Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergoeding ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vergoeding ?

Ik heb ook al een paar keer een shoot gedaan voor collega's, vier in totaal. Ik heb telkens geen geld gevraag maar soms wel gekregen. Hier een kleine samenvatting:
    - familiefoto's, 90km gereden, niks gekregen
    - trouwfoto's, 60km gereden, 50 euro gekregen
    - trouwfoto's, 10km gereden, fles bubbels gekregen
    - trouwfoto's, 90km gereden, 50 euro gekregen

Die bedragen dekken de kosten uiteraard niet, maar ik heb wel weer een plezante tijd gehad en een extra oefenmoment.

Nu, ik moet wel zeggen dat ik een beetje teleurgesteld was als ik niets kreeg. Zelfs die fles bubbels was ik blij mee...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      Ik heb het zelf voorgesteld om foto's te maken, ook omdat de foto's op hun site nogal crappy zijn.
      Dat je het zelf hebt voorgesteld wil al iets zeggen hé, je zal zien, mischien zijn ze zo tevreden dat er vanzelf wat uit de bus valt.

Tenandere, het aanleveren van enkele goede foto's kan ook andere deuren voor je openen. vraag of je mischien je naam op de foto's mag vermelden.
      Vergeet ook niet dat een goede vriendschap onbetaalbaar is, en een positieve reactie kan soms méér deugd doen, dan een beetje geld, op die paar Km zal het ook niet aankomen zeker, als je foto's gaat maken voor jezelf, kost je verplaatsing toch ook geld, ik ken mensen die ieder jaar naar de andere kant van de wereld vliegen in functie van hun hobby "fotografie", zelf heb ik het ook een paar keer gedaan, maar dat kan mijn portemonee niet trekken om dat ieder jaar te doen, jammer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Dat je het zelf hebt voorgesteld wil al iets zeggen hé, je zal zien, mischien zijn ze zo tevreden dat er vanzelf wat uit de bus valt.

Tenandere, het aanleveren van enkele goede foto's kan ook andere deuren voor je openen. vraag of je mischien je naam op de foto's mag vermelden.
        Vergeet ook niet dat een goede vriendschap onbetaalbaar is, en een positieve reactie kan soms méér deugd doen, dan een beetje geld, op die paar Km zal het ook niet aankomen zeker, als je foto's gaat maken voor jezelf, kost je verplaatsing toch ook geld, ik ken mensen die ieder jaar naar de andere kant van de wereld vliegen in functie van hun hobby "fotografie", zelf heb ik het ook een paar keer gedaan, maar dat kan mijn portemonee niet trekken om dat ieder jaar te doen, jammer.
        Dat is inderdaad de essentie Geert
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
          Ik heb ook al een paar keer een shoot gedaan voor collega's, vier in totaal. Ik heb telkens geen geld gevraag maar soms wel gekregen. Hier een kleine samenvatting:
          - familiefoto's, 90km gereden, niks gekregen
          - trouwfoto's, 60km gereden, 50 euro gekregen
          - trouwfoto's, 10km gereden, fles bubbels gekregen
          - trouwfoto's, 90km gereden, 50 euro gekregen

Die bedragen dekken de kosten uiteraard niet, maar ik heb wel weer een plezante tijd gehad en een extra oefenmoment.

Nu, ik moet wel zeggen dat ik een beetje teleurgesteld was als ik niets kreeg. Zelfs die fles bubbels was ik blij mee...
          Enig idee, naast je ONKOSTEN, hoeveel UREN je hierin heb geïnvesteerd ? Niet alleen het fotograferen, natuurlijk, dat is maar een FRACTIE van het werk. Nee, ik bedoel de nabewerking, natuurlijk. Waarschijnlijk heb je, in het totaal voor deze 4 "opdrachten", dagenlang achter je pc gezeten. Dat ziét niemand, dat waardeert niemand en dat betààlt niemand. En een fles "bubbels" ? Wat kost nu zo'n fles Cava helemaal ?
          En "oefenen" kun je toch altijd, daarvoor hoe je je foto's toch niet weg te géven ?

Comment

Zoals ik al stelde..."ik heb wel weer een plezante tijd gehad"... Daar gaat het me ook om!
            Maar ik heb ook wel steeds lovende reacties gehad, en die doen wel zo veel deugd! Dus uw "dat waardeert niemand" gaat niet op...

Trouwens, als amateur in de puurste zin, liefhebber dus, kosten mijn uren niets hè!

Ik snap uw standpunt hoor... uw materiaal kost geld, uw tijd is nog kostbaarder en waardering wordt door u niet verwacht. Ja OK, ik zou ook wel grof geld willen verdienen aan mijn hobby, maar dan is het geen hobby meer hè!

