Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bijverdienste als fotografe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: bijverdienste als fotografe

    Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
    Nu zou ik eens willen vragen aan de mensen die dit al doen eens een overzicht(je) te geven van de uitgaven (en eventuele inkomsten) die jullie hebben.
    -Als je omzet niet meer dan een bepaald bedrag is (dacht iets van 2 a 3000 EUR), dan kan je een vrijstelling van BTW verkrijgen. Je kan dan geen BTW terugvorderen en je kan dan ook geen BTW aanrekenen. Je moet dit statuut speciaal aanvragen.
    -Stel dat je 100 EUR excl BTW vraagt voor een opdracht, dan betaal je 25% (incl adm. kosten) aan sociale bijdrage.
    -Op die 75 EUR min je kosten (afschrijvingen, vaste kosten etc) wordt dan personenbelasting geheven volgens een schijvensysteem (zie site unizo). Dat begint bij 25%.
    -Reken genoeg aan voor je opdrachten en hou het geld opzij voor de belasting.
    -Sommigen nemen boekhouder, sommige doen het zelf. Kosten van je boekhouder kan je ook inbrengen. De meeste zijn van mening dat een boekhouder zichzelf terugbetaalt en dan hoef je je ook niet bezighouden met die zaken.
    -Als pro vind ik redundantie van materiaal heel belangrijk: reservebody, batterijen, geheugen, backups, etc.
    Wat nog belangrijk is:
    -Contacten (=mensen die je opdrachten kunnen geven) zijn belangrijk, als je die nu niet hebt, dan zal je moeten ervoor zorgen dat men je gemakkelijk kan vinden.
    -Portfolio: zonder goeie portfolio kan je geen klanten vinden. Als je zelf technisch én creatief niet goed genoeg bent, dan zou ik nog eventjes wachten.

    Comment


    • #17
      Re: bijverdienste als fotografe

      Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      hou rekening fotografie één van de hoogste werkloosheidsgraden kent na het afstuderen en velen net kunnen rondkomen met neven job'kes in een pseudo-zelfstandigen statuut .

      probeer eerst fotografie als een hobby uit te werken
      Eigenlijk is fotografie als bijberoep eigenlijk al wat te veel voor mij, maar ik zou willen aan huwelijkfotografie en andere kleinere events. Ik vind het wat te riskant om steeds "int zwart" werken, soms kan het zelfs niet.

      @psycho: bedankt voor de info Zoals gezegd wil ik dit niet echt als pro (bijberoep) doen, maar gewoon safe fotograferen en er een centje mee verdienen
      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
      500px

      Comment


      • #18
        Re: bijverdienste als fotografe

        post verwijderd
        Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 18:56.

        Comment


        • #19
          Re: bijverdienste als fotografe

          Ik wil je niet ontmoedigen, maar persoonlijk zou ik er niet voor gaan.
          Ik ben zelf al meer dan 12 jaar digitaal aan het fotograferen met Canon reflextoestellen.
          Het is mijn hobby, eigenlijk eerder mijn passie, in geen geval wil ik er een bijverdienste van maken, daarom werk ik steeds gratis, en doe wat ik graag doe. Ga je starten in bijberoep, dan ben je je hobby kwijt, en je bent aan het werken. Op dat moment kan je geen "Nee" meer permitteren, en het is juist die "Nee" dat je bij je passie kan houden.

          Een voorbeeld : ze vragen me om foto's te nemen van hun hond, ik hou héél veel van dieren, dus ik zeg "ja" ... wa kost da is de vraag daarna, ik zeg das gratis want ik doe da graag. Ik werk de reeks af en lever enkele mooie afdrukken van het schattige beestje. Tijdens het afleveren van de beelden komt de tweede vraag, ha Jeff in augustus trouwt mijn dochter, kunde gij voor de foto's zorgen. Ikke... nee ..., allez kunde dat da niet..., ja waarschijnlijk wel, maar ik doe da ni graag dus doe ik het niet. Ja maar je moogt zeggen hoeveel het is hoor ... Nee ik doe da niet omdat ik het niet graag doe. Ze vonden mijn ne rare, maar das mijn zorg niet !

