Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
    Al hebben ze het volste recht om hier te komen met hun foto's en ga ik hier iets schrijven wat niet mag, maar één soort van Pro's mogen ze van mij hier gerust buitengooien op BD en dat zijn deze die geen enkele meerwaarde zijn voor BD doordat ze alleen maar foto's posten welliswaar foto's waar ook iets van te leren is, maar verder geen enkele bijdragen leveren.
    Zij komen alleen maar showen met hun foto's voor verschillende reden, maar verder niemand helpen met hun kennis en ervaring. En dan spreek ik niet over hun geheimen
    maar algemene kennis over fotografie. Moet je nog oppassen wat je zegt over hun foto's of ze schreeuwen moord en brand.
    Robby G L
    Robby,

Het klinkt afgezaagd als ik weer eens begin over mijn goede vriend F. J. uit Hasselt.
    Die is al meer dan 25 jaar pro en met een grote "P".
    Zonder mij had die nog nooit gehoord van BD.
    Daar buiten heeft die nog een goed sociaal leven en een fantastische echtgenote.

Wat ik NOOIT van hem zal of kan krijgen is zijn talent.... dat is onmogelijk.
    Dus Robby, als ik iets wil weten van een pro is een mailtje of sms-je genoeg en
    ik word geholpen. Of hij komt thuis langs en legt het mij uit op de mijn pc thuis.
    (Hij heeft alles van Apple)
    En dan is nog Mevr. Roos M. (ook hier in Hasselt).
    Was is het punt?
    Ik heb geluk gehad he Robby.

Een pro die hier op BD zijn foto's plaatst, of mee "praat" in chit-chat of gewoon
    zichtbaar is op BD.... daar is niks mis mee.
    Je kan niemand tot iets verplichten.
    Dat het anders zou zijn zou ik ook wel graag willen maar nogmaals, je kan niemand
    tot iets verplichten en als ze het niet willen doen daar heb ik ook niets aan te zeggen.
    OF je zou een pro moeten betalen voor zijn werk zoals jij het bedoelt.
    Daar zou ik ook niets op tegen hebben.

Maar er is een oplossing: we hebben toch Shoot.
    Kan iedereen GRATIS zijn foto voorleggen aan een pro.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Fotograaf: iemand die met licht licht afbeeldingen maakt.
      De fotografie is ongeveer 150 jaar geleden uitgevonden en was in de beginjaren omwille van de complexiteit enkel weggelegd voor enkelingen. In 1900 introduceerde kodak de brownie, een camera voor het volk, je kocht voor 1$ ontwikkeling en afdruk inbegrepen een camera. Dat was de eerste stap naar de popularisering van de fotografie als medium.
      De dag van vandaag, nu iedereen een fototoestel heeft is iedereen fotograaf.
      Fotografie is iets van iedereen geworden.
      Daarbij komt nog het feit dat vandaag iedereen met een fototoestel (iedereen dus) zichzelf als beroepsfotograaf kan vestigen.

Dus waarom zou dan niet iedereen welkom zijn op dit fotografie forum?
      En of iemand hier nu enkel komt en foto's post of enkel reacties geeft op foto's zonder zelf een foto te posten maakt niets uit, elke inbreng is een meerwaarde, het is enkel wat je zelf met de informatie doet wat belangrijk is. En dat moet iedereen voor zich uitmaken.

Over de foto's die ik hier zie passeren:
      1. er zijn foto's van amateurfotografen die gemaakt zijn als zouden ze van een beroepsfotograaf zijn
      2. er zijn amateurfoto's van amateurfotografen
      3. er zijn professionele foto's van beroepsfotografen
      4. er zijn foto's van sommige prof fotografen die gemaakt zijn alsof ze van een amateur zijn

En eigenlijk zijn die onder 1 de minst goede omdat er heel weinig vernieuwend in zit, die van 2 en 3 gewoon goede foto's en die van 4 zijn het meest interessant.
      Last edited by photogRAF; 30 september 2009, 00:40.
      Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht

Over de foto's die ik hier zie passeren:
        1. er zijn foto's van amateurfotografen die gemaakt zijn als zouden ze van een beroepsfotograaf zijn
        2. er zijn amateurfoto's van amateurfotografen
        3. er zijn professionele foto's van beroepsfotografen
        4. er zijn foto's van sommige prof fotografen die gemaakt zijn alsof ze van een amateur zijn

En eigenlijk zijn die onder 1 de minst goede omdat er heel weinig vernieuwend in zit, die van 2 en 3 gewoon goede foto's en die van 4 zijn het meest interessant.
        Haha maar die indeling is voor iedereen nog eens anders.
        Ik plaats een bepaalde foto onder 1) en jij misschien onder 2).

