Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD's organiseren: waar doen we het voor ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: SD's organiseren: waar doen we het voor ?

Heb NERGENS gezegd dat het anleveren van foto's voor een CD een vereiste is. De CD's die vroeger werden gemaakt kwamen er vooral omdat het aanbod van foto's over de SD's heel groot was dat dit een meerwaarde gaf, vooral omdat je dan op een heel vlotte wijze foto's van hetzelfde onderwerp naast elkaar kon plaatsen.

Ik ken ook wel de regels van een SD en daar gaat het hem niet om. Wel over datgene wat ermee gebeurt en erna gebeurt.
    Ook ik wens te leren bij een SD en dat kan ik enkel als ik mijn resultaten kan vergelijken met die van een ander, goed of slecht, en als ik dan ook eigen werk tentoonstel opdat ofwel het kan verbeterd worden, of kan gebruikt worden als een soort doelwaarde.

Als de beginnende fotograaf echter geen foto's laat zien kunnen we hem ook niet helpen, ook niet in een gesprek. Het is uiteindelijk datgene wat ik wil leven in zwengelen, dat er juist meer foto's getoond worden zodat iedereen raad en daad kan krijgen en/of geven.

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
    Wim,

Ik apprecieer ten volle het vele werk dat je in deze SD steekt. Tot in de puntjes verzorgd en uitgewerkt Ik veronderstel dat dit ook een soort hobby voor je is en graag doet.

Als het aanleveren van foto's op CD of plaatsen van albums op BD een voorwaarde is om mee te doen aan de SD, dan moet je dit op voorhand duidelijk in de inschrijvingsvoorwaarde zetten (niet achteraf). Ook dat je externe mensen/organisaties beloftes maakt over het aanleveren van CD's (want dat lees ik precies tussen de regels) ! Anders doet iedereen met zijn foto's (en zijn tijd) wat hij wil

Met je huidige stellingen leg je de drempel om mee te doen hoger en schrik je mensen, die pas beginnen af, om nog mee te doen. Nu dat is je goed recht als organisator.

Voor mij is een SD in hoofdzaak mensen ontmoeten die de dezelfde hobby beoefenen , ervaringen en tips uitwisselen, locaties leren kennen. Echt fotograferen doe ik alleen of met klein groepje (niet met 40 man).
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

Comment

Wim,
      dit is toch wat je zelf schrijft in je starttopic ...

Wanneer ik me de moeite getroost om her en der een paar unieke plaatsen hun deuren te laten openen tot fotograferen, moet ik die nu met beschaamde kaken melden dat het aantal getoonde beelden aangaande die plaatsen uiterst beperkt is of zelfs niets. Wanneer ik nu opnieuw die plaatsen bezoek, krijg ik steeds weer de vraag van "Hoe zit dat nu met de foto's ?" Wanneer kunnen we die zien ? Daar sta je dan met je bek vol tanden.
      dan denk ik toch dat jepe een punt heeft ...

Comment

Volgens jou misschien wel, volgens mij neen, trouwens er staat heel wat meer in dat topic dan 12 woordjes ...
        Met foto's zien, duidt dit enkel dat ook die mensen regelmatig naar BD kijken en nieuwsgierig zijn.
        Nu, je hebt gelijk, iedereen trouwens, ik heb NOOIT gezegd of gevraagd om foto's te posten. Je kan echter niet ontkennen dat ook daar de sterkte van BD indertijd er kompleet uit ligt. Wat ooit een reuze samenkomst was, waar iedereen voor tijdens en na genoot en discuteerde over kennis, lenzen, fotografie ... is het verworden naar een fait d'hivers waar iedereen hoop dat iemand iets organiseert. Men neemt deel en daar stopt dan alle interesse.
        Gelukkig zitten daar nog uitzonderingen tussen.
        Zal ik opnemen bij de lessons learned als geldende: Je organiseert een SD omdat iedereen eens lekker kan keuvelen, samen zijn (is niets mis hoor) opdat iedereen een paar lokaties kan bezoeken die anders niet lukken en je rekent er vooral niet op dat daar foto's van gepost worden, misschien erger nog, dat er foto's genomen zijn.
        Neemt niet weg dat ik het heel spijtig vind dat ook daar weer de deur wordt dicht gedaan om iets van anderen te leren...
        Ben ik verbitterd ? Neen, alleen, ik ga niet echt meer moeite doen om in groep leuke speciallekes aan te doen en dan nog hemel en aarde verzetten om toelating voor een groep te krijgen voor fotografie. Dergelijke speciallekes zullen in klein (vrienden) groeps-verband worden aangedaan en daar is makkelijke een Ja voor te krijgen.

