Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diploma fotografie hoger onderwijs, loont het nog de moeite?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Diploma fotografie hoger onderwijs, loont het nog de moeite?

Ik zou je eerlijk gezegd aanraden om toch informatica te volgen en dan in bijberoep fotograaf te worden ... dit twee takken hebben niets (of toch niet veel) met elkaar te maken, dus zelfs als je werkgever een beperkende clausule in je contract zou zetten kan je meestal toch nog altijd fotograaf zijn in bijberoep.

Op die manier heb je een vast inkomen voor de vaste kosten te dekken en kan je 's avonds en in het weekeinde je fotografie business afhandelen ... na enkele jaren tijdens dewelke je naambekendheid opbouwt en een stevig portfolio bij elkaar 'shoot' kan je dan full time fotografie gaan doen als je merkt dat je er genoeg mee kan verdienen.

Zo zou ik het nu aanpakken eerlijk gezegd ... als nieuwe, full time fotograaf ga je toch zweten denk ik, je initiële investering zal minstens 10,000 Euro bedragen, en dan heb je nog niets verdient hé. Als je dan ook nog een winkel/studio moet huren denk ik dat je veel bokes met choco zult eten ... als je al een brood kan betalen.

De gevestigde waardes verdienen zeker goed hun centjes, maar als nieuwe gast op de markt vrees ik toch het ergste hoor ... iedereen heeft tegenwoordig een dslr en maakt foto's, je moet dus al echt speciaal uit de hoek komen om werk te krijgen, hou daar rekening mee.

Johan
    Disegno-S
    Specialized in Automotive photography ...

Comment

Het belangrijkste is in mijn ogen networking. Veel (potentiële) contacten hebben en uw eigen daar aan kunnen verkopen.
      Als je geen goed netwerk hebt... dan is het zéér moeilijk.

Dus zonder duidelijk talent en een goed netwerk zou ik gewoon informatica gaan doen en, zoals hier boven voorgesteld, in bijberoep misschien beginnen.

PS: vergeet landschappen en al die dingen maar, buiten betaalde architectuur-opdrachten dan.
      mijn website

Comment

ik heb er ook sterk over nagedacht (met dat verschil dat ik zonder foutje de komende week een diploma hoger onderwijs in handen heb ipv secundair) om fotografie in dagschool te gaan doen.
        Na een gesprek met mijn leerkracht fotografie in avondschool toch maar niet gedaan. van haar klas zijn er 2 die er hun brood mee verdienen: 1 die als kunstenaar leeft en nog andere dingen doet en zij, die les geeft (maar zo zijn er ook niet veel nodig).

Ik ga volgend jaar beginnen aan een schakeljaar om een master te behalen en hoop over 2 jaar terug de draad van de avondschool te kunnen oppikken om op die manier bij te leren, in combinatie met (deeltijds) werken.

fotograaf in bijberoep oké, maar ik ken teveel fotografen die er nog wat moeten bijdoen om rond te komen (lesgeven, fotowinkel, ...) en eigenlijk niemand die enkel van zijn/haar foto's leeft.
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Sorry dat ik dit topic na zo'n lange tijd omhoog haal, maar ik vind deze erg interessant omdat ook ik met een soortgelijke vraag zit.

Wat is de meerwaarde van een opleiding fotografie?

Achtergrondinformatie over mij:
          Ik fotografeer al sinds ik een klein jochie was, met een analoge compactcamera van mijn ouders. Vier jaar geleden kocht ik mijn eerste MemoryStick zodat ik met de 4MP camera van mijn ouders kon fotograferen. Twee en een half jaar geleden raakte ik mijn eerste dSLR aan en sindsdien heb ik veel ervaring opgedaan (d.m.v. 30.000 kliks).
          Ik zit op een gymnasium (VWO) en zit na te denken over een vervolgstudie.