Toen ik hem vroeg achter het professioneel zijn vertelde een gerenommeerd huwelijksfotograaf me het volgende:
            "Als je van mogen (hobby dus) naar moeten (prof) gaat is een groot stuk van de lol er af...". En ik vrees dat daar een stuk van waarheid in zit...

Comment

Haha!

En de uren dat er hier op het forum gezeverd wordt, moeten die ook betaald worden?
              Of worden er enkel facturen opgemaakt als je hier waardevolle tips geeft op het forum?

En wat voor diegene die uren in een schuilhutje zitten voor een foto van een dier. Wat een dure foto moet dat dan niet zijn zeg!

Gelukkig is het nuttigen van alcohol op café nog het goedkoopste van het hele cafébezoek. 't zijn altijd die uren dat het zo duur maakt!

Oracle, je weert je als een duivel in een wijwatervat.
              Echt aandoenlijk om te zien/lezen!
              Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Gratis foto's à gogo...?

Oh jongens, het is allemaal véél eenvoudiger. Wie gratis werkt doet dat omdat hij diep in zijn hart bang is dat zijn werk NIET GOED GENOEG IS om er betaling voor te verlangen. Hij wéét niet of hij kwaliteit zal kunnen leveren. Hij kent zijn toestel niet goed genoeg, heeft geen ervaring, is niet mans & kordaat genoeg om een shoot te leiden.
                Wanneer "Duiveken Lacht", "Kerk & Leven" of "De Scouts van Dworp" en andere toonaangevende periodieken je erop uit zou sturen om met een paar foto's thuis te komen weet je al niet of dat wel binnen je mogelijkheden ligt.

De redenering is dan : "Het is niet perfect, MAAR IK DOE HET OM TE LEREN EN DAAROM IS HET GRATIS...." Geen idee hoe lang je moet "leren", natuurlijk. Sommigen leren "het" blijkbaar nooit. Op dit forum is dat natuurlijk geen toeval, het moet hier allemaal (technisch) PERFECT zijn.

Mijn redenering is nét omgekeerd : "Mijn werk is véél te goed om gratis aan te leveren !" Durf eens te rekenen wat je allemaal doet... Je verplaatst je (+ kans op ongeval), je brengt daar een uur of een paar uur fotograferend (= werkend) door, je moet wéér de baan op naar huis (nog eens kans op een ongeval) en dan ga je uiteindelijk héél veel tijd voor je pc doorbrengen, terwijl je aan die foto's WERKT ! Tijd, benzine, electriciteit, vakkennis,...

Ik kàn natuurlijk iets gratis doen als & wanneer ik dat wil én ALS UITZONDERING, nooit als regel én in "kleine oplagen". Eens een foto doormailen of een print weggeven kost me de kop niet maar het kan toch nooit zo zijn dat men dat van mij gaat verlangen. Ik doe héél graag iemand een plezier. Maar ze mogen toch ook wel weten DAT IK ZE EEN PLEZIER DOE ? Als je voor iederéén gratis werkt, dan doe je niémand "een plezier" want dan is het "de regel".

If you pay them peanuts, you get monkeys..."
                -----------------> But what if they expect to be paid peanuts ?

Comment

Ik kan de volgende conclusies even:

Bepaal eerst zelf of je dit gratis, voor een kostenvergoeding (geld of natura) of betaald wil doen. Er is niks mis met gelijk welke keuze je maakt. Als je het betaald wil doen, dan stijgen natuurlijk de verwachtingen.

Zeg dan wat je wil doen (afdrukken, CD'tje, website,...), en doe wat je beloofd hebt.
                  Maak goede afspraken, zeker als je 'iets' verwacht. Ga er niet van uit dat men 'wel iets zal geven', als ze gewoon vragen of je wat fotootjes wil trekken. Als ze dat wel doen, dan is het mooi meegenomen, maar je mag niet boos zijn als je niks krijgt.

Ik heb in mijn eigen familie nog nooit iemand geld gegeven om foto's te maken.

Comment

Ik heb pas nog de vraag gekregen om op een trouwfeest foto's te gaan maken. Mijn antwoord was, dat ik daar niet het geschikte materiaal voor heb maar dat ik dat wel kan gaan huren. Op voorwaarde natuurlijk dat ze met het huurbedrag en de kilometers betaalden...

Dat kwam neer op 95€ all-in... toen moest het ineens niet meer. Met nog kwade gezichten als gevolg... Dus in zo'n situatie kan ik Oracle volgen, maar dan nog...

