Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke spiegelreflexcamera kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: welke spiegelreflexcamera kopen?

    Oorspronkelijk geplaatst door Mama van drie Bekijk bericht
    Hallo,
    Als beginnend student fotografie ben ik op zoek naar een goede spiegelreflexcamera,
    Laat maar komen die raad!

    Als ik beginnend student fotografie zou zijn, dan zou ik eerst eens navraag doen wat ik allemaal nodig heb om de opleiding goed te kunnen volgen.
    Ik denk dat je heel wat meer nodig hebt dan alleen een camera + lenzen.
    Vervolgens zou ik dan kijken wat er het beste in mijn budget zou passen.

    De vraag hier zo open stellen levert alleen maar merkenstrijd op, waarbij het budget naar de achtergrond verdwijnt.

    mvg
    Antoine

    Comment


    • #17
      Re: welke spiegelreflexcamera kopen?

      Bedankt voor de reacties, ik heb ze allemaal gelezen.
      Ik ga eens naar een winkel gaan kijken en zien wat goed in de hand ligt.

      @Bouk, ik kan dan een beginner zijn maar ik wil niet nu een body kopen van bvb 500 euro om nadien tot de constatatie te komen dat je er toch niet zoveel mee kunt doen en ik dus beter een ietwat duurder toestel had gekocht. Als beginnend student ben ik niet van plan om de twee jaar zeg maar een nieuw toestel te kopen.Daarom dat het handig is een goed toestel aan te schaffen waar je toch al een eindje mee op weg kan, mijn mening uiteraard.

      Comment


      • #18
        Re: welke spiegelreflexcamera kopen?

        Zelfs met de simpelste DSLR kan je al een heel eind. Een grondige kennis van je toestel is uiteraard wel een vereiste. Een D300 kopen en er met op de halfautomatische stand met staan trekken, en dan klagen dat ie niet aan je wensen voldoet. Sorry maar dan kunnen we je niet helpen. Ik had een D50, instapmodel, en ik ben er een heel eind met geraakt (vind ik zelf). Je moet het willen, je moet je eigen oportuniteiten zelf creeeren, en niet afwachten dewelke je voorgeschoteld krijgt.

        Comment


        • #19
          Re: welke spiegelreflexcamera kopen?

          Ik adviseer altijd, zeker wanneer men op budget is, EERST te zien wat je wilt doen, dus eerst overwegen welke lens je nodig hebt, en daarna te zien welke camera. Ik zou als beginnend student een occasie , semi pro toestel willen adviseren.
          Door je studie zal je namelijk van visie veranderen : en wat ok is als beginner is niet noodzakelijk meer waar als je afstudeerd.
          Allez, zo was dat toch bij mij.

          -M-
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #20
            Re: welke spiegelreflexcamera kopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
            En bekijk zeker de modellen van Sony of Pentax eens, beide hebben heel goeie toestellen en vooral Pentax heeft mooie (lees: mooi in prijs) basissets. Via de zoekfunctie kom je heel wat te weten hierover.
            ....
            Ik heb bij de genoemde winkel oa beide merken daadwerkelijk in de hand gehad ... Sony valt mij persoonlijk een beetje tegen maar de Pentaxen zijn behoorlijk indrukwekkend :-) .. De K10D stond de week ervoor schijnbaar verkeerd geprijsd (heel goedkoop) helaas begreep mijn zoon dat niet direct .. anders hadden we daar waarschijnlijk een goede "occasie" gedaan (zelfs met het "type winkel" in het achterhoofd )
            JMHO

            Comment


            • #21
              Re: welke spiegelreflexcamera kopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Ik adviseer altijd, zeker wanneer men op budget is, EERST te zien wat je wilt doen, dus eerst overwegen welke lens je nodig hebt, en daarna te zien welke camera. Ik zou als beginnend student een occasie , semi pro toestel willen adviseren.
              Door je studie zal je namelijk van visie veranderen : en wat ok is als beginner is niet noodzakelijk meer waar als je afstudeerd.
              Allez, zo was dat toch bij mij.

              -M-
              Overwegen welke lens je nodig hebt en daar je keuze van camera laten door bepalen vind ik een redenering die kant noch wal raakt want uiteindelijk hebben we allemaal wel een groothoek-, normaal- en telelens nodig.
              Kiezen voor een merk waarvan je zeker bent van continuïteit is véél belangrijker! In 1979, tijdens mijn eerste jaar hoger onderwijs fotografie, ruilde ik mijn Practica in voor een Nikon FM. Dit was een juiste beslissing want de 28mm, 50mm en 135mm waarmee ik tijdens mijn studies fotografeerde zitten nu, 30 jaar later, nog steeds in mijn fototas!
              Was ik toen wél bij Practica gebleven dan had ik 2 keer kunnen investeren in objectieven wat pas duur zou geworden zijn.
              Een voordeel van voor een Canon, Nikon of Fuji DSLR te kiezen is dat men er makkelijk een tweedehands objectief voor kan vinden en zo weer geld uitspaart. Kijk maar eens bij "Aangeboden" hier op het forum.
              Succes met je aanko(o)p(en) zou ik zeggen!
              Last edited by Robo; 11 september 2008, 01:44.
              Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

              Comment


              • #22
                Re: welke spiegelreflexcamera kopen?

