Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio met bouwlampen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Studio met bouwlampen

    Ik heb ervaring met bouwlampen dus bij deze mijn mening.

    *Bouwlampen worden héét, en dit is alvast het grote nadeel, zorgen dat je difusiescherm er een eindje van hangt. 40cm is volgens mij te weinig.
    *Bouwlampen geven geel licht: eenvoudig op te vangen door de foto's in RAW te nemen en de witballans aan te passen.
    *Bouwlampen geven in verhouding weinig licht. Met 2x500Watt heb je nog altijd een relatief hoge sluiterstijd. Dit hoeft geen probleem te zijn als je werkt van op statief en niet bewegende voorwerpen.
    *Bij bouwlampen zie je wel onmiddelijk hoe je belichting uitvalt en zie je ook als je veranderingen aanbrengt door bv reflectieschermen en zo. Bij gewone cameraflitsers en triggers zien je op voorhand niet hoe je belichting zal zijn.
    *Bouwlampen zijn niet te regelen (met een dimmer maar dan worden ze geler). Wat verder of dichter zetten, eventueel een verschillende Wattage (Bijvoorbeeld 1 van 500W en een van 300W)
    *Bouwlampen zijn zéér goedkoop, ik heb denk ik rond de 16€ betaald per stuk op een statief. De originele lampen gingen wel vlug stuk, zeker rezerve bijkopen.

    *Met flitsers en triggers is het moeilijker in te stellen, maar je hebt als voordeel: veel meer licht en gemakkelijker te werken met paraplu's en hulpstukken. Ook al heel wat duurder. Ook kan je dit makkelijk meenemen op verplaatsing en buiten mee werken.

    *Met studioflitsers heb ik geen ervaring maar dit zal wel de max zijn. Ik heb wel al veel informatie erover gezocht. En ik ben haast van 1 ding overtuigd. Zo'n spotgoedkope studioflitsers (250€ set) zullen net als vele andere producten die op de markt komen onder de noemer "het ziet er uit als professioneel, maar het is het niet", op termijn duurkoop blijken.

    Ik denk dat alles afhangt van hoeveel ervaring je al hebt in de fotografie, en wat je juist wilt fotograferen. Als je modellen wilt fotograferen om in P-magazine te zetten dan zal je niet moeten afkomen met bouwlampen...., als je gewoon wilt uitproberen door bijvoorbeeld een vaas of zo vast te leggen en nog veel moet (wilt) leren dan kunnen bouwlampen een goede investering zijn. Alhoewel je later dan (zoals ik) toch wat meer en beters wilt, dan zijn 2 zo'n bouwlamen geen finantiële ramp. Als je daarintegen 250€ uitgeeft voor een goedkoop setje studioflitsers dan zal je volgens mij binnen afzienbare tijd dit ook buitengooien en uitkijken voor betere.

    Succes met je keuze.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

    Comment


    • #17
      Re: Studio met bouwlampen

      Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
      Met bouwlampen proberen uit te vissen als je studiofotografie graag zal doen is net hetzelfde als met 'een piepende en krakende fiets waarvan de ketting er elke 200m af valt' proberen uit te vissen als je graag zou wielrennen
      Misschien off topic maar misschien dit vergelijk: 3 jaar geleden ging iedereen op het bedrijf waar ik werkte plots gaan wielrennen (wiellertoeriest) wekelijks was er modeshow in (nieuwe) fietsen, wielen, broekjes, truitjes enz. Er was er 1 die wat uit de boot viel met een "oude koersfiets" en gewone kledij.
      Veel van al dat mooi matteriaal is verkocht of staat onder een dikke stoflaag.
      Van al die gasten is er na 2 jaar nog 1 persoon die nog wekelijks plezier vind in het fietsen.........met nog altijd dezelfde fiets.
      Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

