Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

douanerechten en boete trigger rf602

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: douanerechten en boete trigger rf602

    Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
    Wat heeft de post hier wel mee te maken? Spullen zitten (zie openingspost) bij dsv...
    In de openingspost staat in de brief van de douane "Belgian Post" en nogmaals 'post'in de eerste zin. Normaal dus dat ik die aanhaalde, of niet

    Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
    En waarom zij iets verkeerd hebben gedaan, en wat, zie ik eigenlijk ook niet in. Het mogen dan wel ***reglementen zijn (want ja, het kost je als ontvanger geld) maar zo zijn nu eenmaal de reglementen.
    Het is toch altijd je transport maatschappij die de juiste inklaring moet doen via hun douane agenten en niet jezelf als ontvanger. Als ze niet goed weten als wat het ingeklaard moet worden contacteren ze je normaal voor bijkomende uitleg. Dit is in dit geval blijkbaar niet gebeurt, dus kun je als ontvanger ook niet in de fout gesteld worden voor iets dat de anderen (transportmaatschappij) zonder je inbreng of medeweten gedaan hebben


    Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
    "Het duidelijk maken" wordt trouwens niet gezien als iets wat gelijkwaardig is aan de boete en de invoertaksen/btw/whatever betalen.
    Dat het niet gezelfde is is correct; maar ik bedoelde duidelijk dat je aan de transportmaatschappij moet duidelijk maken dat zij in de fout gegaan zijn en dat de boete dus niet door de ontvanger, maar door de transportmaatschappij moet geregeld worden. De invoertaks en BTW zijn altijd ten laste van de ontvanger.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #32
      Re: douanerechten en boete trigger rf602

      Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
      Wij pesten de burgers gratis en voor niks.
      Dat vind ik de beste in jaren , echt waar.

      Er wordt hier weer zwaar op de pianisten geschoten. Ik meen te weten dat die mannen die de wet toepassen, die niet zelf hebben uitgevonden.
      Je moest trouwens zelf eens fabricant van triggers in Europa zijn, netjes de ontvangen BTW doorstorten aan vadertje staat en langs de achterdeur je markt overspoeld zien worden door illegale import uit verre landen . Die regels en wetten hebben (naast het vullen van de schatkist uiteraard ) wel degelijk een reden van bestaan.
      Als ik wil zaken doen met verre landen is het "nuttig" om de spelregels te kennen.
      Je kan net zo goed 120 in de bebouwde kom rijden en dan schrikken als men er je met een fikse boete beleefd en zachtjes aan herinnert dat dat eigenlijk niet mag.

      'k Heb jaaaaaren vanuit de privewereld samengewerkt met de douane en respect gekregen voor die mannen hun werk: 't zijn absoluut de kwaadsten niet, als je niet probeert de wet die zij moeten bewaken naar je eigen hand te zetten.

      TS: ik zou de "bittere" pil slikken en een les leren. Dank om die met ons te delen.
      Ik zou ook de afzender bedanken dat hij zo vlotjes mijn geld terug stort want hij is daar helemaal niet toe verplicht.
      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
      Oók wandelen met GPS?

      Comment


      • #33
        Re: douanerechten en boete trigger rf602

        Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
        In de openingspost staat in de brief van de douane "Belgian Post" en nogmaals 'post'in de eerste zin. Normaal dus dat ik die aanhaalde, of niet (1)



        Het is toch altijd je transport maatschappij die de juiste inklaring moet doen via hun douane agenten en niet jezelf als ontvanger. Als ze niet goed weten als wat het ingeklaard moet worden contacteren ze je normaal voor bijkomende uitleg. Dit is in dit geval blijkbaar niet gebeurt, dus kun je als ontvanger ook niet in de fout gesteld worden voor iets dat de anderen (transportmaatschappij) zonder je inbreng of medeweten gedaan hebben

        (2)




        Dat het niet gezelfde is is correct; maar ik bedoelde duidelijk dat je aan de transportmaatschappij moet duidelijk maken dat zij in de fout gegaan zijn en dat de boete dus niet door de ontvanger, maar door de transportmaatschappij moet geregeld worden. De invoertaks en BTW zijn altijd ten laste van de ontvanger. (3)
        (1) Mja, en daarboven staat naam en adres van DSV.