En dan maar steen en been klagen dat BD verworden is tot een sterke vriendjesgroep. Hoe zou dat dan wel komen ?
        Ik dacht met mijn aanmerking die sfeer toch open te breken, maar blijkbaar snap ik het niet.

Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
        Wim,
        dit is toch wat je zelf schrijft in je starttopic ...

dan denk ik toch dat jepe een punt heeft ...
        Last edited by Wim.Vanmaele; 17 juli 2009, 20:43.

Comment

Wat het aanleveren van foto's betreft kan ik je bekommernis volgen .Ik zelf zondig daar ook op maar dat om prive redenen ,wat niet wil zeggen dat ik minachtend sta foto's te delen .Maar als de kwaliteit van je foto's onvoldoende is ,en je weet dat je de toer nog eens over zal doen ben ik van mening dat ik het post in een sc of een beoordeling .Voor mezelf heb ik uitgemaakt alle foto's in een keer te willen tonen als hommage voor het geleverde sd-werk ,dit wat betreft sd brussel.
          Ik ben ook van mening dat niet de kwantiteit telt ,en ja dan vind ik wel dat iedereen min. 1 foto moet posten ,.
          Het al of niet aanvragen van het statuut erkende sd ligt bij mij aan de inrichtende macht , al zal ik de eerste zijn om aan de rvb een toenadering spoging te vragen ,we kunnen een al hele kleine groep leden niet zomaar laten stikken .
          Met een av in het vooruitzicht zijn deze spinsels van purlut zeker het meenemen waard ,.
          Trouwens waar kan je je op baseren met nieuwe leden als ze wel of niet mogen deelnemen.
          Ik heb dan ook contact opgezocht toen ik hoorde over de oude knoken reunie ,zij kennen hoe het vroeger er aan toe ging zij zien hoe het er nu aan toe gaat ,en laat ik dan duidelijk zijn dat twee datums (10 jaar bd en een knokendag ) meniggeen NIET in staat zullen zijn van gedachten te wisselen ,een gemiste kans ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
            Trouwens waar kan je je op baseren met nieuwe leden als ze wel of niet mogen deelnemen.
            Ik heb dan ook contact opgezocht toen ik hoorde over de oude knoken reunie ,zij kennen hoe het vroeger er aan toe ging zij zien hoe het er nu aan toe gaat ,en laat ik dan duidelijk zijn dat twee datums (10 jaar bd en een knokendag ) meniggeen NIET in staat zullen zijn van gedachten te wisselen ,een gemiste kans ....
            wat de gemiste kans betreft .... 10 jaar BD gaat door op 27/09 de oude knokenreunie gaat door ter gelegenheid van de AV op 31 oktober
            link: http://forum.belgiumdigital.com/f6/a...ie-268723.html
            Last edited by linda16093; 18 juli 2009, 00:16.

Comment

Linda 10 jaar bd is volgens mij 10 jaar evolutie maar ik was er 10 jaar geleden niet bij dus de oude knoken.... zou een plaatje moeten verdienen als waterdragers van het uit de grond stampen van een forum als BD. Maar ook om de nieuwe leden te informeren over het hoe en waarom in het r(e)i(j)len en zeilen van belgiumdigital .
              Fouten uit het verleden zijn een leidraad in het heden al vergeten we snel waarom een fout is gemaakt .
              In een forum met veel regeltje en afspraken is het belangrijk dat het gene overgedragen word op een sd correct is , maar soms zijn afspraken uit het verleden niet tot bij nieuwe leden geraakt en zijn sommige leden onterecht verbouwereert om stilzwijgende afspraken die niet nagekomen worden .
              Wat we kunnen missen .

Comment

waar hebben jullie het over? worden er te weinig foto's ingezonden>? ik wacht tot ik les heb gehad.....
                iedereen heeft creatief talent, je moet het alleen weten te vinden.

