag ook wat braver zijn Met die vorige posters daar, ben ik het helemaal niet mee eens, vandaar ook dat ik mijn commentaar heb bijgevoegd.

                Comment


                • #53
                  Ja kan wel braver Doe ik meestal ook. laatst in Beoordeel ook een heel verhaal gehouden met voorbeeldfoto en daar kreeg ik geeneens een reactie op. Daar geef ik Jochem wel gelijk. Frustrerend. Maar goed, nu niet iedereen op John's post gaan reageren he


                  Originally posted by Sonyke
                  Inderdaad Maturin zoiets bedoel ik. Maar het mag ook wat braver zijn Met die vorige posters daar, ben ik het helemaal niet mee eens, vandaar ook dat ik mijn commentaar heb bijgevoegd.
                  Groeten,
                  Ronald
                  http://fotografie.jouwweb.nl/

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Sonyke
                    Inderdaad Maturin zoiets bedoel ik. Maar het mag ook wat braver zijn Met die vorige posters daar, ben ik het helemaal niet mee eens, vandaar ook dat ik mijn commentaar heb bijgevoegd.
                    Tja Sonyke dat je het met mijn aanpak niet eens bent.... maar ik doe het op mijn manier en ik citeer uit een vorige post

                    Originally posted by steward

                    Niet naar de mond praten wil daarom nog niet zeggen dat je een foto afbreekt.
                    Bij een gewone foto heb ik al eens de reactie van ' hey leuk ' en als er iets is waar ik van denk mmm dat kan beter dan probeer ik eerst de goede punten op te noemen en geef daarna een hint van probeer het de volgende keer eens zus of zo, of, ik noem daarna enkele fouten op.
                    Volgens mij bereik je op deze manier veel meer zonder dat er zich iemand aangevallen voelt.
                    Groetjes,

                    Rudi Petitjean

                    NATURE GALLERY

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by steward
                      [Tja Sonyke dat je het met mijn aanpak niet eens bent....
                      Komaan Steward : Ik heb het niet over je aanpak, ik heb gezegd dat ik het met de kritieken van de vorige posters daar niet eens ben.
                      Trouwens ik vind het tweede deel van je kritiek daar ook wat onduidelijk...sorry, zal wel aan mij liggen.
                      Maar inderdaad je sprak daar de anderen niet naar de mond, je gaf Uw mening en ik de mijne, en zo hoort het ook.

                      edit : zo er hier een probleem was, dan is het in elk geval opgelost.
                      stja...die korte reply's soms hé

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Act
                        http://users.pandora.be/ravasjol/john/levels.htm
                        John heb je dat ook in het Nederlands?
                        Dan kan ik er mee van genieten.
                        'k zal eens een poging doen om dat te vertalen, Act.
                        alhoewel, mijzelf kennende doe ik daar dan waarschijnlijk nog een paar schepjes bovenop.

                        Comment


                        • #57
                          Ik ben er van overtuigd dat de toevloed van middelmatige foto's zal verminderen als er eens iets anders dan "prachtig" of "mooi" als commentaar geleverd wordt. Misschien gaat men met die commentaren in het achterhoofd toch iets strenger zijn voor zichzelf wat selectie betreft, op die manier zou het "probleem" wel eens zichzelf kunnen oplossen.
                          Mark (300D)

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Cyrox
                            Ik ben er van overtuigd dat de toevloed van middelmatige foto's zal verminderen als er eens iets anders dan "prachtig" of "mooi" als commentaar geleverd wordt. Misschien gaat men met die commentaren in het achterhoofd toch iets strenger zijn voor zichzelf wat selectie betreft, op die manier zou het "probleem" wel eens zichzelf kunnen oplossen.
                            Ik dacht dat ook, maar het is vechten tegen de bierkaai. Ik geef enkel nog commentaar als ik écht meen dat ik het een prachtshot vindt. Met "lichte, opbouwende kritiek" ben ik gestopt omdat ik merk dat dat niet gewaardeerd wordt (tja, de mensen VERWACHTEN ook niet van kritiek te krijgen hee? Daarvoor dient het "bordeel..." forum).

                            Het probleem is ook wel dat niet iedereen (lees: de meesten niet) consequent zijn in hun commentaren. Zij houden het bij "mooi", en "knap", en als jij dan je échte mening geeft, dan valt JOUW post uit de toon, en dan ben JIJ "die rare kwiebus met zijn afwijkende mening"
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #59
                              Zeg Jochen, waar is dat "bordeel"-forum, daar wil ik wel es een kijkje gaan nemen
                              This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
                              My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by FireFox
                                Zeg Jochen, waar is dat "bordeel"-forum, daar wil ik wel es een kijkje gaan nemen
                                Wist jij dat dan nog niet? Wij noemen het al een tijdje het "bordeel" forum hoor! Lees maar eens de ganse thread erop na...
                                http://www.theafricabug.com

                                Comment

                                Working...
                                X