Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BD Fotoschool?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Afgelopen dagen druk bezig geweest, maar zoals te lezen is had Leo me via mail op deze topic gewezen. Ik heb er ondertussen eens over nagedacht. Uitgangspunt is dat ik een dergelijk idee zeker goed vind (hoewel het natuurlijk eigenlijk ook is wat het forum Beoordeel mijn foto bij goed gebruik ook al zou moeten zijn). Toch zijn er wat praktische problemen.

    Als ikzelf iets dergelijks zou opzetten, zou ik mensen vragen zich in te schrijven op een lijst. Van deze lijst zou ik voor bv de eerste opdracht enkel de eeste tien vragen om deel te nemen (de rest, en alle andere geinteresseerden) mogen uiteraard meelezen (bij de tweede opdracht de nummers 11-20 etc). De reden hiervoor is dat het niet te doen is om een grote groep mensen per opdracht te gaan begeleiden en echt veel dieper te gaan dan 'mooie foto' of 'slecht'. Als ik een dergelijke groep zou begeleiden in een opdracht, dan zou ik dieper willen gaan (maar de tijd die nodig is om een veel grotere groep te gaan begeleiden kan en wil ik niet besteden helaas).

    Ik zou nl kiezen voor een maandelijkse opdracht. Dat wil dan niet zeggen dat je een maand de tijd hebt om een foto te maken. Juist omdat een dergelijke diepgaandere opdracht niet ophoudt bij het maken van de foto alleen, moet je daarna verder. Bv door onderling elkaars resultaten te gaan beoordelen op bepaalde punten (leren kijken is minstens zo belangrijk dan leren om op het knopje te drukken). En om dat dan voor een grote groep te doen, kom je toch weer snel op een te oppervlakkige beoordeling.

    Mocht ik iets dergelijks gaan doen, heb ik toch een wat steviger aanpak voor ogen. We hebben immers al een challenge (en een edit challegenge) en het forum Beoordeel mijn foto (en ook in Showcase geven anderen al een mening).
    Misschien zou het handig zijn om eens in de praktijk te laten zien hoe ik zoiets zou aanpakken. Met de eerste 10 die zich hierna specifiek hiervoor aanmelden, zal ik graag eens een voorbeeld uitwerken (en aangeven wat de bedoeling daarbij is)

    Comment


    • #32
      He erik, tof dat je even ook je mening hierover geeft.

      Ik meld me bij deze aan...

      Ik vind dat Tim zowiezo ook bij de eerste groep hoort, het was per slot van rekening zijn 'droom'

      Groeten
      Leo

      Comment


      • #33
        Mag ik dan de derde zijn?
        Ik ben altijd bereid om te leren.

        Comment


        • #34
          Bedankt iedereen voor de leuke reacties op mijn idee...

          @Leo: Heel extra bedankt om mee de kar te trekken...

          Ik wil me bij deze uiteraard ook inschrijven aan de "BD Fotoschool"...

          @Erik: Het lijkt me inderdaad belangrijk om voor een iets stevigere en strengere aanpak te gaan... Onder het motto: niet goed, herbeginnen maar... en diegenen die die maand niet in "de" groep zitten, kunnen uiteraard steeds de opdrachten maken en eventueel te kijk zetten in "beoordeel mijn foto"...

          Misschien zijn er wel nog meer "ervaren leermeesters" die dit idee wel zien zitten... Dan kunnen we de geïnteresseerden misschien indelen in aparte "klassen"... En die klassen uiteraard per opdracht grondig door elkaar gooien... Als er iemand nodig is om zoiets praktisch op te volgen (de inschrijvingen van "de leerlingen", het verdelen van "de klassen",...) dan wil ik me daar eventueel heel graag voor opofferen... Ik ben immers de oorzaak van "de miserie"

          Benieuwd naar het verdere verloop...

          Groetjes,

          Tim
          Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

          http://www.timdebacker.be

          Comment


          • #35
            zoals eerder vermeld wil ik ook nog altijd meedoen ..

            gelezen en goedgekeurd , Nina
            trotse eigenaar van een fuji S602Z :)
            Member of the Han Fan Clan
            http://ninasgallery.fotopic.net
            http://ninas--tutorials.fotopic.net

            Comment


            • #36
              Erik,

              Bij deze stel ik mij kandidaat voor de eerste 10.
              Inzet 100%, want opleidingen zijn zeer moeilijk te vinden, dus waag ik hier mijn kans.

              Mark.
              Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
              LidNr. BD0211BE

              Comment


              • #37
                Een terechte opmerking van Erik; kwaliteit in beoordeling en begeleiding moeten hier immers absoluut gegarandeerd worden. Op die manier kan de BD fotoschool uitgroeien tot een echte "knaller"; een echte aanwinst voor BD in het algemeen. Daar twijfel ik geen seconde aan. Geleidelijk kunnen we dan eventueel meerdere profi's strikken om een aantal cursussen in te richten.

                Ook een goed idee is het om een soort van "testopdracht" uit te werken; op die manier kunnende spelregels verder verfijnd worden. (Een beetje zoals een "nulnummer" wanner we hier op het werk een nieuw televisieprogramma trachten te verkopen aan televisiezenders...)

                Eén opdracht per maand lijkt me zeer evenwichtig; per slot van rekening hebben we ook nog een leven buiten te fotografie te runnen...

                Ik zou het een hele eer vinden om hierin te mogen meespelen en kandidaat te zijn voor "de eerste 10"...

                Enneuh... als jullie iemand mochten zoeken die ook wat praktische opvolging wil doen (organisatie, administratie en zo...), dan weten jullie me bij deze ook te vinden .
                Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                Comment


                • #38
                  lijkt me super , ik doe mee...
                  Canon 450D

                  "Wat ik ooit gedaan heb is absoluut geen garantie dat ik dat nog eens kan"

                  Comment


                  • #39
                    Schrijf mij maar in voor de eerste tien! Ik heb de conversatie vanaf de zijlijn gevolgd , het idee sprak me erg aan .
                    Kijk ook eens op mijn WEBSITE
                    Do not think you are....... know you are.........

                    Comment


                    • #40
                      'k heb ff een nieuw topicje voor de inschrijving geopend.

                      http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=33525

                      Gaarne daar inschrijven.
                      Dank u.

                      Groeten
                      Leo

                      Comment

                      Working...
                      X