Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's en kritiek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Al veel gelezen waar geen aanvulling meer voor nodig is, maar een mens mag toch zijn gedacht zeggen, niet !
    Een half jaar geleden toevallig op BD terecht gekomen en dankzij de 'nuffige fips' mijn G3 gekocht. Daarna vooral veel gelezen voor ik mijn eerste posting durfde zetten. Ik denk dat dat voor de meeste zo begonnen is.
    Voor mij persoonlijk waren de sterretjes naast de namen nogal indrukwekkend ('de kenners!' dacht ik), maar toen ik door had dat die afhankelijk waren van de hoeveelheid postings, was mijn eerste refleks: zo veel mogelijk antwoorden op andere topics om ook tot het 'stardom' te horen. Ik vrees dat dit voor sommigen ook zo is, vandaar nietszeggenden comments zoals: 'prachtig' en 'mooi'.
    Gelukkig ben ik nogal een nuchter persoon en beperk ik me nu tot de postings die me aanspreken.
    Ik hanteer daar de volgende norm voor:

    Algemeen: enkel als ik iets nuttig weet aan te brengen
    Beoordeel: zelf om raad te vragen naar technische kant, naar anderen toe te weinig kennis om de technische kant te beoordelen, maar wel een geoefend oog naar verhouding en kleurgebruik, spanning. Daar probeer ik wel raad te geven.
    Showcase: zelf voor foto's die technisch misschien minder zijn, maar gevoelsmatig iets willen zeggen. Op die basis geef ik ook comments.
    Software, camera en acc., fotobewerking : enkel als ik iemand weet verder te helpen met mijn eigen ervaringen.
    chit/chat : a smile a day kan nooit geen kwaad

    Op die manier zal ik ook wel de nodige sterretjes verdienen, zeker

    Betreft goed of slecht toestel, volgens mij groei je daarin en ga je (naar je eigen budget en mogelijkheden) uiteindelijk toch 'upgraden'

    Lijn
    lijn
    canon eos 350d

    Comment


    • #32
      Wow! Een hele discussie sinds gisteren.

      Ik moet er toch ook even mijn gedacht over zeggen (tenslotte ben ik de persoon die gisteren de knuppel in het hoenderhok gooide, in een andere thread weliswaar)...

      Voor mij (en velen waar ik contact mee heb) is de frustratie NIET...

      - Dat er veel nieuwe mensen op BD zijn
      - Dat er (in onze ogen) minder goede foto's worden gepost
      enz, enz...

      Maar de frustratie is WEL dat het "showcase" forum er zienderogen op achteruitgaat. Ik heb altijd gedacht dat showcase er was om je beste werk te laten zien. Maar nu toont iedereen er gewoon eenderwelk plaatje. Gevolgen:

      - de gemiddelde kwaliteit van de pics gaat er op achteruit, en dat forum wordt er "onaantrekkelijk" door; mensen doen de moeite niet meer om naar pics te gaan kijken.
      - een post met een prachtalbum (samengesteld door een doorwinterde amateur) krijgt slechts evenveel aandacht als de andere posts (en nee, ik spreek hier bijlange niet om mijn schamele bijdrages ).
      - de "een pic per post" regel werkt dit nog in de hand. Tenslotte valt een "kijk eens naar mijn foto"-post slechts evenveel op als een "kijk eens naar mijn album"-post. Ha ja, want je mag toch maar één pic tonen. Maar wat men vergeet is: aan een album werd veel langer gewerkt.
      - er ontstaan kliekjes van BD'ers die elkaar graag schouderklopjes geven, maar die niemands foto bekijken waarvan ze weten dat deze persoon minder moeite doet om hún posts te bekijken. Terwijl dat naast de kwestie is; sommige mensen hebben er gewoon de tijd niet voor. Maar dat maakt hun foto's niet minder mooi!
      - een middelmatig tot slechte foto heeft meestal al een aantal "prachtige foto" commentaren staan vooraleer jij kan reageren. Je keuze is dan: het spelleke meespelen (waardoor je geliefder wordt op het forum, maar ja wat betekent een goeie commentaar op joúw foto dan nog? Het kan zijn dat je gewoon goeie replies kreeg uit sympathie), of je kan de waarheid zeggen, en je "onpopulair" maken.