      Comment


      • #18
        Re: Studio met bouwlampen

        Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
        Misschien off topic maar misschien dit vergelijk: 3 jaar geleden ging iedereen op het bedrijf waar ik werkte plots gaan wielrennen (wiellertoeriest) wekelijks was er modeshow in (nieuwe) fietsen, wielen, broekjes, truitjes enz. Er was er 1 die wat uit de boot viel met een "oude koersfiets" en gewone kledij.
        Veel van al dat mooi matteriaal is verkocht of staat onder een dikke stoflaag.
        Van al die gasten is er na 2 jaar nog 1 persoon die nog wekelijks plezier vind in het fietsen.........met nog altijd dezelfde fiets.
        Maar had hij in die tijd gedacht "ik weet niet of ik fietsen leuk ga vinden dus ik ga me maar een step kopen om eens te proberen " dan had hij ofwel al lang afgehaakt ofwel ondertussen een echte fiets gekocht
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #19
          Re: Studio met bouwlampen

          Je zult dan misschien we de studiolamp van €250 willen buitengooien en uitkijken voor een andere. Maar zelfs dan kan je nog een deel van je prijs recuperen als je hem 2e hands door verkoopt. Er zal tegen dan nog wel mensen in de situatie zitten zoals jij nu en deze kan dan ook gebruik maken van een deftige studiolamp i.p.v. bouwlampen.

          In ieder geval zal het resultaat een stuk beter zijn met studiolampen dan met bouwlampen. Het zal je toch zeker een heel stuk werk besparen achteraf aaan het bewerken van de foto.
          nikon D90+grip & D70 + nikkor AF-S 18-70mm F3,5-4,5 + nikkor AF 28-200mm F3,5-5,6 + nikkor AF-D 50 1,8 + AF-S 70-200mm F2.8 VR & nikon SB800

          Comment


          • #20
            Re: Studio met bouwlampen

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            een rapportage flitser zoals deze koop je voor 41€ alles inbegrepen

            een setje triggers : 20€
            Ben akkoord met wat je zegt, maar niet over de prijs, ook als is de verzending gratis je vergeet douane kosten en in jouw voorbeeld moet je deze twee keer rekenen.
            Never resist temptation or it could go away...
            Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

            Comment


            • #21
              Re: Studio met bouwlampen

              Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
              Ben akkoord met wat je zegt, maar niet over de prijs, ook als is de verzending gratis je vergeet douane kosten en in jouw voorbeeld moet je deze twee keer rekenen.
              helemaal niet... de flashes worden "gift" gemarkeerd op de verpakking en je betaald geen douane kosten...

              ik betaalde 43,34€ en nieks meer... heb trouwens intussen al plaatsen gevonden waar ze maar 33€ gaan...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #22
                Re: Studio met bouwlampen

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                helemaal niet... de flashes worden "gift" gemarkeerd op de verpakking en je betaald geen douane kosten...

                ik betaalde 43,34€ en nieks meer... heb trouwens intussen al plaatsen gevonden waar ze maar 33€ gaan...
                Hier bijvoorbeeld
                http://photoprints.be Alle kortingen voor smartphoto, photobox, snapfish en andere onder 1 dak!
                http://foto-actiecode.be

                Comment


                • #23
                  Re: Studio met bouwlampen

                  iemand die deze gebruikt met pocketwizard ? ik zou er anders graag 3 van kopen maar moet eerst ervaringen weten .
                  grtz andy

                  Comment


                  • #24
                    Re: Studio met bouwlampen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Van Parys Andy Bekijk bericht
                    iemand die deze gebruikt met pocketwizard ? ik zou er anders graag 3 van kopen maar moet eerst ervaringen weten .
                    grtz andy
                    Je hebt de duurste (en ook beste ) triggers die er op de markt bestaan en dan ga je het goedkoopst mogelijke flitsertje er aan hangen ... sorry hoor, vind dit eerlijk gezegd nogal grappig

                    Volgens mij zal je een flitsblokje moeten kopen met een PC Sync connectie want deze is niet voorhanden op deze flits ... dus per flits nog enkele euro bijtellen voor zo'n blokje.