Voor mij hoeft ook niet percé alles geld te kosten. Toen ik trouwde is er ook een BD-collega komen foto's maken. Hij wilde daar niets voor... en dat vond ik nobel. Daarom heb ik hem ook een flinke vergoeding voor gegeven... Dat heb ik liever op deze manier als dat er een "amateurke woud-be" langs komt die metteen zijn prijs noemt (hiermee wil ik hier niemand zo noemen en beledigen hè! Ik schets een beeld hier)

Comment

Re: Gratis foto's à gogo...?

Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
                      Oh jongens, het is allemaal véél eenvoudiger. Wie gratis werkt doet dat omdat hij diep in zijn hart bang is dat zijn werk NIET GOED GENOEG IS om er betaling voor te verlangen. Hij wéét niet of hij kwaliteit zal kunnen leveren. Hij kent zijn toestel niet goed genoeg, heeft geen ervaring, is niet mans & kordaat genoeg om een shoot te leiden.
                      Wanneer "Duiveken Lacht", "Kerk & Leven" of "De Scouts van Dworp" en andere toonaangevende periodieken je erop uit zou sturen om met een paar foto's thuis te komen weet je al niet of dat wel binnen je mogelijkheden ligt.

De redenering is dan : "Het is niet perfect, MAAR IK DOE HET OM TE LEREN EN DAAROM IS HET GRATIS...." Geen idee hoe lang je moet "leren", natuurlijk. Sommigen leren "het" blijkbaar nooit. Op dit forum is dat natuurlijk geen toeval, het moet hier allemaal (technisch) PERFECT zijn.

Mijn redenering is nét omgekeerd : "Mijn werk is véél te goed om gratis aan te leveren !" Durf eens te rekenen wat je allemaal doet... Je verplaatst je (+ kans op ongeval), je brengt daar een uur of een paar uur fotograferend (= werkend) door, je moet wéér de baan op naar huis (nog eens kans op een ongeval) en dan ga je uiteindelijk héél veel tijd voor je pc doorbrengen, terwijl je aan die foto's WERKT ! Tijd, benzine, electriciteit, vakkennis,...

Ik kàn natuurlijk iets gratis doen als & wanneer ik dat wil én ALS UITZONDERING, nooit als regel én in "kleine oplagen". Eens een foto doormailen of een print weggeven kost me de kop niet maar het kan toch nooit zo zijn dat men dat van mij gaat verlangen. Ik doe héél graag iemand een plezier. Maar ze mogen toch ook wel weten DAT IK ZE EEN PLEZIER DOE ? Als je voor iederéén gratis werkt, dan doe je niémand "een plezier" want dan is het "de regel".

If you pay them peanuts, you get monkeys..."
                      -----------------> But what if they expect to be paid peanuts ?
                      Gewoon belachelijk!
                      Er zijn nog mensen die fotograferen voor het plezier. Die er nog iets aan hebben anderen verder te helpen en zelfs GRATIS. En dat gratis heeft verdomme niks te maken met het kunnen of niet kunnen of het denken niet te kunnen. Dan vragen ze je niet als ze niet zeker zijn van kwaliteit! Dan worden er geen foto's van iemand gepubliceerd. Steeds moet er bij sommigen geld aan verdiend kunnen worden. Maja, sommigen van BD (en ook elders natuurlijk) nemen later alles mee in hun kist. Moest er dan nog voor iets moeten betaald worden hebben ze toch centen bij.
                      (vraagje : als je geld ontvangt is het toch in't zwart zeker anders houd je er niks aan over )
                      Last edited by vinstermik; 20 april 2010, 13:06.

Comment

Hola, hola,... hold your horses Vinstermik! Ik weet zeker dat je de onderliggende boodschap van Oracle vooral moet verstaan, niet zo zeer de letterlijke woorden.

En in die zin heeft ie gelijk dat veel mensen altijd maar proberen alles voor niks te krijgen (of voor zo weinig mogelijk...)

Comment

95 Euro ? Nu moet je eens heel eerlijk zijn : ik vraag me af of een professionele fotograaf nog een huwelijksreportage maakt voor minder dan 8-900 Euro (btw incl). En dan hebben ze een album ZONDER cd-rom zodat alle bijbestellingen nog eens lang hem om moeten gaan. Gaan we die mens ongelijk geven ?

Maar inderdaad : gratis mag je àltijd foto's nemen hoor. Het voorbeeld dat je aanhaalt,Galdie, is kenmerkend voor deze tijd. Met de (op)komst van de digitale fotografie en internet "moét" alles ineens gratis.

Tot je zélf eens een "stielman" nodig hebt... Of is een fotograaf géén STIELMAN, misschien ?

