Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie doet er mee

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wie doet er mee

    Ik heb ernaar uit gekeken, maar de afgelopen weken is er niets dan bewolking en regen. En die ene keer dat het helder was, gooide de driekwart maan roet in het eten.

    Maar, na regen komt zonneschijn... ofwel sterrenschijn, en gisteren was het dus even helder genoeg om een poging te wagen. Het bleek toch nog nevelig te zijn, dus niet ideaal, maar wie niet waagt die niet wint.

    De komeet was met het blote oog niet zichtbaar, met de verrekijker nauwelijks te onderscheiden van de rest van de sterren. Met een sterrenkaart bij de hand heb ik mijn camera gericht, en heb 126 foto's van 4 seconden van het stukje hemel gemaakt, waarde komeet zich zou moeten bevinden. Deze foto's zijn met Deep Sky Stacker samengevoegd tot deze opname van 8 minuten en 25 seconden.

    De grote ster is Regulus (van het sterrenbeeld Leeuw). De komeet staat rechtsboven. Slechte lichtomstandigheden (nevelig, lichtvervuiling) hebben een slechte foto opgeleverd, maar de komeet is te zien.

    Nu regent het weer.




    Gemaakt met een EOS 1DmkIII en 70mm brandpunt, f/2,8 op ISO1600. De foto is 30% gecropt.

    Ik ga nog een poging wagen om meer uit de opnames te halen
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

    Comment


    • #17
      Re: Wie doet er mee

      Hey juppekes

      Hey Azhrarn, ik had al een plaatje verwacht van jou

      De komeet is heel mooi te zien

      De media heeft eigenlijk heel die Lulin toestand heel veel opgeblazen.

      Er was zelfs sprake van een komeet zichtbaar met het blote oog zo groot als zes volle manen

      Met een verrekijker 7x50 was er net een klein vlekje te zien, zelf geen staart

      Zoals je het ziet op mijn fotoke was het ongeveer door mijn verrekijker, en je mocht er dan nog niet rechtop kijken, dan zag je niets
      Bootjes

      Comment


      • #18
        Re: Wie doet er mee

        Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
        De media heeft eigenlijk heel die Lulin toestand heel veel opgeblazen.

        Er was zelfs sprake van een komeet zichtbaar met het blote oog zo groot als zes volle manen
        Ik weet niet in welk roddelblad je dat gelezen hebt, maar dat is echt te gek voor woorden. Ik weet wel dat voor een amateur astronoom, met een leuke sterrenkijker en volgapparatuur het een mooie gelegenheid geeft. Voor ons hobbyisten is het heel wat moeilijker. Alleen al vanwege het weer... hahaha

        Hier een tweede stack van 51 foto's (totaal 3 minuten en 24 seconden). Blijkbaar heeft meer foto's in de stack weinig zin bij dit soort lichtzwakke objecten...
        Ik heb nu slechts een deel van het beeld in de stack genomen. De blauwe kleur van Regulus is nu wel goed te zien, doch de groene kleur van Lulin niet.



        Nu wachten op 5 en 6 maart, als de komeet naast open sterrenhoop M44 in Kreeft staat. Hopelijk werk het weer mee.
        meer over mijn fotografie is te vinden op
        http://www.nandoonline.com

        Comment

        Working...
        X