Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waar staat de fotografie over 10 jaar.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

    puur op gebied van fotografie..
    Zoals eerder al gezegd de gewone fotograaf zal stilletjes aan verdwijnen en alleen de creatieve en innoverende fotografen zullen boven water drijven...

    Om een goed voorbeeld te geven, trouwfotografen, ...
    Dezedagen op veel trouwen zie je "nonkel bob" met zijn degelijk toestel (al dan niet) die de foto's verzorgd.. De hobby of "betere" amateur fotograaf neemt deze dingen voor zijn rekening..

    Heeft volgens mij steeds 90% te maken met geld..

    Maar uiteindelijk is er een reden waarom dit geld kost en dat zie je dan weer in het verschil van kwaliteit en originaliteit.. tussen die amateur en de echte pro (huwlijks) fotograaf.

    Voor je boekhouding ga je toch ook naar een prof. en niet naar nonkel bob die eens enkele artikels gelezen heeft op internet over boekhouden?
    Betaal je 2000 euro belastingen of wil je ze terugtrekken :-)

    Zelfde in de foto's wil je foto's waarmee je naar buiten wil en durft komen waarmee je wil "stoefen" en er nog jaren kan van nagenieten? Of wil je random kiekjes die je in een album plakt en dan in de kast steekt en miss daar nooit nog uitkomt? Dan kan je tenminste zeggen dat het je geen euro gekost heeft ;-)
    poof

    Comment


    • #17
      Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

      De sensor van de filmcamera gaat spectaculair vooruit. Binnnen 5 jaar zal de kwaliteit van de film deze van de fotosensor benaderen. Voor bewegende beelden (mensen, kinderen, dieren...) zal men dan niet meer fotograferen maar filmen. Thuis zal men dan de film op de computer bekijken en die ene frame eruit halen die het best beantwoordt aan de verwachting. Dat wordt dan de foto. De rest zal men verwijderen (deleten).
      Enkel stillevens, natuurfotografie en stabiele onderwerpen zullen nog gefotografeerd worden. Voor de rest gaan we met z'n allen gaan filmen en dat alles binnen de 5 jaar (dit althans volgens mijn leraar in de academie).

      Comment


      • #18
        Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

        Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
        artificiële inteligentie in de camera die aanvoelt wat je bedoeld, zodat het instellen veel makkelijker wordt. en dan bedoel ik meer dan lauter iriscontrole
        Hopelijk ook A.I. voor automatische correctie van schrijffouten - je bedoelT, en lOUter (ben een zeurkous, ik weet het wel - altijd al geweest)

        Comment


        • #19
          Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

          Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
          Zoals eerder al gezegd de gewone fotograaf zal stilletjes aan verdwijnen en alleen de creatieve en innoverende fotografen zullen boven water drijven...
          IN YOUR DREAMS .
          't Is NIET omdat je een pleidooi houdt TEGEN Nonkel Bob dat Nonkel Bob zijn toestel in de vuilnisbak zal gooien vrees ik... of nee, HOOP IK!
          Dank om als amateur te MOGEN foto's nemen... ook nog over 10 jaar!
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

          Comment


          • #20
            Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudi J Bekijk bericht
            De sensor van de filmcamera gaat spectaculair vooruit. Binnnen 5 jaar zal de kwaliteit van de film deze van de fotosensor benaderen. Voor bewegende beelden (mensen, kinderen, dieren...) zal men dan niet meer fotograferen maar filmen. Thuis zal men dan de film op de computer bekijken en die ene frame eruit halen die het best beantwoordt aan de verwachting. Dat wordt dan de foto. De rest zal men verwijderen (deleten).
            Enkel stillevens, natuurfotografie en stabiele onderwerpen zullen nog gefotografeerd worden. Voor de rest gaan we met z'n allen gaan filmen en dat alles binnen de 5 jaar (dit althans volgens mijn leraar in de academie).
            10 tot de n-de fotos nemen om er 2 of 3 te bewaren ? not a chance jong .. geheugen mag dan al goedkoop zijn(worden) maar dat soort "consumentisme" zie ik niet gebeuren .. reken zelf maar na .. 500 gigabyte (of meer) meenemen om 100 fotos te behouden ? een volle dag(week?)taak om als die drab uit te spitten voor die 50 goede fotos ? verander van leraar jong

            Comment


            • #21
              Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

              Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
              puur op gebied van fotografie..
              Zoals eerder al gezegd de gewone fotograaf zal stilletjes aan verdwijnen en alleen de creatieve en innoverende fotografen zullen boven water drijven...

