Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gebruik foto's

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
    Onlangs heb ik van het balletoptreden van mijn zusje foto's gemaakt.

De foto's zijn bewerkt, met copyright op, en staan online.
    Kleine bedenking hierbij, heb je enkel foto's van je zus of heb je ook foto's van andere kinderen/mensen gemaakt?

Indien niet, dan kan het publiceren door jou géén probleem zijn aangezien je ouders je de toestemming tot online plaatsen gegeven hebben.

Indien je nog andere foto's van kinderen online geplaatst hebt en die dansschool wil moeilijk doen dan ... tenzij je van iedereen de nodige toestemmingen hebt.

Ik heb een tijdje geleden een soortgelijk verhaal gelezen op een scouts forum. Een vriend van een papa van een kind had tijdens hun 2-jaarlijks feestje een 100-tal foto's van diverse optredens gemaakt. Had deze ook online geplaatst en de link doorgemailed naar de vereniging. De leiding vroeg de man of ze de foto's mochten gebruiken voor publicatie in hun infogids - de vriend van de papa wou een kleine vergoeding hiervoor. Hier stemde de leiding niet in toe en ging zelfs een stap verder, ze dienden een klacht in omdat de fotograaf géén toestemming voor publicatie per kind had
    www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
      *knip*
      Omg
      Ja ik heb van iedereen foto's gemaakt.
      En bij het 2de optreden heeft de balletleerkracht naar mij gevraagd als ik nog eens foto's wou komen maken.
      Ze vroeg ook als ik een uur op voorhand kon komen, om al wat foto's van de dames in outfit te trekken.
      Bij het eerste optreden heeft de directeur (van de zaal) mij persoonlijk gevraagd als ik de foto's aan hem wou geven op dvd, voor op de site. Die dvd heb ik al aan de balletleerkracht gegeven (900px+copyright)
      In ieder geval, nu staat er een wachtwoord op de online map, die alleen ik ken.
      Publiceren doe ik in dit geval toch niet, of wel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
        Publiceren doe ik in dit geval toch niet, of wel?
        Nee, technisch niet - lijkt mij de beste manier. Ik geef bovenstaand verhaal louter als voorbeeld hoe sommige mensen kunnen reageren als ze hun ding niet krijgen. Het is ook flauw op die manier.

Een vergoeding vragen per foto lijkt mij het beste, hoe je dit officieel kan doen zonder btw aangifte weet ik niet, ben daar niet in thuis.
        www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
          Nee, technisch niet - lijkt mij de beste manier. Ik geef bovenstaand verhaal louter als voorbeeld hoe sommige mensen kunnen reageren als ze hun ding niet krijgen. Het is ook flauw op die manier.

Een vergoeding vragen per foto lijkt mij het beste, hoe je dit officieel kan doen zonder btw aangifte weet ik niet, ben daar niet in thuis.
          Inderdaad, ik heb nog zoiets onozel lopen met een jaloers vriendje dat erop staat dat ik alle foto's van zijn vriendin van mijn pc wis
          Dreigementen en scheldwoorden..

In ieder geval, ik geef de foto's aan de directeur, die ze op zijn site zet. Zodat iedereen gratis aan de foto's kan.
          Als ze foto's nodig hebben voor op een DVD-cover, dan mogen ze geld bovenhalen

Comment

Fotofolio, heb je een idee hoe het dan nog afgelopen is?

Is het niet zo dat het optreden een openbaar gebeuren is en hoe zit het dan met toestemming van mensen op de foto? Ik dacht dat bij maken van foto's op openbare plaatsen en evenementen de mensen op de foto geen toestemming hoeven te geven. of hoe zit dat juist?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
              Fotofolio, heb je een idee hoe het dan nog afgelopen is?

Is het niet zo dat het optreden een openbaar gebeuren is en hoe zit het dan met toestemming van mensen op de foto? Ik dacht dat bij maken van foto's op openbare plaatsen en evenementen de mensen op de foto geen toestemming hoeven te geven. of hoe zit dat juist?
              Lees deze er eens op na:
              Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

En dit:

gr,
              Kristof

Comment

Working...
              X