Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Huwelijk fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Huwelijk fotograferen

één raad, werk nooit voor vrienden !
    Als er iets misloopt kan je je vriendschap vergeten, hoe sterk die ook was.
    Een trouw is een zeer stressvolle dag, zowel voor het paar als voor de fotograaf, en ik zou er niet aan beginnnen zonder degelijke ervaring, natuurlijk er moet altijd een eerste keer zijn hé.

Minstens twee body's gebruiken, eentje met een 17-55 f/2.8 en eentje met een 70-200 f/2.8 zodat je niet van lenzen moet wisselen die dag ... en zorg ervoor dat je je materiaal blindelings kan gebruiken, alle instellingen moeten bijna op instinct aangepast kunnen worden, er is geen marge voor fouten tijdens een huwelijk.

Prijzen lopen sterk uit elkaar, maar 100 Euro is belachelijk, ik zou toch minstens tussen de 400 en de 500 Euro vragen en dan alleen een DVD leveren met de beelden op na een standaard workflow. Voor dergelijke vergoeding (ongeveer 25 Euro/uur) kan je moeilijk nog elke foto apart gaan bewerken ... "you get what you pay for" is hier zeker van toepassing, een degelijke pro zal een veelvoud hiervan kosten.

my 2 cents ...

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Ik heb me al 2 keer laten overtuigen om het te doen. De eerste keer voor een koppel dat geen fotograaf had, gewoon om hen een plezier te doen (enkel op het gemeentehuis, er was geen kerkdienst). Hier was totaal geen stress bij, als ik het niet deed hadden ze toch geen foto's.

2de keer heeft een vriendin het me gevraagd. Ik heb er wel lang over getwijfeld maar het uiteindelijk wel gedaan mits op voorhand duidelijk een afspraak dat ik GEEN ENKELE garantie gaf op een goed resultaat. Dat de kans bestond dat er geen enkele goede foto was, en dat ik al mijn geheugenkaartjes kwijt zou zijn. Als ze die garantie wel wilden moesten ze een pro nemen. Duidelijke afspraken op voorhand gemaakt. Ze waren hiermee akkoord.

Beide keren zijn zeer goed afgelopen en ze waren heel blij met hun foto's. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik die dag een tweede body had. Niet alleen om risico te verminderen maar ook om snel van lens te kunnen veranderen. Zo'n trouw gaat wel snel hoor.

Op voorhand hadden we ook enkele plaatsen gescout en uitgeprobeerd om foto's te maken zodat het de dag zelf heel vlot ging. Zo wist ik ook op voorhand wat ze tof vonden.

Je steekt er wel wat tijd in, maar achteraf gezien haal je er toch wel voldoening uit.
      Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

Klein tipje nog. Namelijk: zorg er voor dat iedere gast minstens één keertje op een foto staat. Tante Mien vergeeft het je nooit als ze zich nergens terugvindt in het album... .

Comment

good luck. You'll need it.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
            Klein tipje nog. Namelijk: zorg er voor dat iedere gast minstens één keertje op een foto staat. Tante Mien vergeeft het je nooit als ze zich nergens terugvindt in het album... .
            Damn ... dat zal een serieus album gaan worden vrees ik
            www.fotofolio.be

Comment

Ik zou eens de podcast van Bert Stephani en Pieter Van Impe beluisteren op
              Squeezethelime.com

Vooral op het einde over rampscenario's en het beschikken over backupgear...
              Alleen al daarom zou ik het niet doen...
              Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Ik ben sinds Jan 08 zelf ook officieel fotograaf.

Persoonlijk vind ik al wat steeds weer de revue passert omtrend fiscaliteit, ilegaliteit etc... maar wat geneuzel. 't Is 100% waar, maar geen prof die er van wakker ligt.
                Als die mensen maar 100Euro willen besteden en dan het risico willen nemen een amateur of student te gebruiken is dat hun ding. Als die amateur zegt "nope". gaan ze echt geen 1500 gaan betalen voor een prof.

Dus Pieter, als je het zelf ziet zitten, ga er dan voor!

Mijn uitgangspunt is wel, koop liever een boek dan extra fotomateriaal (met uitzondering van batterijen etc... die heb je echt wel nodig). Bekijk portfolio's van andere fotografen. Vind je een portfolio goed. Bekijk die dan nog heel vaak en tracht te achterhalen waarom die compo of gebruik van licht werkt.

