Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Als u zelf voorstelt foto's te maken van iemand die u een vriend kan noemen vind ik het enorm bizar dat u er iets voor wil vragen.
Hierin volg ik!
Zelf voorstellen om foto's te nemen en dan achteraf zeggen dat er nog een factuurtje volgt?
Als iemand mij vraagt, dan hangt er een prijsje aan. Als ik het zelf voorstel, dan is dat omdat ik dat zelf graag wil...
Oorspronkelijk geplaatst door johan de manBekijk bericht
Nog een leuke anecdote : een paar jaar terug heb ik mooie foto's genomen van één van de laatste concerten van Hooverphonic.
Via via zag iemand die foto's. Een jongen die er ook was geweest, en geen foto's had genomen maar wel een herinnering wou.
Hij vroeg of ik de beste foto's niet wou doorsturen via hotmail.
Toen was ik nog naief. Ik stuurde die foto's door, maar een bedankje (of een kleine vergoeding) kon er niet af ! Zelfs gewoon een mailtje terug was al te veel !
Hahahaha !
Ik schreef wat hoger DIT :
"Je bent niet commercieel genoeg en - zoals iemand het hierboven zo mooi stelde - in het beste geval hoop je op een wederdienstje. "Misschien". Inderdaad, en "misschien" dat is de broer van "bijna". "Bijna" rijdt in élke wielerwedstrijd mee maar hij heeft nog nooit een platte prijs gewonnen. Als jij jezelf wil wijsmaken dat ze "misschien" en "ooit" en "eventueel" iets voor jou gaan doen : be my guest. There is always a lot of business "in the pipeline" ; ze komt er alleen...nooit uit !
En inderdaad : een bedankje is al teveel. Maar dat geeft & heeft nog een wrange nasmaak. Doordat er nooit reactie komt ga je nog twijfelen aan de juistheid van het emailadres dat je gebruikte !
Foto's maken als hobby? Vraag maar gauw een btw-nummer aan!
Voor een vriend iets voor niks doen? Vuile profiteur! (maar dan in hoofdletters...)
Hiep hiep hoera.
Peter, veel plezier ermee. Als ze tevreden zijn met je foto's, en al de rest steekt qua kwaliteit inderdaad veel te veer daarvan af, zullen ze je vast nog wel eens vragen. En dan hoef je je ook niet te generen om ook iets van vergoeding te vragen. Of, zoals jij het zegt, dan hoeft het niet 'verniet'.
Als dit de eerste keer is dat je foto's maakt 'in opdracht', doe het dan voor die Cola of voor een vergoeding van je autokosten.
Bouw je portfolio op, en nadien kan je trachten meer te vragen als het resultaat goed is.
Spreek het ook duidelijk af voor je er aan begint!
Een paar posts hoger stond er nog wat over 'betalen' en vrienden.
Ik probeer het altijd te vermijden dat je vrienden of familie inschakelt voor betalende opdrachten. En vermijd ook echt werk uit te voeren voor geld.
Als ik iets doe voor vrienden zal ik het vijwel altijd gratis doen, of zorgen dat de werkelijk gemaakte kosten vergoed worden, als die de moeite waard zijn.
Als dit de eerste keer is dat je foto's maakt 'in opdracht', doe het dan voor die Cola of voor een vergoeding van je autokosten.
Bouw je portfolio op, en nadien kan je trachten meer te vragen als het resultaat goed is.
Spreek het ook duidelijk af voor je er aan begint!
Een paar posts hoger stond er nog wat over 'betalen' en vrienden.
Ik probeer het altijd te vermijden dat je vrienden of familie inschakelt voor betalende opdrachten. En vermijd ook echt werk uit te voeren voor geld.
Als ik iets doe voor vrienden zal ik het vijwel altijd gratis doen, of zorgen dat de werkelijk gemaakte kosten vergoed worden, als die de moeite waard zijn.
Volledig mee eens!
Soms gebeurt het wel eens dat ik aan hun pc moet werken, voor maten vraag ik niks, maar dan voelen die zich daar ongemakkelijk bij en willen ze per sé toch iets geven.
Meestal staat er dan wel een fles Single Malt klaar
ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it
1. Onze TS heeft zelf voorgesteld om de crappy foto's te vervangen door betere exemplaren.
2. Onze TS zegt zelf dat hij nog moet leren concertfoto's te maken.
3. Het is een vriend met z'n groepje.
Ik zou er niets voor vragen maar wel overeen komen dat je naam/contactgegevens op de site komen en dat de foto's enkel gratis te gebruiken zijn voor de site. (dus niet voor flyers, affiches,...)
