Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale foto's aanleveren, high resolution?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

    Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
    Wat heb je eigenlijk allemaal nodig om zo dit als bijberoep te doen? Een diploma bedrijsbeheer, BTW nummer,...

    Of is er een kantoor waar ik me naar kan richten als ik dit wil gaan doen? Ik kan nu niet op de naam komen, maar ik denk er wel één te kennen...
    ondernemingsloket heet zo iets
    Je hebt er verschillende hoor... Acerta, Zenito, AMDB, Partena, Xerius, ...

    Ik weet dat nu toevallig omdat ik donderdag zelf een afspraak heb met Acerta om officieel te beginnen in bijberoep. Kost ongeveer 140 € om te starten (handelsregister, BTW, ...) en je hebt een bewijs van bedrijfsbeheer nodig (jijzelf of je vrouw, hoera voor deze optie voor mij ), identiteitskaart, loonfiche & (best apart) rekeningnummer.

    Op die manier loop je geen risico's en de "papierberg" blijft wel klein hoor.
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #17
      Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

      Bewijs van 'goed gedrag en zeden' is ook nodig ;-)
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #18
        Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

        Ja lap 't spel begint al.

        - Op openbare "evenementen" foto's gaan nemen is al risico 1 blijkbaar. Maar kom, dan kunnen we nog zeggen dat het voor m'n eigen is. (zwartwerk)
        - Nadien foto's verdelen kan al aanzien worden als zwartwerk... (want welke zot doet dit nu gratis?)
        - Een kleine zakcent vragen voor al het werk (bundelen aanvragen afdrukken, versturen naar afdrukcentrale, verdelen onder de kopers,...) is al uitgesloten zonder BTW nummer.
        - Gratis de afdrukken laten doen is ook weer zwartwerk.
        - Oplossing is bijberoep in BTW nummer, kost €140. M'n vrouw heeft nog wel ergens die diploma bedrijfsbeheer.
        - Mijn gedacht was €0,10 (maximaal) per afdruk extra te vragen. Hangt vooral van de hoeveelheden af en wetende dat een particulier bij Kruidvat aan €0,08 of zo foto's kan laten afdrukken zal men eens lachen vrees ik...
        - Om €140 terug te verdienen moet ik 1400 afdrukken verkopen aan €0,10 extra per stuk...

        Resultaat? Hobby stopzetten als "fotograaf" die enkel maar wat leuke plaatjes wil schieten om het gebeuren iets beter vast te leggen dan nonkel Guust...

        Of zie ik het nu te eng?
        Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

        Comment


        • #19
          Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
          Bewijs van 'goed gedrag en zeden' is ook nodig ;-)
          da hebben ze mij sjans nie gezegd... ofwel kwam ik zo goed over aan de telefoon dat die daar van uit ging dat ik da wel had

          Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
          Ja lap 't spel begint al.

          - Op openbare "evenementen" foto's gaan nemen is al risico 1 blijkbaar. Maar kom, dan kunnen we nog zeggen dat het voor m'n eigen is. (zwartwerk)
          - Nadien foto's verdelen kan al aanzien worden als zwartwerk... (want welke zot doet dit nu gratis?)
          - Een kleine zakcent vragen voor al het werk (bundelen aanvragen afdrukken, versturen naar afdrukcentrale, verdelen onder de kopers,...) is al uitgesloten zonder BTW nummer.
          - Gratis de afdrukken laten doen is ook weer zwartwerk.
          - Oplossing is bijberoep in BTW nummer, kost €140. M'n vrouw heeft nog wel ergens die diploma bedrijfsbeheer.
          - Mijn gedacht was €0,10 (maximaal) per afdruk extra te vragen. Hangt vooral van de hoeveelheden af en wetende dat een particulier bij Kruidvat aan €0,08 of zo foto's kan laten afdrukken zal men eens lachen vrees ik...
          - Om €140 terug te verdienen moet ik 1400 afdrukken verkopen aan €0,10 extra per stuk...

          Resultaat? Hobby stopzetten als "fotograaf" die enkel maar wat leuke plaatjes wil schieten om het gebeuren iets beter vast te leggen dan nonkel Guust...

          Of zie ik het nu te eng?
          het blijft helaas ook wel niet bij die 140 € he... je moet wel belastingsaangifte doen, facturen opmaken, ... meestal gebeurd dat door een boekhouder maar die doet dat ook niet gratis uiteraard.

