Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergoeding ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vergoeding ?

    Als ik in deze situatie terecht zou komen, zou mijn eerste zorg zijn: bewijzen dat ik betere foto's maak dan nonkel Jef.

    Daarna zien we wel verder.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #17
      Re: Vergoeding ?

      Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
      Vergeet niet dat wat je gratis doet ook geen enkele waarde heeft ;
      Wat een onzin. Zeg dat maar eens tegen bvb. de vrijwilligers bij het Rode Kruis dat hun werk geen waarde heeft.
      En als je dan toch voor alles wat je doet geld wil hebben, schrijf je dan een factuur uit en geef je het aan bij de belastingen?
      En aan de TS, ik zou daar geen geld voor vragen, maar misschien een vermelding op hun website.
      EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

      Comment


      • #18
        Re: Vergoeding ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        Als ik in deze situatie terecht zou komen, zou mijn eerste zorg zijn: bewijzen dat ik betere foto's maak dan nonkel Jef.

        Daarna zien we wel verder.
        Als je de foto's op de website ziet, is dat niet zo'n probleem denk ik. Halve gitaren, halve kapsels, rode ogen, alles doodgeflitst, ruis, niet scherp, focus ligt op de verkeerde persoon of t verkeerde punt.

        Als mijn foto's heel goed zijn, post ik ze hier wel, dan kan je oordelen.

        Ik ga er niks voor vragen.

        Ik ga wel een Sigma 70-200 mm F2.8 vroeger dan voorzien kopen ...

        Anderzijds is t voor mijn collega ook niet echt een hobby, want als je vanaf 500 euro vraagt voor een concert met 4 bandleden, dan worden ook niet enkel de onkosten gedekt he ...
        Last edited by johan de man; 18 april 2010, 06:33.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #19
          Re: Vergoeding ?

          Oorspronkelijk geplaatst door weebee Bekijk bericht
          Wat een onzin. Zeg dat maar eens tegen bvb. de vrijwilligers bij het Rode Kruis dat hun werk geen waarde heeft.
          En als je dan toch voor alles wat je doet geld wil hebben, schrijf je dan een factuur uit en geef je het aan bij de belastingen?
          En aan de TS, ik zou daar geen geld voor vragen, maar misschien een vermelding op hun website.
          Vermelding op de website of signatuur op de foto is een goeie oplossing denk ik.

          Ik doe ook veel vrijwilligerswerk (voornamelijk in t asiel) en die betalen natuurlijk ook mijn benzine of hondensnoepjes niet.

          Zoals gezegd, dit geval is a very thin line.

          Mijn collega is wschl al blij dat ik kom zien (geen enkele andere collega komt), of denkt dat ik blij ben dat ik gratis binnenmag.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #20
            Re: Vergoeding ?

            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht

            Als mijn foto's heel goed zijn, post ik ze hier wel, dan kan je oordelen.

            Ik ga er niks voor vragen.
            dat hebben we al kunnen doen hoor, je hebt al opnamen gepost.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #21
              Re: Vergoeding ?

              Ja, die van Breath of Life die ik gepost heb waren wel crappy, ik heb mijn Eos500D nog maar een half jaar.

              Mijn oudere foto's (Canon Powershot) van Hooverphonic en Michael Gira vind ik dan wel ok.

              Met mijn Eos500D heb ik ook al mooie foto's van Galloways en vuurwantsen (zonder macrolens) genomen. Die post ik ms ook nog wel eens.

              Ivm mijn collega : die mannen spelen ook niet verniet, en ook niet alles in t 'wit' vermoed ik.

              Ze kunnen argumenteren dat ze hun instrumenten verslijten en afschrijven, maar ik kan t zelfde van mijn fotomateriaal zeggen ...

              Ik vind het gewoon spijtig dat ze zo goed kunnen spelen, een goeie website hebben, een beginnende fanbase hebben, maar hun foto's eruitzien alsof ze met een gsm genomen zijn.