Geloof in jezelf! Maar, maak het koppel op voorhand wel duidelijk dat er geen verbintenis is over de kwaliteit van het geleverde werk. Willen ze dat wel, dan moeten ze maar een Pro zoeken.
                I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Ikzelf sta voor dezelfde uitdaging om in juni foto's te maken op het huwelijk van een van mijn vrienden. Daar zijn heel duidelijk afspraken rond gemaakt.
                  Ze mogen van mij bijvoorbeeld niet verwachten dat ik de kwaliteit bied, die een professionele fotograaf biedt.
                  Op voorhand werden de locatie's gescout en samen met het koppel werden er proeffoto's gemaakt. Op basis hiervan hebben ze dan beslist om mij de foto's te laten maken. Ze weten met andere woorden wat ze mogen verwachten.
                  Verder weiger ik om ook maar op een of ander manier vergoed te worden. Dit om de druk op mijn schouders niet te nodeloos te verhogen. You get what you pay for.
                  Ik doe het voor niets, maar daar tegenover staat duidelijk dat ik pro kwaliteit niet kan verzorgen.
                  Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Ok, pro kwaliteit haal je mss niet maaaaaar, in tegenstelling tot iemand die niets kent van fotograferen heb je wel een spiegelreflex, zoek je wat informatie op omtrent het fotograferen van huwelijken, en door die kennis lever je misschien niet zo heel veel mindere kwaliteit dan een pro, maar dan hebben die mensen wel semi pro werk voor niets?????????????? Ok als amateur moet je geen 1500 euro vragen maar 200 à 300 moet toch wel kunnen vind ik. Je sluiter verslijt namelijk, je doet km met je wagen eventueel, ...

Groeten

Pieter

Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3D Bekijk bericht
                    Ikzelf sta voor dezelfde uitdaging om in juni foto's te maken op het huwelijk van een van mijn vrienden. Daar zijn heel duidelijk afspraken rond gemaakt.
                    Ze mogen van mij bijvoorbeeld niet verwachten dat ik de kwaliteit bied, die een professionele fotograaf biedt.
                    Op voorhand werden de locatie's gescout en samen met het koppel werden er proeffoto's gemaakt. Op basis hiervan hebben ze dan beslist om mij de foto's te laten maken. Ze weten met andere woorden wat ze mogen verwachten.
                    Verder weiger ik om ook maar op een of ander manier vergoed te worden. Dit om de druk op mijn schouders niet te nodeloos te verhogen. You get what you pay for.
                    Ik doe het voor niets, maar daar tegenover staat duidelijk dat ik pro kwaliteit niet kan verzorgen.
                    D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
                    Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
                      Als er 200 gasten op een trouwfeest zijn, dan kan je moelijk foto van iedereen nemen. Dus best kennis maken met de belangrijke mensen of weten wie de familie is.
                      En je kan moeilijk al je tijd verspillen met alle gasten te trekken, want dan loop je de kans om de belangrijke momenten met het koppel te missen etc.... tis gewoon beter da ge weet wie de familie is en als je slecht bent in gezichten te onthouden, dan heb je dikke pech.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                        En je kan moeilijk al je tijd verspillen met alle gasten te trekken
                        Tuurlijk niet, maar je hoeft niet alle gasten stuk voor stuk individueel te portretteren. Eens een tochtje maken langs de tafels, enkele shots per tafel - meestal zitten ze toch per "soort" gegroepeerd.
                        De hoogtepunten moet je inderdaad bij voorrang meepakken. Liever toch nog tante Mien missen dan de bruidstaart of de openingsdans. Vraag nadrukkelijk om je vooraf te verwittigen als er zo'n taart, euh, zo'n hoogtepunt op komst is.

Comment

Ik zou het persoonlijk zelfs niet overwegen...

1. 100 euro voor x-aantal uren foto's trekken, en ze daarna nog uitfilteren, toonbaar maken, op cd zetten, etc etc etc ...;
                          2. Gratis? Je kan beter doelgericht modellen vragen (familie, ouders, kinderen, ...) om wat te oefenen. Op die manier kan je ook meer dingen fotograferen die je liggen.
                          3. Op een trouwfeest rondlopen en zomaar mensen fotograferen op een hoog snapshot-gehalte gaat je ook niet veel opleveren wat ervaring betreft mijns inziens....

Maarja, das mijn persoonlijke mening natuurlijk...

Comment

Working...
                          X