Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boek over digitale fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by clash
    Originally posted by Raptor
    Dank je Vicky. Maar ik wil leren fotograferen, en niet beeldbewerken. Een foto die moet bewerkt worden is in mijn ogen mislukt.
    Dan denk ik dat je best niet de digitale toer opgaat

groeten,
    'k Ben het volledig met je eens Clash. Een digitale foto moet wel goed van kwaliteit zijn maar een beetje bijwerken en bijsnijden en een kadertje of zo kan de foto meer uitstraling geven en ik denk dat alle foto's die in boeken en dagbladen staan zijn bijgewerkt
    Dus wat kennis van de correctiemogelijkheden van PS kan geen kwaad
    Groetjes
    vicky
    Groetjes Vicky

Comment

Ze hebben de digitale fotografie uitgevonden om te bewerken !
      Vroeger toen ik nog een analoge Canon EOS had, moest de foto goed zijn.
      Nu met m'n digitale camera's mag er gerust een paal of verkeersbord in de weg staan... Die gom ik er later wel uit.
      De fotobewerking opent een nieuwe wereld voor de fotografie.
      ik ben er al jaren zot op...

Comment

amaai, ik heb geluk gehad.

Deze week het boek van Eric Masvelders gekocht via Proxis.
        Dankzij de posting hier in het forum.

Ze zullen een plotse stijging in de verkoop gezien hebben bij proxis en vlug de prijs omhoog gedaan. Zou niet mogen... maar ja

kheb geluk, mijne gekocht aan 39,5 euro

mvg
        Orc@
        http://www.leietriathlon.be meer dan 5000 actiefoto's

Canon EOS 10D
        Canon EF 17-40mm f/4L USM / Canon EF28-200 f/3.5-5.6 USM / Canon EF 70-200 f/2.8L IS / BG ED3 / Speedlite 580 EX / trippod

Comment

Originally posted by clash
          Dan denk ik dat je best niet de digitale toer opgaat
          Ik sta soms verbaasd van de redenen die mensen opgeven om iemand AF TE RADEN van digitaal te fotograferen ! De 2 frappantste vind ik :
          * je moet geen dure digitale camera (typisch gaat het om DSLR) kopen als je alleen van plan bent van 10x15 afdrukjes te maken.
          * je moet geen digitale camera kopen als je niet van plan bent achteraf nog je foto's te bewerken.

Er zijn genoeg redenen te bedenken om in beide gevallen TOCH digitale fotografie aan te bevelen. Je raadt mensen toch ook niet af van met film te fotograferen omdat ze zelf hun filmpjes niet ontwikkelen ?
          Het grootste voordeel van digitale fotografie is het feit dat elke foto in principe gratis is. Daardoor is digitaal het ideale middel om zonder veel kosten heel veel van fotografie te leren. Digitaal zet aan tot experimenteren, en dat is heus niet alleen in post-processing !

@Raptor: ik zou een mix willen aanraden van traditionele fotografie-boeken met digitale fotografie-boeken. Het probleem van die laatste boeken is dat ze vaak het fotografie-aspect volledig verwaarlozen en beeldbewerking teveel de nadruk krijgt. Da's goed voor wie graag met Photoshop bezig is, maar wie liever in de eerste plaats mooie/goeie foto's neemt blijft vaak in de kou staan. Ik heb zelf ook het boek van Freeman, en het is ook daar een beetje van hetzelfde. Toch geeft het boek een heel breed, zij summier, overzicht van alles wat met digitale fotografie komt kijken. Het boek van Erik Mansvelders is hier al een paar keer vermeld. Ik heb het eens meegehad uit de bib en eens snel doorbladerd en het ziet er in elk geval heel degelijk uit. Als ik het me goed herinner was het nadeel wel dat de meeste illustraties in z/w zijn; fotoboeken moeten m.i. full-color zijn.
          Ik moet echter wel waarschuwen dat wanneer je gewone fotografie-boeken leest, je je toestel wel al een beetje moet kennen om wat er uitgelegd staat in die boeken ook toe te passen op je digitaal toestel (en vooral weten wat de beperkingen zijn). Je moet bvb weten dat als ze het hebben over gevoeligheid van film (ISO) je dat ergens moet instellen in je fototoestel (en dat sommige toestellen hierin vrij beperkt zijn).
          Persoonlijk vind ik dat je niet genoeg boeken kunt lezen over beide onderwerpen. Zelf heb ik al een stuk of 10 boeken staan (al moet ik toegeven dat ik ze zeker nog niet allemaal gelezen heb). Maar als de aankoop te duur is, kun je natuurlijk ook naar een bibliotheek (heb bvb nu 2 boeken specifiek over macro-fotografie uit de bib liggen).
          Tenslotte hier nog een lijstje van aanbevolen boeken. Ik heb er zelf al enkele van en die zijn inderdaad heel goed : http://www.bythom.com/Bookrecs.htm

