Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In welk formaat schieten jullie foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Ik neem ook foto's op maximum kwaliteit en in de grootste resolutie. Heb een G3 met 2 kaartjes Scandisk 356MB+128MB, ok is niet veel maar het is toch O.K hoor.
    Bedenk dat je dan wel aardig wat goede foto's kan schieten, de slecht wis je toch ommiddelijk he.
    PS. ik hoop er toch nog stiekem 1tje te krijgen bij een verjaardag of zoiets
    Canon Powershot G3

    Comment


    • #17
      Ik had nu een vraagje, ik ga een van de weken er ook aan beginnen hé, de mijne is op weg met de post, maar ik vroeg me af, als je nu foto's op hoogste resolutie trekt in fine jpeg, volledig mee eens ga ik ook doen, bestaan er dan hulpmiddelen om ineens al u foto's op te zetten naar 800x600 als je ze op internet wil ofzo??

      mvg

      Comment


      • #18
        Hi,

        Ik neem mijn foto's altijd op 2288 x 1520. Dit is dus het 3:2 formaat.
        Ik doe dat omdat ik zo zeker ben dat er geen witte boorden zullen toegevoegd worden of delen zullen verdwijnen wanneer ik mijn foto's laat afdrukken via een labo.

        Is er een reden om toch beter het 4:3 formaat te gebruiken?

        Groetjes,

        @Scooby: Irfanview is daar ideaal voor...
        550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
        http://www.photos-by-gianni.be

        Comment


        • #19
          Ik gebruik altijd .jpg 4256 x 2848 vn mijn Fuji S2 Pro. Slecht heel zelden gebruik ik RAW omdat het formaat nog groter is wat de files betreft en de kwaliteitswinst voor mijn sportfotografie slechts miniem is.
          Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be

          Comment


          • #20
            Originally posted by dejavu
            Hi,

            Ik neem mijn foto's altijd op 2288 x 1520. Dit is dus het 3:2 formaat.
            Ik doe dat omdat ik zo zeker ben dat er geen witte boorden zullen toegevoegd worden of delen zullen verdwijnen wanneer ik mijn foto's laat afdrukken via een labo.

            Is er een reden om toch beter het 4:3 formaat te gebruiken?

            Groetjes,

            @Scooby: Irfanview is daar ideaal voor...

            Maar dat betekent dus dat er geen enkel kadertje toegevoegd kan worden, omdat anders de verhouding niet meer klopt?

            Groeten,

            Comment


            • #21
              Formaat 2*3 is foto-formaat gebruikt in Belgie.
              Formaat 3*4 is formaat gebruikt voor schermen.

              Indien je geen witte randen wenst zet je best zelf je foto's om van het 3*4 formaat naar een 2*3 formaat (knip zelf beetje randen weg van de foto zodat je 2*3 verhouding verkrijgt).

              Voorbeeld:
              * foto 10/15 = 2/3 (0.666667 = 0.666667)
              * scherm 640/480 = 4/3 (1.333333 = 1.333333)
              * scherm 1024/768 = 4/3 (1.333333 = 1.333333)


              Panoramix

              Comment


              • #22
                Ik gebruik NEF formaat van mijn Nikon D100. En binnenkort nog een extra CF als backup en een X-Drive2, dus geen probleem voor op reis. Liever de maximumkwaliteit, ik heb er tenslotte een bom geld voor betaald...

                Comment


                • #23
                  héééél simpel, zo groot mogelijk en op hoogste kwaliteit en in RAW.

                  Comment


                  • #24
                    Inderdaad, raw formaat en hoogste kwaliteit.
                    Verkleinen of croppen is altijd goed mogelijk, maar vergroten...
                    Panoramix

                    Comment


                    • #25
                      ik gebruik continue 2560 x 1920 en in fine.

                      Waarom zo groot ? Wel het voordeel van zoveel pixels is dat zelfs al crop je een heel groot deel van je foto weg je nog steeds genoeg pixels overhoudt om een degelijke foto weer te geven op scherm/papier

                      Maar ben het wel beu om altijd bij het afdrukken te moeten croppen dus ik denk dat ik gewoon in 3:2 ga schieten vanaf nu

                      Comment


                      • #26
                        2560 X 1696 (5 megapixel) bij mij dus 4:3 formaat.
                        Heb een tijdje op 3:2 gefotografeerd, maar heb dan geregeld afgesneden voetjes omdat mijn verstand ze er gewoon bij fantaseerd bij de compositie
                        Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                        Comment


                        • #27
                          op 2832 x 2128 ( Fuji 6MP fine), je weet maar nooit waar 't goed voor is....
                          Peter

                          http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
                          http://www.photoblog.be/peterwarson

                          Comment


                          • #28
                            Tot voor enkele weken gebruikte ik 1600x1200 Normal op mijn PS30. Vergrotingen tot 13x18 perfect. Tot 20x30 ook nog goed om aan de muur te hangen (niet om met je neus op te zitten ). Nu met mijn 10D werk ik op 2048x1360 Normal, ca 425 fotos op 256MB. Tot 20x30 perfect. Hogere resolutie vind ik absoluut niet nodig. En het is waar dat je met RAW de eventueel gemaakte foutjes (onder- of overbelichting, verkeerde WB) kunt rechtzetten, maar ik vind het het werk en de tijd achteraf niet waard. Je moet maar opletten als je de foto's maakt . Verschil tussen Fine en Normal is niet te zien bij afdruk, enkel als je 400% inzoomt op het scherm. Ook de opslag achteraf vind ik belangrijk. Op den duur zit je met pakken cd-s waar je het bos door de bomen niet meer ziet. En croppen achteraf... Een goede fotograaf maakt zijn uitsnede vooraf, niet achteraf.
                            www.damafoto.be
                            Facebook Damafoto

                            Comment


                            • #29
                              NEF met de D100. Post-processing vind ik niet erg. Zo leer je wat bij wat betreft Nikon Capture en Photoshop. Foto's ook heel kritisch bekijken en de slechte foto's eruit kieperen, anders krijg je, zoals anderen reeds aanhalen, bergen cd's waar je geen weg meer mee kan.

                              Comment


                              • #30
                                Wat of wie is NEF ?
                                www.damafoto.be
                                Facebook Damafoto

                                Comment

                                Working...
                                X