          Het blijft volgens mij risky business als je het regelmatig doet. Je kan natuurlijk ook een vergoeding vragen en deze mee aangeven met je personenbelasting...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #20
            Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            Je kan natuurlijk ook een vergoeding vragen en deze mee aangeven met je personenbelasting...
            DAT is eigenlijk wat ik zoek.
            Geen BTW (of ondernemings) nummer, geen boekhouder, geen andere kosten. Het gaat momenteel over €0,00 per jaar tot hoop en al enkele honderden euro's inkomsten per jaar.

            Ik kan als particulier (beperkt) dingen verkopen (bv. m'n fototoestel ).
            Maar ga ik uren verkopen dan moet ik plots een BTW-nummer hebben en de hele reutemeteut? Ik wil trouwens geen uren gaan verkopen. Maar ik wil wel in orde zijn, zowel voor de gratis foto's als die waar ik "iets" voor de afdruk vraag.
            Als dat kan door een overeenkomst op te stellen en de inkomsten aan te geven op m'n personenbelasting dan ben ik al méér dan tevreden.

            Straks moet ik nog gaan doen als de pro fotograaf die men eerder had. Geld vragen en factuur geven, allemaal in orde. Alleen de kwaliteit van de foto's is niet in orde...
            Omgekeerde wereld toch?
            Of vanaf nu zeggen: "ja ik weet dat jullie mijn foto's mooi vinden maar sorry ik doe dit niet meer"?
            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

            Comment


            • #21
              Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

              je hoeft geen BTW-nummer aan te vragen

              Als je je papieren in orde laat maken als 'zelfstandige' (bijberoep of hoofdberoep) en je gaat ervan uit dat je jaarlijks minder dan 5.000 euro verdient daarmee, dan is een BTW-nummer niet nodig.

              Je bevraagt je best eens goed bij de BTW-dienst zelf. Altijd handig om meteen alles te weten.
              http://blackletterday.wordpress.com

              Comment


              • #22
                Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                Oorspronkelijk geplaatst door Blackletterday Bekijk bericht
                je hoeft geen BTW-nummer aan te vragen
                Nee, maar wel een ondernemingsnummer ...
                www.fotofolio.be

                Comment


                • #23
                  Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                  vadaag had ik een afspraak met een boekhouder omtrent opstarten van bijberoep e.d.

                  Zoals hier voordien al aangehaald lijkt het wel interessant om een "kleine onderneming vrijgesteld van btw" op te starten.

                  Alles is dan reglementair, je kan facturen opmaken, en lage kosten...

                  groeten, Marc
                  1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                  www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                  Comment


                  • #24
                    Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                    En na drie jaar en wat investeringskosten op de belastingsbrief?
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                      Eigenlijk leer ik hier uit:

                      - of je gaat fotografie uitoefenen in hoofd- of bijberoep
                      - of je blijft er vanaf

                      Maar zo eens enkele keren per jaar als hobby en vriendendienst zorgen voor foto's op een evenementje kost je meer dan wat je er aan overhoudt. (wil je alles in orde hebben)
                      Tja, dan hoeft het niet echt meer voor mij...
                      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                      Comment


                      • #26
                        Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                        @ yourt

                        bij mij zou het net zoals bij TS gaan om enkele opdrachten per jaar (voorlopig), op deze manier KAN je alles reglementair doen.

                        Je hoeft dan ook niet de grote investeringen te doen, het belangrijkste in mijn geval (en ook dat van de TS denk ik) is, dat je met alles in orde bent.

                        groeten, Marc
                        1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                        www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                        Comment


                        • #27
                          Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                          Edit: Nevermind, oplossing gevonden
                          Last edited by brechtvm; 8 juni 2010, 07:38. Reden: Geen reactie
                          Canon EOS-450D | Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS | Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II | Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS | Canon EF-S 70-200 f/2.8 IS USM | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 430EX

                          Comment


                          • #28
                            Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                            Edit: Nevermind, oplossing gevonden
                            Last edited by brechtvm; 8 juni 2010, 07:38.
                            Canon EOS-450D | Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS | Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II | Canon EF-S 55-250 f/4-5.6 IS | Canon EF-S 70-200 f/2.8 IS USM | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 430EX

                            Comment

                            Working...
                            X