      Dus wat Sonyke zegt klopt niet helemaal; ik merk dat zelfs opbouwende kritiek als negatief wordt ervaren.

      Ik heb ook al gemerkt dat mensen die kiezen om de waarheid te zeggen, zelfs op een opbouwende manier, geraken in een soort neerwaartse spiraal, en uiteindelijk geven ze het op. Ze schuwen BD zelfs helemaal, en zijn enorm ontgoocheld.

      Persoonlijk vind ik dit een grote verarming voor BD.

      We moeten deze feiten onder ogen durven te zien. De enige manier om je post nog de nodige aandacht te laten genieten is er "18+" bij te zetten. Gerda en ik hebben het al eens getest en er eens goed mee gelachen.

      Wat we eraan kunnen doen? Ik moet zelf ook het antwoord schuldig blijven. Een beetje zelfdiscipline van forum-bezoekers zou al héél wat zijn. Misschien zouden we het "showcase" forum kunnen opdelen in "showcase foto" en "showase album". Ik zeg maar wat.
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #33
        Hallo,

        Originally posted by Jochen

        Maar de frustratie is WEL dat het "showcase" forum er zienderogen op achteruitgaat. Ik heb altijd gedacht dat showcase er was om je beste werk te laten zien. Maar nu toont iedereen er gewoon eenderwelk plaatje. Gevolgen:

        - de gemiddelde kwaliteit van de pics gaat er op achteruit, en dat forum wordt er "onaantrekkelijk" door; mensen doen de moeite niet meer om naar pics te gaan kijken.
        - een post met een prachtalbum (samengesteld door een doorwinterde amateur) krijgt slechts evenveel aandacht als de andere posts (en nee, ik spreek hier bijlange niet om mijn schamele bijdrages ).
        - de "een pic per post" regel werkt dit nog in de hand. Tenslotte valt een "kijk eens naar mijn foto"-post slechts evenveel op als een "kijk eens naar mijn album"-post. Ha ja, want je mag toch maar één pic tonen. Maar wat men vergeet is: aan een album werd veel langer gewerkt.
        - er ontstaan kliekjes van BD'ers die elkaar graag schouderklopjes geven, maar die niemands foto bekijken waarvan ze weten dat deze persoon minder moeite doet om hún posts te bekijken. Terwijl dat naast de kwestie is; sommige mensen hebben er gewoon de tijd niet voor. Maar dat maakt hun foto's niet minder mooi!
        - een middelmatig tot slechte foto heeft meestal al een aantal "prachtige foto" commentaren staan vooraleer jij kan reageren. Je keuze is dan: het spelleke meespelen (waardoor je geliefder wordt op het forum, maar ja wat betekent een goeie commentaar op joúw foto dan nog? Het kan zijn dat je gewoon goeie replies kreeg uit sympathie), of je kan de waarheid zeggen, en je "onpopulair" maken.

        Dus wat Sonyke zegt klopt niet helemaal; ik merk dat zelfs opbouwende kritiek als negatief wordt ervaren.

        Ik heb ook al gemerkt dat mensen die kiezen om de waarheid te zeggen, zelfs op een opbouwende manier, geraken in een soort neerwaartse spiraal, en uiteindelijk geven ze het op. Ze schuwen BD zelfs helemaal, en zijn enorm ontgoocheld.

        Persoonlijk vind ik dit een grote verarming voor BD.

        Jochen, ik ben het niet altijd eens met je kritiek of opmerkingen, maar hier sla je de spijker op de kop ...

        Groetjes

        Comment


        • #34
          Originally posted by Jochen
          Wow! Een hele discussie sinds gisteren.