Zo kan je rustig oefenen en beter worden in concertfotografie (misschien is dit nu al erg goed), heb je je hobby weer eens nuttig kunnen uitvoeren, maak je je vriend blij en heb je weer een opstapje naar het betaalde werk.
Misschien komt er iemand wel bij jou terecht na de foto's op de site te zien en geeft je een betaalde opdracht. Of is dat groepje er zo tevreden van dat ze nog foto's willen of foto's op affiches wil gaan gebruiken. Dat is dan tegen betaling uiteraard.
Je moet je niet laten gebruiken maar moet echt alles voor geld?
Jaja, je "gear" kost ook geld en nu koop je die tele wat sneller maar dat is toch je materiaal wat je anders ook had/kocht voor je hobby. Het is mooi als je dat in de toekomst kan terugbetalen en zelfs uitbreiden met geld verdient met je foto's. Alleen mag je geen stappen overslaan. En 1 van die stappen is eens gratis gaan oefenen voor foto's voor hun site.
1. Onze TS heeft zelf voorgesteld om de crappy foto's te vervangen door betere exemplaren.
2. Onze TS zegt zelf dat hij nog moet leren concertfoto's te maken.
3. Het is een vriend met z'n groepje.
Ik zou er niets voor vragen maar wel overeen komen dat je naam/contactgegevens op de site komen en dat de foto's enkel gratis te gebruiken zijn voor de site. (dus niet voor flyers, affiches,...)
Zo kan je rustig oefenen en beter worden in concertfotografie (misschien is dit nu al erg goed), heb je je hobby weer eens nuttig kunnen uitvoeren, maak je je vriend blij en heb je weer een opstapje naar het betaalde werk.
Misschien komt er iemand wel bij jou terecht na de foto's op de site te zien en geeft je een betaalde opdracht. Of is dat groepje er zo tevreden van dat ze nog foto's willen of foto's op affiches wil gaan gebruiken. Dat is dan tegen betaling uiteraard.
Je moet je niet laten gebruiken maar moet echt alles voor geld?
Jaja, je "gear" kost ook geld en nu koop je die tele wat sneller maar dat is toch je materiaal wat je anders ook had/kocht voor je hobby. Het is mooi als je dat in de toekomst kan terugbetalen en zelfs uitbreiden met geld verdient met je foto's. Alleen mag je geen stappen overslaan. En 1 van die stappen is eens gratis gaan oefenen voor foto's voor hun site.
Ja, altijd die "misschien" hé ?
Eén zaak is zeker : de fotograaf zal zijn werk zo goed mogelijk doen. Alleen al door zijn eergevoel. Hij gaat dus de moeite doen om zich te verplaatsen, er een paar uur te fotograferen, allicht nog zélf een paar dorstlessers moeten betalen, en uiteindelijk mag hij weer op huis aan. Thuis gaat hij zijn foto's op zijn pc zetten en ze allemaal aan een grondig gewetensonderzoek onderwerpen. Van zijn selectie van "beste" gaat hij dan via een of ander fotobewerkingsprogramma nog eens proberen om het maximale te behalen. Het maximale voor zichzelf maar ook met het oog op die groep. Dus van élk lid van die groep wil je minimum één "goeie" foto, je wil ook de groep in zijn geheel, je wil wat actie, wat sfeer, etc. Kortom : een monnikenwerk.
Dat staat dus vast ! Iedereen van ons zou dat doen.
Jij vergeet telkens dat het om een hobby gaat. En dat de TS dit zelf heeft voorgesteld.
Anders gaat de TS elders foto's nemen, uren aan de foto's bezig zijn en dan maar opslaan op z'n HD. Ja, daar heb je meer aan...
Verder geeft de TS aan dat hij nog moet leren om concertfoto's te nemen.
Dus geld vragen voor iets wat je beslist beter kan dan de foto's nu op de site maar misschien helemaal nog niet goed genoeg.
Hoe ga je dat doen "ja, wel, euhm, ik vraag xxx euro en ik ga mijn best doen maar beloof niet dat het goede foto's gaan zijn" en dan nog snel "maar ze zullen wel beter zijn dan de foto's nu, hoop ik".
Waarom altijd zo negatief over dat "misschien".
Kan gerust zijn dat ze helemaal niet willen betalen voor foto's. Dan staat de TS nog verder van z'n doel af.
Jij vergeet telkens dat het om een hobby gaat. En dat de TS dit zelf heeft voorgesteld.