                Hier mijn debuut als beginneling op de forum.
                Ik had al lang interesse om een cursus fotografie te gaan volgen en vanaf januari zoek ik er ook aan te beginnen.
                Onlangs kocht ik me de Canon eos 450D met kitlens bij digicamshop.nl voor 569€, Na wat zoekwerk bleek dit de voordeligste prijs te zijn van het moment.
                Ik moest hem wel zelf afhalen in Eindhoven, niet zo heel ver van mij. Hij is, na wat experimenteren, redelijk handig in gebruik met menu's en zo . Ik kijk ook rond op kapaza voor objectieven e.d.
                Aan iedereen die me voor '08 de beste wensen heeft gestuurd: dat heeft tot nu toe geen bal geholpen. Stuur me voor '09 aub gewoon geld, mazout, diesel of maaltijdcheques

                Comment


                • #23
                  Re: welke spiegelreflexcamera kopen?

                  Als je fotografie studeert, betekent dat dat het je ernst is. In dat geval kan je beter het merendeel van je budget in één of meerdere goeie lenzen stoppen en met wat overblijft een body kopen.
                  De redenering dat je op een 350D snel uitgekeken bent, mocht je zulke onzin te horen krijgen, is de redenering van een gadgetfreak, niet van een fotograaf. Ik ben niet meteen een beginneling en fotografeer al jaren met dezelfde 350D. Maar ik heb wél uitstekende lenzen, en die combinatie levert foto's van uitstekende kwaliteit af. Of die foto's ook de moeite van het bekijken waard zijn, is een oordeel dat ik aan anderen overlaat, maar één ding is zeker: dát ligt niet aan de camera of aan de lenzen.

                  Samengevat: élk toestel is goed. De technische kwaliteit van je foto's wordt een pak meer beïnvloed door de kwaliteit van je lenzen en uiteraard evenzeer door je eigen kunnen.

                  Ben je sportfotograaf en fotografeer je snelle sporten waarbij je veel foto's per seconde moet kunnen maken, dan verandert het plaatje. En zelfs dan hoef ik me met mijn 350D niet te schamen.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #24
                    Re: welke spiegelreflexcamera kopen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Als je fotografie studeert, betekent dat dat het je ernst is. In dat geval kan je beter het merendeel van je budget in één of meerdere goeie lenzen stoppen en met wat overblijft een body kopen.
                    De redenering dat je op een 350D snel uitgekeken bent, mocht je zulke onzin te horen krijgen, is de redenering van een gadgetfreak, niet van een fotograaf. Ik ben niet meteen een beginneling en fotografeer al jaren met dezelfde 350D. Maar ik heb wél uitstekende lenzen, en die combinatie levert foto's van uitstekende kwaliteit af.
                    groot gelijk!
                    als je serieus bent met je fotografie, en het dus ook gaat studeren, zal je veel meer hebben aan een set goede lenzen, dan aan een top of the line body!
                    je zal volgens mij met een toestel als de 400D meer dan genoeg hebben. (tenzij je bvb echt sportfotografie wil gaan doen)

                    zulk toestel vind je voor 350 euro tweedehands, koop je daarbij een mooie groothoek (bvb. tamron 17-50 2.8) een mooie lichtsterke prime (bvb. 85mm 1.8) en dan kan je nog wat verder sparen voor een telelensje
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #25
                      Re: welke spiegelreflexcamera kopen?

                      Even off topic misschien, maar die drie soorten lenzen die Matthias vernoemd, wat is daarin het verschil? Wat is groothoek? Waarvoor dient een telelens. Ik wil vooral als beginner vooral portretten nemen en macro's van planten. En ook wel landschappen . Bestaat er geen combinatie van allemaal?

                      Ik heb al een poosje rondgekeken op websites en als ik zie dat bepaalde lenzen 500 euro kosten dan verschiet ik daar wel van, niet dat ik dat geld er niet aan wil geven ,daar niet van, maar ik wil niet alles halsoverkop kopen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: welke spiegelreflexcamera kopen?



                        Hier zal je kunnen zien wat de verschillende mm' s van lenzen betekenen.