        (2) Kan wel zijn, maar dan heb ik nog steeds dezelfde vraag. Ik zie nog steeds niet in wat de inklaarder dan verkeerd heeft gedaan. Als dat verzonden is als "gift", dat is niet de fout van dsv, he. Factuur zat blijkbaar niet waar hij moet zitten (buitenkant van het pakket), dat is niet de fout van dsn. Invoer van producten moet, zoals je zegt, invoerrechten enzo op betaald worden, ook dat is niet de fout van dsv. Dat zijn gewoon de reglementen. Volgens mij is dat pakket gewoon zodanig verstuurd dat het op het eerste zicht niet lijkt dat er invoerrechten op betaald moeten worden. Het is wel duidelijk dat dat volgens de regels van de wet wel zo is. Vandaar de boete.

        (3) Dat had ik al wel van je begrepen, maar ik heb geen idee hoe je erbij komt dat de transporteur iets verkeerd heeft gedaan. Al hun vracht passeert langs de douane. Dat die drievierde zo laten passeren en hier en daar iets uitpikken wat ze wel controleren, tja... ik zie dat niet als fout. En ik heb geen idee hoe jij het bijvorrbeeld dan ziet.

        Comment


        • #34
          Re: douanerechten en boete trigger rf602

          @al murphy: als je niet weet waar je het over hebt, kan je beter geen commentaar geven, of een vraag stellen.

          Zal nog eens wat verduidelijken: zoals de meesten wel gehoord hebben via de media (DHL affaire) komen de meeste goederen in vrachtverkeer 's nachts aan op Zaventem. Omdat douaniers 's nachts laten werken duur is, en omdat de goederenstroom niet te veel gehinderd mag worden, worden overdag de lijsten van wat gaat arriveren doorgegeven aan de douaniers, en die selecteren dan uit die lijst wat ze willen zien van hetgene 's nachts toekomt. Vanaf dan komen de goederen 's nachts aan en zijn de douaniers's morgens op post. De bal ligt dan in het kamp van DSV (ABX).

          DSV is de aangever, en je hebt dan nog de goederenbehandelaar en de bestemmeling / eigenaar van de goederen. Inzake douanewetgeving bestaat er zoiets als hoofdelijk aansprakelijk (zelfde als bij het samen kopen van een huis en de bank niet betalen: de schuldeiser kan gaan bij wie hij kan ontvangen).

          Verder nog de schuldige van de fout? Je krijgt zo'n brief die er ongeveer zo uitziet (heb eens verder geïnformeerd):
          "Deze zending, aangekomen bij Belgian post, werd aanvankelijk door de diensten van de post vrijgegeven met vrijstelling, op basis van de gegevens van de verzender op de door hem opgestelde documenten.

          Door een controle van de zending, hebben de douanediensten van Zaventem vastgesteld dat uw zending niet mocht worden vrijgegeven worden met vrijstelling, maar moest ingeklaard worden en hebben deze derhalve ingehouden.

          Dit betekent dat uw zending pas door de douane zal vrijgegeven worden mits vervullen van de voorziene invoerformaliteiten en betaling van de douanerechten en -taksen.

          De douanerechten en -taksen alsook de kosten voor het vervullen van de nodige douaneformaliteiten zijn ten uwen lasten.

          Te meer, de onregelmatigheid/inbreuk vastgesteld door de douanediensten van Zaventem betekent automatisch voor u de betaling van een douane- en BTW-boete. Ter uwer informatie, die boete bedraagt 2x het bedrag van de invoerrechten en 50% van het BTW-bedrag. NOrmaal wordt die boete als volgt berekend : 2x het BTW-bedrag en 10x het bedrag van de invoerrechten. Toch zijn de douanediensten van Zaventem wel op de hoogte van de problematiek van de postcolli's en hebben besloten verminderde boetes (2x de invoerrechten en 50% van de BTW) te geven.

          Om ons toe te laten de nodige douaneformaliteiten te vervullen, verzoeken wij u ons, zo spoedig mogelijk, een kopie van de aankoopfaktuur of betalingsbewijs te laten geworden.

          U hebt ook de mogelijkheid, indien u het wenst, zelfs naar het betrokken douanekantoor te gaan om daar de rechten en taksen te betalen en uw zending dan ook direct in ontvangst te nemen. Wij zullen u de gegevens van het betrokken douandedienst mededelen op uw aanvraag.

          Hoogachtend, ..."
          kijken naar het vette gedeelte
          Als jij de afzender wil geloven dat je niks moet betalen, en je zit dan met de gebakken peren, draag de gevolgen dan. Het is hier al gezegd: gegokt en verloren.