En wat is een stielman ? Iemand die betààld wordt voor zijn werk. C'est tout !

Comment

Re: Gratis foto's à gogo...?

Nu sla je wel een heel andere toon aan. En daar kan ik me ook in vinden.
                            Hoger schreef ik al dat de TS best kan overeenkomen dat hij als vriendendienst zorgt voor goede foto's voor op de site maar wil de band regelmatig foto's of hun foto's gaan gebruiken voor reclame of promo dat de TS dan wel een vergoeding vraagt.

Niemand hoeft gratis te werken.
                            Maar voor alles geld vragen vind ik persoonlijk er ver over.

Uiteraard is het een héél ander verhaal als je dit niet als hobby aan het doen bent maar wanneer je er je brood mee moet verdienen. In dat laatste geval kan ik gerust begrijpen dat je zelfs aan vrienden geld vraagt voor je onkosten en werkuren.
                            Alleen is dat een ander verhaal dat dat van onze TS.

En om nog kort op je eerste alinea te antwoorden.
                            Er zijn ook (hobby)fotografen die denken dat hun werk te goed is om gratis te doen maar waarvan ik achteraf moet zeggen: "dat je daar geld voor durft vragen.... leer eerst foto's maken!" En dat vind ik véél erger dan iemand die geen geld vraagt omdat hij/zij denkt nog te moeten leren.

Enne, ben vorig jaar gehuwd. Een goed half jaar er voor enkele fotografen opgezocht en de tarieven lagen toch wel een stuk lager dan €800-900 voor de reportage zonder foto's op DVD. Dat terzijde.
                            Anderzijds 1 fotografe uit het dorp die gewoon weigerde nog huwelijken te doen. (levert nochtans prachtig werk) Uitleg was: nonkel Jos en nonkel Louis lopen dan mee en staan naast me dezelfde foto's te nemen. Koppel ziet die foto's dan enkele dagen na de trouw (of nog op de trouw) reeds en tegen dat ze hier komen om een selectie te maken uit de foto's dan moeten ze bijna geen enkele meer hebben. (ze werkte met een kleine vaste vergoeding en dan tarieven per bundel foto's) Ik heb haar gezegd dat ik het spijtig vond maar het héél erg goed kon begrijpen.
                            Last edited by nevermore; 20 april 2010, 13:14.
                            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

95 Euro ? Nu moet je eens heel eerlijk zijn : ik vraag me af of een professionele fotograaf nog een huwelijksreportage maakt voor minder dan 8-900 Euro (btw incl). En dan hebben ze een album ZONDER cd-rom zodat alle bijbestellingen nog eens lang hem om moeten gaan. Gaan we die mens ongelijk geven ?

Maar inderdaad : gratis mag je àltijd foto's nemen hoor. Het voorbeeld dat je aanhaalt,Galdie, is kenmerkend voor deze tijd. Met de (op)komst van de digitale fotografie en internet "moét" alles ineens gratis.

Tot je zélf eens een "stielman" nodig hebt... Of is een fotograaf géén STIELMAN, misschien ?

En wat is een stielman ? Iemand die betààld wordt voor zijn werk. C'est tout !
                              Voor de duidelijkheid: 95€ om alleen op het avondfeest een paar sfeerbeelden en wat familiefoto's te gaan nemen hè! Niet meer dan dat...

En ja, ik geef dien mens gelijk! Het is zijn broodwinning ten slotte!
                              Maar dat vind ik anders dan mezelf, als liefhebber. Ik kan dat uit liefhebberij doen en omdat ik het plezant vind en omdat ik die mensen (aangezien ik ze ken meestal) een plezier wil doen.
                              Dien professional doet vooral zichzelf een plezier als hij een opdracht aanneemt, toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                                En in die zin heeft ie gelijk dat veel mensen altijd maar proberen alles voor niks te krijgen (of voor zo weinig mogelijk...)
                                Net zoals bij het BD onderdeel aangeboden of gezocht. Als men iets wil kopen moet het gratis + 1 cent (zelfs die cent is soms al teveel) zijn als men iets verkoopt moet het tonnen opbrengen.
                                Wat ik wil zeggen is dat er nog amateurfotografen zijn die niet aan geld denken bij hun hobby maar aan foto's maken en anderen plezieren. En er vaak ook iets voor terugkrijgen, een attentie, uitnodiging voor 't of 't ander, een toegangskaart of wat dan ook. Maar puur voor het geld..... neen!
                                Ja hoor dit bestaat nog. En dit heeft niks te maken met niet durven, niet kunnen of denken het niet te kunnen.
                                Last edited by vinstermik; 20 april 2010, 13:15.

Comment

Working...
                                X