Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

    Misschien nog dit ter verduidelijking :
    Het gaat over "SHOWCASE" ! Een plaats waar we alleen onze BESTE beelden 'tentoonstellen'. Er staat letterlijk in de 'sticky' :
    is deze foto zo goed dat hij kan mee doen aan een foto-expositie (Showcase)?
    Welnu... als ik gedurende een jaar fotografeer, dan ben ik wel een uitzonderlijk goed fotograaf als ik (7 x 52 =) 364 foto's kan presenteren in een tentoonstelling van mijn beste werk ! Nee toch !
    Veel realistischer lijkt mij SHOWCASE echt te reserveren (lees manu militare te beperken) voor je topbeelden die je wil 'ten-toon-stellen'. En wie echt meer wil laten zien (God-beware-me!) kan zijn ei wel kwijt in "FOTOBEOORDELING".
    Als ik een fotoshoot doe, dan ben ik echt blij, als ik tussen de 100-den shots, met één beeld naar huis kom, dat ik kan bewaren in MIJN Showcase-map ! Ik fotografeer al een tijdje, ik heb nu misschien net genoeg beelden om heel misschien een aantrekklijke tentoonstelling te kunnen geven... En ik kom geheel zeker niet aan 364, ook niet na vele jaren !!!

    Dus... wat mij betreft : 1 topic per week - 3 beelden per topic ! Nah !!!
    Greetz, Kariboe
    Last edited by Kariboe; 6 januari 2010, 23:24.
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

    Comment


    • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Sorry hé, maar ik weet niet waar die vraag om minder topics vandaan komt.
      Ik snap niet dat je deze vraag nu nog stelt. Er zijn al duizend en één posts over geschreven. Als je natuurlijk al die posts met oogkleppen leest, dan zal je nooit iets begrijpen.

      De vraag om minder topics IN SHOWCASE, maar eigenlijk mag het ook over gans het forum, is er gekomen vanuit een poging tot opwaardering van dit forum, door o.a. een opwaardering van showcase.
      Ik weet niet of jullie de cijfertjes in 't oog houden, maar de technische forums (camera's, objectieven en toebehoren) worden meer gelezen dan showcase. Enkel het vroegere "mensen en modellen" kon zich daartussen handhaven. Ik vraag me dan ook af in hoeverre showcase nog het pronkstuk van dit forum is ?

      De vraag is : "Waar kijk je liever naar : 20 heerlijke beelden, of 400 foto's, waar je de beste zelf tussenuit moet filteren ?"
      Minder foto's = minder slechte foto's, dat is het uitgangspunt, en een logisch gevolg daarvan is ook minder goede foto's, maar wel enkel de beste van de goeie foto's.
      Zolang er echter geen definitie is van een goede foto, "de gustibus non est disputandum", en die kan men m.i. enkel duiden, door te stellen, dat dit een foto is die door "de meerderheid der kijkers" goed bevonden wordt, is het moeilijk, want...
      Zolang er mensen rondlopen die, vanaf ze de naam van "een topicstarter" gezien hebben, niet meer zonder oogkleppen kunnen kijken, zal het echter onmogelijk zijn om dit juist te bepalen.

      Over "de betere fotografen". Ik vraag me soms af wat de zin is van foto's in showcase te dumpen, als ik er soms letterlijk bij lees... "ik wist dat hij minder goed was, maar heb hem toch gepost". Laat staan dat deze foto dan beter is dan de posts van veel andere fotografen, wat kan dit in hemelsnaam bijbrengen tot het imago van de topicstarter en waarom wordt zo'n foto dan in showcase gedumpt ?
      Blijkbaar zijn heel veel mensen nog niet mee met de forumsticky van elke showcase :
      Plaats hier je beste foto's ... welke je ter beoordeling wil tonen.
      Wie post in Showcase , mag zich verwachten aan harde kritiek en aan een zéér strenge beoordeling.
      Showcase is bedoeld voor de betere foto.
      Het mag duidelijk zijn dat Showcase eerder is weggelegd voor fotografen met een zekere ervaring en kennis.
      Het rode gedeelte is trouwens totaal overbodig, en er zou moeten staan :
      "waarvan je zeker bent dat een meerderheid van de kijkers hem goed gaat vinden"
      Je TOONT daar je beste foto's, en je gaat ze daar niet ter beoordeling aanbieden. Als je graag een beoordeling hebt, m.a.w. als je twijfelt over de foto, kan je in fotobeoordeling posten.
      Ik ben er ook niet zeker van dat men ervaring en kennis moet hebben om een goeie foto te maken. Een lucky shot kan een heerlijke foto opleveren. Misschien moet men wel een zekere ervaring en kennis hebben om een foto juist in te schatten, en dan nog... "de gustibus non est disputandum".

