Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotocursus noodzakelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: fotocursus noodzakelijk

    Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
    Daar is het DKO voor (of toch in België). Kost meer tijd dan de meeste cursussen, maar je ziet ook véél meer. in welke cursus kom je nog met analoog in contact? En dan niet alleen kleinbeeld, maar ook middenformaat en technische camera. Als je gewoon wat fotootjes wilt maken is er de auto stand, als je meer wilt kunnen, is het soms ook leuk om materiaal dat je zelf niet kan betalen te gebruiken van een school.

    DKO duur? als student betaal ik nog geen 75euro/jaar, als werkende is dat 170, maar kan je wel opleidingscheques ed gebruiken. Andere zijn dan weer veel duurder. Syntra dacht ik richting 1000 euro?
    Klein vraagje: wat is DKO? Ik volg nu avondschool in Oostende, maar als ik wil verder gaan moet ik richting Syntra.. En dat kost me iets te veel geld
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

    Comment


    • #17
      Re: fotocursus noodzakelijk

      Bij CVO Kisp kost een module (6 maand) fotografie 110euro die je eventueel met opleiding cheques kan betalen, komt dan op 55 euro.
      Voordeel van zo een cursus is inderdaad dat je met 14 mede leerlingen dezelfde passie deelt, je leert niet alleen tijdens de les bij maar in vele gevallen zelfs tijdens de pauze want daar wordt gewoon verder over fotografie gepraat. Ik zit nu in de 4e module en ik zie er elke woensdag naar uit om naar de les te vertrekken
      I love my D500

      Comment


      • #18
        Re: fotocursus noodzakelijk

        Wij volgen ook cursus van CVO (wat staat voor Centrum voor Volwassenen Onderwijs), maar da's geen fotografie, wel Photoshop.
        Onze cursussen kosten €60.- voor 60uur les, beslist niet te duur. Een syllabus (voor de eerste module was dat een zelfgemaakt iets, voor Mod2 en volgende is dat "Classroom in a box", een "commercieel" boek) is wel apart te betalen...
        Ik zou ook willen horen wat DKO is...
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #19
          Re: fotocursus noodzakelijk

          Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
          Digitale fotoboeken van Scott Kelby zijn ook best te pruimen,
          lezen erg makkelijk,prachtig uitgelegd in simpele woorden met veel tips over hoe en waarom.

          http://www.computerboek.nl/ deze kan je wel krijgen in de standaard boekhandel,
          ikzelf heb de versies 1 en 2 echt leerzaam,de boeken van Joan Staels heb ik ook en vind ze ook heel goed,de man in kwestie ook , daar leer je iets van
          Bij Fnack vind je veel zulke boeken, ook die van Scott Kelby. En niemand kijkt daar op je vingers als je eens uitgebreid door die boeken bladert.

          Comment


          • #20
            Re: fotocursus noodzakelijk

            deeltijds kunstonderwijs.... DKO...
            het verschil hier bij ons in de buurt is dat CVO, Londenstraat, Syntra,... technischer gaan en dat DKO de kunstacademie is en dus meer naar het beeldende (of de beeldende kunsten) gaat, zoals sommigen hier ook aanhangen.

            DIe tegenstellingen heb je hier al gezien in de discussies ook ondertussen hé... ;-)
            't Is soms boeiend, maar je moet aléén en ander weten, en verschil kunnen maken tussen een door een visie en kennis geformuleerde mening en een reactie "van horen zeggen" en dergelijke meer, soms gedrapeerd met technische termen. Dus als beginner kan ik de topics hier zo niet aanraden. Wel de verwijzingen die hier geplaatst worden naar de verschillende stromingen en websites.
            En verder kan het boeiend zijn om één en ander te volgen en zelf je conclusies te trekken uit al dan niet gefundamenteerde meningen, voordelen en nadelen van..., tips en trucs (waarop ook vaak snel ingepikt wordt met een betere methode of met een totale ontkrachting van de argumenten,... och ja, als je 't zelf maar leuk vindt.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #21
              Re: fotocursus noodzakelijk

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              loop een dag of en paar uur met een ervaren fotograaf mee, die alleen jou, alle aandacht/tips en uitleg geeft over het gebruik en werking van een (jou) fototoestel.
              heb je meer aan, dan al die vaak te dure en als paddestoelen uit de grond reizende fotocursussen.
              grt,bouk.
              Ja maar wat moet zoiets niet kosten, ken je zo iemand miss??
              Mvg
              Olivier
              Aan het werk kent men de meester