                    Zou niet weten waarom het niet zou werken ... maar lees de specs eens, herlaadtijd 4 seconden ... daarom heb ik ze niet gekocht, spaar wel wat verder om nog enkele 580EX II's te kopen (zou er 5 in totaal moeten hebben )

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Studio met bouwlampen

                      denk je dat je de superieure kwaliteit betaald bij de canon flitsers ?
                      wat je betaald is al die automatische prullen ..zoals auto zoom enz ...
                      mijn voorkeur gaat eigenlijk naar een vivitar manuele flitser .
                      voor mij is het belangrijker dat ik gerust kan zijn dat mijn flitsers afgaan en dat kan met de pocketwizards niet zo gauw mislopen .

                      Comment


                      • #26
                        Re: Studio met bouwlampen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Van Parys Andy Bekijk bericht
                        wat je betaald is al die automatische prullen ..zoals auto zoom enz ...
                        En nog iets heel belangrijks:

                        "LICHT CONSISTENTIE"

                        Goedkope speedlights doen wat ze moeten doen: "flitsen", maar verwacht de lichtkwaliteit & consistentie niet van een duurder model zoals 580 & sb900 ...
                        www.fotofolio.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Studio met bouwlampen

                          de vraag is of da allemaal nodig is ..kijk eens wat Bert stephani al met zijn vivitars en consoorten heeft bereikt .
                          tis nog altijd degene die op de knop drukt die de foto maakt ..een flitser is een tool .

                          De canon KAN zeker harder flitsen maar staat hij altijd op full power ?
                          heb liever dan nog een flitser extra ..je kan er drie kopen tov canon 1 .

                          ik heb mijn 580 verkocht en binnenkort koop ik zeker een vivitar ...of drie :-)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Studio met bouwlampen

                            Andy, het is niet omdat jij best tevreden bent met de goedkope flitsen dat je de duurdere modellen moet afschilderen als "volgepropt met tools die niet nodig zijn".

                            Ik weet wat Bert kan met de goedkopere flitsen, maar je mag het van mij aannemen dat hij indien het consistent moet zijn snel overstapt naar de duurdere modellen .
                            www.fotofolio.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Studio met bouwlampen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Van Parys Andy Bekijk bericht
                              De canon KAN zeker harder flitsen maar staat hij altijd op full power ?
                              Btw, ik sprak niet over het vermogen maar over de consistentie in licht - 2 heel andere zaken.
                              www.fotofolio.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Studio met bouwlampen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Van Parys Andy Bekijk bericht
                                de vraag is of da allemaal nodig is ..kijk eens wat Bert stephani al met zijn vivitars en consoorten heeft bereikt .
                                tis nog altijd degene die op de knop drukt die de foto maakt ..een flitser is een tool .
                                Over vivistar ga ik niet beginnen (behalve de naam: nooit van gehoord). Maar ik ben het niet echt eens met 'de moraal van je verhaal'.

                                Waar je licht vandaan komt is veel meer dan een tool. Als het je alleen maar om het licht zou gaan, ga dan buiten zitten en werk met de zon en wat reflectoren. Dat is goedkoop en dat geeft licht.

                                Maar als je het werkbaar en flexibel wil houden is het WEL belangrijk welke tools. Zeker als je met modellen werkt. En niet voor iedere fotograaf zijn dezelfde spullen even interessant. De mogelijkheden van bijv. een paar koppels 580 is dat je materiaal hebt waarop je kan vertrouwen zodat je tijdens een shoot niet alleen maar met lichtmeters en het verzetten van statieven hoeft bezig te zijn, maar ook met de shoot zelf en je model. Niet zo dodelijk voor de sfeer wanneer je als fotograaf meer met jezelf bezig bent dan met de shoot.

                                Wat betreft bouwlampen: dat maakt het nog erger. Geen controle, en onmogelijk om er fatsoenlijk in te werken. Je model krijgt er binnen de vijf minuten (bij wijze van spreken) al zweetaanvallen van, en in geen tijd zien haar ogen eruit alsof ze heel speciale drugs genomen heeft.

                                Comment

                                Working...
                                X