Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom Apple?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Waarom Apple?

    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    zijn dit feiten?

    onlangs zat ik met 70 fotografen in een zaal te luisteren naar een reportage fotograaf die die z'n rapportage kwam voorstellen. De organisatie had een Apple voorzien, de man kwam met een USB stick... zowel de presentator als de andere 70 fotografen wisten niet hoe de Apple werkte... 't heeft een half uur geduurd (gebruiksvriendelijk) voor de presentatie startte... en dit liep alles behalve vlekkeloos...

    't is mijn perceptie dat het merendeel van de fotografen vandaag op PC werken...
    Sorry maar kon het niet laten. Het is niet omdat er 70 fotografen niet weten hoe ze met een mac moeten werken dat het systeem daarom niet gebruiksvriendelijk is. Hangt uiteraard van verschillende factoren af... Kent de gebruiker het systeem? Is de USB stick geformateerd in een format dat mac herkent? Is de presentatie gemaakt voor office? (uiteraard is het dan niet compatibel of minder compatibel met Keynote). Keer al deze zaken om en je hebt dezelfde problemen op een Windows PC...

    Wat mijn ervaringen betreft, once you go mac , you never go back. Het is stabiel(er) dan Windows in mijn geval. Uiteraard verbetert Windows zijn OS en is dit ook steeds stabieler. Een mac heeft leuke snufjes die bij andere merken (naar mijn mening) minder goed werken. Heb je deze nodig? Mss niet, maar mijn muispad op mijn MBP werkt ongelooflijk zalig tov een windows laptop. Heeft dit met Windows te maken? Nope, is puur de hardware. En daar ligt nu net het verschil tussen mac en de rest. Mac is een totaalpakket, terwijl je bij PC's of andere laptops uit duizenden modellen kunt kiezen met Windows.

    Op m'n werk heb ik een HP latop en daar ben ik ook tevreden van, enkel geef ik de voorkeur aan Mac. Voor zij die twijfelen, raad ik alleen maar aan dat je beide systemen probeert en ziet wat je het meeste bevalt. Grafische software (en andere) draait even goed op het ene als op het andere systeem. Mac heeft gewoon het "voordeel" dat er minder configuraties mogelijk zijn, wat de stabiliteit verbetert. Als je je eigen systeem samenstelt voor een Windows machine, kan je onderdelen selecteren die niet compatibel zijn, wat mogelijk problemen geeft. Let je hierop dan zijn er absoluut geen problemen.
    Canon 50D, Canon F4 24-105mm, Canon 10-22mm, Canon F1.8 50mm
    Flickr page

    Comment


    • #32
      Re: Waarom Apple?

      Waarom ga je niet naar een Apple shop om het ding eens te proberen? Beter dan van horen zeggen.

      Comment


      • #33
        Re: Waarom Apple?

        Oorspronkelijk geplaatst door chlaenen Bekijk bericht
        Mac heeft gewoon het "voordeel" dat er minder configuraties mogelijk zijn, wat de stabiliteit verbetert. Als je je eigen systeem samenstelt voor een Windows machine, kan je onderdelen selecteren die niet compatibel zijn, wat mogelijk problemen geeft. Let je hierop dan zijn er absoluut geen problemen.
        als je een beetje fatsoenlijk gaat postprocessen... dan werk je niet op een laptop...

        Windows heeft net het voordeel dat je alles kan configureren... zeker naar diskcapaciteit vind ik dit belangrijk en ook vooral naar evolutie... ik koop gewoon de uitbreiding die ik nodig heb om mijn systeem up te graden en een ongeëvenaarde stabiliteit kan bekomen...

        mijn data opslag bijvoorbeeld: bestaat uit: een raid 1(mirror) voor het systeem, een raid 0 (sneller) voor de scratch en temp files en een raid 5 voor de foto's
        hiervoor heb ik een hardware raid controller toegevoegd aan 't systeem.
        daarnaast maak ik backups op losse disken via e-sata... die hele opzet heeft me niet zo veel gekost... 3x 2Terra disken voor de raid 5 en 2 x 1terra disk voor de raid 1 en 0 en de controllerkaart... Alles superveilig en snel voor pakweg 400€ ...

        hoe doe je dit met mac? en wat kost het?
        Last edited by d_oracle; 8 april 2011, 13:28.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #34
          Re: Waarom Apple?

