Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

Wat mij betreft zijn de profs zeer zeker welkom op BD. 't zijn tenslotte zij die ons, (semi)amateurs, iets kunnen bijbrengen. Blijven posten dus!
    www.festivalnoise.be
    http://www.timmyhaubrechts.be

Comment

• Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

Ik heb lang gewacht om hier ook een reactie neer te zetten omdat ik eigenlijk heel het concept van deze vraag nogal bizar vind om eerlijk te zijn.

Is een pro welkom op BD ? Waarom niet zou ik antwoorden, het zijn de mensen die veel met fotografie bezig zijn die anderen, die pas beginnen kunnen helpen en ze in de juiste richting kunnen duwen ... of dat nu een pro of een amateur is speelt volgens mij absoluut geen rol.

Ik heb dit weekeinde twee shoots gedaan, telkens van enkele uren dus eerlijk gezegd heb ik niet veel anders kunnen doen ... ben ik dan een pro ? Dacht het niet hoor, maar ik heb weer ervaring opgedaan, en dat is wat telt.

Ik ben ondertussen al enkele jaartjes bezig, en ik kan een foto bekijken en redelijk goed bepalen hoe deze juist gemaakt is ... en hoeveel post processing er aan te pas gekomen is, want geef toe, er zijn nog heel weinig OOC beeldjes te vinden online tegenwoordig. Maar zoiets kost tijd, je kan niet verwachten dat iemand die net begint aan de hand van een foto deze ook kan maken, daar komt uitleg aan te pas.

Je maakt een goede foto op locatie, maar je maakt er een schitterende foto van achter je PC, en daar draait het allemaal rond. In het begin maakte ik redelijke foto's, die ik met veel post processing op een beter niveau kon krijgen, nu maak ik goede foto's (denk ik toch ) die met pp nog beter gemaakt kunnen worden ... maar ik ben nog altijd geen pro in mijn ogen (laten we stellen een geavanceerde amateur ), ik leer elke keer nog bij.

Gelukkig kan ik wel reageren op een foto van iemand, en mijn visie geven op de dingen die ik anders zou doen ... wat niet altijd overeenkomt met de visie van anderen maar dat is eigen aan een forum, als iedereen dezelfde foto bijzonder zou vinden zou het nogal saai worden hé, smaken verschillen nu eenmaal.

Persoonlijk vind ik dat er een mooi evenwicht moet bestaan tussen de foto's die je post en de reacties die je geeft op andermans werk, als je alleen maar beeldjes post en nooit reageert ben je verkeerd bezig ... net zoals laag bij de grondse opmerking maken en veel technische bla bla verkopen maar zelf nooit een beeld laten zien, dat zijn de mensen die BD niet nodig heeft, maar dit zijn meestal ook geen pro's (toch niet in mijn ogen).

Vind de reactie van 'maar ik heb het zo bedoeld' als een foto afgekraakt wordt ook altijd grappig, als 90% van de bezoekers de foto niet goed vindt ... dan is ze meestal ook niet goed, zo simpel is het. Er is altijd wel een niche waar je dan terecht kunt, maar daar is geen geld mee te verdienen hoor, het is zo al moeilijk genoeg op dit moment, en kunst is een heel subjectief gegeven met ups en downs, ook in de fotografie.

Een pro zal een technische uitleg/reactie kunnen geven die je als beginner nodig hebt, maar je zal toch altijd je eigen stijl en techniek moeten ontwikkelen, maar zonder een solide basis zal het toch moeilijk zijn vrees ik, en om jezelf alleen maar pro te mogen noemen als je de nodige opleidingen gevolgd hebt vind ik heel kort door de bocht ... als je een beetje oog voor compositie hebt en logisch kan nadenken kom je al een heel eind, ook zonder opleiding tot fotograaf (die ik ook niet gedaan heb trouwens, ik heb informatica gedaan )

Dus of je nu pro of amateur bent, ik zou zeggen gewoon naar BD blijven komen en nuttige reacties geven (keer op keer, want dikwijls moet je toch hetzelfde herhalen voor nieuwe leden), dat telt, niet of je je boterham met je foto's verdient.

Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
      X