      Er zal nooit een sluitend systeem zijn, dat voor iedereen goed is. Hou echter in het achterhoofd, dat met de huidige forumstructuur, en het aantal huidige posts, dit forum heel veel ballast meesleurt, die het eigenlijk liever kwijt dan rijk is. En die ballast vind je zowel in showcase als in fotobeoordeling als elders op het forum.
      Wat heeft men aan een rubriek "fotobeoordeling" als ze amper bekeken wordt ?
      Daarmee samenhangend...
      Wat heeft men aan een showcase, waar foto's die in fotobeoordeling thuishoren gedumpt worden, omdat ze elders niet bekeken worden ?

      Hoe los je dit op ? M.i. is er al één stapje in de goeie richting gezet, maar zou het, wat mij betreft, nog zo'n 77 keer verder mogen gaan (1 topic per week in het geheel van showcase, m.a.w. 52 expositiefoto's per jaar, zelfs een topfotograaf als Van Fleteren doet er enkele jaren over om een expositie samengesteld te krijgen).

      Dan komen we terug bij de technische haalbaarheid, en dan stopt heel het verhaal. Soms denk ik dat ik niet meer mee ben met de huidige techniek, en dan lees ik hier dat de techniek niet mee is. Tja...

      Mvg

      Chris
      Last edited by FestinaLente; 6 januari 2010, 23:50.

      Comment


      • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
        Dus... wat mij betreft : 1 topic per week - 3 beelden per topic ! Nah !!!
        Greetz, Kariboe
        Ik zou je hele verhaal kunnen quoten want ik ben het er de volle 100% mee eens
        Ook wat mij betreft zou 1 topic per week méér dan genoeg zijn: minder kans op impulsief gestarte threads. Meer doordachtheid. Meer kans voor iedereen om alle foto's te bekijken. Meer kans op langere en inhoudelijke discussies per post. Meer verscheidenheid aan fotografen en stijlen... Een mens mag dromen toch?
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
          Sorry hé, maar ik weet niet waar die vraag om minder topics vandaan komt.
          bvb. in deze 18 pagina's lange lectuur ...
          Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

            Uit cijfermateriaal blijkt dat slecht een klein percentage meer dan 1 topic per week opent in showcase.

            Een beperking in het aantal topic zou 0.02% impact hebben.

            Het beperken van het aantal foto's heeft een véél groter impact
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              Uit cijfermateriaal blijkt dat slecht een klein percentage meer dan 1 topic per week opent in showcase.
              Dat is dan waarschijnlijk gerekend per forumonderdeel, niet?
              Ik denk toch dat een beperking tot 1 showcase topic per week (ongeacht welk onderdeel) een significante impact zou hebben, zonder daarmee te willen zeggen zo'n maatregel het kwaliteitsprobleem meteen zou oplossen.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                Dat is dan waarschijnlijk gerekend per forumonderdeel, niet?
                Ik denk toch dat een beperking tot 1 showcase topic per week (ongeacht welk onderdeel) een significante impact zou hebben, zonder daarmee te willen zeggen zo'n maatregel het kwaliteitsprobleem meteen zou oplossen.
                De meeste posters blijven trouw aan hun onderdeel
                Een enkeling die binnen de week foto's van verschillende disciplines post.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                  Toen ik 5 jaar geleden net een half jaar bezig was met vogels en landschappen, begon ik met mijn eerste mens en modellen.

                  Op dat ogenblik vond ik de ondertaande foto's super Showcase platen. Nu zou ik ze in de beginnershoek classificeren.

                  Mijn mening:
                  De TS is niet in staat om te bepalen of een foto uiteindelijk SC-waardig is. In zijn/haar ogen is een foto al snel heel fraai, omdat de nodige kennis ontbreekt.
                  Je zult dus altijd een zooi platen krijgen die voor sommige mensen in het verkeerde onderdeel staan. Ik denk dat we die periode allemaal wel hebben gehad dat we een plaat super vonden en er nu met schaamrood op de kaken op terug kijken.

