Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergoeding ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gratis foto's à gogo...?

Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
    En om nog kort op je eerste alinea te antwoorden.
    Er zijn ook (hobby)fotografen die denken dat hun werk te goed is om gratis te doen maar waarvan ik achteraf moet zeggen: "dat je daar geld voor durft vragen.... leer eerst foto's maken!" En dat vind ik véél erger dan iemand die geen geld vraagt omdat hij/zij denkt nog te moeten leren.
    Dit is jammer genoeg ook waar : vorige zomer kwam de buurvrouw héél trots langs met foto's die ze bij een pro in zijn studio had laten maken ... ze had er 90 Euro voor betaald en had alles bij elkaar 30 minuten binnen geweest, op zich kan ik daar mee leven, maar de kwaliteit van de foto's ... jongens, zoiets zou ik zelfs niet durven meegeven eerlijk gezegd.

Ikke dus heel snugger : dat kan ik beter , had ik beter niet gezegd, want toen moest ik dus wel. Gevolg ikke mijn garage omgebouwd tot studio en met twee 580EX II op de achtergrond (wit doek van ebay op 3x6m) en een Illustar 300Watt set op haar ... en ziedaar : véél betere foto's, mijn eerste modelshoot ... en het resultaat was 100 keer beter dan bij de pro met zijn eigen, dedicated studio.

We zijn achteraf met beide families eens goed gaan eten, want ik ging er zeker geen geld voor vragen, ik ben auto fotograaf, geen portret fotograaf, maar blijkbaar was ik toch zo slecht nog niet want sindsdien krijg ik regelmatig vragen van haar vrienden ... die ik meestal netjes afwimpel door mijn uur tarief te vragen, op een enkele uitzondering na hoeft het dan ineens niet meer

Trouwens, een huwelijksreportage hoeft toch echt niet meer dan 500 euro meer te kosten tegenwoordig, dan ben je van 8u tot 18u ter plaatse en heb je nog altijd maar 50 Euro per uur hé, veel post processing komt er niet aan te pas voor pakweg 90% van de beelden, dus als ze alleen een dvd met foto's willen waarom dan meer vragen ?

Bottomline : als je er geld voor vraagt MOET het goed zijn, al je het gratis doet mag het al eens tegenvallen ...

Mark
    Last edited by LamboCars; 20 april 2010, 13:25.
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Re: Vergoeding ?

Eigenlijk is't vooral van belang of diegene die de opdracht gaat uitvoeren er voor betaald wil hebben of niet. Wat de rest denkt moeten ze maar weten.

Ik zit zelf professioneel in de bouw. Regelmatig doe ik al eens een berekening, of wat tekenwerk of opmetingen voor vrienden, familie,...
      Voor een aantal mensen doe ik dat gratis (en krijg er meestal dan als bedanking iets voor in de plaats, maar dat vraag ik niet) en anderen moeten betalen (officieel).

Dat gratis werk kost me ook tijd (soms meer dan moest het betalend zijn) en ik doe het niet om te leren, ik ben goed in m'n vak. Maar voor die mensen wil ik dat gewoon gratis doen. Meestal is't éne plezier dan later het andere waard. Soms ook niet. Krijg je met moeite een bedankje. Tja, dat heb ik dan aan mezelf te verwijten. Maar ik verwacht nooit iets terug dus het stoort me niet wanneer er ook daadwerkelijk niets meer tegenover staat.
      De meeste miserie die ik zie zijn werken, klussen, opdrachten,... voor vrienden of familie die betaald moeten worden en waar er onenigheid bij komt. 't werk is niet goed of er duiken problemen op of ze horen naderhand dat ze eigenlijk te veel betaald hebben of...
      Die prul heb je niet als je gratis werkt of niet werkt voor die mensen.
      Betalend is niet altijd beter hoor.
      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
        Fotomateriaal kost idd veel geld maar de fotograaf moet er opnames mee maken die van goeie kwaliteit zijn,die hun geld waard zijn.
        Een wielertoerist rijdt ook graag op een Eddy Merckx fiets. Die rijdt rond vol reclame van Quickstep, Lotto of iets anders op zijn shirt..... en hij betaalt nog om die trui te kunnen dragen. Hoe zot kan men zijn. Eigenlijk zou hij moeten betaald worden door Lotto, Quickstep en de anderen......
        Dit is pure reclame op kosten van "een wielertoerist"
        Dit maar om te zeggen dat een hobby geld kost.

Comment

Nooit...

Nooit van je leven "zaken doen" met vrienden en familie. Daar komt alleen maar miserie van. Ik dacht dat iederéén dat (al) wist ?

"Mijn beste vriend is er met mijn vrouw vandoor. Ik mis hem verschrikkelijk..."

Comment

Re: Nooit...

Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
            Nooit van je leven "zaken doen" met vrienden en familie. Daar komt alleen maar miserie van. Ik dacht dat iederéén dat (al) wist ?

Ik niet...

Comment

Re: Nooit...

Waauw, jij bent ook consequent!
              Eerst zit je hier te beweren dat je niks gratis mag doen, en dan geef je de tip dat je met familie en vrienden geen zaken mag doen....

Weet je het zelf nog?
              Heb je ooit al eens iets 'belangeloos' gedaan? Geloof me, het kan goed doen hoor.

Wat ga je doen als je ouders je vragen om foto's te maken op één of ander feest?
              De foto's nadien aan 5€ per stuk verkopen... Of gewoon weigeren en zeggen dat ze maar een fotograaf moeten inhuren.