          MVG, Jeff c.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #20
            Re: bijverdienste als fotografe

            Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
            -Als je omzet niet meer dan een bepaald bedrag is (dacht iets van 2 a 3000 EUR), dan kan je een vrijstelling van BTW verkrijgen. Je kan dan geen BTW terugvorderen en je kan dan ook geen BTW aanrekenen. Je moet dit statuut speciaal aanvragen.
            -Stel dat je 100 EUR excl BTW vraagt voor een opdracht, dan betaal je 25% (incl adm. kosten) aan sociale bijdrage.
            -Op die 75 EUR min je kosten (afschrijvingen, vaste kosten etc) wordt dan personenbelasting geheven volgens een schijvensysteem (zie site unizo). Dat begint bij 25%.
            -Reken genoeg aan voor je opdrachten en hou het geld opzij voor de belasting.
            -Sommigen nemen boekhouder, sommige doen het zelf. Kosten van je boekhouder kan je ook inbrengen. De meeste zijn van mening dat een boekhouder zichzelf terugbetaalt en dan hoef je je ook niet bezighouden met die zaken.
            -Als pro vind ik redundantie van materiaal heel belangrijk: reservebody, batterijen, geheugen, backups, etc.
            Wat nog belangrijk is:
            -Contacten (=mensen die je opdrachten kunnen geven) zijn belangrijk, als je die nu niet hebt, dan zal je moeten ervoor zorgen dat men je gemakkelijk kan vinden.
            -Portfolio: zonder goeie portfolio kan je geen klanten vinden. Als je zelf technisch én creatief niet goed genoeg bent, dan zou ik nog eventjes wachten.
            Ik heb mijn zelfstandig bijberoep aangevraagd, net omdat ik niet in 't zwart zou moeten werken, vandaar dat ik er ook ICT bijgenomen heb.

            Omzet is dacht ik +/- 5500€, winst mag mx +/-1100€ zijn.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #21
              Re: bijverdienste als fotografe

              heb me enkele weken geleden ook laten informeren bij een boekhouder.

              Zoals hierboven al gezegd kan je in bijberoep een statuut aanvragen "kleine onderneming vrijgesteld van btw".

              Op deze manier kan je facturen uitschrijven (zonder btw) en ben je dus altijd in orde.
              Max. winst ligt op +-1200euro dacht ik

              sociale lasten per kwartaal is +-70euro, maar als je onder die winstmarge blijft, krijg je het jaar daarop de sociale lasten terug.

              aanvragen btwnummer en opstarten bijberoep kost tesamen +-140euro.

              2x per jaar boekhouder raadplegen indien gewenst (60euro / uur ongeveer)

              voordeel : je kan materiaal aankopen en afschrijven op enkele jaren...
              en je bent met alles in orde

              groeten, marc
              1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
              www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

              Comment


              • #22
                Re: bijverdienste als fotografe

                Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht

                voordeel : je kan materiaal aankopen en afschrijven op enkele jaren...
                en je bent met alles in orde

                groeten, marc
                maar dan kan je het niet aankopen zonder de 21% BTW, correct?

                Comment


                • #23
                  Re: bijverdienste als fotografe

                  @jeroen

                  als je een btw-nummer, en je koopt in het buitenland je materiaal aan, betaal je al enkel de prijs zonder btw.

                  bij aankopen in belgië betaal je dan wel btw

                  groeten, Marc
                  1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                  www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                  Comment


                  • #24
                    Re: bijverdienste als fotografe

                    Mijn situatie is gewoon: ik wil mijn toeleggen op huwelijksfotografie en andere kleine opdrachten. Ik wil er geen 2de fulltime-job van maken

                    Maar ik wil dit ook op de juiste manier doen, dus dacht ik dat het best was dat ik als fotograaf in bijberoep begin om alles aan te geven etc.

