Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Tegenwoordig is het allemaal te duur, zelfs als je maar amper de prijs van je materiaal vraagt krijg je kritiek. Gelukkig ben ik met mijn hobby bezig en til ik der niet zo zwaar aan ! Voor mij hoeft het niet hé, deze week kreeg ik een aanvraag voor één persoonlijke kalender te maken met één beeld per maand en een cover. Allemaal studio opnames geretoucheerd en afgedrukt op een formaat van 21 X 32 cm. Ik moest dan ook de roosters met de dagen aanmaken en plaatsen op de afdruk. Ik heb dit in het verleden reeds gedaan dus weet wat werk er in zit. Ik stel het volgende voor :
Opnamesessie in de studio gratis
Kiezen van 13 opnames op de pc gratis
Retoucheren van de gekozen afdrukken gratis
Maken en plaatsen van de kalenderroosters op het beeld gratis
Afprinten van 13 opnames formaat 21 x 32 cm met de Epson Stylus 3800 op Smooth Pearl = 70 Euro
Bijsnijden en inbinden met spiraal en kalenderoog = 5 Euro
Totaal dus 75 Euro
Het antwoord :"Nee dan hoeft het niet, das véél te duur", mijn antwoord, "OK geeft niet, dan kan ik doen waar ik zin in heb"
Ik maak der niet veel woorden aan vuil, doe de deur open en laat de mensen buiten!
Dus ....
Regards, Jeff C.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Zoals ik TS begrijp "beelden digitaal wil ontvangen in 300dpi kost dit maar eventjes 175€", is 175 Euro niet voor de shoot, maar een extra kost voor de digitale beelden aan 300dpi.
is dat niet een beetje hetzelfde?
In mijn ogen omvat de prijs van een shoot ook (een selectie van) de digitale beelden (anders heb je er niet meteen iets aan )en afdrukken bv apart te bestellen.
Tegenwoordig mag niks nog iets kosten heb ik de indruk :/
Tegenwoordig is het allemaal te duur, zelfs als je maar amper de prijs van je materiaal vraagt krijg je kritiek. Gelukkig ben ik met mijn hobby bezig en til ik der niet zo zwaar aan ! Voor mij hoeft het niet hé, deze week kreeg ik een aanvraag voor één persoonlijke kalender te maken met één beeld per maand en een cover. Allemaal studio opnames geretoucheerd en afgedrukt op een formaat van 21 X 32 cm. Ik moest dan ook de roosters met de dagen aanmaken en plaatsen op de afdruk. Ik heb dit in het verleden reeds gedaan dus weet wat werk er in zit. Ik stel het volgende voor :
Opnamesessie in de studio gratis
Kiezen van 13 opnames op de pc gratis
Retoucheren van de gekozen afdrukken gratis
Maken en plaatsen van de kalenderroosters op het beeld gratis
Afprinten van 13 opnames formaat 21 x 32 cm met de Epson Stylus 3800 op Smooth Pearl = 70 Euro
Bijsnijden en inbinden met spiraal en kalenderoog = 5 Euro
Totaal dus 75 Euro
Het antwoord :"Nee dan hoeft het niet, das véél te duur", mijn antwoord, "OK geeft niet, dan kan ik doen waar ik zin in heb"
Ik maak der niet veel woorden aan vuil, doe de deur open en laat de mensen buiten!
Dus ....
Regards, Jeff C.
sorry hoor maar zulke "klanten" ben je beter kwijt dan rijk...
ik zou er zelfs nog niet willen voor werken....
in mijn beroep kom je ook van die pipo's tegen maar daar maak ik snel komaf mee hoor!
Het is hier al vaker gezegd: sommige klanten zoeken kwaliteit en die investeren daarin zonder problemen zoals Fotofolio al aangaf, de "prijsshoppers" vinden daarentegen alles te duur, zelfs gratis is bij wijze van spreke te duur en kwaliteit is van geen tel, enkel de prijs telt. Die klanten haal je toch nooit binnen als beroepsfotograaf (althans ik niet), en dat is maar goed ook want hun enige perceptie zal zijn: "Roeland is veeeeel te duur" (en dat is hetgeen ze zullen verdervertellen).
Duidelijke prijslijsten zijn dan ook een must: prijsshoppers worden onmiddellijk "gefilterd".