Comment

Allee, omdat Nederlands blijkbaar niet mijn, ons sterkste vak is en iedereen een zin steeds weer anders leest, de samenvatting van de basispost.
                  1) SD's hebben niet meer dezelfde spirit als in het verleden.
                  2) Daar waar een SD een fotografisch gebeuren was met een leuk voorspel, een leuk treffen en een evenleuk naspel () is het momenteel verworden naar, "Hallo de mannen ... en tot volgende keer."
                  Een SD is enkel nog een moment waarop een groep mensen samenkomen en wat wandelen en eventueel enkele unieke plaatsen kunnen aandoen. Het naspel (tonen van de diverse foto's is enkel nog herleid tot een paar enkelingen
                  Een SD had als bedoeling een leershop, workshop aan te bieden waar iedereen, beginners, gevorderden, ... onder dezelfde omstandigheden foto's nam en zo de liefhebberij aan elkaar kon en doorgaf. De foto's die gepost werden gaven de nodige kennis of lieten toe de nodige kennis te delen ...
                  3) Indertijd kon men fier zijn om de BD-site door te geven aan de deelnemende unieke plaatsen. Daar konden die mensen dan genieten van de foto's die bij hen werden genomen en leerden ze ook de aard van BD kennen. Dat was en is een deuropener. De BD-spirit is momenteel van dien aard dat we best de BD-url niet meer doorgeven. Het is gewoon beschamend om als fotograferen-toelatende eigenaar te moeten vast stellen dat 50 mensen je zaak bezochten en er slechts 2 mensen of 3 ... de genomen foto's hier op BD willen tonen, met hen delen.
                  4) De volgende SD's die ik organiseer zullen beperkt worden naar diegenen die bereid zijn foto's met elkaar te delen.
                  Opmerkingen als zijnde te druk, beginneling, niet goed genoeg, ... zijn argumenten voor een showcase (waar ze dan blijkbaar wel niet gelden) maar gelden niet voor SD-foto's, integendeel.
                  Last edited by Wim.Vanmaele; 18 juli 2009, 18:40.

Comment

Hallo micka,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar je vergeet één belangrijk aspect: de tijdsgeest.
                    Tien jaar geleden moest de digitale fotografie - en zeker de mogelijkheden ervan - nog "uitgevonden" worden door de gebruikers.
                    Het was een kwestie van "hoe kunnen we hier de ruis beperken", hoe maken we macro's zonder speciale objectieven, waar kunnen we de foto's het best (laten) afdrukken.
                    Kortom, alles stond nog in de kleinste kinderschoenen toen.
                    In die tijdsgeest en met die uitdagingen hadden"de oude knoken" een heel ander (primair) streven dan de huidge generaties van digitale fotografen.
                    Het streven naar "de perfecte foto" is uiteraard gebleven, maar nu zijn er veel minder technische beperkingen dan toen, veel minder "hinderpalen".
                    De toenmalige "digitalen" hadden ook bijna allemaal een analoge achtergrond, diaframa, sluiterijd en ISO-waarden waren voor hen kinderspel ...

De communciatie via het forum had toen dus ook andere bedoelingen, net zoals de toenmalige SD's.
                    Dat het forum indezelfde mate is geëvolueerd is dus logisch.
                    Een mens moet en mag terugkijken in de tijd - met alle respect voor wat er gebeurde, maar die tijd staat nu eenmaal niet stil

@ purlut,
                    Ik denk dat er op dat vlak gewoon afspraken gemaakt moeten worden.
                    Wat "vroeger" als vanzelfsprekend gold, is dat nu niet meer en dus zijn afspraken nodig. Dan weet iedereen duidelijk waar hij/zij aan toe is en wat er verwacht wordt.
                    Op die manier kunnen we dan misverstanden vermijden (en onnodig ontgoochelingen) ...

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                    Linda 10 jaar bd is volgens mij 10 jaar evolutie maar ik was er 10 jaar geleden niet bij dus de oude knoken.... zou een plaatje moeten verdienen als waterdragers van het uit de grond stampen van een forum als BD. Maar ook om de nieuwe leden te informeren over het hoe en waarom in het r(e)i(j)len en zeilen van belgiumdigital .
                    Fouten uit het verleden zijn een leidraad in het heden al vergeten we snel waarom een fout is gemaakt .
                    In een forum met veel regeltje en afspraken is het belangrijk dat het gene overgedragen word op een sd correct is , maar soms zijn afspraken uit het verleden niet tot bij nieuwe leden geraakt en zijn sommige leden onterecht verbouwereert om stilzwijgende afspraken die niet nagekomen worden .
                    Wat we kunnen missen .
                    Last edited by jaja; 18 juli 2009, 20:48.
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                      @ purlut,
                      Ik denk dat er op dat vlak gewoon afspraken gemaakt moeten worden.
                      Wat "vroeger" als vanzelfsprekend gold, is dat nu niet meer en dus zijn afspraken nodig. Dan weet iedereen duidelijk waar hij/zij aan toe is en wat er verwacht wordt.
                      Op die manier kunnen we dan misverstanden vermijden (en onnodig ontgoochelingen) ...