Ik ben amateur voor de dansschool van mijn dochters. En omdat ik er met mijn 400D niet echt kwam, ben ik overgestapt op een 5D. Mijn foto's werden beter. Maar ik wilde nog groeien. Dus schreef ik me in op een workshop rond dans-fotografie. De pro die de workshop gaf en al jaren niets anders deed. Trok alle foto's met een ..... 400D.

Dat kwam omdat die pro niet naar pixelscherpte, witbalans, ruis, DOF... keek. Die keek alleen naar het verhaal van de foto.
        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Haha maar die indeling is voor iedereen nog eens anders.
          Ik plaats een bepaalde foto onder 1) en jij misschien onder 2).

Ik ben amateur voor de dansschool van mijn dochters. En omdat ik er met mijn 400D niet echt kwam, ben ik overgestapt op een 5D. Mijn foto's werden beter. Maar ik wilde nog groeien. Dus schreef ik me in op een workshop rond dans-fotografie. De pro die de workshop gaf en al jaren niets anders deed. Trok alle foto's met een ..... 400D.

Dat kwam omdat die pro niet naar pixelscherpte, witbalans, ruis, DOF... keek. Die keek alleen naar het verhaal van de foto.
          En wat is de essentie, het verhaal toch.
          Om het met de woorden van een bekend fotograaf te zeggen, "Fotografie is iets vertellen, en als je niets te vertellen hebt moet je zwijgen".

Dus een slechte foto is een foto die niets verteld. Wat maakt dan de betere foto? Wel de manier waarop het verhaal verteld wordt.
          En ja ruis en pixelscherpte draagt bij tot het verhaal, maar soms zijn het juist die onscherpte en eventuele onvolkomenheden in een foto die het verhaal af maken.
          Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Theodokus, je hebt inderdaad gelijk, je kunt niemand niet verplichten zou alleen maar narigheid geven en daarom dat ik ook geschreven heb "en ga ik hier iets schrijven wat niet mag".
            Wat mij wel tegen de borst stoot is het feit dat deze pro's die,buiten hun foto, geen meerwaarde zijn voor BD (en dan bedoel ik niet mensen zoals TS Fotofolio en zijn collega en andere die duidelijk wel een meerwaarde zijn voor BD), deze pro's maken er dan nog eens gratis reklame terwijl zij hun foto plaatsen. Tevens hebben ze een ideale manier om aan marktonderzoek te doen ook gratis. Dat maakt mij pissig. Met volle teugen nemen liefst gratis maar het vertikken om iets terug te geven.
            Robby G L
            Minder tijd achter de computer
            Is meer tijd achter de camera

Comment

Welcome in the real world. (het ziet niet rood of blauw ok?)
              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Wat mij wel tegen de borst stoot is het feit dat deze pro's die,buiten hun foto, geen meerwaarde zijn voor BD
                Laat het hier net om foto's draaien!!
                Hun foto is wel een meerwaarde, zeker voor die mensen die willen kijken en er uit willen leren. Voor zij die alles op een bordje voorgeschoteld moeten krijgen (en er meestal dan nog niets uit leren zoals blijkt bij hun volgende posts) zijn zo'n foto's inderdaad geen meerwaarde. Maar aan wie ligt dat dan?
                En trouwens, meer pro-foto's krikt het niveau alleen maar op en trekt meer een betere fotografen naar hier, iets wat net voor iedereen een uitdaging kan zijn nog beter te presteren en meer zelfkritisch te zijn, want zoals BD nu soms als geheugenkaartdump gebruikt wordt, is het ook geen vooruitgang.