Veel succes

Henk

Comment

Originally posted by mic
            Ze hebben de digitale fotografie uitgevonden om te bewerken !
            Vroeger toen ik nog een analoge Canon EOS had, moest de foto goed zijn.
            Nu met m'n digitale camera's mag er gerust een paal of verkeersbord in de weg staan... Die gom ik er later wel uit.
            Pfff... YMMV zoals ze zeggen.
            Het grote gevaar van digitale fotografie is dat je op het moment zelf niet meer de moeite neemt om de foto nog zo goed mogelijk te krijgen. Het is niet omdat je achteraf veel meer veel gemakkelijker kunt doen, dat je het basis-proces mag overslaan : KIJKEN en DENKEN. Ik heb zelfs nog van iemand gelezen dat hij daarom terugkeerde naar analoog omdat het je verplichtte van je foto goed te hebben. Da's natuurlijk wel een beetje overdreven.

Nu ja, we weten met zijn allen dat jij de fotobewerkingsguru bent hier, dus het is je vergeven dat je beeldbewerking in de spotlights wil zetten .

Henk

Comment

Denk niet dat je met een digitaal fototoestel zomaar in het wildeweg foto's gaat maken omdat je het achteraf toch kan verwerken. Voor mij is het eerder zo dat ik met m'n digicam een bepaalde foto toch maak, ondanks dat er toevallig een storende tramdraad, verkeersbord, voorbijganger,... de foto verstoort. Op het fotoarchief en demo's forum komt het ook geregeld voor dat met opmerkt : 'prachtige foto, maar spijtig dat dit of dat er opstaat...' Met digitale fotografie is dit aanpasbaar. Soms moet je echt geluk hebben dat er geen storende elementen op de foto zichtbaar zijn. Als we telkens wachten met een foto tot als de omstandigheden perfect zijn, gaat Vasa ni veel meer verdienen, denk ik. Overigens ga je na een fotoshoot gefrustreerd naar huis.

Echter, gaat m'n veel photoshop-tijd uitsparen door beredeneerd te fotograferen. Maar als het wijzigen van de digicam-instellingen, of het veranderen van je standpunt niet helpt om een geslaagde foto te maken,... Ik ga me dan toch niet inhouden

Greetz

Sam Jae

Comment

Het voordeel van digitaal fotograferen is inderdaad dat je nog wat kan "bijsturen" in photoshop... Maar er is een gouden regel : "rommel in = rommel uit". Dit geldt voor alle mogelijke aspecten van je foto : belichting, witbalans, scherpte, DOF, ... Je kan wel wat "rechttrekken" of "bijsturen", maar van een slechte foto kan je geen winner maken. Na 10 jaar photoshoppen (ja, lang voor er van digitale fotografie sprake was) heb ik geleerd dat de kunst van het "betere" postproductiewerk erin bestaat vooral heel discreet en subtiel tewerk te gaan: geen spectaculaire stunts met USM of levels/curves enz... Niets stoort me zo erg als een foto waar de cloning-artefacten vanaf springen of waar je ziet hoe de kleuren geforceerd zijn.

