Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
En idd de esthetiek speelt een heel grote rol. Altijd toch?
Je moet, denk ik , veel van deze foto's zien als kunstwerk en niet louter als foto
Mja, esthetiek speelt een heel grote rol.
Ik heb het foutief uitgedrukt, ik bedoelde eigenlijk “schoonheid”
Want er is schoonheid en lelijkheid, allebei esthetische waarden.
Alleen wordt bij deze “foto's” erg de nadruk gelegd op het schone.
Dat staat dikwijls in contrast met inhoud.
Goede fotografie, streeft volgens mij ook naar zeggingskracht, het narratieve aspect van het beeld. En dat is hier vrijwel afwezig.
Tweede bezwaar dat ik tegen deze foto's heb, is dat eens je doorhebt op welke softwareknopjes je moet drukken, je honderd van deze kunstwerken per dag kan maken.
Ik bedoel het is zo goedkoop.
Goede fotografie komt nog altijd voort uit de beheersing van compositie, licht enz.
Zoals het hier gebeurt, kan je van elke mislukte foto nog wel een kunstwerk maken.
En als ik ze louter als kunstwerk bekijk, kan ik sommige van deze beelden inderdaad mooi vinden, maar het blijft me niet lang boeien.
Goede fotografie, streeft volgens mij ook naar zeggingskracht, het narratieve aspect van het beeld. En dat is hier vrijwel afwezig.
Ik kan je wel volgen in je redenering, maar ben het toch niet helemaal met je eens. Ik
vind nu net dat heel veel van die foto's wel een grote zeggingskracht hebben. Sommige
over de wereld waarin ik leef, meer nog over mezelf, waar ik sta. Ze confronteren me;
ze tonen me iets dat me uitdaagt en prikkelt en dwingt om bepaalde conventies los te
laten en me te verlaten op mijn eigen gevoel voor esthetiek. Daarbij voel ik me vaak
even onzeker als bij de woorden die ik hier schrijf.
Comment