Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van den borre

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: van den borre

    Toch even meegeven, iemand die op zoek naar iets is, zal waarschijnlijk al veel informatie opgezocht hebben vooraleer hij/zij naar de winkel gaat. Maw, de koper is al zeer goed op de hoogte van "zijn" produkt, soms tot in de kleinste details.

    Een verkoper is meestal wel van het meeste op de hoogte van wat in zijn winkel wordt verkocht, maar de details en de grondige kennis hebben van ieder afzonderlijk produkt is quasi onmogelijk.

    In veel gevallen weet de toekomstige koper al meer van het produkt dan de verkoper zelf vooraleer de aankoop gebeurt, hij hoeft zich maar de concentreren op 1 produkt terwijl de verkoper honderden produkten in zijn winkel staan heeft.

    Veel mensen zoeken dikwijls vooral een bevestiging van hun opzoekingen van de verkoper.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #17
      Re: van den borre

      Volgens mij krijgen die verkopers bij VDB en andere ketens een degelijke verkoopsopleiding en geen enkele technische opleiding. Als je een verkoper treft die wél enige kennis tentoon kan spreiden, dan heb je gewoon geluk en is het een toevalstreffer...

      Vorige week nog in de VDB geweest tijdens zoektocht naar microgolf. Had twee toestellen gezien met quasi zelfde specificaties, beide van 'redelijke' merken, maar met een prijsverschil van bijna 40 euro. Als test heb ik DRIE verkopers aangesproken (had effe tijd) en gevraagd wat het verschil was tussen beide toestellen... Alle drie begonnen ze als in een automatisme gewoon die specificatie-kaartjes voor te lezen. Eerst van de duurste, daarna van de goedkoopste. En dan: "Awel, den dezen heeft 800W en den dezen 850W". Heb het lef gehad om te vragen 'wat dat dan wil zeggen'. "Awel, dat dien tweeden sterker is é". Dan nog es extra gevraagd (aangezien specs bijna gelijk waren) wat nu het verschil was. Het antwoord van de tweede verkoper (een dame, kan er ook niet aan doen ) was erg verhelderend: "Den dezen (en ze wees rad-van-fortuin-prijzenkast-gewijs aan) is in 't wit, en den dezen is metallic". Ik was even verstomd...

      BOT:
      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine
      Veel mensen zoeken dikwijls vooral een bevestiging van hun opzoekingen van de verkoper.
      Inderdaad, helemaal juist. Maar een zichzelf respecterende zaak zorgt toch dat z'n personeel deftig onderlegd is!? Daarom moeten ze niet allemaal élke categorie en élk toestel aankunnen. Maar elke afdeling zou toch z'n specialist moeten hebben.
      Als dat bij zelfstandigen lukt met z'n tweetjes/drietjes, moet dat in een ploeg van 20 toch zéker lukken!
      Niet geschoten is altijd mis!

      Comment


      • #18
        Re: van den borre

        Je kan toch niet verwachten dat er Ingenieurs in dit soort winkels staan te verkopen.
        Trouwens voor het gros van de klanten zou dit ook niet werken, want die gaan lopen als er te veel over de specs geleuterd wordt. En Ingenieurs moet je ook eerst leren verkopen, anders scoren die helemaal niet bij minder onderlegde klanten.



        Ik vraag altijd in een VDB hoe dikwijls ze dit toestel terugkrijgen in garantie, dat is vrijwel de enige informatie die ik niet zelf vooraf kan vinden, en wel veel waard is.

        Comment


        • #19
          Re: van den borre

          Ik vraag altijd in een VDB hoe dikwijls ze dit toestel terugkrijgen in garantie, dat is vrijwel de enige informatie die ik niet zelf vooraf kan vinden, en wel veel waard is.
          ja maar als je die informatie niet zelf kan vinden, dan kunnen de verkopers je toch wijs maken wat ze willen he.
          ik vertrouw ze voor geen haar.

          Comment


          • #20
            Re: van den borre

            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Je kan toch niet verwachten dat er Ingenieurs in dit soort winkels staan te verkopen.
            Er is toch nog steeds een groot verschil tussen een leek die enkel de bordjes voorleest en een ingenieur. Je moet geen ingenieur zijn om de gebruiks-, vermogens- en duurzaamheidsverschillen van toestellen te kunnen uitleggen hé...
            Niet geschoten is altijd mis!

            Comment


            • #21
              Re: van den borre

              Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
              Er is toch nog steeds een groot verschil tussen een leek die enkel de bordjes voorleest en een ingenieur. Je moet geen ingenieur zijn om de gebruiks-, vermogens- en duurzaamheidsverschillen van toestellen te kunnen uitleggen hé...
              Idd, volledig mee eens.
              Je kan je afvragen welke technische kennis een verkoper moet hebben vooraleer hij/zij in zo'n zaak kan beginnen. En of deze kennis in een opleiding-via-de-zaak verkregen/bijgewerkt wordt. Vooral het bijwerken lijkt me iets dat veelal afhangt van de verkoper's interesse zelf..
              -flickr-

              Comment


              • #22
                Re: van den borre

                Ingenieur was de spreekwoordelijke overdrijving, maar je kan inderdaad moeilijk verwachten dat de verkopers volledig technisch geschoold en bijgeschoold worden, dat lukt niet.

                Maar geloof me, als je 2 toestellen in de hand hebt, en je vraagt welk van de 2 het meest in garantie terugkomt, dan praten ze al eens makkelijk hun mond voorbij.

                Comment

                Working...
                X