Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EXIF informatie uitlezen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: EXIF informatie uitlezen

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Met dergelijk antwoord kan je alles uitleggen hé. Yep ik heb een handleiding, en ik heb die al veel gelezen (heb dat camera'tje al 3 jaar hé).
    Nu gewoon eens kijken of jij het antwoord al weet ???

Hint : persoonlijk heb ik er niet op tegen dat de camera eerst zelf een voorstel doet, dat ik dan prompt naar mijn eigen inzicht aanpas, of wat het dat niet wat je bedoelde ???
    Uw handleiding BETER lezen (ttz lezen wat er staat en niet lezen wat je DENKT dat er staat) .. maar omdat ge aandringt ..
    P mode (ttz de camera in P mode) stelt je een set van sluitertijd + diafragma voor gebaseerd op de meest waarschijnlijke, aangenomen beste combinatie door de camera bepaald (criteria zijn onduidelijk) door aan uw "wieleke" te draaien kan je deze ganse combinatie in de ene of andere richting "verdraaien" aka "verschuiven"
    In Av mode stel je zelf een diafragma waarde in en de camera zal afgaande op de de lichtmeting de overeenkomstige sluitertijd bepalen, door aan uw "wieleke" te draaien verandert enkel de diafragmawaarde (gelijkluidend verhaal voor Tv mode trouwens)
    ... als ge het verschil tussen deze 2 niet doorhebt qua "modus operandi" zijt ge IMHO "lost beyond salvation" voor de fotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Uw handleiding BETER lezen (ttz lezen wat er staat en niet lezen wat je DENKT dat er staat) .. maar omdat ge aandringt ..
      P mode (ttz de camera in P mode) stelt je een set van sluitertijd + diafragma voor gebaseerd op de meest waarschijnlijke, aangenomen beste combinatie door de camera bepaald (criteria zijn onduidelijk) door aan uw "wieleke" te draaien kan je deze ganse combinatie in de ene of andere richting "verdraaien" aka "verschuiven"
      In Av mode stel je zelf een diafragma waarde in en de camera zal afgaande op de de lichtmeting de overeenkomstige sluitertijd bepalen, door aan uw "wieleke" te draaien verandert enkel de diafragmawaarde (gelijkluidend verhaal voor Tv mode trouwens)
      ... als ge het verschil tussen deze 2 niet doorhebt qua "modus operandi" zijt ge IMHO "lost beyond salvation" voor de fotografie
      Ook vriendelijk gezegd. en geeneens juist.
      Als ik aan mijn wieleke draai in Tv of Av veranderen natuurlijk zowel sluitertijd én diafragma, omdat de belichtingsberekening van je camera niet verandert. Er gebeurd dus ongeveer hetzelfde als wanneer je dit in P-mode doet. Ik vermoed dat dit bij Canon net hetzelfde is.
      Dit verandert als je gaat herkadreren. In P zal die dan een andere combinatie van diafr. en S.tijd kiezen. In Av houdt hij het diafragma, in Tv houdt hij de sluitertijd.
      Zolang je op hetzelfde onderwerp gericht blijft en de lichtomstandigheden wijzigen niet, zal 'wieleke draaien' in P, A of S mode (zo noemt Niikon het) min of meer hetzelfde doen.
      Om één van de twee aan te passen, zonder de andere te beïnvloeden moet ge in M werken. Wellicht staat dat ook in uw handleiding.

Comment

Pichayandege : mensen zoals u zouden ze een standbeeld moeten geven, wat ik niet kan zeggen van de regulussen in deze wereld , zeker niet als deze regulussen met veel Poeha de verkeerde informatie de wereld uitsturen...

Uit mijn "Hint" was het misschien al duidelijk dat ik je uitleg al doorhad, nog voor je ze neergepend had, maar toch bedankt ervoor ;-).

Eigenlijk duidde mijn "stelling" gewoon op het feit dat een sukkelaar zoals ik die meestal de "P" stand gebruikt blijkbaar veel slechtere foto's maakt dan iemand die in "Av" fotografeert.
        Volgens mij is dat dikke zever (ik heb het dus niet over de auto-stand, waar je niets kan aan veranderen).

Ik kan er ook niet aan doen, maar die "hint" van de camera vind ik nog altijd gemakkelijk...
        Groeten,

Polleke

Comment

Polleken,
          Vergeet niet dat er toch een belangrijk verschil is.
          Bij Av, Tv ligt het diafragma, sluitertijd vast tot je het verandert. Bij P niet.
          Eens je een bepaalde compositie hebt, is het scrollen in Av, Tv en P vergelijkbaar. Maar dikwijls is het niet de bedoeling om maar wat te scrollen, maar wel om dat éne diafragma te gebruiken. Dan ligt het wellicht meer voor de hand om Av te gebruiken, alhoewel je via P aan net dezelfde belichting en combinatie kunt komen.

Comment

Ik zie het zo: "P" geeft de meeste kans op een (zuiver technisch) geslaagde foto qua scherpte van het onderwerp. Als je dan van daaruit vertrekt (dus P* oftewel P+scrollwiel) heb je meer kans op een (meer dan alleen maar technisch) geslaagde foto dan wanneer je Av of Tv gebruikt (zonder er bij na te denken).
            Anderszijds, als je uitgaat van een bepaalde previsualisatie (o.a. scherptediepte) bij een statisch onderwerp ben je beter af met Av in functie van wat je in je hoofd hebt. Vergeet dan echter niet naar de sluitertijd te kijken.
            Bij (snel) bewegende onderwerpen: Tv.

Comment

Als je met P* of A met hetzelfde diafragma werkt voor je gekozen scherptediepte, zal je in beide gevallen op de sluitertijd moeten letten. En eigenlijk moet je dat altijd doen, behalve in S en M.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Nadeel van P is ook dat hij je instellingen van iso, belichtingscompensatie...slechts onthoud voor de duur van je sessie. Telkens je de camera verzet naar een andere stand of uit/inschakeld zal bij P alles weer "standaard" staan. Bij A/T onthoud hij de instellingen. (is in ieder geval bij Sony zo)

.
                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                  (is in ieder geval bij Sony zo)
                  Niet zo bij Nikon.

Comment

Working...
                  X