Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe 8TB backuppen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: hoe 8TB backuppen

    Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
    Neen, maar ik denk dat een RAID setup een perfect backuptoestel kan zijn.

    Dave
    Ja dat wel, maar TS had daar een verkeerde visie over.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #32
      Re: hoe 8TB backuppen

      Lees/bekijk even volgende link+video: Chase Jarvis Workflow-Backup.

      In het kort ga je best als volgt te werk.
      - Al je gegevens/beelden staan op een opslagsysteem (bijvoorkeur een file server met raid systeem)
      - Je werkt met je bestanden OP je computer, niet rechtstreeks van de file-server, en kopieert deze na bewerking terug naar de fileserver
      - Je maakt regelmatig (dagelijks) een backup van de fileserver naar een 2de, draagbaar, backup systeem (bijvoorkeur Raid, firewire/usb)(dit kan softwarematig)
      - Die laatst heb je in tweevoud, ééntje is actief op je werkplek, de ander bewaar je extern (op een ander adres), je wissel deze twee op regelmaat (elke week, elke twee weken, ..).

      DVD's vind ik niet betrouwbaar, Tapes zijn een alternatief.

      succes
      Chase Jarvis zweert bij G-tech en na wat onderzoek vind ik ze ook best interessant prijs-kwaliteit. Heb er zelf nog gene gekocht, maar als ik opnieuw in opslagtekort kom, zal ik deze zeker overwegen.
      Canon R | Leica Q
      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
      [/COLOR]

      Comment


      • #33
        Re: hoe 8TB backuppen

        Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
        Hier een interessante video van Chase Jarvis over zijn workflow en backup systeem:

        ttp://blog.chasejarvis.com/blog/2010/09/workflow-photo-video-chasejarvis-live/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaig n=Feed%3A+ChaseJarvis+%28Chase+Jarvis+Blog%29
        Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
        Lees/bekijk even volgende link+video: Chase Jarvis Workflow-Backup.

        In het kort ga je best als volgt te werk.
        - Al je gegevens/beelden staan op een opslagsysteem (bijvoorkeur een file server met raid systeem)
        - Je werkt met je bestanden OP je computer, niet rechtstreeks van de file-server, en kopieert deze na bewerking terug naar de fileserver
        - Je maakt regelmatig (dagelijks) een backup van de fileserver naar een 2de, draagbaar, backup systeem (bijvoorkeur Raid, firewire/usb)(dit kan softwarematig)
        - Die laatst heb je in tweevoud, ééntje is actief op je werkplek, de ander bewaar je extern (op een ander adres), je wissel deze twee op regelmaat (elke week, elke twee weken, ..).

        DVD's vind ik niet betrouwbaar, Tapes zijn een alternatief.

        succes
        Chase Jarvis zweert bij G-tech en na wat onderzoek vind ik ze ook best interessant prijs-kwaliteit. Heb er zelf nog gene gekocht, maar als ik opnieuw in opslagtekort kom, zal ik deze zeker overwegen.

        lezen jullie eigenlijk het topic???
        op pagina 1 post nummer 12 is die link al gegeven!!!
        dus nuttelose bijdrage
        nikon stuff

        Comment


        • #34
          Re: hoe 8TB backuppen

          Wat het online bewaren betreft van data is het probleem om een grote hoveelheid te uploaden. Of de prijs op een bepaald moment, of de hoeveelheid stotage. Op Rapidshare heb je secure opslag, maar die is 50GB. Veiligheid speelt uiteraard ook.

          Ieman daar ideeën over? Suggesties?
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment


          • #35
            Re: hoe 8TB backuppen

            Oei, sorry hé David... ik had dat 'klikkie' waarschijnlijk niet begrepen...
            www.YourConcertShots.com

            Comment


            • #36
              Re: hoe 8TB backuppen

              Oorspronkelijk geplaatst door rsted Bekijk bericht
              Oei, sorry hé David... ik had dat 'klikkie' waarschijnlijk niet begrepen...
              Ik wou even snel een (volgens mij) relevante bijdrage doen en heb heel vlug even dwars gelezen, niet aandachtig genoeg want ik had niet gezien dat de link al gepost was.

              Toch, Chase deelt vaak heel relevante en interessante zaken (soms wat te chaotisch voor mij) en daarom meer dan de moeite waard om te bekijken. Het feit dat die video tot drie keer toe vernoemd is, bewijst dit alleen maar.

              alsnog mijn excuses voor de repost.
              Canon R | Leica Q
              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
              [/COLOR]

              Comment


              • #37
                Re: hoe 8TB backuppen

                Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                Wat het online bewaren betreft van data is het probleem om een grote hoveelheid te uploaden. Of de prijs op een bepaald moment, of de hoeveelheid stotage. Op Rapidshare heb je secure opslag, maar die is 50GB. Veiligheid speelt uiteraard ook.

                Ieman daar ideeën over? Suggesties?
                Op livedrive (link zie boven) heb je onbeperkt opslag...
                Als het een backup betreft, dan is de veiligheid niet zo belangrijk, omdat je lokaal al een RAID hebt staan die niet bij de eerste fout dataverlies oplevert.

                Ik ga even rekenen:
                Stel dat je een uploadsnelheid hebt van 5 Mbit/s, of 625 kByte/s.
                Dit geet een goede 2 GB per uur.
                Circa 21 dagen per TB, of 160 dagen voor die 8 TB....