                  Vandaar dat ik het uiteentrekken van beoordeling en SC, en dan nog in 2 groepen, helemaal niet goed vind en ook ongezellig vind.
                  Normaal klikte ik op elke foto omdat het in het onderdeel stond waar ik mijn platen ook postte. Nu neem ik de moeite niet om op straatfotografie te klikken terwijl ik dat voorheen wel deed. Laat staan ook nog eens de subfora te doorsnuffelen.

                  Mensen zijn mensen.
                  Of het nou studio is of straatfotografie, baby of een karakter kop.
                  De uiteindelijke echte SC is voor mij de Hall of Fame.

                  Daar kun je niet zeiken of zeuren, maar alleen genieten van de creme de la creme... (op een paar grondige missers na dan )

                  Gooi lekker alle platen online en laat mensen plaatjes kijken en zeuren en hopelijk ook kritische commentaren geven.
                  Dat topics dan snel naar pag 2 verdwijnen .. het zij zo. Dat gebeurt op elk forum.



                  Groetjes, Jörgen
                  www.beautyshoot.nl

                  Comment


                  • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Uit cijfermateriaal blijkt dat slecht een klein percentage meer dan 1 topic per week opent in showcase.

                    Een beperking in het aantal topic zou 0.02% impact hebben.

                    Het beperken van het aantal foto's heeft een véél groter impact
                    Tja, dat is natuurlijk cijfermateriaal waar ik niet omheen kan hé... Verd*mme, niet gemakkelijk hé...
                    Ben je zeker van je cijfers zunoel ?
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                      Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                      De uiteindelijke echte SC is voor mij de Hall of Fame
                      Misschien is dit wel een uitweg !?
                      De HoF gevoelig uitbreiden en daar dan alleen de bv. 10 betere van iedere onderdeel in Showcase verzamelen...
                      Greetz, Kariboe
                      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                      Comment


                      • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                        Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                        Toen ik 5 jaar geleden net een half jaar bezig was met vogels en landschappen, begon ik met mijn eerste mens en modellen.

                        Op dat ogenblik vond ik de ondertaande foto's super Showcase platen. Nu zou ik ze in de beginnershoek classificeren.

                        Mijn mening:
                        De TS is niet in staat om te bepalen of een foto uiteindelijk SC-waardig is. In zijn/haar ogen is een foto al snel heel fraai, omdat de nodige kennis ontbreekt.
                        Je zult dus altijd een zooi platen krijgen die voor sommige mensen in het verkeerde onderdeel staan. Ik denk dat we die periode allemaal wel hebben gehad dat we een plaat super vonden en er nu met schaamrood op de kaken op terug kijken.

                        Vandaar dat ik het uiteentrekken van beoordeling en SC, en dan nog in 2 groepen, helemaal niet goed vind en ook ongezellig vind.
                        Normaal klikte ik op elke foto omdat het in het onderdeel stond waar ik mijn platen ook postte. Nu neem ik de moeite niet om op straatfotografie te klikken terwijl ik dat voorheen wel deed. Laat staan ook nog eens de subfora te doorsnuffelen.

                        Mensen zijn mensen.
                        Of het nou studio is of straatfotografie, baby of een karakter kop.
                        De uiteindelijke echte SC is voor mij de Hall of Fame.

                        Daar kun je niet zeiken of zeuren, maar alleen genieten van de creme de la creme... (op een paar grondige missers na dan )

                        Gooi lekker alle platen online en laat mensen plaatjes kijken en zeuren en hopelijk ook kritische commentaren geven.
                        Dat topics dan snel naar pag 2 verdwijnen .. het zij zo. Dat gebeurt op elk forum.


                        Madmax, ik ben het roerend met je eens .
                        Dat is nu eens een realistisch én perfect uitvoerbaar idee.Alle andere ideeën om de kwaliteit op te krikken zijn technisch of menselijk nauwelijks uitvoerbaar.
                        Wat vooral zo goed is aan je idee is dat de geit én de kool gespaard blijft : op het gewone forum kan het menselijke leven zijn gangetje gaan,met small talk en minimalistisch plaatjes kijken , en een competente jury achter de schermen ( zoals dat nu ook al gaat ) filtert er de juweeltjes uit .
                        Normaal moet iedereen hier tevreden mee kunnen gesteld worden.
                        Alleen...net zoals met de discussie "aantal foto's beperken in de SC " heb ik hier het gevoel dat we voor niets aan het ouwehoeren zijn en dat in laatste instantie een heel klein groepje zegt " 't zal zo zijn zoals wij zeggen en zwijg nu maar" .