Het relatieve "nadeel" van digitale fotografie (voor sommigen, maar zeer zeker niet voor mij !!) is dat je absoluut "moet" leren hoe je op een treffelijke manier een foto kan nabewerken. Want uiteindelijk vereist elke digitale foto wel een stuk postproductie om optimaal voor de dag te komen. Dat geldt ook voor peperdure toestellen zoals de machtige Canon 1Ds uitgerust met de beste lenzen. De bijsturingen zijn vaak zeer subtiel, maar maken een wereld van verschil in het eindresultaat.
                Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Originally posted by Orc@

Dankzij de posting hier in het forum.

Ze zullen een plotse stijging in de verkoop gezien hebben bij proxis en vlug de prijs omhoog gedaan. Zou niet mogen... maar ja
                  Mijn gekocht bij Standaard Boekhandel : 34 Euro.

Bedankt voor de tips iedereen.

Comment

Een aanrader vind ik de boeken van National Geographic; zij hebben verschillende handboeken over fotografie waarin de basics degelijk uitgelegd worden (met kleurenfoto's, voor degenen die dat belangrijk vinden). Alle aspecten van fotografie worden behandeld; digitale fotografie wordt op het einde kort besproken (is dus geen "handleiding digitale fotografie").

Mogelijk nadeel is wel dat ik niet weet of deze boeken in het Nederalnds beschikbaar zijn; ikzelf heb een franstalige versie; de originele versie is engels.

Ik zou zeker dit boek eens bekijken!
                    www.jeverphotography.be
                    D700; Nikon 24-85 G AFS ED; Nikon 80-200 ED 2.8; Nikon 50mm 1.8; Nikon 70-300 ED; 2x SB-800

Comment

Hallo,

Ik ben gisteren de Standaard Boekhandel (Muntplein Brussel) binnengelopen en daar heb ik een nederlandstalig National Geographic-boek gevonden. (FOTOGIDS, een praktische handleiding, ISBN: 90-76963-11-8)

't was het laatste, er ligt wél nog een N.G.-boek over portretten (voor wie het interesseert.)

Groeten,
                      Christopher
                      A smoking section in a restaurant is like a peeing section in a swimming pool

Comment

een tijdje geleden (eind juni ofzo) was er een boekenbeurs in antwerpen waar je het boek van erik mansvelders voor 15 euro kon kopen, natuurlijk ging dit snel rond op BD zodat tegen dat ik er was er geen enkel exemplaar meer te krijgen was
                        Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

Comment

Hier staat het nog steeds in promotie
                          www.hcw.be/hcwcs/p.asp?p=C7175
                          Nikon D90 + Canon Powershot G3

Comment

Ik heb bovenvermeld boek van Michael Freeman ook al anderhalf jaar in de kast staan of zo (heb het nieuw 15 euro betaald in de Fnac). Het is zeker geen slecht boek, maar zoals al eerder vermeld weinig concreet, en eerder voor de absolute beginner, die wat wil bladeren alvorens aan het echte werk te beginnen. Veel zal je er niet in leren over sluitertijden en diafragma. De National Geographic Fotogids daarentegen (die Christopher ook vermeldt) vind ik een geweldig boek om mee te beginnen. Dat heb ik 30 euro betaald, ook in de Fnac (in Leuven, en er ligt nog een hele stapel). Algemene begrippen uit de fotografie staan er (voor mij toch) zeer duidelijk in uitgelegd. Een absolute aanrader

Comment

Originally posted by Raptor
                              Originally posted by Orc@
                              Mijn gekocht bij Standaard Boekhandel : 34 Euro.

Bedankt voor de tips iedereen.
                              Net geînformeerd bij Standaard, € 54,50 dus nog ff wachten tot er weer een aanbieding te vinden is of naar Computerwinkeltje want op de site daar staat ie nog steeds in promo!
                              En Proxis idd ook zo duur!

Ann
                              ***Canon 300D * kitlens * ...

Comment

Working...
                              X