Anders gaat de TS elders foto's nemen, uren aan de foto's bezig zijn en dan maar opslaan op z'n HD. Ja, daar heb je meer aan...
Verder geeft de TS aan dat hij nog moet leren om concertfoto's te nemen.
Dus geld vragen voor iets wat je beslist beter kan dan de foto's nu op de site maar misschien helemaal nog niet goed genoeg.
Hoe ga je dat doen "ja, wel, euhm, ik vraag xxx euro en ik ga mijn best doen maar beloof niet dat het goede foto's gaan zijn" en dan nog snel "maar ze zullen wel beter zijn dan de foto's nu, hoop ik".
Waarom altijd zo negatief over dat "misschien".
Kan gerust zijn dat ze helemaal niet willen betalen voor foto's. Dan staat de TS nog verder van z'n doel af.
Altijd voor dat geld. BAH!
Geld ? Géld ? Geld ??? Zwijg me ervan, zo'n vuiligheid. Zo'n onhygiënisch "betaalmiddel" uit de middeleeuwen.Iederéén heeft dat in zijn al of niet gewassen poten gehad. Als ik het dan toch moet vastnemen heb ik altijd rubberen handschoenen binnen.... euh... handbereik ! Hallo, lieden, het is wel 2010 hoor ! Hoever staan we met de GIRALE BETAALMIDDELEN ????
Nevermore, nù begrijp ik meteen ook je nick ! Wedden dat jij ook, net als de ondergetekende, nog 3-4-5 vuilzakken vol staan hebt voor het containerpark ? 't Is hier ook "van dattum" !!! Vol GELD, bedoel ik natuurlijk. (en STINKEN in mijn waskot, natuurlijk... Yék !)
Omdat ik daar maar niet geraak, in ons lokaal containerpark, dacht ik gisteren leep te zijn. Ik verzon deze list : ik zette die plastic zakken geld gewoon voor mijn deur, in mijn straat, in 't midden van de stad. Niét (goed) dichtgeknoopt en overvol zodat elke passant een blik op de inhoud kon gooien. Om er niet "over" te gaan had ik wat groentjes bovenop getast : je weet wel : die van 100 Euro die natuurlijk niémand wil... Die van 500 lagen natuurlijk een halve meter dik onderin de zak (giechel-giechel)...
Mijn gedachtengang en hoop was : de één of andere dommekl..t, een analfabeet, een parlementair, een minister, een loser kortom, gaat die zakken meenemen, ben ik lekker van af.
Want je zou écht verbaasd staan kijken als je wist hoeveel mensen niet BESEFFEN wat een ellende geld wel is + wat voor ellende het met zich meebrengt. Er zijn anno 2010 nog mensen die (ja, lach maar !) nog gaan...werken. Wérken. Stel het je voor. Voor GELD, dan nog. Hoe laag kun je vallen ??? Hebben die mensen dan werkelijk géén fierheid ? Terwijl een beetje asielzoeker tegenwoordig 500 Euro per dag vangt in ons landje van melk & honing.
Maar, met het schaamrood op de wangen, moet ik bekennen dat ik mezelf gisteren toch serieus te k.kken heb gezet... Immers, niet alleen werden mijn zakken niét meegenomen ; NOG STRAFFER : enkele "vriend-buurtbewoners" kwamen nog zakken geld BIJZETTEN !!!
Wist ik veel dat er zoveel geld én zoveel SLUIKSTORTERS in mijn buurt wooonden ! Op termijn overweeg ik te verhuizen, zelfs. Genoeg = genoeg !
Vorige week takelde de politie hier nog een fout geparkeerde wagen weg ; wist ik maar van wie die vuilzakken waren : ik belde meteen naar onze wijkagent. Maar natuurlijk : ANONIEM geld deponeren, dat kan iederéén !!! Makkelijk zat.
Morgen leg ik de remorque aan mijn auto en zwier al die zakken daarop en ik rij in één trek door naar het containerpark, afdeling "papier" en "aandelen", nét naast de afdelingen "aslk" en "dexia" en hoe heten al die andere door en door betrouwbare financiële instellingen met hun hoog opgeleid personeel weer ?
Nu heb ik écht wel mijn lesje geleerd met die vuilligheid : ze gaan mij niet meer liggen hebben ! Arm maar proper, zeg ik U !
Nevermore, ik kan je niet genoeg bedaken. Dank zij jou zie ik weer LICHT aan het einde van de tunnel !
Comment