Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belastingdienst

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Belastingdienst

Oorspronkelijk geplaatst door Photophil (De) Bekijk bericht
    Mijn reizen zijn in funtie van reportages (tekst en beeld) en zeker en vast geen plezierreisjes. Een reportage maken over een bepaalde streek kan ik moeilijk vanuit mijn luie zetel.
    Je kan uiteraard niet alle belastingsinspecteurs over dezelfde kam scheren, maar mijn ervaringen zijn negatief omdat de betrokken inspecteurs er klaar en duidelijk vanuit gingen dat ELKE zelfstandige voor een groot deel in het zwart werkt. Ze hebben mijn computers uitgepluisd tot zelfs mijn spaarrekening (waar ze nota bene geen recht tot inzage hadden, maar soit ). Beide controleurs konden er blijkbaar geen vrede mee nemen dat ik geen genoegen nam met hun "natte vingerwerk" en hun bedreigingen me weinig of niet imponeerden. Ze zijn dan ook met slaande deuren vertrokken.

Ter informatie: mijn vader helpt me met mijn boekhouding en is een gepensioneerde ......... belastingsinspecteur. Ik denk dat ik wel weet waarover ik praat.
    Maakte je vader er dan ook een sport van om "zoveel mogelijk onkosten niet te accepteren" zoals je schrijft ?
    Ik ken natuurlijk jouw situatie niet, maar het is dat wat ik bedoelde met de "gulden middenweg" : als je niet overdrijft met je onkosten dan kan ik me niet inbeelden dat belastingcontroleurs je computers en spaarrekening gaan uitpluizen ... Maar als je bij wijze van spreken elke balpen inbrengt omdat je zegt dat je die nodig hebt voor je werk (laat staan je reizen voor 100 % inbrengen), tja ...
    Enfin, dat zijn mijn ervaringen in mijn 20 jaar lange carrière

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
      Maakte je vader er dan ook een sport van om "zoveel mogelijk onkosten niet te accepteren" zoals je schrijft ?
      Voor iemand die mij van haren noch pluimen, laat staan mijn inkomsten en boekhouding kent, zet u wel een grote mond op. Slingert u iedereen die hier raad geeft (pos. of neg.) altijd zo'n persoonlijke beledigingen naar het hoofd?

Ik ken natuurlijk jouw situatie niet, maar het is dat wat ik bedoelde met de "gulden middenweg" : als je niet overdrijft met je onkosten dan kan ik me niet inbeelden dat belastingcontroleurs je computers en spaarrekening gaan uitpluizen ... Maar als je bij wijze van spreken elke balpen inbrengt omdat je zegt dat je die nodig hebt voor je werk (laat staan je reizen voor 100 % inbrengen), tja ...
      Enfin, dat zijn mijn ervaringen in mijn 20 jaar lange carrière
      Mijn vader was aanwezig op beide controles en wat hem woedend maakte waren de onterechte veronderstellingen (ge zult wel dit... en ge zult wel dat..) die op niets gebaseerd waren alsook hun manier van uitpluizen (we gaan en we zullen iets vinden). Uw "gulden middenweg" slaat op niets. Als je naar Bretagne reist voor een reportage dan is ELKE péage, ELKE liter brandstof, ELKE parkeer- of toegansticket een onkost voor het werk. Tussen haakjes, ik kook en slaap in mijn bestelwagentje, dus vertel me niet dat ik het té bont maak op gebied van onkosten. Trouwens, over die reisonkosten was geen enkele discussie.
      Last edited by Photophil (De); 23 mei 2008, 11:35.
      beeldbank www.arterra.be
      persoonlijke site www.wildeyes.be
      Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

Comment

Belastingsinspecteurs maken er een sport van om zoveel mogelijk onkosten NIET te accepteren ...
        mijn vader ... is een gepensioneerde ......... belastingsinspecteur.
        Ik ken natuurlijk jouw situatie niet...
        Toch een logische vraag van mij ? Enfin, zoals ik al zei : ik ken je situatie niet en kan er dus ook niet over oordelen. Wat ik wou zeggen is dat ik in die 20 jaar nog nooit (ik houd hout vast ) zo'n cowboyverhalen heb meegemaakt.