          Ik moet er toch ook even mijn gedacht over zeggen (tenslotte ben ik de persoon die gisteren de knuppel in het hoenderhok gooide, in een andere thread weliswaar)...

          Voor mij (en velen waar ik contact mee heb) is de frustratie NIET...

          - Dat er veel nieuwe mensen op BD zijn
          - Dat er (in onze ogen) minder goede foto's worden gepost
          enz, enz...

          Maar de frustratie is WEL dat het "showcase" forum er zienderogen op achteruitgaat. Ik heb altijd gedacht dat showcase er was om je beste werk te laten zien. Maar nu toont iedereen er gewoon eenderwelk plaatje. Gevolgen:

          - de gemiddelde kwaliteit van de pics gaat er op achteruit, en dat forum wordt er "onaantrekkelijk" door; mensen doen de moeite niet meer om naar pics te gaan kijken.
          - een post met een prachtalbum (samengesteld door een doorwinterde amateur) krijgt slechts evenveel aandacht als de andere posts (en nee, ik spreek hier bijlange niet om mijn schamele bijdrages ).
          - de "een pic per post" regel werkt dit nog in de hand. Tenslotte valt een "kijk eens naar mijn foto"-post slechts evenveel op als een "kijk eens naar mijn album"-post. Ha ja, want je mag toch maar één pic tonen. Maar wat men vergeet is: aan een album werd veel langer gewerkt.
          - er ontstaan kliekjes van BD'ers die elkaar graag schouderklopjes geven, maar die niemands foto bekijken waarvan ze weten dat deze persoon minder moeite doet om hún posts te bekijken. Terwijl dat naast de kwestie is; sommige mensen hebben er gewoon de tijd niet voor. Maar dat maakt hun foto's niet minder mooi!
          - een middelmatig tot slechte foto heeft meestal al een aantal "prachtige foto" commentaren staan vooraleer jij kan reageren. Je keuze is dan: het spelleke meespelen (waardoor je geliefder wordt op het forum, maar ja wat betekent een goeie commentaar op joúw foto dan nog? Het kan zijn dat je gewoon goeie replies kreeg uit sympathie), of je kan de waarheid zeggen, en je "onpopulair" maken.

          Dus wat Sonyke zegt klopt niet helemaal; ik merk dat zelfs opbouwende kritiek als negatief wordt ervaren.

          Ik heb ook al gemerkt dat mensen die kiezen om de waarheid te zeggen, zelfs op een opbouwende manier, geraken in een soort neerwaartse spiraal, en uiteindelijk geven ze het op. Ze schuwen BD zelfs helemaal, en zijn enorm ontgoocheld.

          Persoonlijk vind ik dit een grote verarming voor BD.

          We moeten deze feiten onder ogen durven te zien. De enige manier om je post nog de nodige aandacht te laten genieten is er "18+" bij te zetten. Gerda en ik hebben het al eens getest en er eens goed mee gelachen.

          Wat we eraan kunnen doen? Ik moet zelf ook het antwoord schuldig blijven. Een beetje zelfdiscipline van forum-bezoekers zou al héél wat zijn. Misschien zouden we het "showcase" forum kunnen opdelen in "showcase foto" en "showase album". Ik zeg maar wat.

          Ik zou het niet beter kunnen zeggen, Jochen. Dit gegeven ligt mij al een tijdje op de lever. Een minder goede foto posten is niet dom, een lovende commentaar schrijven op een minder goede foto daarentegen is wél dom...

          Wat ik er ga aan doen ? Niet veel, maar ik heb mij voorgenomen dat, als ik iets zinnigs kan zeggen i.v.m. een foto die mij persoonlijk niet zo aanspreekt, ik het dan ook ga doen. Wie die eerlijke commentaar dan niet apprecieert, moet dat dan maar laten blijken...