          En wat dat 'niet de fout van DSV' en bestemmeling en zo betreft: doet er niet toe: de overtreding is vastgesteld en moet betaald worden.DSV is idd. niet in de fout gegaan want ging voort op vrijstelling (geschenk of <45€), dus is het tussen afzender en bestemmeling. En jij hebt dat laten opsturen, dus had je dat niet als gift mogen laten opsturen, en je bent bovendien diegene die te bereiken is om de boel te betalen. Je hebt er ook belang bij want anders krijg je je goederen niet. En goed weigeren? Beetje laat, zoals een dodelijk ongeval doen met een oude wagen en dan je wagen achterlaten omdat dat goedkoper is dan alles te betalen en een hogere BM te hebben. Het gaat hier trouwens om overtredingen die bij niet-betaling tot strafrechterlijke vervolging kunnen leiden. Al zie ik dat voor een 100 € dossier nog noiet snel gebeuren.
          Last edited by Yourt; 12 maart 2010, 19:51.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment


          • #35
            Re: douanerechten en boete trigger rf602

            Oorspronkelijk geplaatst door al murphy
            doe eens normaal

            kijk, ik probeer de zaken die ik ken op een eenvoudige manier weer te geven, zonder te beginnen citeren uit Verordening 2913/92 of artikles 70-74 bis uit het BTW-wetboek (de strafbepalingen). Daar heb je in praktische gevallen ook niks aan. Of aan een essay over de verschillen tussen postpakketjes (EMS zendingen) versus een koerierdienstpakje (DHL, over Duitsland, bvb.). Je kan tegen je transporteur/aangever zeggen dat je dat pakket weigert omdat niet aan de voorwaarden werd voldaan etc etc... en dan gaan die normaal gezien een verzoek om teruggave indienen bij de douane. Veel van die verzoeken worden echter geweigerd, waarbij de 'verschuldigdheden' blijven openstaan. En als DSV die moet betalen, dan recupereren die dat toch (da's geen overheidsdienst, maar een firma die winst moet maken). Ze laten je overigens wete (zijn ze ook verplicht) dat je zelf de aangifte kan gaan regelen.

            Bij het herlezen van het topic viel het me trouwens op dat het eigenlijk saphi is die het meeste buikgevoel neerpende. Jij hebt al wat rondgelezen blijkbaar, of hebt zelf al ervaring met dergelijke pakjes. Mijn buikgevoel zegt dat jij de klok hebt horen luiden...
            En verder ga ik mij hier niet laten uitlokken tot straffe uistpraken op de man/vrouw. Indien hier nog een vraag gesteld wordt, of indien iemand meent dat één en ander niet in overeenstemming is met artikel X van het KB van xx/xx/xx, zal ik daar wel op reageren. En pb sturen? Als iemand iets wil invoeren, maar geen idee heeft over de juiste invoerrechten, mag die altijd een pb sturen...
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #36
              Re: douanerechten en boete trigger rf602

              Ben verre van een expert en m'n reactie is gebaseerd op een situatie die ik enkele jaren terug meegemaakt heb in het bedrijf.
              Er was materiaal ingevoerd en ingeklaard door de transporteur en z'n douaneagenten, maar onder een verkeerde code. Met als gevolg een veel te hoge taksatie (invoerrechten) en bijhorende boete.
              Wij, als bedrijf, waren niet gecontacteerd om bijkomende uitleg te verschaffen omtrend de inhoud van het pakket. We hebben contact opgenomen met de douane en de transporteur/inklaringsagent en uiteindelijk na een vriendelijke discussie gelijk gekregen en geen boete moeten betalen.
              De douane zijn zeker de ergste niet en doen hun job naar best vermogen in de omstandigheden en met de middelen die ze hebben. (En ze beschermen onze economie).
              Ik heb er dan ook geen probleem mee om invoerrechten te betalen, maar met boetes waar ik geen kans gekregen heb om ze te vermijden heb ik het wat lastiger.
              Het is nu wel zo dat de TS niet gezegd heeft onder welke code z'n pakket initieel ingevoerd werd en dus is het idd een discussie die alle kanten uitgaat zonder misschien de kern te raken.
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

              Comment


              • #37
                Re: douanerechten en boete trigger rf602

                Met alle respect .. ik begrijp TS zijn gejank niet .. Zonder duidelijk de wettelijke bepalingen terzake te kennen gokt hij en verliest en nu wil hij nog een bemoedigend schouderklopje tegen beter weten in en omdat hij zich,helemaal wettelijk overigens, in het kruis/portemonee getast voelt?
                Komaan zeg .. na al de topics die hieraan al versleten zijn + de informatie die op de fgov sites te vinden is over e-trade en inernet kopen moet men hier toch niet lopen zanniken zeker!? Oud vlaams spreekwoord: "bezint eer ge begint"

                Comment


                • #38
                  Re: douanerechten en boete trigger rf602

                  Mag blij zijn dat niet door China's grootste staatsbedrijf geleverd word
                  Never resist temptation or it could go away...
                  Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                  Comment


                  • #39
                    Re: douanerechten en boete trigger rf602

                    BTW en invoerrechten kan ik me voorstellen, maar waarom een boete? Heb jij iets fout gedaan?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #40
                      Re: douanerechten en boete trigger rf602

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      BTW en invoerrechten kan ik me voorstellen, maar waarom een boete? Heb jij iets fout gedaan?

