Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergoeding ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: trouwreportage

    Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
    Wie kan nu voor 500 Euro een serieuze huwelijksreportage afleveren ?

    Door deze stelling maak je professionele fotografen gewoonweg belachelijk.

    Die mensen hebben er niet alleen jaren over gedaan om "het vak" onder de knie te krijgen je gaat ze ook nog eens opvoeren als "geldwolven". Want alles wat ze méér dan 500 Euro vragen is dus (extra)winst ?
    Hier heb je wel gelijk, pro fotografen hebben hebben wel degelijk veel kosten, verplaatsing, materiaal, nabewerking enz.

    Maar ik vrees dat we hier wel serieus afdwalen, een huwelijksreportage tegenover enkele foto's voor een website is hier wel een groot verschil.

    Comment


    • #77
      Re: trouwreportage

      Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
      Die mensen hebben er niet alleen jaren over gedaan om "het vak" onder de knie te krijgen je gaat ze ook nog eens opvoeren als "geldwolven". Want alles wat ze méér dan 500 Euro vragen is dus (extra)winst ?
      Dan spreken we nog niet van de "geldverslaafden" bij de amateurfotografen. (Niks voor niks, weet-je-wel)

      Comment


      • #78
        Re: Gratis foto's à gogo...?

        Oorspronkelijk geplaatst door Evi Photo Bekijk bericht
        Je vraag waarom. Awel, daarom:
        - Verplaatsingskosten
        - Aanrekenen postprocessing (toch altijd minstens paar uren voor selecteren, door Lightroom halen, paar foto's door Photoshop, CD branden,...)
        - Tijd voor gesprek, administratie, opzoeking,...
        - BTW
        - Afschrijving materiaal
        - ...
        Wacht even hé, effe nuanceren, voor die 500 Euro kom ik eerst even langs om alles te bespreken (meestal 1u) en ga ik op voorhand de locaties nakijken, dan 10u ter plaatse op de dag zelf, 48u later staan je foto' s in web resolutie online achter een paswoord en krijg je een DVD met de beelden via de post opgestuurd, niemand heeft over doorgedreven post-processing, selecties of Photo Shop gesproken hé !

        Je zou verbaasd zijn hoeveel mensen enkel hun foto's willen tegenwoordig ... foto's in Raw door DxO gehaald met waar nodig een WB aanpassing en that's it, veel werk is daar toch niet aan, de PC doet het werk, de omzetting naar web resolutie is een action, dus ook dat is automatisch ... als er mij iemand vraagt te komen fotograferen is dat simpel : 50 Euro per uur (btw in), maar dan heb je nog geen post processing hé, dat is duidelijk, wil je dat, geen enkel probleem ... terug aan 50 Euro / uur !

        Wel goede afspraken maken op voorhand hé, geen verwachtingen kweken die je niet kan afleveren, maar aan die tarieven kom ik perfect uit de kosten !

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #79
          Re: Gratis foto's à gogo...?

          Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
          Niemand hoeft gratis te werken.
          Maar voor alles geld vragen vind ik persoonlijk er ver over.
          Even OT.. Die band treed ook niet gratis op, waarom moeten zij dan de winst 100% opstrijken ipv er hun persoonlijke fotograaf mee te betalen?
          Andy Lemaire

          andylemaire.be

          Comment


          • #80
            Re: Vergoeding ?

            500€ voor een band van vier..tel eens effe hun kosten! ..da's bijna gratis!

            het begint met s'namiddags inladen, dan de verplaatsing, daar aangekomen beginnen popdium en/of instalatie opbouwen, dan soundchecken, effe douchen, wat eten, dan optreden, daarna afbouwen, terug inladen, misschien krijgen ze nog iets te eten, of de gasten/publiek heeft alles al naar binnen gewerkt, dan maar terug huiswaarts verplaatsen, en daar maar weeral afladen en terug opbouwen in repetitielokaal..
            en dan moe maar voldaan naar huis, met elk 100€ in de pocket..en de man achter de knoppekes heeft ook 100€ gekregen....

            dan hebben ze nog geen aftrek van materiaal, snaren, of andere zaken geteld..

            om van de kater s'anderendaags nog maar te zwijgen!
            Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

            http://pallenhoven.be

            Comment


            • #81
              Re: Gratis foto's à gogo...?

              Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
              Even OT.. Die band treed ook niet gratis op, waarom moeten zij dan de winst 100% opstrijken ipv er hun persoonlijke fotograaf mee te betalen?
              Tja, dat is dan het principe "ik wil ook een deel van de koek".

              Voor mij hangt er veel af of ik het graag wil doen of dat men mij vraagt en ik het graag wil doen.


              Oorspronkelijk geplaatst door The Fish Bekijk bericht
              het begint met s'namiddags inladen, dan de verplaatsing, daar aangekomen beginnen popdium en/of instalatie opbouwen, dan soundchecken, effe douchen, wat eten, dan optreden, daarna afbouwen, terug inladen, misschien krijgen ze nog iets te eten, of de gasten/publiek heeft alles al naar binnen gewerkt, dan maar terug huiswaarts verplaatsen, en daar maar weeral afladen en terug opbouwen in repetitielokaal..
              en dan moe maar voldaan naar huis, met elk 100€ in de pocket..en de man achter de knoppekes heeft ook 100€ gekregen....
              Vergeet het maar dat ze elk €100 in de pocket hebben.
              Als ze de fotograaf nog eens €100 moeten betalen (en dan schreeuwen ze hier op BD dat dat nog gratis is) en de webmaster ook nog eens €100 om de foto's online te zetten houden ze ieder nog €50 over. ;-)
              Wss krijgen die dan bakken kritiek over hun op een muzikantenforum dat ze zelf maar €50 verdienen op zo'n avond maar de fotograaf, webmaster en geluidstechnicus wel het dubbel!

              Volgens mij zit BD gewoon vol pro's en af en toe eens een verdwaalde amateur.
              Ik heb nog andere hobby's dan fotografie en voor die hobby's moet ik dik betalen om ze te mogen/kunnen uitoefenen. Zot he!
              Last edited by nevermore; 23 april 2010, 08:37.
              Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

              Comment


              • #82
                Re: Gratis foto's à gogo...?

                Oorspronkelijk geplaatst door Evi Photo Bekijk bericht
                Je vraag waarom. Awel, daarom:
                - Verplaatsingskosten
                - Aanrekenen postprocessing (toch altijd minstens paar uren voor selecteren, door Lightroom halen, paar foto's door Photoshop, CD branden,...)
                - Tijd voor gesprek, administratie, opzoeking,...
                - BTW
                - Afschrijving materiaal
                - ...
                Je vergeet er nog eentje: je zou het hier bijna niet durven zeggen natuurlijk, maar je moet er ook nog van leven hè.
                In tegenstelling tot de 'professionele amateurs' (of amateur-professionals) die alleen uit de kosten moeten komen of alles in materiaal investeren.

                O - en vergeet ook sociale bijdragen niet! (die je trouwens moet blijven betalen wanneer je even wat minder opdrachten hebt!)

                Comment


                • #83
                  Re: Vergoeding ?

                  en de topicposter blijft stilzwijgen
                  EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
                  https://sites.google.com/view/pdh65/

                  Comment


                  • #84
                    Re: Gratis foto's à gogo...?

                    Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                    Volgens mij zit BD gewoon vol pro's en af en toe eens een verdwaalde amateur.
                    Ik heb nog andere hobby's dan fotografie en voor die hobby's moet ik dik betalen om ze te mogen/kunnen uitoefenen. Zot he!
                    Je bent niet alleen. ,-)
                    Maja, ik zat vandaag en zit morgen vlak naast de Fed Cup tennisbaan in Hasselt. (GRATIS! )

                    Comment


                    • #85
                      Re: Vergoeding ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
                      en de topicposter blijft stilzwijgen
                      En hij heeft groot gelijk van te zwijgen me dunkt. Als je zo'n bakken kritiek over je heen krijgt, gewoon omdat je een vraag stelt ivm het wel of niet vragen van een vergoeding

                      Comment


                      • #86
                        Re: Vergoeding ?