Jaja
                      Jacques,
                      het enige waar ik ontgoocheld in ben zijn diegenen die steeds zeuren dat BD verworden is tot een vriendjesclub en de ouderen verwijten dat ze het teveel vinden om te helpen. ALs je dan een SD organiseert weet iedereen dat de fotografie op dat ogenblik voor iedereen gelijk is, alleen is dan het derde menselijke oog en de grijze massa daarachter de spelbreker. Iedereen staat daar in feite op gelijke voet, daar is die zogezegde vriendjespolitiek wel weg. Zo kan iedereen die wil, mits vragen mijn lenzen lenen zoals dat bij anderen ook het geval is.
                      Die momenten zou iedereen dan met beide handen moeten vastnemen. De foto's die je dan plaatst hebben dan eerder als bedoeling om de sfeer te geven, gevolgd door beoordelingen. ALs ik de reacties hier dan krijg van: Ja mijn foto's zijn niet goed genoeg en daar blijft het bij, vind ik dat spijtig en voor diegenen die dan blijkbaar goede foto's maken want die kunnen dan niet bijsturen en de fotoproducent die niet bijgestuurd wordt. Verloren kansen.
                      Trouwens dat er vraag is om foto's te nemen moet toch niet gestipuleerd. Het staat in de titel. SHOOTING-day en niet een WALKING-day, of SITTING-day.
                      Eveneens in de sticky, waar fotografie wel het hoofddoel is. Iets in beeld brengen kan alleen als je iets toont.
                      Als fotografie dan echt niet meer centraal staat, kan je evengoed een trip organiseren met een gewone gids. Het bespaart je een hoop kopbrekens en als de trip voorbij is kijk je hoopvol naar een volgende zonder maar even na te genieten van wat gezien is.
                      Zo simpel is het.
                      Je geeft trouwens zelf aan dat in de beginne (jawel, ik kan ervan meespreken) er een streven was naar kennis en kennis doorgeven. Ik denk of meen dat dit nu nog steeds zo is of ben ik één van die zeldzaamheden die dommer wordt of dom blijft want ik probeer steeds weer kennis te werven ?
                      Trouwens, als organisator probeer ik hier ook mijn voordeel, profijt uit te halen en dat bestaat erin dat ik nadien foto's kan bekijken van plaatsen die we allen hebben aangedaan maar vanuit een andere hoek bekeken.

http://forum.belgiumdigital.com/f22/...ml#post1601934

2. SD:
                      Een bijeenkomst die wat meer voorbereiding vraagt. Je verwacht als organisator ook een lijst met deelnemers. Het thema kan een wandeling zijn, een bepaald event in beeld brengen, fotozoektocht, ...
                      Je kan het draaiboek voor Shooting days volgen maar is geen verplichting.
                      De duur van dit event is meestal enkele uren, een nammidag of een volledige dag.

3. Erkende SD.
                      Hier zit er een klein verschil t.o.v. een gewone SD: de organisatie volgt het vooropgesteld draaiboek. Na goedkeuring van de plannen en informatie wordt deze SD erkend door Belgiumdigital en kunnen de organisator en deelnemers aanspraak maken op een verzekering voor dit event. Meer informatie kan je in dit topic lezen.

Comment

Als mede organisator van de twee SD’s in Brussel om Purlut te helpen bij al dat administratief werk wist ik al van de bekommernis die Purlut (Wim) had over de feedback op deze SD’s.

Echter ik heb dit in de werkgroep SD gemeld omdat we ten eerste in de aankondiging van de SD we niet duidelijk vermeld hadden dat er foto’s moesten gepost worden, dat waar de deuren geopend waren we de foto’s zouden leveren aan deze instellingen of dat er een CD gemaakt zou worden. Dit stond nergens vermeld.

Dit neemt niet weg dat ik Wim begrijp en ik het ook spijtig vind dat er zo weinig respons is (met de dan de uitzondering van de berichtjes rond de prachtige organisatie) betreffende de genomen foto’s. Maar ik stel vast dat het niet alleen met deze SD zo is, maar ook met de andere.

Uiteraard staat er nergens in de statuten dat je foto’s moet posten van de SD in het correcte forum onderdeel. Maar ben het wel eens dat de organisator kan en mag vragen om minstens bijvoorbeeld drie foto’s te posten per deelnemer. Maar moet dan wel duidelijk staan in de aankondiging en de voorwaarde tot deelname. Als dit kan volgens de statuten van de VZW natuurlijk.