Mvg,
                Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                  Laat het hier net om foto's draaien!!
                  Hun foto is wel een meerwaarde, zeker voor die mensen die willen kijken en er uit willen leren. Voor zij die alles op een bordje voorgeschoteld moeten krijgen (en er meestal dan nog niets uit leren zoals blijkt bij hun volgende posts) zijn zo'n foto's inderdaad geen meerwaarde. Maar aan wie ligt dat dan?
                  En trouwens, meer pro-foto's krikt het niveau alleen maar op en trekt meer een betere fotografen naar hier, iets wat net voor iedereen een uitdaging kan zijn nog beter te presteren en meer zelfkritisch te zijn, want zoals BD nu soms als geheugenkaartdump gebruikt wordt, is het ook geen vooruitgang.

Mvg,
                  Frederic
                  Typisch voorbeeld van verkeerd lezen. Ik heb nooit gezegd dat hun foto's geen meerwaarde zijn, integendeel. Lees de rest ook eens
                  Robby G L

Comment

Typisch voorbeeld van verkeerd lezen. Ik heb nooit gezegd dat hun foto's geen meerwaarde zijn, integendeel. Lees de rest ook eens
                    Robby G L
                    Verkeerd lezen?
                    Als hij, telkens weer, minstens vijf reacties nodig heeft om duidelijk te maken wat ie in z'n eerste post bedoelde, zou het misschien wel aan de schrijver kunnen liggen.
                    Last edited by Jos Vanhengel; 30 september 2009, 15:27.
                    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

• Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

Theodokus, je hebt inderdaad gelijk, je kunt niemand niet verplichten zou alleen maar narigheid geven en daarom dat ik ook geschreven heb "en ga ik hier iets schrijven wat niet mag".
                      Wat mij wel tegen de borst stoot is het feit dat deze pro's die,buiten hun foto, geen meerwaarde zijn voor BD (en dan bedoel ik niet mensen zoals TS Fotofolio en zijn collega en andere die duidelijk wel een meerwaarde zijn voor BD), deze pro's maken er dan nog eens gratis reklame terwijl zij hun foto plaatsen. Tevens hebben ze een ideale manier om aan marktonderzoek te doen ook gratis. Dat maakt mij pissig. Met volle teugen nemen liefst gratis maar het vertikken om iets terug te geven.
                      Robby G L
                      Tja, in een goed huishouden zou het toch zo moeten gaan: geven en nemen
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

"Leven en laten leven."
                        "Hoe meer zielen, hoe meer vreugd."
                        "Weer of geen weer, altijd welkom."
                        "De beste stuurlui ..." euh ... die heeft er niets mee te maken ...

Comment

Robby G L
                          Ik heb de rest ook gelezen, maar het feit dat ze volgens jou niks terug geven maakt je pissig. Het niveau opkrikken en hun foto's delen is geven, tenminste voor zij die willen
                          leren!!

Mvg,
                          Frederic

Comment

Even het volgende (moet ik daar een conclusie uit trekken dat de pro echt niet welkom is)????

Ik kwam in een ander topic het volgende tegen:
                            (onderstaande is een schets om het niet in dat bepaald topic te laten escaleren)
                            Vraag van een pro.
                            een technische vraag over een specifiek onderwerp
                            reactie van een moderator
                            Ik ga het misschien eens cru stellen maar was jij geen pro?
                            Dit zijn toch zaken die tijdens een opleiding fotografie aan bod komen niet?
                            De moderator verontschuldigde zichzelf achteraf wel en schreef volgens eigen zeggen in eigen naam en niet in hoedanigheid als moderator (je kan dat blijkbaar aan en af zetten).
                            Ik kan mij heel goed inbeelden dat je als pro op dat moment vaarwel zegt tegen BD.
                            Als dit te veel gebeurt zal BD snel de naam krijgen van een bende zielige amateurs, ik hoop dat het zover niet komt.
                            Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                              Verkeerd lezen?
                              Als hij, telkens weer, minstens vijf reacties nodig heeft om duidelijk te maken wat ie in z'n eerste post bedoelde, zou het misschien wel aan de schrijver kunnen liggen.
                              Ik denk het niet.

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                              Even het volgende (moet ik daar een conclusie uit trekken dat de pro echt niet welkom is)????

