Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Kom mee op 20 mei 2024 en ontdek de bruisende universiteitsstad Louvain-la-Neuve. Alle informatie vind je hier.
ALs ik me goed herinner, geeft Spencer idd aan dat zijn foto's niet perfect hoeven te zijn. Hij geeft ook aan dat er velen zijn die wellicht betere foto's kunnen maken dan hijzelf. Maar hij voegt er wel aan toe 'But they are not working on my project'.
De kunst is niet om 'goede' foto's te maken, het gaat er juist om wàt je maakt (en soms ook hoe je het maakt). Het doet er dan niet toe dat er technici zijn die beter weten bij welke F-waarde en afstand ze de exact gewenste scherptediepte kunnen bereiken. Net zomin als het ertoe doet dat sommigen nu eenmaal technisch geavanceerde dure camera's en lenzen hebben dan anderen. Feit blijft dat we ook hier op BD altijd roepen dat het niet de camera is, maar dat het de persoon achter de camera is.
Beheerst die persoon de technieken perfect, dan noem ik dat niet direct kunst maar eerder (technische) kunde. Heeft de persoon echter een visie en weet die (zelfs niet 'perfect') op een bepaalde manier gestalte te geven, dan noem ik dat eerder kunst. Wat weer niet betekent dat je alle kunst dan ook mooi moet vinden of in je huiskamer moet hangen of zetten
Tof gesproken (euh geschreven) Erik, net hoe ik er ook over denk.
'k heb spijt dat ik het gemist heb, 'k zal eens ronddvragen of iemand het heeft opgenomen.
Originally posted by Erik Mansvelders
ALs ik me goed herinner, geeft Spencer idd aan dat zijn foto's niet perfect hoeven te zijn. Hij geeft ook aan dat er velen zijn die wellicht betere foto's kunnen maken dan hijzelf. Maar hij voegt er wel aan toe 'But they are not working on my project'.
De kunst is niet om 'goede' foto's te maken, het gaat er juist om wàt je maakt (en soms ook hoe je het maakt). Het doet er dan niet toe dat er technici zijn die beter weten bij welke F-waarde en afstand ze de exact gewenste scherptediepte kunnen bereiken. Net zomin als het ertoe doet dat sommigen nu eenmaal technisch geavanceerde dure camera's en lenzen hebben dan anderen. Feit blijft dat we ook hier op BD altijd roepen dat het niet de camera is, maar dat het de persoon achter de camera is.
Beheerst die persoon de technieken perfect, dan noem ik dat niet direct kunst maar eerder (technische) kunde. Heeft de persoon echter een visie en weet die (zelfs niet 'perfect') op een bepaalde manier gestalte te geven, dan noem ik dat eerder kunst. Wat weer niet betekent dat je alle kunst dan ook mooi moet vinden of in je huiskamer moet hangen of zetten
Ik heb de docu niet gezien maar ik denk mij een paar werken van de brave man te herinneren. Ik meen zijn werk te mogen catalogeren onder "conceptuele kunst". Hierbij gaat het veel minder om het kunstwerk zelf dan wel om het idee (het concept) en de de manier waarop het tot stand werd gebracht.
Veel conceptuele kunstenaars schrijven vele vellen vol over de totstandkoming en de bedoeling van hun werk(en). Deze geschriften (veelal met leuke schetsen) vinden zij soms belangrijker dan het eindresultaat (dat zelfs soms slechts enkele dagen blijft bestaan).
Enkele voorbeelden : grote gebouwen inpakken, plakken hesp rond pilaren draaien en inpakken met plastiek, zand- en grintconstructies op het strand, enz...
Of "Concept Art" kunst is, laat ik in het midden. Daar zijn al vele hectoliters inkt voor gevloeid. Wel even een misvatting rechtzetten : kunst is niet mooi, kunst wordt niet bepaald door de individuele smaak. Kunst is universeel. Kunst is niet van nu, maar overleeft het heden. Moeilijke, maar boeiende materie...
