Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
wat geeft uiteindelijk de beste kwaliteit/meeste details bij vergroting?
De man achter de camera
Waarom Groothoek: Simpel.
1 goed genomen foto kan soms veel meer zeggen dan 9 aan elkaar gestitchte onderdelen.
Stitchen vind ik goed voor extreme panoramas van landschappen terwijl een groothoek ook voor andere zaken (massa evenementen, binnenhuis opnames, ...) perfect bruikbaar is.
.-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com]***
Dit is stitchen maar met een specifiek doel.
Hierbij worden alle foto's op zich maximale kwaliteit gemaakt en vervolgens elk op zich afgedrukt.
Door de verschillende afdrukken nadien samen te leggen kom je aan superposter formaat
Stel:
Met mijn 5D maak ik 9 foto's van een gebouw, waarbij ik het gebouw verdeel in 3x3.
Elk van die foto's druk ik af op 50cmx70cm (wat zonder probleem mogelijk is)
Ik kan deze vervolgens combineren tot 1 poster van 2m10x1m50
Voor het maken van de afdruk kun je dan uiteraard eerste alle foto's stitchen tot 1 MEGA file en deze met de gepaste software in delen afdrukken.
In geval van mijn 5D foto's zouden dit JPG files zijn van elk zo'n 4MB x9 = 36MB voor 1 file
***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com]***
Wat nu met een stitch van drie foto's van elk 10 Mb. Is hier meer detail in terug te vinden dan een breedhoekopname van 10 Mb? Gesteld dat ik beide op dezelfde grootte zou willen afdrukken...
Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)
Wat nu met een stitch van drie foto's van elk 10 Mb. Is hier meer detail in terug te vinden dan een breedhoekopname van 10 Mb? Gesteld dat ik beide op dezelfde grootte zou willen afdrukken...
Dit wou ik juist met mijn voorbeeld aangeven
Als je 1 onderwerp opdeelt in 3 foto's heb je uiteraard meer informatie dan als je hetzelfde onderwerp met 1 foto zou nemen.
Je kan uiteraard met 1 breedhoek foto nooit meer MPix in jou fototoestel krijgen dan het maximum.
De vraag hierbij is echter vooral: OP welk formaat wil je ze afdrukken...
Zoals aangegeven kan ik met mijn 5D foto's maken die ik perfect kan afdrukken op 50cm x 70cm.
Als je een dergelijke foto op een A4 wil afdrukken, dan is dat ten koste van details. Waarom zou je dan stitchen om er nog meer details te proberen insteken.
Een breedhoek zal trouwens nooit de 'diepte details' opnemen die je met een zoomlens kan registreren.
Ik heb een tijdje geleden 7 x 10 Mpix gestitched tot een megafoto: afgeprint op 240x80cm (in twee delen wel). Waarom geen groothoek: het onderwerp stond te veraf, en heb mbv een tele toch een breed panorama kunnen maken. Het nadeel is dat ik op die manier wel met een file van >1GB moest werken, wat Photoshop + pc wel deed zweten
Maar algemeen verkies ik wel de breedhoekaanpak, véél minder werk en toch een ander perspectief.
Comment