Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

    Het is maar een gok, maar zou het feit dat je bij een DSLR veel losse onderdelen hebt er niks mee kunnen te maken hebben ?

    Je hebt de body, de lenzen, de flitsers, de filters, ...
    Als deze allemaal een ander kleurtje zouden hebben, zou het al snel een kakafonie van vloekende kleuren worden denk ik.

    Bij compacts speelt dat minder en deze vind je dan ook in het okergeel, gifgroen en fluorescerend mauve.

    Comment


    • #17
      Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

      Zwart wordt inderdaad specifiek gekozen om minder reflecties te hebben en minder opvallend te zijn in de natuur. De witte L-lenzen van Canon spreken dit echter wat tegen.
      Wat mij betreft mocht alles zwart zijn, ge loopt dan wat minder in de kijker.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

        Stel je voor dat alle reflexen er zo zouden uitzien, wie zou er een fotograaf nog serieus nemen ??? Ik prefereer zeker ook de zwarte, neutrale spiegelreflex.

        Comment


        • #19
          Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Wat mij betreft mocht alles zwart zijn, ge loopt dan wat minder in de kijker.
          Da's waar en 't werkt gemakkelijker als je toch in 't zwart werkt.
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • #20
            Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            Ik vind dat geen domme vraag, want als er een goede reden is om body's zwart te maken, waarom heeft dan één of andere kwibus WITTE tele's uitgevonden?

            Nu net die dingen voor natuurfotografie waar reflectie op de apparatuur een rol kan spelen.

            My 2 cts,
            Paul
            De enige reden die ik kan bedenken (buiten marketing-technische) is de thermische uitzetting die bij witte objecten in de zon minder uitgesproken zal zijn (en dus minder effect zal hebben op verloop van optische uitlijning van de elementen in het objectief).

            Voor de rest zal het wel zijn zoals bij de auto's zeker : de meest verkochte kleuren zijn zwart en heel donkere kleuren. Ook grijs-alu doet het goed. Dit blijkt een gevolg te zijn van de over-medialisering : we worden continu bestookt met beelden die het product tonen in die kleur. Dus worden we onbewust geconditioneerd om ook die kleuren te kopen. Wit is trouwens terug in opmars (zie bv. reclame voor de witte Audi...).
            Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
            And why do we fall, Bruce?

            Comment


            • #21
              Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

              Zwart is geen kleur, maar het ontbreken van kleur. Denk ik. Verder dat je het gewoon veel
              minder vlug beu gezien raakt. Kleurtjes zijn dan ook meer modegevoelig. Stel je maar 'ns
              voor dat je jaren aan een stuk met een karmozijnrode D3 de boer op moet.

              Comment


              • #22
                Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

                Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
                De enige reden die ik kan bedenken (buiten marketing-technische) is de thermische uitzetting die bij witte objecten in de zon minder uitgesproken zal zijn (en dus minder effect zal hebben op verloop van optische uitlijning van de elementen in het objectief).
                Inderdaad : de witte Canon witte lenzen dateren van toen ze "fluoriet" glas begonnen te gebruiken. Dit zou gevoeliger zijn aan uitzetting door warmte , vandaar.

                Persoonlijk ben ik trouwens ook eerder voorstander van discreet zwart.

                Comment


                • #23
                  Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                  Inderdaad : de witte Canon witte lenzen dateren van toen ze "fluoriet" glas begonnen te gebruiken. Dit zou gevoeliger zijn aan uitzetting door warmte , vandaar.

                  Persoonlijk ben ik trouwens ook eerder voorstander van discreet zwart.
                  En is zwart discreet, als je op Antartica staat?
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #24
                    Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                    En na een half jaar gebruiken ziet het er terug zwart uit
                    Al doende leert men...

                    Flickr

                    Comment


                    • #25
                      Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                      En is zwart discreet, als je op Antartica staat?
                      Als je tussen de pinguins staat wel.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

                        Once you go black you never go back
                        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                        Comment


                        • #27
                          Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

                          Een dikke 10 jaar geleden werd in "Reponses Photo", een welbekend Frans fototijdschrift, maar ook in vele andere Nederlandstalige tijdschriften, uitgelegd dat die zwarte kleur er was omwille van de discretie.
                          Met een zwarte camera val je als fotograaf veel minder op tussen je (menselijke) omgeving, en dus kan je zo meer in "stealth-modus" werken. Je zou aldus meer foto's kunnen kunnen maken zonder dat de geportretteerde(n) op je letten en dus meer blijven doen waarmee ze bezig waren. Wat dan weer meer natuurlijke beelden opleverde...

                          Althans, dat was de uitleg in de boekskes toen hè!

                          Zo, ik denk dat dit tot nu toe het meest gefundeerde antwoord is op de TS zijn vraag, toch?

                          Gr Geert

                          Comment


                          • #28
                            Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

                            Misschien moeten ze dan eens camera's maken in huidskleur, dat zou nog minder opvallen
                            Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

                            Comment


                            • #29
                              Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                              Misschien moeten ze dan eens camera's maken in huidskleur, dat zou nog minder opvallen
                              Dat zou misschien geen slecht idee zijn, praktisch gezien, marketingsgewijs (en vooral verkoopscijfergewijs) ligt het wat moeilijker vrees ik...

                              Comment


                              • #30
                                Re: waarom zijn alle spiegelreflexcamera's zwart ?

                                Ook misschien omdat je er minder vuil en dergelijke op ziet?
                                Kan mij voorstellen dat moest ik met een witte camera shooten die niet lang wit zal blijven zien
                                Dat ze maar zwart blijven, is wat warmer in de zomer, maar ik zou absoluut geen andere kleur willen.
                                Racing Pics
                                Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                                Comment

                                Working...
                                X