Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Batterijen (wegwerp) ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Batterijen (wegwerp) ???

    verkoper kletst uit zijn nek .. wegwerp batterijen zijn bijlange niet het "sterkst" maar geven wel 1,5 volt aan spanning af daar waar oplaadbare normaal 1,2-1,25 V spanning leveren, voor een flits kan dat een verschil maken in oplaadsnelheid (spanningsvermenigvuldiging tot flitslampspanning?) .. Tot voor kort was er een camera probleem omdat een aantal cameras normaal NIET geschikt was om met wegwerp (alkaline) batterijen te werken omdat het opgevraagde piekvermogen (zeg maar stroom) door deze batterijen maar een heel beperkt aantal keren kon geleverd worden (20-50x), daarna zakte, bij belasting, de spanning ieder keer in mekaar met alle gevolgen van dien. Camera fabrikanten hebben dat in hun nieuwe modellen gecorrigeerd door betere technologie en dus minder stroomverbruik en door lagere spanningsdetectie.
    .. en als de verkoper werkelijk zijn stiel kent dan had hij u als wegwerp set, een set Lithium batterijen moeten aanraden als back-up .. er worden nogal wat stadslegendes verkocht als het op batterijen aankomt
    FWIW
    even de verkoper verdedigen, hij gebruikte de term sterk nt, maar gaf aan mij ook de uitleg die je hier neerschrijft, over die 1,5volt aan spanning enzo. (ik kon er daarnet alleen niet meer opkomen)
    ik ben trouwens tot nu toe heel tevreden over de service en uitleg van die zaak.
    Als ik het dus goed begrijp, is het verschil tss oplaadbaar en wegwerp eigenlijk de tijd in opladen van je flits dan eerder de sterke van je flits? (simpel, een flits met 1,5V of met 1,2V batterijen flits even 'hard' alleen zal je met 1,2V batterijen 'langer' moeten wachten tot de flits terug is opgeladen?
    groeten
    rubn
    http://www.eyeflash.wordpress.com
    www.facebook.com/eyeflashphotography

    Comment


    • #17
      Re: Batterijen (wegwerp) ???

      Een nieuwe alkalinebatterij heeft een beginspanning van 1,6V. Zodra je die wat gebruikt hebt zal die spanning geleidelijk zakken tot een punt waarbij de apparatuur dienst weigert.

      Een nikkel-metaalhydride accu heeft een werkspanning van 1,2V maar die blijft ook behouden tijdens de volledige ontlaadcyclus. Je kan dus de volledige capaciteit benutten, wat bij een alkalinebatterij niet mogelijk is.

      Een ander probleem bij grote stroomverbruikers is dat een alkalinebatterij een veel grotere inwendige weerstand krijgt naarmate ze verder leeg raakt. Een nikkel-metaalhydride accu heeft daar maar weinig last van, en daardoor blijft ze ook meer vermogen leveren dan een alkalinebatterij die gedeeltelijk ontladen is.

      Een nikkel-metaalhydride accu kan dus een veel grotere piekstroom verwerken, en daardoor kan de flitscondensator veel sneller geladen worden. Het is hier niet de onbelaste spanning die telt, maar wel de spanning die de acu kan leveren terwijl ze zwaar belast wordt. Doordat de spanning onder belasting bijna niet zakt zal een nikkel-metaalhydride accu op dat ogenblik een veel groter vermogen kunnen leveren dan een alkalinebatterij.

      Als de alkalinebatterij half leeg is, dan levert ze te weinig vermogen om de flitser snel te laden, een digitale camera die werkt op AA's zal dan zelf al lang uitgeschakeld zijn omdat de alkalinebatterijen "leeg" zijn volgens de meting van de camera, met accu's kan je dan nog een hele tijd verder...

      Nog even dit, iemand van onze fotoclub wou onlangs foto's maken met een 430EX op zijn 400D, na enkele foto's waren de accu's leeg. Ik heb dan een setje geladen accu's uitgeleend, en daarmee gaf die flitser een vrij luide knal, en geen flits. Een paar seconden later hebben we dan de accu's uit de flitser gehaald, en die waren door de grote stroomsterkte al te heet om vast te nemen.
      Er zat dus een kortsluiting in de flitser, die is ondertussen al binnen voor reparatie (garantiegeval).

      Als de accu's dus heel snel leeg zijn, dan is er wat mis met de lader, de accu's, of de flitser zelf (het laatste kan je merken doordat de accu's heel snel heet worden).

      Gebruik je de flitser maar een paar keer per jaar, dan koop je best accu's die weinig last hebben van zelfontlading, of je kan dan ook kiezen om alkalinebatterijen te gebruiken die jaren goed blijven als ze geen stroom moeten leveren.
      Gebruik je gewone accu's, dan controleer je voor elke fotoshoot of de accu's geladen zijn.
      Maar het probleem is dat je door de spanning te meten niet kan vaststellen hoeveel % ze geladen zijn...

      Voor alle zekerheid kan je ook een setje alkalinebatterijen in de fototas steken, dan kan je die gebruiken als de accu's het laten afweten door de zelfontlading. Die mag je dan zonder problemen een paar jaar laten zitten (er staat een houdbaarheidsdatum op).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Batterijen (wegwerp) ???