Enkel mijn persoonlijke mening. Aan de TS: ik begrijp niet helemaal hoeveel beelden je kreeg en hoeveel je in totaal betaalde, maar zoals ik het begrijp is dat inderdaad een normale prijs. Kende je deze prijzen niet op voorhand?
Prijsshoppers, zijn we dat niet allemaal op de één of andere manier?
Tenzij je zakken oneindig diep zijn, zijn er weinig mensen die overal en altijd voor de beste kwaliteit gaan en daar goed voor kunnen doorbetalen.
Omdat het hier over een prijsshopper in een fotozaak gaat, wordt er wat denigrerend over gedaan. Over andere winkels kan je hetzelfde zeggen. Wellicht koopt er hier niemand ooit iets in een supermarkt.
En ivm die kalender. Ik betwist niet of die vraagprijs correct zou zijn. Dat kan best, maar ik vraag me af of er hier echt mensen zijn die zelf 75 euro geven aan een kalender? Ik alleszins niet.
Mijn reactie was allesbehalve denigrerend bedoeld hoor, hoewel ze zo misschien overkomt. Ik wil gewoon zeggen: als enkel de prijs een argument is en de rest niet, dan is een beroepsfotograaf vaak niet the place to be maar zijn er andere opties... Uiteraard is de prijs altijd een belangrijk argument, maar mag (vind ik) niet het ENIGE argument zijn, wat voor velen jammer genoeg wel zo is...
Wat de kalender betreft dan ook even mijn mening. Het is inderdaad zo dat heel weinig mensen 75 euro zullen uitgeven aan een kalender. Ik krijg soms de vraag om een fotoreportage te maken van iemand met de bedoeling daar wenskaartjes of dergelijke van te maken. Na de kostprijsbepaling en dan omrekening naar "prijs per kaartje" is dat steevast veel te duur. In mijn ogen zijn kaartjes, kalenders en dergelijke eerder "randproducten". Je gaat in eerste instantie voor een reportage met de bedoeling goeie foto's te hebben (afdrukken, album, noem maar op) Achteraf wordt er dan vaak beslist om bepaalde producten als "extra" erbij te nemen, waardoor het product in kwestie een heel andere prijs krijgt die wel aanvaardbaar is (de reportage is immers apart verrekend en wordt niet meer langer gezien als onderdeel van de kost van de kalender/...)
Ik weet niet of mijn gebrabbel mijn standpunt wat verduidelijkt, maar hopelijk werpt dit toch enig licht op mijn visie.
Dat de prijzen te hoog zijn spreek ik tegen. Enige wat ik niet begrijp: zijn er op voorhand geen afspraken gemaakt dan? Geen prijslijst? Geen uitleg gegeven? Ik durf in alle eerlijkheid zeggen dat mijn klanten perfect op voorhand weten waar ze aan beginnen, dus geen verrassingen achteraf. Door het eindeloze aanbod aan formaten, producten,... is het niet mogelijk alles op een prijslijst te zetten, maar courante dingen zoals 10x15, 20x30,... enkele formaten van canvassen, courante afwerkingen, albums etc staan toch op een prijslijst??
Ik ben nu niet de top fotograaf maar heb al een paar keer foto's gemaakt voor comuniekaartjes/doop, de kaartjes zelf laat ik over aan iemand anders en toen heb ik 50euro gevraagd voor een namiddag. Voor mij ging het erom dat ik aan het leren was en dat heb ik tegen die personen ook gezegd, "verwacht geen perfektie want daar heb ik nog geen ervaring genoeg voor en het materiaal niet". Ze waren uiteindelijk toch tevreden met het resultaat. Terloops heb ik even aan die mensen uitgelegd wat een lens kost en het toestel en dat een foto meestal nog bijgewerkt moet worden want dat schijnen de meeste te vergeten of niet te geloven dat fotografie tegenwoordig evenveel tijd achter de pc zitten is dan de shoot zelf. En zoals iemand hier opmerkte, het is een hobby en het is mooi als je eens iets terug betaald krijgt van je investering, wil je meer verdienen dan moet je je job ervan maken. Maar dat is natuurlijk mijn visie.
Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
Nu nog de kennis en het vakmanschap
Comment