Comment

Toch een logische vraag van mij ? Enfin, zoals ik al zei : ik ken je situatie niet en kan er dus ook niet over oordelen. Wat ik wou zeggen is dat ik in die 20 jaar nog nooit (ik houd hout vast ) zo'n cowboyverhalen heb meegemaakt.
          Mijn vader was héél correct tijdens zijn dienstjaren, vandaar dat hij niet tegen de onbezonnen werkwijze van beide heerschappen kon.
          Ik ben blij voor u dat u goede ervaringen had met uw inspecteurs, maar mijn ervaringen waren negatief. Dat mag, dacht ik, ook wel gezegd worden.

Het is van mij inderdaad onterecht het volgende te beweren: "Belastingsinspecteurs maken er een sport van om zoveel mogelijk onkosten NIET te accepteren". Ik zou dit dan ook willen aanpassen in "Sommige belastingsinspecteurs maken er een sport van om zoveel mogelijk onkosten NIET te accepteren."
          Last edited by Photophil (De); 23 mei 2008, 12:08.
          beeldbank www.arterra.be
          Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

Comment

Zo, om dit topic even goed af te sluiten; De beste man was voornemens om een uur te blijven maar was na 10 minuten alweer vertrokken omdat hij tot de conclusie kwam dat het slechts om zeer beperkte inkomsten ging. Zolang je onder de 1000 euro blijft mag je het gewoon opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Hij heeft me weer uitgeschreven wat mij een hoop rompslomp scheelt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G. Niezink Bekijk bericht
              Zo, om dit topic even goed af te sluiten; De beste man was voornemens om een uur te blijven maar was na 10 minuten alweer vertrokken omdat hij tot de conclusie kwam dat het slechts om zeer beperkte inkomsten ging. Zolang je onder de 1000 euro blijft mag je het gewoon opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Hij heeft me weer uitgeschreven wat mij een hoop rompslomp scheelt...
              gelukkig: eind goed al goed.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Zolang je onder de 1000 euro blijft mag je het gewoon opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden.
                Ik versta dat het hier om de NL belastingdienst gaat.
                Vroeger had je op de belastingbrief in den Belgique, een vak "andere diverse inkomsten" (vak 6C), waar onder andere een onderverdeling "winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten".
                Dat was een ideaal vak om occasionele klusjes aan te geven. Dat vak is echter afgevoerd.
                Hoe zit het dan nu in den Belgique met een correcte belastingaangifte? Kent iemand de oplossing? Zwartwerken dan maar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                  Hoe zit het dan nu in den Belgique met een correcte belastingaangifte? Kent iemand de oplossing? Zwartwerken dan maar?
                  Alle informatie om in België te starten in bijberoep, vind je in onderstaande links:

http://www.kmodirect.be/direct/direc...rect_home.show
                  http://www.unizo.be/starters/

Groetjes,
                  Philippe
                  beeldbank www.arterra.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                    Ik versta dat het hier om de NL belastingdienst gaat.
                    Vroeger had je op de belastingbrief in den Belgique, een vak "andere diverse inkomsten" (vak 6C), waar onder andere een onderverdeling "winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten".
                    Dat was een ideaal vak om occasionele klusjes aan te geven. Dat vak is echter afgevoerd.
                    Dat vak is niet afgevoerd, maar verplaatst naar het deel II van de aangifte. Wie dergelijke "diverse inkomsten" heeft gehad, wordt geacht zelf dat deel II aan te vragen en in te vullen. Deze "diverse inkomsten" worden niet belast volgens het gewone progressieve regime, maar worden afzonderlijk getaxeerd.

