Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto van de zon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: foto van de zon

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
    Als je het resultaat wilt zoals in die foto dan valt het allemaal wel mee hoor. Maar zoals Matthias ook al aangaf moet je dan wel flitsen.
    tegen de harde zon in kan je beter een reflectie scherm gebruiken... je zal anders heel wat flits power nodig hebben...

of anders moet je wachten tot de zon minder krachtig is...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      tegen de harde zon in kan je beter een reflectie scherm gebruiken... je zal anders heel wat flits power nodig hebben...

of anders moet je wachten tot de zon minder krachtig is...
      dat ik daar niet aan dacht
      kon je dat geen 6 weken geleden zeggen toen ik naar de bergen vertrok
      5DmkIII en wat glas

Comment

Je oog en je sensor zullen verbranden
        Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

Comment

Hey juppekes

Ik heb al redelijk wat fotokes gemaakt van de zon, en nog nooit problemen ondervonden
          Bootjes

Comment

Verplaatst naar geschikter forum
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fisherman Bekijk bericht
              Je oog en je sensor zullen verbranden
              daar is niets van aan, je kijkt daar ook geen minutten naar he, en is ook te zien hoe intens je naar de zon kijkt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Dat gaatjes branden in een sluitergordijn is zever.In rust staat de spiegel voor je sluiter,en klapt op bij het nemen van een foto,tenzij je de spiegel opgeklapt laat zoals bij macro..Hoe zou je anders kunnen scherpstellen als je sluitergordijn voor je spiegel zit ??
                Practisch heb ik de zon al gefotografeerd bij wat gesluierde lucht,vermindert de kracht van de zon,en deze is toch nog voldoende sterk om een goed beeld te krijgen.
                Door je zoeker rechtstreeks naar de zon kijken:niet doen !! kan schade geven aan je netvlies.Wat kun je wel doenp je lens twee polarisatiefilters zetten die 90° tov elkaar gedraaid zijn:geeft quasi een zwart beeld.Soms nog een ND-filter of een andere filter die licht opslorpt, ervoor zetten.Scherpstellen met diafragma manueel of volledig manueel,maximale waarde zetten;22 of 32,op de scherptediepteknoop drukken om diafragma te sluiten,en dan voorzichtig door de zoeker kijken,terwijl je vanop zij naar de zon beweegt.Zo zie je of het licht nog te sterk is en kun je vermijden rechtstreeks het volle licht van de zon in je ogen te krijgen.Iso zo laag mogelijk.
                Lichtmeting kun je doen zonder door de zoeker te kijken.Ook niet midden op de dag fotograferen,maar je als een zonsverduistering of gedeeltelijke wilt fotograferen,heb je natuurlijk niet de keuze.Een volledige zit er de komende jaren bij ons niet in.
                Bij juist diafragma,zal de sluitertijd voldoende kort zijn,en normaal geen schade geven aan je sensor.Toch zou ik geen honderd van deze foto's schieten.Kan misschien geen kwaad,maar ik voel het niet als veilig aan.
                wellicht nog nooit met een leica of ander merkje meetzoeker geschoten zeker... ik weet het, het is een en al dslr tegenwoordig, en dat ouwe spul is allang vergeten...

daar zit dus geen spiegeltje voor.. lekker laten bakken in de auto, en het resultaat zal verhelderend zijn..

ik zou zeggen, test je eigen toestel es lekker uit in de volle zon, ook als het een dslr betreft, laat de boel lekker bakken, richt je telelensje richting de zon, en wacht voor een kwartiertje of zo..

temperatuurtje zal lekker oplopen en je sensortje zal weldra algauw in frieten liggen...

(is te zien aan de rookwolkjes, die uit je toestelletje zullen komen..)

schrijf vervolgens je ervaringen hier op, en laat ons meedelen in jouw ervaringen..

spiegel of niet, je camera blootstellen aan de directe zon, moet je gewoon mee uitkijken..

is het niet voor je toestel, dan zeker voor je ogen...

ik ga het zeker niet uitproberen, ik laat dat liever over aan andere slimmeriken..

ik wacht op de eerste plaatjes.. sukses!!

Comment

Working...
                X