                      Je hebt een pakje laten opsturen als geschenk terwijl je een aangifte moest doen. En jij bent sowieso mee verantwoordelijk. Als je kinderen iets uitspoken staan ze ook nij jou aan de deur, en als je de belastingen zou oplichten met verkeerde aangifte (voordeel van 5000 € bvb.) om dan daarna te zeggen dat je boekhouder dat ingevuld heeft....
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: douanerechten en boete trigger rf602

                        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                        Je hebt een pakje laten opsturen als geschenk terwijl je een aangifte moest doen.
                        Ik heb zelf een tijdje geleden voor 't eerst bij dealextreme (ook in HK) besteld en gemerkt dat ze hun pakjes standaard als 'gift' versturen ? Waarde was wel maar 20 euro maar ik vermoed dat ze standaard alles als gift versturen (gebruiken ook kleine bruine enveloppes, waarop geen plaats is om factuur aan buitenzijde te hangen).

                        Als ik het goed begrijp kan de douane alle pakjes van DX tegenhouden en elke koper een extra boete geven ?? :-(
                        (terwijl de winkel het zo verstuurd en ik nergens specifiek om gevraagd heb)
                        Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                        Comment


                        • #42
                          Re: douanerechten en boete trigger rf602

                          Verzenden als 'gift' heeft weinig zin denk ik.
                          Bij de douane zijn ze immers ook niet van gisteren.

                          Ik heb vanmorgen een mail naar DSV gestuurd met de vraag wat de extra kosten (invoerrechten, BTW...) gaan zijn.
                          Wat ik wel al weet is dat, als ik DSV mijn pakje thuis laat bezorgen, me dat 25€ kost.


                          Hier en hier vind je meer info over aankopen via internet

                          Grt,

                          Wim
                          Flickr

                          Comment


                          • #43
                            Re: douanerechten en boete trigger rf602

                            Een mail gekregen van DSV
                            En dan lees ik hier dat sommige mensen regelmatig iets kopen in Hongkong en nog nooit zoiets aan de hand gehad hebben.
                            Zoiets overkomt mij alleen maar

                            Hieronder de mail
                            Goede namiddag,

                            Ik heb uw betalingsbewijs ontvangen en de kosten zijn als volgt:
                            Als wij de inklaring doen voor u
                            BTW 17,81€
                            Formaliteiten 25,00€
                            Voorsch fonds 00,25€
                            Totaal = 43,06 € pakje wordt geleverd door de post

                            U kan ook naar Brucargo gaan met het betalingsbewijs en onze brief. U betaalt dan enkel de taksen (geen formaliteitskosten) en u kan uw pak meteen meenemen.

                            Graag uw instrukties...

                            Flickr

                            Comment


                            • #44
                              Re: douanerechten en boete trigger rf602

                              relax :-)

                              Ik denk dat je nu tot €200 mag invoeren zonder extra kosten (wel BTW)
                              vroeger was dat anders...


                              Hoe moet je't eigenlijk doen als je wél die BTW wil betalen maar toch van HK wil laten komen?

                              Comment


                              • #45
                                Re: douanerechten en boete trigger rf602

                                Oorspronkelijk geplaatst door wim2711 Bekijk bericht
                                Een mail gekregen van DSV
                                En dan lees ik hier dat sommige mensen regelmatig iets kopen in Hongkong en nog nooit zoiets aan de hand gehad hebben.
                                Zoiets overkomt mij alleen maar

                                Hieronder de mail
                                Goede namiddag,

                                Ik heb uw betalingsbewijs ontvangen en de kosten zijn als volgt:
                                Als wij de inklaring doen voor u
                                BTW 17,81€
                                Formaliteiten 25,00€
                                Voorsch fonds 00,25€
                                Totaal = 43,06 € pakje wordt geleverd door de post

                                U kan ook naar Brucargo gaan met het betalingsbewijs en onze brief. U betaalt dan enkel de taksen (geen formaliteitskosten) en u kan uw pak meteen meenemen.

                                Graag uw instrukties...
                                Dan valt het dus nog mee... "Slechts" 18€ extra dan!

                                Comment

                                Working...
                                X