Comment

Allez-allez : "ze" begrijpen het weer niet...

Ik ga geen reportages maken voor familieleden, buren, vrienden. Ook en zelfs en vooral niet tegen een "vooraf overeengekomen prijs". Ik wil wel éénmalig 1 of 2 foto's maken en "geven". Maar daar houdt het ook mee/bij op.

't Probleem is dat ik mij aan mijn afspraak ga houden en mijn buur/familielid/vriend misschien/waarschijnlijk niét.
                Niet alleen bestaat de kans dat ik aan de "transactie" nog een kater overhoudt ; nee, ik verlies nog een vriend op de koop toe !

Al eens een wagen 2e hands aan 'n vriend verkocht ? Eerst doe je een stuk van de prijs af om hem een plezier te doen en nadien hoor je via via dat hij zich nog ge***** voelt ook. Zoals gezegd : 2 x helaas-pindakaas : jij hebt een stuk geld laten schieten en je vriend ben je ook kwijt.

Een kennis van me haalde eens déze stoot uit. Hij wou zijn oude bmw vervangen door een nieuwe. Maar, slim als hij was (van zessen klaar), ging hij zélf zijn oude wagen verkopen. Omdat zijn vraagprijs niet realistisch was kwam er maar geen schot in de zaak. Tot een "cafévriend" (het woord zegt het natuurlijk al) die wagen zou kopen. Hij kon alleen....geen lening krijgen (laat staan dat hij die occasie contant zou kunnen betalen). Dus kwamen onze 2 cracks overeen dat de "koper" élke maand een bepaald bedrag voor die auto aan de "verkoper" zou betalen. Eén probleem : binnen enkele weken was de wagen al total loss gereden. Ge ziet van hier dat de "koper" nog één maand verder betaalde.

Comment

Allez-allez : "ze" begrijpen het weer niet...
                  "HIJ" wel natuurlijk. Waarom krijg ik plots een vlaag van compassie?

Comment

't Probleem is dat ik mij aan mijn afspraak ga houden en mijn buur/familielid/vriend misschien/waarschijnlijk niét.
                    Niet alleen bestaat de kans dat ik aan de "transactie" nog een kater overhoudt ; nee, ik verlies nog een vriend op de koop toe !
                    't Is dan de vraag wat jij een "vriend" noemt.

Comment

Als er op dit forum een topic over geld gaat komen er bijna meer reacties en gebekvecht en geleuter dan bij een "gephotoshopte blote tetten" topic ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
                        Als er op dit forum een topic over geld gaat komen er bijna meer reacties en gebekvecht en geleuter dan bij een "gephotoshopte blote tetten" topic ...

Das nu ook nie moeilijk.."die" worden direct gecensureerd
                        perman
                        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          Als je de foto's op de website ziet, is dat niet zo'n probleem denk ik. Halve gitaren, halve kapsels, rode ogen, alles doodgeflitst, ruis, niet scherp, focus ligt op de verkeerde persoon of t verkeerde punt.

Als mijn foto's heel goed zijn, post ik ze hier wel, dan kan je oordelen.

Ik ga er niks voor vragen.

Ik ga wel een Sigma 70-200 mm F2.8 vroeger dan voorzien kopen ...

Anderzijds is t voor mijn collega ook niet echt een hobby, want als je vanaf 500 euro vraagt voor een concert met 4 bandleden, dan worden ook niet enkel de onkosten gedekt he ...

nu ben ik een beetje benieuwd wie deze band is en naar de foto's die er te zien zijn.
                          EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                          https://sites.google.com/view/pdh65/

Comment

aha... en effe samenvattend:

een vriendendienst is wel leuk, maar alles gratis doen is het ook niet echt. Vrienden reken je liever geen facturen aan, want daar komt meestal ergens zever van. En als je nog niet helemaal zeker van je stuk bent, kan je beter een dienst doen en vragen om vermelding op de website. Of je kan achteraf een wederdienst terugkrijgen ook (de basgitarist is mss. een loodgieter?). Zo denk ik er over, en dat komt hier in varianten toch voorbij elke keer, niet?
                            En dan rest er nog: de groep en de foto's?
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

Comment

Re: Gratis foto's à gogo...?

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                              Trouwens, een huwelijksreportage hoeft toch echt niet meer dan 500 euro meer te kosten tegenwoordig, dan ben je van 8u tot 18u ter plaatse en heb je nog altijd maar 50 Euro per uur hé, veel post processing komt er niet aan te pas voor pakweg 90% van de beelden, dus als ze alleen een dvd met foto's willen waarom dan meer vragen ?
                              Je vraag waarom. Awel, daarom:
                              - Verplaatsingskosten
                              - Aanrekenen postprocessing (toch altijd minstens paar uren voor selecteren, door Lightroom halen, paar foto's door Photoshop, CD branden,...)
                              - Tijd voor gesprek, administratie, opzoeking,...
                              - BTW
                              - Afschrijving materiaal
                              - ...
                              www.focusfotografie.be
                              www.facebook.com/eviwilmus

Comment

trouwreportage

Wie kan nu voor 500 Euro een serieuze huwelijksreportage afleveren ?

Door deze stelling maak je professionele fotografen gewoonweg belachelijk.

Die mensen hebben er niet alleen jaren over gedaan om "het vak" onder de knie te krijgen je gaat ze ook nog eens opvoeren als "geldwolven". Want alles wat ze méér dan 500 Euro vragen is dus (extra)winst ?

Comment

Working...
                                X