              snip
              ROTFL .. en jij behoort uiteraard tot de 2e groep ? maar 'k lig in een deuk jong .. buiten het nogal arrogante aspect van de statement, denkt ge nu werkelijk dat de grote "merken" hun boterham verdienen met de zich ietwat superieur voelende dSLR bezitters ? man man .. het is nonkel Bob met zijn dwaas compactje die de markt recht houdt kijk maar naar wat PMA 2009 aan oogst van nieuwe cameras opgeleverd heeft .. als dat niet mikken is op nonkel Bob dan weet ik het niet meer !
              oh & BTW als voorbeeld moge dienen dat de nieuwe TZ7 bvb met een hoop toeters en bellen er in voor krap 400€ over de toonbank gaat daar waar je 2 jaar geleden voor zoiets 6-700€ moest ophoesten en dan spreek ik nog maar van de lanceringsprijs .. alle "andere" modellen in dezelfde "klasse" (Fuji, Canon ..) kosten nog een pak minder .. wie wordt hier aangesproken denk je .. de creatieve, oh zo innoverende (wat is er hier eigenlijk innovatief aan ?) fotograaf of de zogezegde met uitsterven bedreigde fotosul ?

              Comment


              • #22
                Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                artificiële inteligentie in de camera die aanvoelt wat je bedoeld, zodat het instellen veel makkelijker wordt. en dan bedoel ik meer dan lauter iriscontrole voor de functies in je zoeker of het focuspunt laten afhangen van waar in de zoeker je naar kijkt
                Dat heeft bij mijn weten al bstaan op een analoge camera van Canon IIRC

                -m-
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #23
                  Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Dat heeft bij mijn weten al bestaan op een analoge camera van Canon IIRC
                  -m-
                  Kijk eens bij #6 hierboven .
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

                  Comment


                  • #24
                    Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                    Geen camera meer, maar gewoon een aftakkinkje op je oogzenuw, je denkt dat leg ik vast dat wordt draadloos verzonden naar je computer en dan kan je als je thuisbent de juiste uitsnede maken, bestand per foto 1GB.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #25
                      Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                      ...
                      Nee, voor mij dan liever één van het faulproof (foolproof mag ook) merk Cannikon met een lens 12-400mm van 50mm lang - f2.1.
                      Ik zie dat eigenlijk niet gebeuren.
                      Op 10 jaar tijd zal er enorm veel aan de camera body's veranderen.
                      Aan de lenzen zie ik belange zo veel niet gebeuren.
                      (Wat is er trouwens in de afgelopen 10 jaar gebeurd, buiten het algemeen worden van beeldstabilisatie ?)

                      Comment


                      • #26
                        Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                        Zelf ben ik pas begonnen met een spiegelreflex. Ondertussen om wat bij te leren enkele boeken gehaald uit de bib. over fotografie. En vooral in de oudere boeken over analoge fotografie valt het meest te leren. Nieuwere gaan voor 50 à 75 % over beeldbewerking. En wat heb ik geleerd?... in de laatste 100 jaar is er maar weinig veranderd. Van zwartwitfilm naar kleur, en van analoog naar digitaal. Voor de rest werkt alles nog zoals in het begin. Een combinatie van sluitertijd en diafragma, in combinatie met de iso-waarde. Dus over 10 of 20 jaar zal er niet zoveel veranderd zijn. Wat meer foefkes om de "prijzen" op pijl te houden en de consumenten te laten hunkeren naar meer en "beter" ,zodat de goeie toesellen van nu dan maar brol meer lijken,...en er terug nieuwe gekocht moeten worden. Maar alles zal draaien rond sluitertijd, diafragma en iso.
                        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                        Comment


                        • #27
                          Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                          Hier een kijkje in de (nabije) toekomst

                          Comment


                          • #28
                            Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                            Eventjes fantaseren.. Het zou mooi zijn moest licht gebogen kunnen worden zonder glas.. om op mijn 5D te zetten

                            Comment


                            • #29
                              Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                              Eventjes fantaseren.. Het zou mooi zijn moest licht gebogen kunnen worden zonder glas.. om op mijn 5D te zetten
                              Dat kan al jaren met spiegels.....en nog goedkoper met waterdruppels.

                              En nu serieus volgens mij is Philips met zoiets bezig van kunststof en dat kan ook nog vervormdt worden zodat de brandpuntsafstand verandert.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment


                              • #30
                                Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                                Eventjes fantaseren.. Het zou mooi zijn moest licht gebogen kunnen worden zonder glas.. om op mijn 5D te zetten
                                Bestaat al jaren
                                Al ooit bedacht met welke optiek roentgenfoto's gemaakt worden ?

                                zoneplates !

                                -m-
                                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                                Comment

                                Working...
                                X