                Zou Telenet of Belgacom dit toestaan als je Fibernet of VDSL neemt aan zo'n 100€ per maand? Ik denk dat ze dit gaan beschouwen als 'abnormaal' privé gebruik.

                Dus vrees ik dat je iets moet zoeken onsite met tapes.

                Comment


                • #38
                  Re: hoe 8TB backuppen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Op livedrive (link zie boven) heb je onbeperkt opslag...
                  Als het een backup betreft, dan is de veiligheid niet zo belangrijk, omdat je lokaal al een RAID hebt staan die niet bij de eerste fout dataverlies oplevert.

                  Ik ga even rekenen:
                  Stel dat je een uploadsnelheid hebt van 5 Mbit/s, of 625 kByte/s.
                  Dit geet een goede 2 GB per uur.
                  Circa 21 dagen per TB, of 160 dagen voor die 8 TB....

                  Zou Telenet of Belgacom dit toestaan als je Fibernet of VDSL neemt aan zo'n 100€ per maand? Ik denk dat ze dit gaan beschouwen als 'abnormaal' privé gebruik.

                  Dus vrees ik dat je iets moet zoeken onsite met tapes.
                  Amazon S3 biedt een service waarbij je toestellen kan opsturen als memory-sticks, harde schijven, hele racks als het moet. Prijs? 80$ per schijf, en $2.50 per begonnen uur aan overladen. Op vraag worden de toestellen ook teruggestuurd.

                  Opslag bij S3 kost $0.150 per GB per maand, BTW.
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #39
                    Re: hoe 8TB backuppen

                    Dat is dus 1200 $ per maand voor 8 TB...

                    Dan mag de dollar nog wat zakken, dat blijft schandalig véél geld.

                    Voor dat geld kan je in de tuin een bunker onder de grond steken.
                    Utp kabeltje er naar toe, RAID installeren die in mirror werkt met de RAID die binnen staat, en je bent ineens beveiligd in geval van brand, aardbeving etc...

                    Comment


                    • #40
                      Re: hoe 8TB backuppen

                      Dus toch de oplossing met raids, maar dan 2 stuks (of meer).
                      Het probleem van het verplaatsen van 8TB is geen probleem, want die volle 8TB zal je toch nooit allemaal op 1 dag moeten backuppen (of restoren, ik hoop nooit).
                      De eerste keer de 2 raids gewoon thuis syncen en dan de 2de verplaatsen, bij vrienden, ouders.
                      - beveiliging aanzetten
                      - poortje open op de router
                      - dyndns aanmaken
                      - als je backupt, enkel backuppen wat nieuw is, over je breedband connectie

                      Comment


                      • #41
                        Re: hoe 8TB backuppen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Dat is dus 1200 $ per maand voor 8 TB...

                        Dan mag de dollar nog wat zakken, dat blijft schandalig véél geld.

                        Voor dat geld kan je in de tuin een bunker onder de grond steken.
                        Utp kabeltje er naar toe, RAID installeren die in mirror werkt met de RAID die binnen staat, en je bent ineens beveiligd in geval van brand, aardbeving etc...
                        En jij denkt dat LiveDrive u 8TB gaat laten uploaden? Da's een beetje naief. Niemand slaat 8TB op aan 5$/mnd.
                        pixelpusher

                        Comment


                        • #42
                          Re: hoe 8TB backuppen

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          En jij denkt dat LiveDrive u 8TB gaat laten uploaden? Da's een beetje naief. Niemand slaat 8TB op aan 5$/mnd.
                          Kan het moeilijk geloven, maar het staat echt wel in hun voorwaarden.

                          Zullen we eens een testaccount aanmaken, en hier de login zetten.
                          En dan 100 man zoeken die er 80 GB op wil zetten?

                          Dan kunnen we zien of er echt geen limiet op staat...

                          Comment


                          • #43
                            Re: hoe 8TB backuppen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Kan het moeilijk geloven, maar het staat echt wel in hun voorwaarden.
                            Jah, ok...
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #44
                              Re: hoe 8TB backuppen

                              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                              En jij denkt dat LiveDrive u 8TB gaat laten uploaden? Da's een beetje naief. Niemand slaat 8TB op aan 5$/mnd.
                              Tegen dat je 8 TB geüpload hebt bij Livedrive heb je de hardeschijfruimte wel al betaald
                              α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                              Flickr____No place to be

                              Comment


                              • #45
                                Re: hoe 8TB backuppen

                                aan allemaal: bedankt voor de constructieve bijdragen:

                                Wat gaan we nu doen :

                                1. Bij elke shoot worden de raws eerst op een dvd gezet. Die wordt off site bewaard.
                                2. daarna worden ze op een raid 6 systeem van 12TB beschikbare ruimte ( Qnap) gezet, voor de dagdagelijkse beschikbaarheid van de beelden.
                                3. elke week worden de bewerkte beelden vanop de Qnap per type gesynchroniseerd op enkele losse harde schijven van 1TB. Ook die worden off site bewaard.

                                Dit systeem heeft ons de beschikbaarheid van alle beelden op elk moment, zelfs na een ramp ( brand of zo) , en zo kunnen maximaal 1 week werk verliezen. En alle raws zijn steeds beschikbaar in het geval alle schijven zouden crashen...

                                groeten

                                Carlos
                                lidnummer: BD1995BE

                                Comment

                                Working...
                                X