                        van klein aantal mm (groothoek) tot veel mm (tele) en alles ertussen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: welke spiegelreflexcamera kopen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mama van drie Bekijk bericht
                          Even off topic misschien, maar die drie soorten lenzen die Matthias vernoemd, wat is daarin het verschil? Wat is groothoek? Waarvoor dient een telelens. Ik wil vooral als beginner vooral portretten nemen en macro's van planten. En ook wel landschappen . Bestaat er geen combinatie van allemaal?

                          Ik heb al een poosje rondgekeken op websites en als ik zie dat bepaalde lenzen 500 euro kosten dan verschiet ik daar wel van, niet dat ik dat geld er niet aan wil geven ,daar niet van, maar ik wil niet alles halsoverkop kopen.
                          Tamron 17-50 2.8: is een normale groothoek. Op 17mm kan je daar prime redelijk wijdse landschappen mee fotograferen, en op 50mm is het een prima portretlens. Het maximale diafragma (opening van de lens dat je meer of minder kan openen om meer of minder licht door te laten) is 2.8 van 17 tot 50mm. Dat betekent dat er veel licht binnen kan en dat je dus hogere sluitertijden kan houden bij minder licht, waardoor de kans op mislukte foto's door bewegingsonscherpte kleiner wordt.
                          Lichtsterke lenzen kosten meer. 500€ is zowat de prijs van de goedkoopste profesisonele groothoek.... tweedehands.
                          Macro's maak je met een speciale macrolens, waarmee je veel dichterbij kunt focussen dan met een andere lens.
                          Een telelens is een lens waarmee je dingen die verder weg zijn, dichterbij ziet. lange brandpunten dus, bijvoorbeeld 70-200. Veel telezooms zijn op vol open diafragme niet lichtsterk en niet scherp. Degene die dat wel zijn, zijn ook weer duur. 1100-1600€.

                          Je kan met elke toestel verder tot ie het begeeft. Ik fotografeer nu vier jaar met een instapmodel, en ik ben niet bepaald een beginner. Maar ik heb wel hele goeie professionele lenzen, en die maken het verschil, samen met de kunde van de fotograaf. Je gaat qua toestel pas echt een verschil merken als je naar de dure modelletjes gaat, en dan kom je er niet met 1000€ voor het toestel alleen.
                          dus nog eens: beter je geld in lenzen steken dan in de body.

                          Persoonlijk, moest ik nu in jouw schoenen staan, zou ik opteren voor een 450D met de twee kitlenzen (18-55 IS en 55-250 IS). Verkrijgbaar voor een goeie 863€ bij Foto Konijnenberg.
                          Dat zijn geen professionele lenzen, maar dat is ook nog niet echt nodig. Bovendien zijn het verbazingwekkend goeie lenzen voor wat ze maar kosten, én ze hebben beiden beeldstabilisatie, waardoor je met langere sluitertijden toch nog scherpe foto's kan maken.
                          voorbeeldjes van die lenzen in overvloed hier (18-55 IS) en hier (55-250 IS)
                          (klik)
                          Met nog een geheugenkaart of twee en een extra batterij, heb je een prima set voor de prijs die je voor ogen had.

                          Wil je meer uitgeven en echt investeren in je lenzen, kijk dan eerder naar bijvoorbeeld een 17-40 f4 en een 70-200 f4 met of zonder IS. Als je die laatste eraf laat, kan je zoals eerder voorgesteld kijken naar een 85mm 1.8 en/of een 50mm 1.8, die geen honderd Euro kost.

                          O ja, en mijn tamron 17-35 is ook te koop zoals je wist. Geen geld voor toch wel een goeie lens.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #28
                            Re: welke spiegelreflexcamera kopen?

                            Persoonlijk, moest ik nu in jouw schoenen staan, zou ik opteren voor een 450D met de twee kitlenzen (18-55 IS en 55-250 IS). Verkrijgbaar voor een goeie 863€ bij Foto Konijnenberg.
                            Dat zijn geen professionele lenzen, maar dat is ook nog niet echt nodig. Bovendien zijn het verbazingwekkend goeie lenzen voor wat ze maar kosten, én ze hebben beiden beeldstabilisatie, waardoor je met langere sluitertijden toch nog scherpe foto's kan maken.
                            [/QUOTE]

                            Ook toevallig, ik kreeg net exact het zelfde advies in de fotozaak waar ik om info ging, zit in een gelijkaardige situatie.

                            Dit, of de Sony A700 of de Olympus E420 of E520 of Nikon D60 of D80
                            allemaal rond de 1000 euro met de lenzen er bij.

                            Voordeel van de Canon 450D zouden de warme kleuren zijn, ideaal voor portretjes en kinderfotografie, de Nikon zou dan weer beter zijn voor landschappen is me verteld.

                            Benieuwd wat het bij jou wordt, ik denk er nog even over na, heb nog een heleboel bij te lezen hier ;-).

                            Comment

                            Working...
                            X