En, inderdaad 40 deelnemers met dan nog enkele die meegaan als toerist (de wederhelft) is veel en vraagt veel inspanningen van de organisators, maar het is ons gelukt. Ook mag ik zeggen dat er vooral met de tweede SD aan alle deelnemers genoeg de tijd is gegeven om foto’s van al die mooie plekjes te kunnen en mogen nemen.
                        En ja, tijdens zo een SD leer ik ook van de andere door vragen te stellen van wat zie je, wat zijn de instellingen, wat voor lens heb je, enz. Maar je moet durven. Ook eens je minder goede foto tonen, de feedback kan wonderen doen. Op de perfecte foto krijg je alleen knap, perfect, …… daar leer je niet uit, maar is wel een plezier.

Maar, ik ben het ook met sommige opmerkingen van Wim niet eens. Vooral zijn opmerking om zelf te bepalen welke mee mogen op SD 3 en deze dan niet als erkende te laten doorgaan. Als niet erkende SD daar kan ik niets aan doen en mag volgens de statuten. Maar zelf bepalen van wie wel en wie niet, spijtig daar ben ik het niet mee eens. Als je een SD organiseert kan je mededelen wat het maximum aantal deelnemers is maar die wel en die niet, kan niet. Daar kan ik me niet in vinden en daaraan doe ik niet mee.

Maar SD3 is in voorbereiding en we hebben geleerd uit de voorgaande, dus kunnen we daarmee rekening houden en laat ons hopen dat we op de derde SD alweer zo een succes mogen hebben, dat de deelnemers van mekaar leren en we later aan de foto’s kunnen beoordelen hoe knap het was.
                        http://www.photo-patricske.be
                        Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patricske Bekijk bericht
                          ... Dit neemt niet weg dat ik Wim begrijp en ik het ook spijtig vind dat er zo weinig respons is (met de dan de uitzondering van de berichtjes rond de prachtige organisatie) betreffende de genomen foto’s. ...
                          Misschien komt het gebrek aan respons door de laatste regels in het sticky van het Shooting days subforum:

Deelnemers van de SD die achteraf foto’s of albums willen tonen (in Shooting Days Pictures), geven in hun topictitel aan over welke SD de topic handelt.
                          Aantal toegelaten foto's: 3 per deelnemer. ( Wil je meerdere foto’s tonen, plaats dan de link naar een webalbum)
                          Als ik deze tekst goed lees, mag elke fotograaf(e) die aan een SD heeft deelgenomen maar drie foto's van die SD publiceren op BD. Wil zij/hij er meer laten zien, dan is zij/hij verplicht om een album aan te maken en dat album op het internet te parkeren.

Als ik deze regels goed begrijp, zijn er ook al héél wat overtredingen door de vingers gezien.

Het lijkt mij sterk, maar het zou kunnen dat de meerderheid van de deelnemers de reglementen zéér goed gelezen heeft.
                          Last edited by Jos Vanhengel; 21 augustus 2009, 16:06.
                          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

grappig Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                              Als ik deze tekst goed lees, mag elke deelnemer die aan een SD heeft deelgenomen maar drie foto's van die SD publiceren op BD. Wil zij/hij er meer laten zien, dan is zij/hij verplicht om een album aan te maken en dat album op het internet te parkeren.

Als ik deze regels goed begrijp, zijn er ook al héél wat overtredingen door de vingers gezien.

Het lijkt mij sterk, maar het zou kunnen dat de meerderheid van de deelnemers de reglementen zéér goed gelezen heeft.
                              Zucht deze uitspraak is hier zeer toepasselijk me dunkt.

Jos, iedereen weet immers dat je 3 foto's per topic mag posten. Trouwens je opmerking over "op het internet te parkeren" raakt kant noch wal, want waar staan die 3 eerste foto's denk je? Je moet ze zowiezo op het net plaatsen en dat album is tegenwoordig met diverse gratis software oplossingen snel aangemaakt. Heb het sticky even aangepast voor de duidelijkheid.

[MOD]
                              Kunnen we nu terup on-topic aub? Dank bij voorbaat.

Comment

vind dit wel een goeie:

.4. Geen discussie over regels/moderatie/beheer
                                De regels en de gebruikersovereenkomst kun je vóór het registreren lezen.
                                Bij de registratie op het forum ben je hier mee akkoord gegaan.
                                Ga daarom achteraf niet in discussie over de regels! Dit geldt tevens voor alle zaken betreffende moderatie/beheer.
                                Hierover openlijk posten op het forum is niet geoorloofd. Het is tevens niet toegestaan om weggehaalde onderwerpen/posts opnieuw te starten
                                Ernstige inbreuken op de forumregels kunnen de schorsing van je account tot gevolg hebben.

grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X