              Anyway, bedankt voor de tips, ik ga t gratis doen.

              Ik heb op Ebay ook al foto's van concerten die ik spijtig genoeg heb moeten missen (auto defect, geen verlof gekregen van t werk, enz) gekocht. 100 euro voor 15 foto's die ik zelf beter had kunnen maken als ik er aanwezig was geweest.

              Ik moet nog veel leren, veel oefenen, en mijn volgende aankoop wordt een 5D mark II als ik iets meer centen heb.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #22
                Re: Vergoeding ?

                Nog een ''leuke'' anecdote : een paar jaar terug heb ik mooie foto's genomen van één van de laatste concerten van Hooverphonic.

                Via via zag iemand die foto's. Een jongen die er ook was geweest, en geen foto's had genomen maar wel een herinnering wou.

                Hij vroeg of ik de beste foto's niet wou doorsturen via hotmail.

                Toen was ik nog naief. Ik stuurde die foto's door, maar een bedankje (of een kleine vergoeding) kon er niet af ! Zelfs gewoon een mailtje terug was al te veel !
                Last edited by johan de man; 18 april 2010, 17:38.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #23
                  Re: Vergoeding ?

                  Het zou mss allemaal wat duidelijker zijn als je enkele van je betere foto's zou posten.
                  'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vergoeding ?

                    Langs de ene kant stel je jezelf voor dus moet je zelf uitmaken of je het gratis wil doen.
                    Het verpest wel de markt als je gratis foto's gaat maken..

                    Maar als ik eerlijk moet zijn, als veel geld vragen om op te treden en een professionele website hebben laten maken, dan kan er in mijn ogen ook een fotograaf vanaf hoor!
                    Andy Lemaire

                    andylemaire.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vergoeding ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
                      Ik vind dat je geld moét vragen. Wie werkt nu gratis ? Vergeet niet dat wat je gratis doet ook geen enkele waarde heeft ; integendeel : veel kans dat je er nog een hoop gezaag mee hebt. Want niet alleen ga je een paar uur fotograferen en je dus INZETTEN, je gaat er hoogstwaarschijnlijk met photo shop & tutti quanti nog thuis urenlang mee bezig zijn. En vanzelfsprekend wil je er "dolgraag" wat geld uit halen. Geld bepaalt DE WAARDE VAN JE WERK. Ga je elke dag gratis werken of wil je er "dolgraag" iets aan overhouden ? Komt mijn timmerman gratis ramen steken of wil hij er "dolgraag" iets aan overhouden ? Napoleon introduceerde in onze landen de taks op ramen = niet betalen = geen ramen = geen licht. Kijk maar hoeveel vensters van oude huizen dichtgemetst zijn.
                      Als ik "gratis" fotografeer is het uitsluitend om iemand een éénmalig plezier te doen, gaat het hoogstens over een foto of 3, ga ik er altijd mijn coördinaten op aanbrengen, en is het in de hoop dat het nog werk zal "genereren". Hetzelfde met mensen die vragen of ik deze of gene foto naar hen door wil mailen. Met mijn Nikon D3x heb ik al bestanden van 25.000.000 pixels. Ik ga niét gratis een foto gaan verkleinen en hem dan nog eens gratis doormailen. Ge blijft bezig ; want waar leg je de grens ? Het is nét omgekeerd : mensen schamen zich nérgens meer om : als ze maar kunnen profiteren. Of hoe ga je het anders verwoorden ?
                      Ga ik mee akkoord, ten slotte staan die mensen ook niet gratis op het podium.
                      Waarom zou jij dan wél gratis voor hun moeten werken? Kost fotomateriaal geen geld en kostbare tijd?
                      Andy Lemaire

                      andylemaire.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vergoeding ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Ik heb het zelf voorgesteld om foto's te maken, ook omdat de foto's op hun site nogal crappy zijn.

                        Niet dat ik zo'n goeie fotograaf ben, maar slechter kan niet.