Ik kwam in een ander topic het volgende tegen:
                              (onderstaande is een schets om het niet in dat bepaald topic te laten escaleren)

De moderator verontschuldigde zichzelf achteraf wel en schreef volgens eigen zeggen in eigen naam en niet in hoedanigheid als moderator (je kan dat blijkbaar aan en af zetten).
                              Ik kan mij heel goed inbeelden dat je als pro op dat moment vaarwel zegt tegen BD.
                              Als dit te veel gebeurt zal BD snel de naam krijgen van een bende zielige amateurs, ik hoop dat het zover niet komt.
                              Het probleem met SOMMIGE Moderatoren is reeds veelvuldig aangekaart. De Mods zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan SANNEPOES.

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                              Ik heb de rest ook gelezen, maar het feit dat ze volgens jou niks terug geven maakt je pissig. Het niveau opkrikken en hun foto's delen is geven, tenminste voor zij die willen
                              leren!!

Mvg,
                              Frederic
                              Wat heb ik er aan als een profvoetballer wat kunstjes komt tonen, maar dat hij mij niet uitlegt wat en hoe voetbal moet gespeeld worden. Alleen een foto laten zien van een pro is voor mij niet voldoende. telkens dat hij op BD komt zich 10 min bezig houden met andere te helpen of beoordelen zou al voldoende zijn. Maar nee zelfs dat is teveel.
                              Robby G L

Comment

Wat heb ik er aan als een profvoetballer wat kunstjes komt tonen, maar dat hij mij niet uitlegt wat en hoe voetbal moet gespeeld worden. Alleen een foto laten zien van een pro is voor mij niet voldoende. telkens dat hij op BD komt zich 10 min bezig houden met andere te helpen of beoordelen zou al voldoende zijn. Maar nee zelfs dat is teveel.
                                Robby G L
                                Robby,
                                Zelfs bij de amateurs zijn er heel goede voetballers en die zwijgen ook
                                Af en toe zie ik iets in hun foto's dat mij doet nadenken en mij automatisch er toe
                                aanzet om te vergelijken met situaties die ik goed ken.
                                Wat bedoel ik?
                                Ah, foto's bijv. van landschappen.
                                Laat 10 mensen dezelfde foto maken met dezelfde camera en op dezelfde plaats.
                                Al die foto's zullen dezelfde gebreken hebben....
                                Tot iedereen thuis komt en zich achter de pc zet en daar gebeurt het Robby.
                                Er zijn er dan die er totaal niks van bakken omdat ze niet weten wat ze moeten doen
                                en anderen zullen je juweeltjes presenteren.
                                Vroeger was dat retoucheren en nu is dat photoshoppen.
                                't Is daarom dat ik af en toe zeg dat beginners maar eens eerst beginnen om een goede
                                technische foto rechtstreeks uit hun camera te halen...
                                PLUS een goede compositie.
                                Voor mij is dit zoiets als vanzelfsprekend maar voor anderen blijkt dit een te
                                "zware opgave" te zijn.
                                Ik zeg niet dat ik steeds perfecte foto's maak, het gaat om dit principe dat in je hoofd
                                moet zitten.
                                Waarom denk je dat velen in RAW foto's "trekken"?
                                Meestal is dat uit schrik om niet met mislukte foto's thuis te komen
                                Of je dan een camera van 10.000 euro of van 1000 euro rond je nek hebt hangen,
                                dat zal niet veel uitmaken.
                                Afijn, mijn punt is dat als je afhangt van anderen dan zal je er niet geraken.
                                't Is ook vallen en opstaan en ook zelfstudie Robby.
                                En vandaag de dag liggen de rekken vol met boeken en dvd's over fotografie en over
                                fotografische technieken.
                                Nu moet ik ook eerlijk toegeven dat ik te trots ben (of ijdel?) om hulp te vragen...
                                Soms zou ik nog liever dood vallen
                                Ik wil dat zelf vinden he en daarna vergeet je dat nooit meer.

Maar ok, toch begrijp ik 100% wat je wilt zeggen hoor.
                                Ubi bene, ibi patria.
                                BD0388BE
                                Een website

Comment

Working...
                                X