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        snip
        Voor alle zekerheid kan je ook een setje alkalinebatterijen in de fototas steken, dan kan je die gebruiken als de accu's het laten afweten door de zelfontlading. Die mag je dan zonder problemen een paar jaar laten zitten (er staat een houdbaarheidsdatum op).
        Voor alle zekerheid steek je dan beter een setje Lithium AA's in je tas .. "shelf-life" voor standaard alkalines wordt op 5 jaar geschat terwijl dat voor lithiums minstens op 10 jaar staat (typisch 0,5% ladingsverlies/jaar)
        FWIW

        Comment


        • #19
          Re: Batterijen (wegwerp) ???

          even voor de duidelijkheid,
          alkalinebatterijen zijn toch de 'wegwerpbatterijen'?
          en de nikkel-metaalhydride batterijen zijn de heroplaadbare batterijen?
          http://www.eyeflash.wordpress.com
          www.facebook.com/eyeflashphotography

          Comment


          • #20
            Re: Batterijen (wegwerp) ???

            Ik gebruik de Voltcraft IPC-1 lader. Die laad individuele batterijen op, houdt de spanning in 't oog, stopt op tijd met laden, en laad aan 200, 500 of 700mA. Die kan ook batterijen ontladen, herladen, en testen (laden, ontladen en meten, herladen) om de capaciteit te meten.

            Je leest best de handleiding twee keer, want die is niet meteen het duidelijkst, maar de lader doet het wel goed. En als je de prijs van die GP snelladers ziet, valt de prijs van dit toestel ook best wel mee.

            Dave

            EDIT: Ik kon geen URL plaatsen omdat die URL's van Conrad.NL te groot zijn. Surf naar hier en zoek op IPC-1.
            Last edited by GroovBird; 1 oktober 2008, 17:49.
            pixelpusher

            Comment


            • #21
              Re: Batterijen (wegwerp) ???

              Oorspronkelijk geplaatst door ice Bekijk bericht
              even voor de duidelijkheid,
              alkalinebatterijen zijn toch de 'wegwerpbatterijen'?
              en de nikkel-metaalhydride batterijen zijn de heroplaadbare batterijen?
              Juist
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: Batterijen (wegwerp) ???

                Wie heeft er nu eigenlijk ervaring met Eneloop ?

                T.

                Comment


                • #23
                  Re: Batterijen (wegwerp) ???

                  jullie maken het mijn er niet makkelijker op

                  ga morgen nog maar eens alles lezen voor ik een keuze ga maken !
                  al moet ik wel zeggen dat @BlackB@ndit toch wel veel weet



                  grt frank

                  Comment


                  • #24
                    Re: Batterijen (wegwerp) ???

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
                    Wie heeft er nu eigenlijk ervaring met Eneloop ?

                    T.
                    ik

                    Comment


                    • #25
                      Re: Batterijen (wegwerp) ???

                      Oorspronkelijk geplaatst door ice Bekijk bericht
                      even voor de duidelijkheid,
                      alkalinebatterijen zijn toch de 'wegwerpbatterijen'?
                      en de nikkel-metaalhydride batterijen zijn de heroplaadbare batterijen?
                      Lithium's zijn ook wegwerp ...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Batterijen (wegwerp) ???

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Lithium's zijn ook wegwerp ...
                        Niet te verwarren met Lithium-Ion
                        pixelpusher

                        Comment


                        • #27
                          Re: Batterijen (wegwerp) ???

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Niet te verwarren met Lithium-Ion
                          Die mag je na een aantal jaren ook wegwerpen (inleveren voor recyclage).

                          De lithium AA batterijen zijn wel heel erg duur. Als het alleen maar is om ze heel lang in de fototas te laten zitten voor noodgevallen, dan kan je volgens mij beter alkalinebatterijen gebruiken.
                          Elke keer dat je dan bijvoorbeeld nieuwe batterijen in een afstandsbediening van de tv (DVD, video...of een zaklampje) moet steken dan haal je die uit de fototas, en steek je weer een nieuw setje in de tas. Op die manier heb je steeds "verse" batterijen in de fototas zitten.
                          Dan moet je ook geen ongebruikte batterijen wegwerpen omdat ze te oud geworden zijn.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Batterijen (wegwerp) ???

                            Ik gebruik uitsluitend herlaadbare batterijen van GP en ben daar heel tevreden van.
                            De 2700mAh versies zijn uitstekend geschikt om flitsers aan te sturen, zowel qua kracht als duurzaamheid.
                            Nadeel: ze zijn redelijk duur (ongeveer 23€ voor een setje van 4, prijs Colishop, Macro)

                            Tip: ik heb goeie ervaringen met deze winkel : Informatique
                            Daar vragen ze maar 15€ voor een setje van 4 x 2700mAh.
                            De mijne zijn vandaag toegekomen: dinsdag besteld, woensdag betaald, donderdag verstuurd en vrijdag al ontvangen.
                            De verzendingskosten van 6,5€ heb je al na één pakje terug!
                            www.bigducksix.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Batterijen (wegwerp) ???

                              Ik ZWEER bij Powerex Immedion in combinatie met hun MaHa lader.
                              www.fotofolio.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Batterijen (wegwerp) ???

                                Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                                Ik ZWEER bij Powerex Immedion in combinatie met hun MaHa lader.
                                Ik ook!
                                Met de Powerex MH-C9000 heb je goeie controle over het laadprocess (kun je ook recyclen , break-in,...enzo), en per batterij
                                De Imedion batterijen zijn 2100mAH en houden 85% lading vast per jaar (heb dat nog niet kunnen vaststellen - 'k gebruik ze teveel). De Imedions komen ook in een handig doorzichtig clipdoosje voor 4 batterijen - dus slingeren ze niet afzonderlijk los rond in je fototas

                                'k heb beide bovenstaande ooit via eleshop.nl gekocht aan zeer democratische prijzen, vlotte afhandeling en snelle levering

                                'k heb vroeger (en deze die nog werken nu nog) ook nog de GPs gebruikt van 2700mAh. werkte ook prima voor de flitsen
                                Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                                "Casu Consulto - Modo Fac"

                                Comment

                                Working...
                                X