                    Ben ik hier correct of niet? Ik weet ook wel dat als het van moeten is, de fun snel weggaat. Maar zover wil ik het (nog) niet drijven. Mijn schoonvader is videograaf en doet x-aantal huwelijken en redelijk wat communies. Zo iets wil ik ook doen. Of toch naar opbouwen

                    En met die opbrengsten is mn eerste doel: nieuw fotomatieraal aankopen en een kleine extra centje te hebben.
                    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                    500px

                    Comment


                    • #25
                      Re: bijverdienste als fotografe

                      Oorspronkelijk geplaatst door tundra4ever Bekijk bericht
                      @jeroen

                      als je een btw-nummer, en je koopt in het buitenland je materiaal aan, betaal je al enkel de prijs zonder btw.

                      bij aankopen in belgië betaal je dan wel btw

                      groeten, Marc
                      Hallo Marc,

                      Deze info is volgens mij niet correct. Als je als kleine ondernemer met de vrijstellingsregel aankopen in het buitenland doet moet je er m.i. net wel voorzorgen dat de btw aldaar betaald wordt. Ik ga het in elk geval eens navragen bij UNIZO.

                      mvg,
                      Kris
                      Canon EOS 5D II en III met wat glaswerk en prullaria

                      Comment


                      • #26
                        Re: bijverdienste als fotografe

                        @ Sancho

                        kan me vinden in uw situatie

                        bij mij komt het ongeveer op hetzelfde neer, is ook niet de bedoeling om er hopen geld mee te verdienen, maar als je gevraagd wordt , ben je op deze manier wel in orde met alles

                        Je kiest uiteindelijk zelf nog hoe ver je hierin wil gaan, ik heb dit jaar 1communie, 1 doop en nog een paar portretjes getrokken.

                        Ben toen naar een boekhouder gestapt met de vraag: hoe kan ik dit best aanpakken en die kwam met het voorstel om "kleine onderneming vrijgesteld van btw op te starten"

                        Enige nadeel bij mij is dat ik dit momenteel niet kan opstarten in bijberoep wegens ouderschapsverlof, dus nog een tijdje wachten, het is ook niet dat ik al zoveel te doen had dus...

                        ivm aankoop in buitenland heb ik mij laten vertellen, als je een btw-nummer hebt, je GEEN btw moet betalen, natuurlijk wel vermelden bij aankoop..

                        groeten, Marc
                        1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
                        www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

                        Comment


                        • #27
                          Re: bijverdienste als fotografe

                          je moet inderdaad geen btw betalen bij een buitenlands aankoop maar als je gevestigd bent als kleine onderneming vrijgesteld van btw kan je er op rekenen dat je achteraf bij een kontrole die btw hier mag betalen.
                          Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

                          Comment


                          • #28
                            Re: bijverdienste als fotografe

                            In het systeem van vrijstelling van BTW is je BTW nummer niet actief, het is een ondernemingsnummer.

                            Aankopen in het buitenland zonder btw kan je steeds proberen maar hou er rekening mee dat dit niet "wettelijk" is. Als je achteraf controle krijgt dan is de terugvordering niet mals.
                            www.fotofolio.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: bijverdienste als fotografe

                              t Probleem is nu natuurlijk dat iedereen een dslr heeft. Vroeger, toen ze nog veel duurder waren, was dat iets voor de professionals.

                              Nu denkt iedereen die een dslr kan betalen, dat hij een pro is. Velen zijn geroepen, maar weinigen zijn uitverkoren.

                              Ik heb hier ook al sites van natuurfotografen gezien, waarvan ik denk 'dat is toch maar droevig'.

                              Idem met concertfoto's : wat ik tegenwoordig in de krant zie staan, is maar triest.

                              Maar iedereen wil er wel een bijverdiensteke van maken.
                              Last edited by johan de man; 19 juni 2010, 22:13.
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                              Comment


                              • #30
                                Re: bijverdienste als fotografe

                                Kan iemand me helpen hiermee: kan ik "tijdelijk" mn vrouw opgeven als aangestelde voor bedrijfsbeheer? Ik weet wel dat ik dit "permanent" zo kan laten, maar ik ben toch van plan om dit te gaan volgen in avondles.

                                Maar kan ik nu mijn vrouw opgeven en binnen een jaar dan de aanpassing doen naar mij zelf. Komen er hier dan ook kosten bij? Het UNIZO kantoor is hier gesloten, vandaar de vraag op het forum

                                Ik vraag dit omdat ik van plan ben om een nieuw objectief (en misschien nieuwe body) te kopen en dan kan kijken voor de BTW etc

                                Greetz
                                "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                                500px

                                Comment

                                Working...
                                X