Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR ? is dit echt nodig

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: HDR ? is dit echt nodig

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
    Onvoorstelbaar wat een discussie er meteen ontstaat als er iemand een topic start met een onbenullig zinnetje.
    Zulke onzinnige topics zouden verboden moeten worden, van mij mag de openingpost iets meer toelichting hebben.
    Blijkbaar zijn er bezoekers op BD die de vraag wel begrepen hebben en reageren op deze vraag. Je bent natuurlijk niet verplicht een topic te lezen en zeker niet erop te reageren. En aangezien er de laatste tijd meer HDR toestanden op BD verschijnen zie ik geen probleem in de vraagstelling van de TS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
      Blijkbaar zijn er bezoekers op BD die de vraag wel begrepen hebben en reageren op deze vraag. Je bent natuurlijk niet verplicht een topic te lezen en zeker niet erop te reageren. En aangezien er de laatste tijd meer HDR toestanden op BD verschijnen zie ik geen probleem in de vraagstelling van de TS.
      Vooral omdat het voor velen helemaal niet duidelijk is wat HDR nu eigenlijk is... en dan kan dit topic wel degelijk zijn nut bewijzen.
      ______
      www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        HDR = High Dynamic Range. Dat betekent dus dat je een proces doorloopt om alles uit een foto te halen wat erin zit: meer kleur, meer detail, en meer bereik in lichte en donkere partijen.
        je houdt dus dezelfde foto als anders, maar véél rijker aan alles wat maar mogelijk is. Dat is een redelijk complex gegeven, en je moet goed weten waar je mee bezig bent en vooral veel mislukken, voor je met deftige resultaten komt.

Al de rest is géén HDR. schetsen, waterverfschilderij... het heeft allemaal niks met HDR te maken. Ik vel er geen oordeel over, maar we moeten een kat wel een kat noemen.
        Ja ik weet het en net daarom dat het me zo aanspreekt. Je kan een foto verrijken (dat was het woord dat ik niet zo direct vond). En dat het niet gemakkelijk is heb ik ondertussen ook door.
        Maar het is voor mij zeker iets wat me aanspreekt. Dan bedoel ik HDR zoals jij het verwoord.
        De andere resultaten (soms erover genoemd) zeggen me weinig, maar dat is geen kritiek.
        Als men zich daar goed bij voelt stoort het me niet. Alleen is dan de benaming HDR inderdaad wat ongelukkig.
        Fijne dag nog.
        Rayke

Comment

Wel...hoe kunnen we dat hier aanvragen? Wie beslist er hier of er zo'n fotohoek bijkomt?

No offence maar als er een categorie mag zijn als "Transport" dan ook zeker eentje van "HDR"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loukas Bekijk bericht
            Ben ik de enige die zo'n onaangenaam gevoel krijg bij het bekijken van HDR plaatjes?
            Sommige plaatjes... ja. Maar als een HDR "subtiel" gemaakt is, en de toepassing gebeurt om echt een hoog dynamisch bereik te halen, zie ik daar geen probleem in.
            Ik pas het zelf zelden toe (zoals deze foto), maar ik zeg niet nooit. Vooral in gebouwen en bij situaties waarbij zware schaduwen en lichte partijen in één foto aanwezig zijn, kan het toch wel handig zijn en ik meen zelfs een meerwaarde hebben voor de foto.

Hetzelfde voor toonmapping. Goed toegepast kan het zeker een meerwaarde zijn. Ik pas het echter "zelden" toe, dus kan ik mezelf beschouwen als "leek" op dat gebied.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              Sommige plaatjes... ja. Maar als een HDR "subtiel" gemaakt is, en de toepassing gebeurt om echt een hoog dynamisch bereik te halen, zie ik daar geen probleem in.
              Ik pas het zelf zelden toe (zoals deze foto), maar ik zeg niet nooit. Vooral in gebouwen en bij situaties waarbij zware schaduwen en lichte partijen in één foto aanwezig zijn, kan het toch wel handig zijn en ik meen zelfs een meerwaarde hebben voor de foto.

Hetzelfde voor toonmapping. Goed toegepast kan het zeker een meerwaarde zijn. Ik pas het echter "zelden" toe, dus kan ik mezelf beschouwen als "leek" op dat gebied.
              mee eens en niets aan toe te voegen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

LS
                Ja jongens, wat heb ik hier losgemaakt. In ieder geval weet ik nu al heel watmeer over HDR en zou mijn vraagstelling nu helemaal anders formuleren. De eerste HDR plaatjes die ik te zien kreeg leken me zo ui een superrealistisch stripverhaal geplukt. Ondertussen heb ik al andere toepassingen gezien en dat is dan ook heel andere koek. Enkel nog dit mochten we de Latijnse spreuk " De gustibus ..." altijd toepassen dan zou er heel weinig te discussieren vallen.
                En neen Franske Bauwer hoeft voor mij ook niet.
                Dictum sapienti sat est
                Beauty is in the eye of the beholder
                a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

Comment

Working...
                X