Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Info over backuppen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Info over backuppen

Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
    Oops, ik bedoelde 1,5 tera in de veronderstelling als hij 2 schijven van 500GB heeft .
    3 schijven van 500 GB in een RAID5 opstelling geeft maar een capaciteit van 1 TB. Capapciteit van RAID5 is steeds de grootte van de kleinste HD * (n-1), waarbij n het aantal gebruikte schijven is.
    Last edited by Koyaanisqatsi; 3 september 2008, 15:08. Reden: typfout aangepast
    Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

Comment

Ik ben grafisch ontwerper en we werken met vele digitale beelden.
      Al wat er gemaakt wordt, wordt op een dvd geschreven...
      We hebben dvd's op 't werk staan die al enkele jaren als backup dienen en nog nooit iets mee gehad.... En ze worden regelmatig in de Mac gestoken om layouts en beelden op te zoeken;

Tim W.
      Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
        We hebben dvd's op 't werk staan die al enkele jaren als backup dienen en nog nooit iets mee gehad.... En ze worden regelmatig in de Mac gestoken om layouts en beelden op te zoeken;

Tim W.
        Tja, dat is zoals die verstokte roker die zegt dat hij al jaren rookt en er nog niet aan dood is. Eens het zover is, is het wel te laat hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
          Tja, dat is zoals die verstokte roker die zegt dat hij al jaren rookt en er nog niet aan dood is. Eens het zover is, is het wel te laat hé.
          Geloof je me niet? ik wil je uitnodigen om te komen zien..............

Tim
          Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Tim
            ik vind het toch ook straf hoor... heb zelf al slechte ervaringen met zowel CD als DVD dus ik neem me zeker met externe harde schijven... Voor de prijs van tegenwoordig kan je het niet laten...
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

Comment

De voornaamste reden waarom een DVD een slechte reputatie heeft is overdadig blootstellen aan zonlicht (=kapot), krassen (=kapot), en teveel lees-bewerkingen (=CDR sporen worden moeilijker leesbaar als ze vaak door de laser belicht worden)

Naast deze 3 redenen waarom een DVD ervaren word als iets dat sneller kapot gaat is hier niet veel van waar. Een geschreven dvd kan je minstens 30 jaar, en tot maar liefst 100 jaar bewaren (als je deze niet excessief inleest, niet in de zon legt, en geen krassen op krijgt).

Onderzoekers zijn nog bezig met "accellerated aging" tests om te zien of die laatste stelling van 100 jaar klopt, maar hebben voorlopig nog geen enkele reden gevonden om dit niet te geloven.

De beste harde schijven hebben een verwachtte levensduur van 1.2Miljoen uren gebruik. Bij een gewone desktop harde schijf is dit 50.000 keer aan/uitschakelen en 5 jaar normaal gebruik.

Statistisch gezien zou een DVD dus veiliger zijn dan een harde schijf.

belangrijker zal zijn dat je backup niet altijd aangesloten is aan je pc, en op een veilige locatie opgeborgen is. (brand, diefstal, virusbesmetting & gebruikersfouten zijn waarschijnlijk verantwoordelijk voor meer dataverlies dan hardware failures)

Causes of Data Loss
              The chart below clearly represents the complexities and differing perceptions of data loss between what customers believe caused their loss and the impact of the loss versus what our engineers actually discover once they evaluate each situation. These findings reinforce the complexities of lost data.

Causes of Data Loss: Customer Perception VS Ontrack Data Recovery Findings
              Human Error: 11% VS 26%
              Computer Viruses: 2% VS 4%
              Natural Disasters: 1% VS 2%
              Hardware or System Problem: 78% VS 56%
              Software Corruption or Program Problem 7% VS 9%
              bron: http://www.ontrackdatarecovery.com/u...ing-data-loss/
              Het gebruikscomfort van dvd's ligt wel lager vanwege hun beperkte capaciteit en prijs per gigabyte.

Mensen die hun backup als raid laten meedraaien met hun systeem, hebben eigelijk geen backup, maar gewoon extra storage (tenzij ze deze afkoppelen op het moment dat er geen backup genomen word).