                        Ik vind dat de Belgiumdigital VZW ons toch tenminste 33,45 euro ex btw mag geven per foto dat we hier posten, wat zonder ons geen Belgiumdigital, en daarin is dan inbegrepen het aantal minuten Telenetbandbreedte , mijn minuten die ik nodig heb om te posten, de afschrijving van mijn fototoestel ( want we zijn hier "allemaal" zelfstandige pro's op BD, dus dat gaat zeker geen probleem zijn ), de minuten die mijn Computersysteem exclusief voor Belgiumdigital draait, de afschrijving van ons uiteraard officiele Photoshop CS4 of 5 programma waarmee wij onze foto's mooier maken zodat BD mooier wordt en meer sponsors krijgt...

                        Voor de BD Shooting days wil ik komen a rato van 40 euro ex btw per uur... Dat is een fikse korting op mijn normale tarief als ik bijvoorbeeld op kerstavond foto's trek bij mijn Pa en de familie.( 60 euro per uur, en 45 euro per foto, familiefoto ( met timer als ik erbij wil staan want mij D700 heeft geen afstandsbediening ) kost slechts 80 euro, 't is tenslotte familie en alles wordt mooi uitgepraat vanvoorafaan. Daarnaast kunnen de geposte foto's na de shooting day vergoed worden aan 23,45 euro ex btw, dat is een korting van 10 euro per foto, omdat jullie toch ook de moeite gedaan hebben organisatiegewijs.

                        Wie kan ik contacteren ? Ik MOET geld zien hoor, dat kan niet zomaar dat iedereen mijn foto's hier kan zien, neenee... Kan ik de leden van BD factureren voor elke topicview van meer dan 30 seconden ?

                        Verdoeme toch, De topicstarter heeft gewoon GOESTING om eens een live optreden te gaan oefenen, hij is niet 100% zeker van zijn stuk. Natuurlijk moet hij nu niet elk liveoptreden voor niets gaan trekken en groepsfoto's nemen enz... En als hij daarna de indruk heeft dat er toch maar geprofiteerd is van hem dan geldt het spreekwoord, een ezel stoot zich geen tweemaal tegen dezelfde steen. Uiteraard zit het vol met profiteurs in de wereld, but that's life.

                        Ofwel stel je voor " jullie website trekt op niets, voor 100 euro kom ik schone foto's trekken, jullie gaan er beter bij varen en meer optredens vangen, en ik kan ermee stoefen op mijn fotosite en misschien aan échte jobs geraken.. ok ?

                        of

                        Ach ja gasten, die foto's op jullie site zijn niet echt super, ik "denk" dat ik het misschien beter kan, zou ik misschien eens mogen proberen betere foto's te trekken, dan kan ik wat oefenen en wie weet, komen er schone dingen uit.. En laat ons een paar pinten drinken achteraf.

                        [MOD]Off-topic opmerkingen werden verwijderd ![/MOD]
                        Last edited by LamboCars; 25 april 2010, 16:37.

                        Comment


                        • #87
                          Re: Vergoeding ?

                          Ik werd gevraagd om binnenkort wat foto's te nemen ivm een event voor Broederlijk Delen. Hoeveel zou ik daar kunnen voor vangen?

                          Ik werd ook gevraagd om de foto te maken van het communieprentje van mijn petekind. Hopelijk zit er genoeg in haar spaarpot!

                          Ik heb dit weekend foto's gemaakt voor een spreekbeurt van mijn dochter: vergoeding wordt gewoon afgetrokken van haren nieuwjaar!

                          [MOD]Off-topic opmerkingen werden verwijderd ![/MOD]
                          Last edited by LamboCars; 25 april 2010, 16:36.

                          Comment


                          • #88
                            Re: Vergoeding ?

                            [MOD]De topicstarter heeft pagina's terug al vermeld dat hij het gratis ging doen, net om de ervaring te krijgen en verder te leren ... deze discussie is bijgevolg nutteloos geworden en daarom afgesloten vermits ze dreigt stevig te ontsporen door reacties die niets meer met de initiële discussie te maken hebben[/MOD]
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment

                            Working...
                            X