                        Ze treden ook niet verniet op, en met betere foto's versieren ze ms meer optredens, dus ergens vind ik het onnozel om 2 x 40 km te rijden, foto's te nemen, te bewerken, op cd-r te zetten en dan een schouderklopje en één cola te krijgen.

                        Nu ja, t is maar iets eenmaligs he.

                        En wie weet is het licht wel zo slecht dat mijn foto's crappy zijn.

                        Ik zal er maar niks voor vragen.
                        Als u zelf voorstelt foto's te maken van iemand die u een vriend kan noemen vind ik het enorm bizar dat u er iets voor wil vragen.

                        als ze het u vragen is het iets anders.


                        Wat Oracle zegt vind ik dan weer de perfecte verwoording van hoe pervers de samenleving is geworden. omkering van doel en middel. geld dat eerder een middel zou moeten zijn wordt een doel op zich.

                        Iedereeen wil geld voor het minste dat ie doet, moest iedereen meer gratis doen zou er ook minder geld nodig zijn maar goed, dat is wat te utopisch

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vergoeding ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                          Als u zelf voorstelt foto's te maken van iemand die u een vriend kan noemen vind ik het enorm bizar dat u er iets voor wil vragen.

                          als ze het u vragen is het iets anders.


                          Wat Oracle zegt vind ik dan weer de perfecte verwoording van hoe pervers de samenleving is geworden. omkering van doel en middel. geld dat eerder een middel zou moeten zijn wordt een doel op zich.

                          Iedereeen wil geld voor het minste dat ie doet, moest iedereen meer gratis doen zou er ook minder geld nodig zijn maar goed, dat is wat te utopisch
                          Ik zeg niet dat ik altijd geld vraag, maar bekijk het eens anders..

                          Als die groep gaat optreden voor een 1500 euro per optreden (ik ken ze niet dus heb geen idee wat hun echte waarde of kostenplaatje is, en ten slotte gaan ze ook niet gratis op het podium mensen entertainen he?!) waarom mag de fotograaf die voor hun werkt daar dan niet iets van meepikken?

                          Het zou misschien interessant zijn om op dit forum eens een poll op te starten van 'Ja, ik werk gratis en investeer al mijn eigen spaarcenten in mijn materiaal' en 'Neen, ik werk niet gratis. Mijn materiaal en tijd kost ook geld.'

                          Zou wel een zéér interessant topic kunnen worden voor als iemand op zoek is naar een fotograaf, met een lijstje erbij van wie er toch geen vergoeding voor wil.

                          Zo'n conclusie moet je zelf trekken vind ik. Wanneer ik gratis foto's ben gaan maken hebben ze me vergoed met een etentje met heel de bende en dat was ook eens tof. Ondertussen heb ik wat meer werk op m'n portfolio en nieuwe connecties. Nu is het ook wel niet de bedoeling dat zoiets elke week zal gebeuren..
                          Andy Lemaire

                          andylemaire.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vergoeding ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
                            Waarom zou jij dan wél gratis voor hun moeten werken? Kost fotomateriaal geen geld en kostbare tijd?
                            Fotomateriaal kost idd veel geld maar de fotograaf moet er opnames mee maken die van goeie kwaliteit zijn,die hun geld waard zijn.
                            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vergoeding ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                              Fotomateriaal kost idd veel geld maar de fotograaf moet er opnames mee maken die van goeie kwaliteit zijn,die hun geld waard zijn.
                              Daarvoor bekijk je meestal eerst hun portfolio of website hé!

                              Zoals ik hierboven zei, éénmalig moet zoiets wel kunnen (als proef om je werk te tonen wat je kan leveren) maar niet elke week.
                              Andy Lemaire

                              andylemaire.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vergoeding ?

                                Hoe zit het dan met geld vragen en de fiscus?
                                Al doende leert men...

                                Flickr

                                Comment

                                Working...
                                X