De perfecte backup blijft de volledige backup met rotatiesysteem (Elke dag van een week een volledige backup nemen, zodat je altijd 1, 2 of tot 6 dagen terug kan gaan in de tijd, dag per dag), waar je aan elk begin van een nieuwe week 1 backup van de vorige week permanent archiveerd.
              Last edited by RikH; 3 september 2008, 16:40.
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

En vergeet niet de belangrijkste regel : test steeds je backup-procedure, maw controleer af en toe eens of je daadwerkelijk beelden, data of zelfs systeemconfig kan terughalen...

Comment

Inderdaad gewoon regelmatig copieren naar een (en bij voorkeur meerdere) externe schijf. En de schijf niet continu aan de PC laten hangen (stroom en USB afkoppelen)

Zelf heb ik (naast het origineel) 3 externe disken in omloop, waarvan ten minste 1 op een externe locatie.

RAID oplossingen zijn op zich geen backups. 1 overspanning, virus, defect, ... is voldoende, maar je zal bijvoorbeeld ook maar merken dat je per ongeluk een week geleden een volledige directory hebt verwijderd.

DVD als backup gaat ook, zolang je het origineel nog elders hebt en regelmatig de backup controleert. Maar tenzij alles op 1 DVDtje past vind ik het toch redelijk omslachtig.

Comment

Hoezo, wat zien? Zolang het goed gaat is er natuurlijk geen probleem. Tot je die BU nodig hebt en de CD/DVD niet meer leesbaar is. Ik moet toch regelmatig DVD's weggooien die ik in mijn DVD recorder (TV) gebruik.

Comment

Ook al eens voorgehad met CDtjes (ok, waren er wel goedkope die ik eens cadeau had gekregen, maar toch, het blijven CD's). Ze hadden 1 keer in de PC gestoken om er wat data op te branden en zijn daarna terug in hun case gestoken en in een kartonnen doos. Minder dan 1 jaar later een paar dingen gewist waarvan ik wist dat ze nog op de CD's stonden. Echter, verscheidene CD's waren gedeeltelijk onleesbaar. Ik heb nog wel een deel kunnen recoveren, maar er waren toch een hoop files die niet meer leesbaar waren.
                      Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

Comment

iets anders,

hoe je't ook doet, je moet ook steeds weten wat waar staat en daar loopt't ook soms mis
                        foto als spiegel of als venster?

Comment

Tim W.
                          Geen enkele CD of DVD is eeuwig (ook niet die die je koopt met contents op, muziek, film,...). Succes ermee!
                          http://www.dannydemeyer.be

Comment

Een degelijk NASJE met shadow-copy naar externe schijven (liefst bij uw buren geparkeerd) is natuurlijk de ideale backup. Maar dat lijkt me vrij duur voor een amateur. Voor een professional is het ideaal natuurlijk.
                            http://www.dannydemeyer.be

Comment

je moet ze niet op volle snelheid branden he...
                              Ik heb er nog nooit last mee gehad... nooit... en ik werk al lang in de grafische sector... als er nog grafici dit lezen, zullen me beamen...
                              Jullie lezen teveel boekskes denk ik...

en ivm dvd's die niet meer werken in DVD-recorder.... ook nog niet meegemaakt... en ik gebruik deze ook intens.

Je moet er natuurlijk wel zeer zorgzaam mee omgaan.

Tim

Comment

...en ik werk al lang in de grafische sector... als er nog grafici dit lezen, zullen me beamen...
                                Tim, met alle respect maar je bent 33j, of je nu in de grafische sector werkt of ergens anders, er lopen er hier rond die dagdagelijks op computers werken en dit al veel langer dan jij. Met boekskes lezen heeft dit niets te maken. Maar goed, een gewaarschuwd man is er twee waard.

Trouwens, er is nog een anders aspect dat telt, als je veel foto's hebt dan is het zelfs met DVD nog altijd serieus DJ spelen.

Comment

Working...
                                X