                        Want ,
                        Walter,

                        Ik verbeter je - zoals gevraagd ...
                        De mensen "achter" BD zijn geen stel arrogante ivoren toren mensen, ongeïnteresseerd in het welbevinden van de actieve BD-er die hun ideeën plomp doordrukken ...
                        Het zijn stuk voor stuk mensen die actief bezig zijn met - wat binnen de grenzen van de mogelijkheden - realiseerbaar is zowel qua budget, tijd, inzet en techniek (en ik vergeet nog wel enkele facetten) - en die van mij de allerhoogste waardering krijgen ...

                        Jaja
                        ,

                        ik wil dat wel geloven , maar geef dan een signaal dat er tenminste mogelijkheid tot beïnvloeding is van de door de rvb genomen besluiten.



                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht

                          ik wil dat wel geloven , maar geef dan een signaal dat er tenminste mogelijkheid tot beïnvloeding is van de door de rvb genomen besluiten.
                          Walter
                          Maw, als we dit voorstel niet aanvaarden ( want daar komt het duidelijk op neer ) zijn ze dus wel een stel arrogante ivoren toren mensen?
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                            Maw, als we dit voorstel niet aanvaarden ( want daar komt het duidelijk op neer ) zijn we dus wel een stel arrogante ivoren toren mensen?


                            Nee , dat heb ik niet gezegd. Dat zou arrogantie van mijnentwege zijn.
                            Maar , als ik BD vergelijk met een politieke partij , of een natuurvereniging ( in beide heb ik ervaring ,en er zijn gelijkenissen qua structuur ) dan zou het niet kunnen dat een verandering als deze in SC ineens doorgedrukt wordt. Zonder enige mogelijkheid tot inspraak .Daar komt geheid heibel van.




                            Walter
                            D850

                            Comment


                            • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                              Walter,

                              De RvB "regelt" de werking van de VZW, die op zijn beurt zorgt dat Belgiumdigital middelen heeft om de werking te kunnen verzekeren.
                              De denkpistes ivm het forum komen niet enkel van de RvB, daar zijn meer mensen bij betrokken ... ook dit keer.
                              Elke "vernieuwing" binnen BD wordt na een tijdje geëvalueerd en desnoods bijgestuurd.
                              Begrijp uit deze tekst nu niet dadelijk dat deze vernieuwing bijgestuurd ZAL worden, dat is niet mijn beslissing.
                              Maar we verwachten ook wel dat de forumleden de "vernieuwingen" een kans geven om te kunnen werken.

                              Jaja

                              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht

                              ik wil dat wel geloven , maar geef dan een signaal dat er tenminste mogelijkheid tot beïnvloeding is van de door de rvb genomen besluiten.

                              Walter
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment


                              • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                                Wat mij opvalt in dit draadje is dat er veel mensen discuteren die je nauwelijks op het "betreffende forumonderdeel" ziet. 't Is allemaal makkelijk gezegd...
                                Gooi lekker alle platen online en laat mensen plaatjes kijken en zeuren en hopelijk ook kritische commentaren geven.
                                en 't is nog makkelijker om er mee akkoord te gaan.
                                Vooral het "hopelijk" gedeelte komt dan in het gedrang. Als er een overvloed aan posts is, hoe reageer je dan als kijker ?
                                "Ah kijk, die daar -die altijd goeie foto's post- heeft nog eens een plaatje gezet. Daar ga ik naar kijken !" De rest kwijnt weg, goed of niet goed, omdat de overvloed aan posts het onmogelijk maakt ze allemaal te bekijken.
                                Het is nog maar het begin van het digitale spiegelreflextijdperk, en het begin van mensen die iets van fotografie willen leren en foto's ter "beoordeling" aanbieden. Cursussen digitale fotografie zijn allemaal volgeboekt, en werken voortaan al met voorinschrijvingen en wachtlijsten. Allemaal potentiële bezoekers, die hun weg zoeken.
                                Mja, zoals meestal in de politiek, moet eerst het kalf verzuipen.

                                Mvg

                                Chris

                                Comment

                                Working...
                                X