De waarde die een lichtmeter geeft is dat gebaseerd op een middengrijs waarde?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
lichtmeter
Collapse
X
-
-
-
Re: lichtmeter
Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk berichtIs geijkt op 18% grijs.
Gaat terug naar de hoeveelheid lichtintensiteit gemeten in Lux of ook wel Candela .
Zeer moeilijke wiskundige theorie die uitgaat van de straling van een zwart lichaam, de absorbtie, reflectie en dies meer.
Lichtmeting is zeer complex en gaat, zoals alle andere eenheden in ons meetstelsel uit van "etalons". Je kan het vergelijken met de eenheid van lengte uitgedrukt in meter en waarvan de referentiemeter (etalon) in Parijs bewaard wordt.
De referentie van "wit" is een verf die 99,9999 +/- 0,0001 %reflectie heeft. Die verf kost ongeveer 15000 $ per gram.
HenriLast edited by kodachrome; 5 december 2008, 00:44.lidnummer: BD0435BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk berichtNiet bepaald.
Gaat terug naar de hoeveelheid lichtintensiteit gemeten in Lux of ook wel Candela .
Zeer moeilijke wiskundige theorie die uitgaat van de straling van een zwart lichaam, de absorbtie, reflectie en dies meer.
Lichtmeting is zeer complex en gaat, zoals alle andere eenheden in ons meetstelsel uit van "etalons". Je kan het vergelijken met de eenheid van lengte uitgedrukt in meter en waarvan de referentiemeter (etalon) in Parijs bewaard wordt.
De referentie van "wit" is een verf die 99,9999 +/- 0,0001 %reflectie heeft. Die verf kost ongeveer 15000 $ per gram.
Henri
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk berichtAllemaal schoon en wel maar de referentie die een lichtmeter gebruikt is en blijft 18% grijs. Op één enkel stijfkoppig merk na dat zonodig 12% grijs moest kiezen.
De lichtmeter meet in princiepe alle kleuren (reflectie- en ook invallend licht-methode) en kan hierdoor misleid worden in de juiste kleurwaarde.
Henrilidnummer: BD0435BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk berichtBij opnamen die zeer secuur de werkelijkheid moeten reproduceren gaat men een grijskaart in het onderwerp plaatsen waarop de lichtmeting uitgevoerd wordt.
De lichtmeter meet in princiepe alle kleuren (reflectie- en ook invallend licht-methode) en kan hierdoor misleid worden in de juiste kleurwaarde.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk berichtHoe gaat die grijskaart dan helpen bij het meten van invallend licht?
Meestal wordt gijskaart dus gebruikt bij reflectie-meting.
Een trukje: als de grijskaart te klein is ten opzichte van het onderwerp kan je best gebruik maken van een opengevouwen zwart-wit krant. Goedkoop en beslist betrouwbaar. Donaties welkom
Henrilidnummer: BD0435BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk berichtHoe gaat die grijskaart dan helpen bij het meten van invallend licht?
zal ik voor de 1000001ste keer nog maar eens de referentie geven ?
FWIW
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk berichtje meet of ziet geen invallend licht maar gereflecteerd .. anders zou je niet eens kleur zien .. net daarom zie je groene bladeren aan de bomen (in de zomer toch) en lichtmeters zijn gecalibreerd voor 18% grijs (50% luminantie) daarom zie je op je histogram voor zowel een grijskaart als een groen grasveld een piek bij 118 (in RGB)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door palermo Bekijk berichtMoet je nou bij opvallende lichtmeting de lichtmeter altijd naar de camera toe richten of juist naar de lichtbron.
Comment
-
Wat ik graag wil is dat ik het diafragma en tijd als vast gegeven kan instellen op de belichtingsmeter. Ik wil tenslotte fotograferen in de studio op 1/125 en f9. Is dat in te stellen en dat ik dan kan zien of ik over of onder belicht?
Comment
Comment