          En een beetje zelfkritiek kan nooit geen kwaad, ik bedoel : niet elke foto die in onze camera zit moet per sé in het SC forum... Een beetje selectief zijn, zou geen kwaad kunnen, dacht ik.

          Vriendelijke groet,
          Kariboe
          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

          Comment


          • #35
            Originally posted by Act
            Sonyke, spooky zal een foto van jou gezien hebben van achter bekeken denk ik. Dat lang haar doet het wel hé?
            mee leert.
            Ja Act Ik ben juist een nieuw rokje gaan kopen

            Comment


            • #36
              Ik ben een beetje huiverig me in dergelijke polemieken te mengen, maar eerlijk is eerlijk: Jochen heeft gelijk. Hij noemt een paard een paard, en dat mag al eens gezegd worden...
              Zijn oplossing is misschien zo dom nog niet, showcase in tweeën opsplitsen zou de vracht dagelijkse foto's al wat verwerkbaarder maken.
              Maar, de BD crew heeft nog maar pas zo veel moeite in de aanpassingen gestoken. Je kan van hen niet verwachten alwéér aan het werk te gaan om alles om te gooien.
              Dus er zal wel niks anders opzitten dan DISCIPLINE te gaan kweken jongens en meisjes
              hoe ouder hoe gekker- there's no fool than an old fool
              member of HanFanClan on http://hanfanclan2.web-log.nl/
              visit my blog on http://gerdayd.web-log.nl/

              Comment


              • #37
                Originally posted by Triker
                Hey Sonyke, ge blijft een toffe gast dat is mij EK

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Jochen
                  Maar de frustratie is WEL dat het "showcase" forum er zienderogen op achteruitgaat. Ik heb altijd gedacht dat showcase er was om je beste werk te laten zien. Maar nu toont iedereen er gewoon eender welk plaatje.
                  Sorry, sorry
                  Sinds ik het BD-forum actief bezoek, heb ik de indruk gehad dat showcase bedoeld was om foto's te laten zien, waar je niet direct technische uitleg voor nodig had,("Forum voor het tonen van foto's. Hierbij is in tegenstelling tot bij het forum 'Beoordeel mijn foto' een argumentatie niet noodzakelijk") maar enkel als 'voila, hier show ik mijn case' en dit om diverse redenen: situatie die grappig is, een gevoelsmatige foto, je lief of hond laten zien (naakt of niet ), enz... Misschien was het in den beginne anders, (selecter publiek?) maar daar kan ik me niet over uitspreken.
                  Misschien dan toch nuttig een opsplitsing te starten 'ernstig' en 'fun'.

                  lijn
                  lijn
                  canon eos 350d

                  Comment


                  • #39
                    Ten eerste ben ik erg blij dat Sonyke dit topic is begonnen.
                    De wrevel die er bestaat onder de die-hards is ook niet onbegrijpelijk, maar ook niet helemaal terecht. Ik zal me maar beperken tot mijn eigen straatje.
                    In de afdeling Beoordeel worden zowel hoogstandjes getoond als foto´s van tot nu toe minder succesvolle fotografen. Dat geeft natuurlijk dezelfde uiteenlopende reacties op een foto.
                    Een wat men "middelmatige" foto noemt kan in de ogen van een beginner echter wel een utopie zijn waar de beginner al heel veel respect voor heeft.
                    Ook bekijkt ieder de foto´door zijn eigen bril, wat de één prachtig vind doet een ander groen kleuren of erger.
                    Smaak is iets heel persoonlijks, het forum iets heel algemeens. Laten we dus alsjeblieft niet gaan zeggen dat dingen brol zijn, waarom iemand frustreren met zulke opmerkingen? Je oprechte mening en als het kan tips voor verbetering heeft veel meer waarde en dat kan echt wel zonder iemand gewoon neer te halen.

                    Comment


                    • #40
                      Inderdaad Jochen ook uw tussenkomst deed me besluiten deze topic te starten, en mijn mening hierover te geven.