          Qua laptops vind ik toch dat de unibody behuizing duurzamer en steviger aanvoelt dan laptops van andere merken. Dat en de eenvoudige optie om SSD te laten inbouwen heeft mij doen beslissen om een macbook pro te kopen.

          Mijn ervaring? Beste laptop waar ik ooit mee gewerkt heb. Maar Windows vs. OSX maakt mij als eenvoudige eindgebruiker (Office, surfen, fotobewerking, that's it) echt niet uit. Mijn macbook is de eerste weken trouwens al één keer vastgelopen Verder trekt mijn 13" i7 Photoshop en Lightroom heel erg vlot (wel met 8Gb en SSD).

          En dan nog dit: zo'n laptopscherm (zeker de standaard glanzende) is niet echt geschikt om lange nabewerkingssessies mee te doen. Overweeg dus zeker een extern scherm.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #35
            Re: Waarom Apple?

            Mijn dedicated Wintel PC uitperformt elke iMac 27 op ALLE gebied (voor hetzelfde geld).
            Dat Macs beter zijn is een urban legend van 10 jaar terug (toen windows effectief brol was). (en schitterende marketing dat wel).
            YMMV, Nerdi
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #36
              Re: Waarom Apple?

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht

              hoe doe je dit met mac? en wat kost het?
              OSX ondersteunt RAID hoor, zelfde disks zelfde prijzen. http://support.apple.com/kb/HT2559?viewlocale=en_US

              Comment


              • #37
                Re: Waarom Apple?

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Mijn dedicated Wintel PC uitperformt elke iMac 27 op ALLE gebied (voor hetzelfde geld).
                Qua virussen en spyware zeker en vast, you win. En ga nu foto's trekken...

                Comment


                • #38
                  Re: Waarom Apple?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                  Qua virussen en spyware zeker en vast, you win. En ga nu foto's trekken...
                  Er zit geen spyware op mijn machine. Deze is niet verbonden aan het internet of ander netwerk en alle software die erop staat is van legale gelicentieerde DVDs (LR3 PS2 win 7 ultimate)
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Waarom Apple?

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    als je een beetje fatsoenlijk gaat postprocessen... dan werk je niet op een laptop...

                    Windows heeft net het voordeel dat je alles kan configureren... zeker naar diskcapaciteit vind ik dit belangrijk en ook vooral naar evolutie... ik koop gewoon de uitbreiding die ik nodig heb om mijn systeem up te graden en een ongeëvenaarde stabiliteit kan bekomen...

                    mijn data opslag bijvoorbeeld: bestaat uit: een raid 1(mirror) voor het systeem, een raid 0 (sneller) voor de scratch en temp files en een raid 5 voor de foto's
                    hiervoor heb ik een hardware raid controller toegevoegd aan 't systeem.
                    daarnaast maak ik backups op losse disken via e-sata... die hele opzet heeft me niet zo veel gekost... 3x 2Terra disken voor de raid 5 en 2 x 1terra disk voor de raid 1 en 0 en de controllerkaart... Alles superveilig en snel voor pakweg 400€ ...

                    hoe doe je dit met mac? en wat kost het?
                    De eigen beperking wordt hier weer de norm. De toon van je vraag geeft aan dat dit eerder een kritiek is op apple dan een onschuldige vraag.
                    Het is niet omdat jij geen idee hebt hoe iets moet dat het niet kan en zelf makkelijk kan.
                    verder nog,
                    Hoeveel voorbeelden moet je hebben van zalen met meer dan 70 man waar presentaties met wintoestanden de mist ingingen?
                    Trouwens je aangehaalde voorbeeld zegt meer over de kapaciteiten van de fotografen (hobby? pro's?)dan deze van apple of windows.
                    Ik werk heel veel met presentaties en toestanden en heb nog nooit een probleem gehad als ik zelf de dingen regelde.
                    Enerzijds wordt hier altijd gezegd dat er in apple dezelfde hardware zit als bij windowspc's maar als het over deze uitbreidingen gaat wordt apple ineens duurder? hoe is dit te rijmen?

