Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cam in water gevallen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

ne maat van mij zijne gsm is ook eens in t water gevallen, heeft hem toen laten drogen en daarna werkte die weer, denk dat het met een cam wel anders is, is trouwens al drie dagen geleden

heb ook een mail naar canon gestuurd, ga afwachten wat die te vertellen hebben

thx for the info

Comment

Ooit wel eens gelezen dat je een camera die in water valt het best onder water houdt tot je hem (al dan niet zelf) kunt (laten) spoelen met zuivere alcohol. Onder water oxideren de metalen delen veel minder snel dan aan de lucht en eenmaal gespoeld met alcohol droogt de camera veel sneller en oxideert niet. Daar heb je nu helaas niets meer aan, maar wellicht als tip voor wie het ooit eens overkomt.
      Groeten, Eric

Nikon Coolpix 8800
      Fuji S602 Zoom

Comment

Originally posted by Cocco Bill
        (dat van dat gecondenseerde water klinkt een beetje raar, bedoel je soms gedestilleerd water, wunjo?)
        dat zou ook kunnen , dacht dat ik ooit zoiets gelezen had, maar heb het niet meer teruggevonden.
        http://www.vannecke.be
        Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
        Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

Comment

Originally posted by Wunjo
          Originally posted by Cocco Bill
          (dat van dat gecondenseerde water klinkt een beetje raar, bedoel je soms gedestilleerd water, wunjo?)
          dat zou ook kunnen , dacht dat ik ooit zoiets gelezen had, maar heb het niet meer teruggevonden.
          Gecondenseerd water, dit is water wat via/over een condensator wordt ontrokken. Als je een condens droger hebt voor de was krijg je na iedere droogbeurt een bak van dat water. Dit is overigens meestal een goede kwaliteit water, bijvoorbeeld voor in het stoomstrijkijzer (komt het toch weer in de was terug )

Voor spoelen van electronica zou ik inderdaad eerder gedestilleerd water gebruiken, dit is nog schoner en bevat geen kalkdeeltjes die neer kunnen slaan op de printbanen.

Pedro

============
          Nikon D70
          ============

Comment

Innige deelneming. Goed dat je er al een klein beetje mee kan lachen.

Heb alleen ervaring met m'n (SE) GSM, ook volledig onder water deze vakantie...heb hem onmiddellijk zo hard mogelijk uitgezwierd (echt als een slazwierder: het water kwam er spectuculair uitgeslingerd...) laten drogen in de felle zon en wind! en nu werkt ie weer perfect (soms wel in spiegelschrift...). Is natuurlijk niet zo interessant, want er zitten zeker nog waterrestjes gevangen tussen/onder bepaalde componentjes, die misschien pas volgende maand beginnen roesten.
            Voor een digicam is de kans op redding nog veel kleiner lijkt me (sorry dat ik dit moet zeggen), zeker met die micro-motortjes enzo, maar een uurtje of 3 in de hetelucht-oven op 40-50°C in uiteengevezen vorm is volgens mij 't overwegen waard als allerlaatste poging....(de auto-computer in onze vorige wagen is gereanimeerd mbv een haardroger na een ongewilde zwempartij...)

Of als je in de buurt van een technische chemie-school woont (bv. Hoogstraten) vragen om hem een tijdje in de "exicator" te leggen: dat is een glazen reservoir gevuld met silicagel: vochtigheidsgraad in dat reservoir is 0% en dus elke vochtplek die aan de lucht komt droogt razendsnel uit (de lcuht wordt als het ware een spons)!

Hem nog wat dieper onder water dompelen lijkt me toch ook niet de oplossing...
            2 redenen:
            - je zal het water nog meer tijd geven om overal in door te dringen.
            - er zit ook zuurstof opgelost in water...water is volgens mij (ben helaas geen chemicus) ook aggressief/corrosief zelfs als er geen directe lucht(/zuurstof) bijkan.

Dat met die alcohol lijkt me wel te overwegen...ik weet dat er speciale contact sprays bestaan in electronicawinkels die oxidatie op kontakten (o.a. volume knoppen enzo) opheffen (en alcohol is ook een slechtere gelijder voor de electrische stroom dan niet-gedemineraliseerd/gecondenseerd?/gedistilleerd water dat wel eens voor kleine lekstroompjes zou kunnen zorgen) is .

Succes!

PS: voor de volgende keer: bij Olympus en nog een aantal anderen verkopen ze speciale omhulsels voor die onderwaterfotografie...( sorry)
            ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

Comment

zat zelf in ibiza op een appartement, de middelen die ik daar voor de hand had waren redelijk beperkt, heb nu in ieder geval al genoeg info voor als t bij men volgende gebeurd

Comment

Normaal gezien kan het inderdaad opgelost worden met alcohol, maar jij hebt de fundamentele fout gemaakt om hem te vroeg op te zetten.

zonder uiteenhalen en alles te spoelen en te drogen krijg je hem nooit droog, als je er dan stroom opzet........; ja daar moet ik niet veel meer over zeggen zeker.

Toch van mij ook innige deelneming..

Trance_811
                \Nickname: Trance_811
                \Lidnr: BD0145BE

\website: http://www.fotojo.be
                \@:trance_811@hotmail.com

Comment

ne maat van men vader heeft hem mee om aan te knutselen, die gast krijgt bijna alles voor mekaar, eens zien wat hij er van gaat komen, ga 1/10 allesinds een nieuwe halen, ze dalen dan serieus in prijs

Comment

Originally posted by decat
                    ne maat van men vader heeft hem mee om aan te knutselen, die gast krijgt bijna alles voor mekaar, eens zien wat hij er van gaat komen, ga 1/10 allesinds een nieuwe halen, ze dalen dan serieus in prijs
                    deze maat heeft hem kunnen herstellen, werkt terug perfect, zit nu wel met 2 v3's opgescheept

Comment

Working...
                    X