                      Ik kan je volgen en begrijp je ook. Maar ik vind het fout in zijn algemeenheid te stellen dat er de laatste tijd veel brol gepost wordt. Doe er dan wat aan : geef speciaal op die postings een kritiek, als je daar kritiek over hebt. Krik die op !

                      Dit forum wordt gemaakt en gedragen door en voor de leden en daar bedoel ik niet enkel de betalende mee.
                      Als er dan al brol gepost wordt heb jij daar evenveel schuld aan als ik en de rest van de leden hier.
                      Dus doe er wat aan, als je daarvan overtuigd bent. Maar doe het vooral niet op die manier zoals er hier ook ene geweest is die enkel zijn foto's als een zoeken naar, vernieuwend en zo verder vond, en eigenlijk enkel maar zijn foto's goed vond.

                      Het is juist dat er soms niet dadelijk een kritiek komt op een foto. Dan volgt er een whaw-kritiek en op korte tijd zijn er een heleboel die die foto bijzonder vinden. Andersom gebeurt het ook.
                      Maar wat houdt je tegen om op uw beurt, als je het met die kritieken totaal niet mee eens bent, dat je eigen kritiek geeft ?
                      Dat is wat ik precies ook wilde zeggen. Geef kritiek, het is m.i. zelfs je plicht, zeker wanneer je dat in zijn algemeenheid aanklaagt.

                      Ook ik kan niet elke topic meer volgen, zoals enkele maanden geleden ik dat wel kon.
                      Wat ik wel doe, en eigenlijk nog veel te weinig, is naar beneden scrollen, terug gaan en kijken waar geen of één à twee replys zijn. Daar probeer ik dan commentaar te geven.

                      Als er weer een heleboel topics actief zijn (ja ook ik moet gaan kiezen), doe ik die vervolgens niet allemaal open, tenzij het gaat om iemand waar mijn aandacht naar toe gaat.
                      Dit kan iemand zijn wie ik in het begin met raad en daad heb bijgestaan, of iemand van wie ik een hoop heb opgestoken, of waar we regelmatig mee samen komen. Is dit groepjesvorming, en zo ja is dit fout ? Ik denk het niet. Ik ga dus niet af op tittels noch op bepaalde mensen in het bijzonder. Wel ben ik naar foto's van bepaalde personen wel benieuwd. Als ik uit de hoeveelheid topic moet kiezen, kies ik niet die topics waar al verschillende replys zijn maar over het algemeen de andere.

                      Mensen die het opgeven is natuurlijk een spijtige zaak, maar dikwijls een persoonlijke zaak.

                      Een post "18+" vind ik zelf dan weer een belachelijk gedoe. Zelfs wanneer de tittel de lading dekt vind ik het nog niet nodig en absurd.
                      In die zin reageerde ik eens. Ik kreeg dan te horen; of liever ik werd dan gevraagd, of ik misschien gefrustreerd was, dat ik niets naakt te zien kreeg en of ik anders dat topic wel geopend zou hebben.
                      Ik vond dit zo belachelijk dat ik toen enkel schreef : Ik doe enkel de +18 posts open ". Meer woorden wenste ik daar niet aan vuil te maken. Ik vind het alleen maar erg voor die mensen die enkel op die manier aandacht voor hun foto's kunnen vragen !

                      Wat we eraan kunnen doen ? Ik denk wat ik al zei : het niet laten voorbij gaan en kritiek geven, ook die mensen helpen !! Maar dan reageren op die topics zelf. Niet kankeren.
                      Verder in een hoekje duwen of nog eens een opdeling heeft wat mij betreft geen enkele zin. Of wil je dat er nog meer "18+"-posters komen ?

                      Laten we van onze hoge toren af komen, en wat aan "grondwerken" gaan doen.
                      Aan de mensen die zeggen dat ze geen kritiek durven geven, wegens te weinig kennis : geef kritiek ook dat moet je leren, hopelijk zullen anderen je het wel zeggen dat ze het met je kritiek eens of oneens zijn ! Verwacht niet dat anderen maar weer eens kritiek moeten geven !