              Comment


              • #22
                Re: fotocursus noodzakelijk

                Oorspronkelijk geplaatst door pdrke Bekijk bericht
                Bij CVO Kisp kost een module (6 maand) fotografie 110euro die je eventueel met opleiding cheques kan betalen, komt dan op 55 euro.
                Voordeel van zo een cursus is inderdaad dat je met 14 mede leerlingen dezelfde passie deelt, je leert niet alleen tijdens de les bij maar in vele gevallen zelfs tijdens de pauze want daar wordt gewoon verder over fotografie gepraat. Ik zit nu in de 4e module en ik zie er elke woensdag naar uit om naar de les te vertrekken
                bedankt voor de tip, zal mij daar ook eens inschrijven, mag je die cursus aanvangen met een instap dslr? of zitten ze daar met toptoestellen?
                Mvg
                Olivier
                Aan het werk kent men de meester

                Comment


                • #23
                  Re: fotocursus noodzakelijk

                  Mijn ervaring is dat de cursussen bij het CVO gevolgd worden door Jan en alleman. Een top camera is zeker geen vereiste! In de eerste module zie je vaak nog compact camera's bij de cursisten.
                  Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: fotocursus noodzakelijk

                    Oorspronkelijk geplaatst door olivier1402 Bekijk bericht
                    bedankt voor de tip, zal mij daar ook eens inschrijven, mag je die cursus aanvangen met een instap dslr? of zitten ze daar met toptoestellen?
                    Mvg
                    Olivier
                    Neen hoor een top dslr is zeker geen must, een instap is voldoende, ben zelf de eerste module begonnen met en nikon D40.

                    Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3D
                    Mijn ervaring is dat de cursussen bij het CVO gevolgd worden door Jan en alleman. Een top camera is zeker geen vereiste! In de eerste module zie je vaak nog compact camera's bij de cursisten
                    neen hoor, zonder dslr kan je niet beginnen aan de cursus, of je moet de module volgen "digitaal fotograferen compact"
                    I love my D500

                    Comment


                    • #25
                      Re: fotocursus noodzakelijk

                      Ik heb nu het 2de deel van fotografie in onze Avondschool. Spijtig genoeg stopt het na de 2de En ik heb totaal geen gedacht als er in de buurt van Oostende nog een andere avondschool is die verder gaat in fotografie. Buiten Syntra dan...

                      Misschien dat ik Photoshop ga volgen dan.
                      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                      500px

                      Comment


                      • #26
                        Re: fotocursus noodzakelijk

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht

                        Misschien dat ik Photoshop ga volgen dan.
                        heel goed idee.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #27
                          Re: fotocursus noodzakelijk

                          mag je die cursus aanvangen met een instap dslr? of zitten ze daar met toptoestellen?
                          Tweemaal ja, ik zou niet weten welke vandaag de dag verkochte DSLR géén toptoestel is!

                          Er is nog een alternatieve oplossing, voor mensen zoals mij die niet zo van cursussen houden: het internet! Websites zoals luminous-landscape.com, www.juzaphoto.com/, enz staan boordevol met technische uitleg.
                          Ik heb daar enorm veel van geleerd. Soms staat er ook flauwekul ( kenrockwell.com ) maar na een tijdje heb je dat wel door.
                          Bovendien, éénmaal dat je de achterliggende begrippen van licht technisch begrijpt (histogram, contrast, dynamisch bereik, ...) kan je snel overweg met élke software, of dat nu photoshop, lightroom, corel paint, of de GIMP is.

                          Qua kunstgehalte valt internet wel tegen om van te leren, maar ik lees hier dat DKO een mouw daaraan past? Ga ik eens naar zien...
                          Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

                          Comment


                          • #28
                            Re: fotocursus noodzakelijk

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            loop een dag of en paar uur met een ervaren fotograaf mee, die alleen jou, alle aandacht/tips en uitleg geeft over het gebruik en werking van een (jou) fototoestel.
                            heb je meer aan, dan al die vaak te dure en als paddestoelen uit de grond reizende fotocursussen.
                            grt,bouk.
                            Mee eens...ik heb nooit cursussen gevolgd, maar ben gewoon vorig jaar hier mijn beginnersfoto's gaan tonen. Met de gerichte feedback die ik daarop kreeg kwam ik eigenlijk al heel ver. Ik heb 2 workshops (1 op 1) gevolgd bij goede fotografen en heb daar heel veel aan gehad Enne....lezen lezen en nog eens lezen
                            Last edited by Monica; 6 maart 2010, 13:01.

                            Comment


                            • #29
                              Re: fotocursus noodzakelijk

                              Verplaatst naar geschikter forum
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: fotocursus noodzakelijk

                                Oorspronkelijk geplaatst door olivier1402 Bekijk bericht
                                hallo iedereen,

                                Alé vooruit ik ga me toch een dslr ipv een compact aanschaffen! 550d ofzo...
                                Mijn vraag is : is het noodzakelijk als leek een fotocursus te volgen of kan men genoeg leerstof uit bepaalde boeken vergaren?
                                Graag wat tips over interessante boeken waarvan jullie denken "deze moet je hebben"
                                Mvg
                                olli
                                Goed boek in mijn ogen:
                                Robert Hirsch Light and Lens: photography in the digital age
                                ISBN: 978-0-240-80855-0

                                Comment

                                Working...
                                X