                    Comment


                    • #40
                      Re: Waarom Apple?

                      Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                      De eigen beperking wordt hier weer de norm. De toon van je vraag geeft aan dat dit eerder een kritiek is op apple dan een onschuldige vraag.
                      Het is niet omdat jij geen idee hebt hoe iets moet dat het niet kan en zelf makkelijk kan.
                      verder nog,
                      Hoeveel voorbeelden moet je hebben van zalen met meer dan 70 man waar presentaties met wintoestanden de mist ingingen?
                      Trouwens je aangehaalde voorbeeld zegt meer over de kapaciteiten van de fotografen (hobby? pro's?)dan deze van apple of windows.
                      Ik werk heel veel met presentaties en toestanden en heb nog nooit een probleem gehad als ik zelf de dingen regelde.
                      Enerzijds wordt hier altijd gezegd dat er in apple dezelfde hardware zit als bij windowspc's maar als het over deze uitbreidingen gaat wordt apple ineens duurder? hoe is dit te rijmen?
                      Als iets niet gaat op een Mac is het "eigen beperking", werkt iets niet van de eerste keer op een Windows machine dan is dat omdat Windows brol is?

                      Ik denk dat je in beide milieu's kenners en nieuwkomers hebt, de ene is al handiger dan de andere, imho.
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                      Comment


                      • #41
                        Re: Waarom Apple?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                        Als iets niet gaat op een Mac is het "eigen beperking", werkt iets niet van de eerste keer op een Windows machine dan is dat omdat Windows brol is?

                        Ik denk dat je in beide milieu's kenners en nieuwkomers hebt, de ene is al handiger dan de andere, imho.
                        Sorry maar ik zeg nergens dat het een of het andere brol is.
                        Zoals zo dikwijls hier vertikt men het om zichzelf een beetje degelijk te informeren en gaat men waardeoordelen uitspreken zonder echt te weten waarover men praat.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Waarom Apple?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                          OSX ondersteunt RAID hoor, zelfde disks zelfde prijzen. http://support.apple.com/kb/HT2559?viewlocale=en_US
                          we hebben het natuurlijk over hardware raid... raid 5 doe je beter niet met software raid...

                          heb intussen eventjes opgezocht... en ja... http://blog.irisproservices.com/2009...ple-raid-card/, 't bestaat... kost je een beetje meer... controler... 600€ and enkel met apple disken... dus... in plaats van 400€ pakweg 1000 à 1200€ voor 't zelfde resultaat?
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #43
                            Re: Waarom Apple?

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            we hebben het natuurlijk over hardware raid... raid 5 doe je beter niet met software raid...
                            Excuseer, daar heb jij het over, hoeveel kost het om je super pc met thunderbolt uit te rusten ?

                            Comment


                            • #44
                              Re: Waarom Apple?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                              Excuseer, daar heb jij het over, hoeveel kost het om je super pc met thunderbolt uit te rusten ?
                              waar zou ik thunderbolt voor nodig hebben? e-sata werkt perfect snel genoeg om m'n data te backuppen... en wanneer deze nieuwe technologie wijd verspreid geraakt, en goedkoper wordt... dan kan je als PC gebruiker er gewoon voor kiezen in functie van de noden... ik kan nu een usb3.0 kaartje installeren... heb ik niet nodig natuurlijk met m'n e-sata...
                              Last edited by d_oracle; 8 april 2011, 13:42.
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment


                              • #45
                                Re: Waarom Apple?

                                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                                waar zou ik thunderbolt voor nodig hebben?
                                Waar zou ik raid voor nodig hebben op mijn Apple als er zoveel andere mogelijkheden zijn. Het mag dan een leuk spelletje zijn om een draadje te kapen om te komen stoken, feit blijft dat veel fotografen, heel veel fotografen en grafici nog meer op Apple werken en niet terug willen.

                                Comment

                                Working...
                                X