                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by Sonyke


                        Een post "18+" vind ik zelf dan weer een belachelijk gedoe.
                        Belachelijk, supper belachelijk zeker!

                        Ik geef toe, al ik dat nu nog zie ga ik zelfs niet meer kijken.
                        Dit verziekt allen maar de boel hier, zelfs indien ludiek bedoeld

                        Comment


                        • #42
                          Dank U Teddy !!

                          Comment


                          • #43
                            Iedereen die een foto post doet dit toch om te polsen naar reacties van andere bd'ers?
                            Ik post hier heel af en toe ook eens een foto die ik persoonlijk goed vind maar waar er nauwelijks reactie op komt.Ook zal ik niet gauw een foto beoordelen.Terwijl ik het forum toch elke dag bezoek.

                            Vaak zie ik foto's waarvan ik denk dat kan ik ook.Deze worden dan de hemel ingeprezen met wauw knap prachtshot enz...

                            Sommige leden slagen er in om zo op zeer korte tijd al honderden postings te doen.En dan uitpakken met hun 'sterren'.

                            Het gaat al zo ver dat men vindt dat iemand met weinig postings geen laptop mag verkopen op BD maar iemand die al 300 maal 'knap' heeft gepost dit wel mag.

                            Ik heb op andere fora al gezien dat ze van die 'sterren' afstappen omdat er een echte 'sterrenslag' van wordt gemaakt.

                            Ik heb daar geen problemen mee dat er sterren worden uitgedeeld maar dat zegt nog niks over de persoon zijn technische kennis en rechten op BD.

                            Dat moest er toch even uit

                            groeten,

                            Mir




                            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                            Comment


                            • #44
                              Mijn ***** zijn in aanbieding, voor wat ze waard zijn

                              Voor mij zijn ze een doorn? in het oog, omdat ze me er steeds op wijzen hoeveel ik hier op BD al bezig geweest ben

                              Niks van aantrekken van die sterren, alhoewel... als ze nu eens van echt goud waren sé.

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by Sonyke
                                Ik kan je volgen en begrijp je ook. Maar ik vind het fout in zijn algemeenheid te stellen dat er de laatste tijd veel brol gepost wordt. Doe er dan wat aan : geef speciaal op die postings een kritiek, als je daar kritiek over hebt. Krik die op !

                                Dit forum wordt gemaakt en gedragen door en voor de leden en daar bedoel ik niet enkel de betalende mee.
                                Als er dan al brol gepost wordt heb jij daar evenveel schuld aan als ik en de rest van de leden hier.
                                Dus doe er wat aan, als je daarvan overtuigd bent. Maar doe het vooral niet op die manier zoals er hier ook ene geweest is die enkel zijn foto's als een zoeken naar, vernieuwend en zo verder vond, en eigenlijk enkel maar zijn foto's goed vond.

                                Whew, wat een lange uitleg Sonyke! Gij hebt blijkbaar nog meer tijd dan ik!

                                Om op je post te antwoorden: "doe er wat aan" roepen is toch ook wat gemakkelijk hee? Ik probeer écht er wat aan te doen, geloof me. Maar een groot deel van mijn (en andere BD'ers) frustraties zit hem in het feit dat...
                                - het vechten tegen de bierkaai is
                                - je inspanningen niet gewaardeerd worden, integendeel.

                                Tja...

                                Ik hoop gewoon dat de BD crew ons "lijden" wat kan verlichten. Al geef ik toe dat ik zelf niet weet hoe, en dat het niet makkelijk zal zijn.

                                By the way; nu je toch het verschil tussen leden & niet-leden ter berde brengt... waarom eigenlijk geen "showcase" forum voor betalende leden? Lijkt me wel wat...
                                http://www.theafricabug.com

                                Comment

                                Working...
                                X