Ook als je trouwhartig aangifte doet van deze inkomsten, kan er discussie ontstaan met de fiscus over de vraag of dit geen beroepsinkomsten zijn (die progressief en dus wellicht zwaarder belast worden). Daar hangt alles af van de gehanteerde methoden, de frequentie en de organisatie waarmee één en ander gebeurt.

O ja, en wie deze inkomsten verdient, is dus wel degelijk verplicht een deel II aan te vragen. Aangeven van deze inkomsten op een apart blaadje kan gelijkgesteld worden met niet-aangifte.

Comment

Ze hebben mijn computers uitgepluisd tot zelfs mijn spaarrekening (waar ze nota bene geen recht tot inzage hadden, maar soit ).
                      - waarom heb je hen dan toch inzage gegeven in die rekening ?
                      - stel dat je op grond van deze gegevens getaxeerd wordt, wat ga je dan doen ?
                      - over het statuut van de bankrekening bestaan wel eens misverstanden. Van zodra er ernstige aanwijzingen bestaan dat die rekening (al was het gedeeltelijk) beroepsmatig wordt gebruikt, moet men de uittreksels voorleggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
                        Omdat ik niets te verbergen heb. Ik had er eerlijk gezegd binnenpretjes bij dat hij ook daar niets vond. Het maakte zijn ergernis alleen maar groter.
                        beeldbank www.arterra.be

Comment

Dank u dgdirk en Photophil voor de uitleg op mijn vraag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
                            - stel dat je op grond van deze gegevens getaxeerd wordt, wat ga je dan doen ?
                            - over het statuut van de bankrekening bestaan wel eens misverstanden. Van zodra er ernstige aanwijzingen bestaan dat die rekening (al was het gedeeltelijk) beroepsmatig wordt gebruikt, moet men de uittreksels voorleggen.
                            bij controles waarbij ze een beroep uitkiezen zetten ze een speciale cel erop die zich volledig focust op die beroepsuitoefening ( tot zelfs aankopen van pc-programma's om alles te kunnen kraken ); je mag er zeker van zijn dat ze er vanuit gaan dat elke zelfstandige een fraudeur is , met die mentaliteit komen ze binnen en gaan ze ook weer buiten . En altijd mag je bijbetalen ...
                            En wat Kdm zegt , ik ben al 27 jaar bezig en heb al twee maal zo'n cowboyverhaal aan de lijve ondervonden .
                            Als je als zelfstandige je huis koopt of een te dure wagen dan controleren ze vanwaar het geld komt ...veel loontrekkenden die ik ken en in het zwart bijklussen hebben soms twee huizen en sommigen rijden zelfs met een dure sportwagen ...dat moet niet verantwoord worden .
                            Persoonlijk ken ik twee controleurs die bij zo'n speciale cel werken en ze worden wel degelijk onder druk gezet om te presteren : onkosten verwerpen ( zelfs gerechtvaardige ) en zo veel mogelijk in de inkomsten afwijkingen zoeken .
                            Het spijtige is dat ze 20-30 jaar op de feiten achterlopen en met beweringen afkomen vanuit de foefeljaren '60 toen het zwartwerken een vorm van pensioensparen was ...
                            Het is zo'n topic waar er uren over kan gezeverd worden , maar als ik zoiets lees , of zo'n artikel zoals in Humo over de zwartwerkende zelfstandige , dan begint mijn bloed te koken ....waarom begint iedereen dan niet als zelfstandige, dat zou pas een besparing worden op federaal niveau : geen ziekteverzuim meer , geen stakende vuilbakzakken , werkende overheidsdiensten , geen pensioenen meer uitkeren , kindergeld naar beneden , kraam- en vaderschapsverlof weg ermee , allerlei meer opbrensten door pestbelastingen enkel om te mogen werken , veel meer opbrensten via allerlei verplichte bijdragen en verzekeringen ...
                            Begin er maar aan ...
                            Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

Comment

Working...
                            X