Amaaaai, da was lang geleden...
Vriendelijke groeten,
professer Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Originally posted by Kariboe
Ik treed ik Eric volledig bij.
Ik heb de docu niet gezien maar ik denk mij een paar werken van de brave man te herinneren. Ik meen zijn werk te mogen catalogeren onder "conceptuele kunst". Hierbij gaat het veel minder om het kunstwerk zelf dan wel om het idee (het concept) en de de manier waarop het tot stand werd gebracht.
Veel conceptuele kunstenaars schrijven vele vellen vol over de totstandkoming en de bedoeling van hun werk(en). Deze geschriften (veelal met leuke schetsen) vinden zij soms belangrijker dan het eindresultaat (dat zelfs soms slechts enkele dagen blijft bestaan).
Enkele voorbeelden : grote gebouwen inpakken, plakken hesp rond pilaren draaien en inpakken met plastiek, zand- en grintconstructies op het strand, enz...
Of "Concept Art" kunst is, laat ik in het midden. Daar zijn al vele hectoliters inkt voor gevloeid. Wel even een misvatting rechtzetten : kunst is niet mooi, kunst wordt niet bepaald door de individuele smaak. Kunst is universeel. Kunst is niet van nu, maar overleeft het heden. Moeilijke, maar boeiende materie...
Originally posted by Kariboe
... Wel even een misvatting rechtzetten : kunst is niet mooi, kunst wordt niet bepaald door de individuele smaak. Kunst is universeel.
Zeer interessante opmerking, Kariboe. De gedachte dat kunst op de eerste plaats mooi, harmonieus, ... volmaakt moet zijn, is een wijd verbreid dogma.
Hehe, Jazzer. De valkuilen van het geschreven woord spelen ons hier parten. Ik drukte mij ietwat onduidelijk uit. Sta mij toe mij nader te verklaren.
Met "mooi" bedoel ik onze eigen persoonlijke voorkeur. Iets "mooi" vinden is subjectief. "Schoonheid" daarentegen is universeel en tijdloos.
Een voorbeeld misschien. Ik vind het kleur oranje mooi. Of de handen van mijn vrouw... Maar dat is persoonlijk en kan niet gelden voor iedereen. "Schoon" echter is de Mona Lisa, de vormgeving van de oude Citroën DS, het schrikwekkende verhaal van Anne Frank. Hun schoonheid is universeel, niet gebonden aan tijd, hun intrigerende kracht bewezen doorheen de tijd en duizenden getuigenissen...
Dit betekent dat "Kunst met de grote K" enkel kunst wordt na een voortdurend examen van lange jaren en veelvuldige beschouwingen...
Een gekend filosoof, Kant, heeft er een volledig boek aan gewijd... en ikzelf een volledig jaar kunstfilosofie aan opgeofferd
Zware kost - zeker na middernacht, maar zeer boeiende materie. Ze zullen mij hier waarschijnlijk maar "nen toeteraar" vinden...
Vriendelijke groet,
Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Originally posted by Kariboe
Ik meen zijn werk te mogen catalogeren onder "conceptuele kunst". Hierbij gaat het veel minder om het kunstwerk zelf dan wel om het idee (het concept) en de de manier waarop het tot stand werd gebracht.
Klopt volledig, maar op het moment dat hij de vraag krijgt wat er nu net achter zijn project zit, dan weet hij niet goed wat te zeggen.
Ieder op zich die voor hem poseert, geeft er een eigen invulling aan (voor de ene is het de bevreiding van de geest, voor de ander is het een dikke '**** you' naar de staat, voor nog een ander is het een manier om eindelijk uit haar schelp te komen, ...) maar daar doet hij zelf niks mee.
Er wordt door hem zelf meer over de stunt gesproken dan over zijn concept of over zijn project. En dat stoort me toch een beetje.
Comment