Ik houd me voornamelijk bezig met fotografie, maar daarnaast maak ik ook websites en drukwerk. Alle drie de diciplines heb ik mijzelf volledig zelf aangeleerd (Paint>Jasc PSP>Adobe Photoshop/Lightroom vs. websitemaker.kennisnet.nl>kladblok>Dreamweaver vs. Word>InDesign)
          Op alle drie krijg ik erg positieve feedback, op fotografie verreweg de meeste. Ik ben enorm gepassioneerd en ben nu naamsbekendheid aan het verwerven door enorm veel contacten te leggen, een allround portfolio bij elkaar te zoeken uit al mijn foto's, me aan te melden bij kranten, scholen en gemeenten en dagelijks te lezen en te experimenteren.

Ik wil fotografie erg graag tot een professioneel niveau brengen, maar twijfel of dit d.m.v. een studie fotografie moet.
          De fotovakschool is betaalbaar, maar erg gericht op MBO, aangezien ik na het behalen van mijn diploma universitair niveau aan moet kunnen twijfel ik dus erg of dit daadwerkelijk bijdraagt aan mijn huidige kennis.
          De fotoacademie kost 30.000 euro, geld dat ik en mijn ouders niet hebben en alleen als jullie me kunnen overtuigen van de waarde van deze opleiding misschien kunnen lenen.
          Op de hogeschool Arnhem Nijmegen wordt de opleiding Communication & Multimedia Design gegeven, een opleiding die qua niveau en interesses ook potentie heeft voor mij. Op die manier heb ik een zeer goed vooruitzicht op een baan en kan ik daarnaast fotografie tot een steeds hoger niveau brengen.

Maar mijn hart ligt bij fotografie.

Het liefst zou ik direct na het behalen van mijn gymnasium diploma aan de slag willen als fulltime professioneel fotograaf, maar is het mogelijk om daarmee meteen mijn brood te verdienen, zonder opleiding?
          Na verloop van tijd speelt een diploma fotografie geen enkele rol meer, kreeg ik teruggekoppeld van National Geographic Magazine. Maar de beginfase lijkt me het moeilijkst.

Graag zie ik jullie antwoorden tegemoet,
          Pascal

Comment

naar Belgie komen? --> ik dacht een 1000 euro/jaar zonder materiaal
            Ik denk dat de meerwaarde vooral je 'naam' is. Als je kan zeggen die of die academie met die docenten, wil dat wel eens een deur openen die voor een autodidact met dezelfde foto's gesloten blijft.
            Verder kan je volgens mij altijd bijleren maar of het de prijs waard is weet ik niet. zoals hierboven staat heb ik dus de keuze voor een andere opleiding gemaakt en zal fotografie waarschijnlijk altijd een hobby blijven.
            Wat volgens mij het allerbelangrijkste is, is de eigen motivatie om er elke dag weer te staan, want je moet al een erg goede naam hebben om zeker te zijn van je boterham op de plank zonder andere bron van inkomsten.
            hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

1. Studeer wat je graag wil studeren. Een diploma is geen garantie op werk en zéker niet dat je in die branche later ook je brood gaat verdienen. Ga gerust fotografie studeren, je kan later nog altijd verzekeringmakelaar worden. Ikzelf ben muzikant van opleiding :-)
              Het belangrijkst is dat je gevormd wordt in een welbepaald vak/richting. Die bagage raakt je van je leven niet meer kwijt en kan je toepassen in alle beroepen (ook al sta ik sceptisch tegenover een vuilnisophaler die de zak met een artistieke boog in de bak gooit, maar hij kan zo wel plezier aan zijn werk beleven)

2. Er is altijd plaats voor nog een beroepsfotograaf, waar dan ook. Het komt er vooral op aan om
              -goed werk af te leveren (kwaliteit in alle opzichten, niet alleen de foto's)
              - je eigen te kunnen verkopen.
              De beste reclame voor sociale fotografie is mond-aan-mond reclame. Tevreden klanten vertellen dit door, ontevreden klanten doen daar nog een extraatje bovenop.

G
              fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
              Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Working...
              X