Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke computer config?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: welke computer config?

    AMD Sempron 2300+ 1.58Ghz
    768Mb ram

    oehoe oehoerend traag ...

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #17
      Re: welke computer config?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Door het bewerken van grote bestanden wordt je computer niet traag, die is dat of niet, maar de bewerking kan in een trage computer lang gaan duren, maar trager worden nee.
      Klopt niet volledig : het hangt ervan af of dat grote bestand zorgt dat er geheugen naar de hard schijf geswapt wordt of niet.

      Neem de snelste PC, smijt er slecht 512 MB in onder Vista en start Photoshop CS 3 eens op : veel succes ermee.

      Als het ding weinig of niet swapt is het zinloos er meer geheugen in te steken. En dan geldt effectief : hoe minder geheugen hoe sneller.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #18
        Re: welke computer config?

        Wat betreft die quad core hype, een gewone dual core geeft betere resultaten in photoshop of lightroom... Dus quad core is totaal nutteloos voor fotobewerkingen.

        Ik heb zelf een dual core 6850, 4GB RAM, 2 harde schijven van 15000rpm die in RAID staan (daar kan een MAC een puntje aan zuigen)...

        Exporteren en importeren van foto's uit LR vliegt er gewoon door zoals niets!
        Huur mijn fotostudio
        Jan Cornelis Photography

        Comment


        • #19
          Re: welke computer config?

          Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
          Wat betreft die quad core hype, een gewone dual core geeft betere resultaten in photoshop of lightroom... Dus quad core is totaal nutteloos voor fotobewerkingen.
          En waarom zou een dual-core betere resultaten geven dan een quad core? Die 2 extra CPU eenheden die zitten echt niet in de weg hoor. En totaal nutteloos? Als ik in Lightroom foto's exporteer, dan gebruikt Lightroom meerdere threads, dus worden er met 4 cores in theorie twee keer zoveel foto's verwerkt in dezelfde tijd. In theorie natuurlijk, want uw opslag mag de bottleneck niet zijn.

          Maar uw stelling dat "4 cores nutteloos is", en dat "2 beter is dan 4" zijn in mijn ogen compleet uit de lucht gegrepen.

          Dave
          pixelpusher

          Comment


          • #20
            Re: welke computer config?

            Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
            Ik heb zelf een dual core 6850, 4GB RAM, 2 harde schijven van 15000rpm die in RAID staan (daar kan een MAC een puntje aan zuigen)...
            Kerel, in een macpro kan je 4 x 300GB 15.000 RPM SAS 3GB/S inbouwen...

            Comment


            • #21
              Re: welke computer config?

              En die macpro betaal je driedubbel van mijn config...
              Huur mijn fotostudio
              Jan Cornelis Photography

              Comment


              • #22
                Re: welke computer config?

                Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
                .

                (daar kan een MAC een puntje aan zuigen)...

                !
                waar slaat dat weeral op? een beetje gefrustreerd????

                Comment


                • #23
                  Re: welke computer config?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
                  En die macpro betaal je driedubbel van mijn config...
                  Maar je hebt dan wel een super OS en een klasse-bak!
                  My Flickr page!

                  Comment


                  • #24
                    Re: welke computer config?

                    Ik zou in jouw geval 1 GB geheugen bijkopen, eventueel een grote externe HD. Die zal je vroeg of laat toch nodig hebben, als backup voor je foto's

                    Als je veel geld wil uitgeven investeer dan in lenzen, die zullen langer meegaan dan je computer...

                    Zelf werk ik helaas op een nieuwe Dell latitude laptop, en een Lenovo T60. Allebei met 2 GB ramgeheugen. Lightroom en CS3 werken zonder enig probleem, met 15MB raw bestanden van een Nikon D200. Hiervoor een Apple Powerbook G4 , de laatste versie van de G4, met 1GB Ram. Dat was nipt, voor Lightroom en Photoshop.

                    Comment


                    • #25
                      Re: welke computer config?

                      Inderdaad is 2 gig zeker genoeg.Nog meer ram insteken is volgens mij overkill.
                      Canon 70D en wat lenzen

                      Comment


                      • #26
                        Re: welke computer config?

                        Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                        En waarom zou een dual-core betere resultaten geven dan een quad core? Die 2 extra CPU eenheden die zitten echt niet in de weg hoor. En totaal nutteloos? Als ik in Lightroom foto's exporteer, dan gebruikt Lightroom meerdere threads, dus worden er met 4 cores in theorie twee keer zoveel foto's verwerkt in dezelfde tijd. In theorie natuurlijk, want uw opslag mag de bottleneck niet zijn.

                        Maar uw stelling dat "4 cores nutteloos is", en dat "2 beter is dan 4" zijn in mijn ogen compleet uit de lucht gegrepen.

                        Dave

                        Omdat er van Intel nog geen quadcores bestaan. Diegene die ze als quad verkopen zijn 2 dualcores tegenelkaar geplakt. En ook eenb pak lager geklokt anders krijgen ze de hitte niet weg.

                        @icecold , koop u een setje van 2 of 4 gig en zwier uw oud geheugen in de prullenbak. Verschil gaat ge serieus merken.
                        Zeker het oude geheugen eruit halen want zal hoogstwaarschijnlijk een lagere snelheid hebben en dan moogt ge nog het beste kitje kopen dan blijft de snelheid op uw oud geheugen.

                        Greets Tjagga

                        Comment


                        • #27
                          Re: welke computer config?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tjagga Bekijk bericht
                          Omdat er van Intel nog geen quadcores bestaan. Diegene die ze als quad verkopen zijn 2 dualcores tegenelkaar geplakt. En ook eenb pak lager geklokt anders krijgen ze de hitte niet weg.

                          Greets Tjagga
                          Amai amai, wa ne zever is me da. Aandelen van AMD ofwat?

                          Dave
                          pixelpusher

                          Comment


                          • #28
                            Re: welke computer config?

                            Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                            Amai amai, wa ne zever is me da. Aandelen van AMD ofwat?

                            Dave

                            Euh neen integendeel.
                            Werk momenteel vooral met intel.
                            Amd is gewoon enkele maanden geleden met echte quad-core uitgekomen en Intel zou pas eind 2009 begin 2010 met de echte quad-cores uitkomen en dan ook weer een model met 2 van die quads aaneen geplakt.

                            Momenteel zijn er dan ook weinig programa's die vol gebruik maken van multythreat van meer dan 2 cores.

                            Comment


                            • #29
                              Re: welke computer config?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tjagga Bekijk bericht
                              Euh neen integendeel.
                              Werk momenteel vooral met intel.
                              Amd is gewoon enkele maanden geleden met echte quad-core uitgekomen en Intel zou pas eind 2009 begin 2010 met de echte quad-cores uitkomen en dan ook weer een model met 2 van die quads aaneen geplakt.

                              Momenteel zijn er dan ook weinig programa's die vol gebruik maken van multythreat van meer dan 2 cores.
                              Zever dus.

                              Een quad core betekent: 4 cores (volledige CPU's) op 1 "die". Die 4 cores draaien dus effectief simultaan, anders dan Hyperthreading. De manier waarop men tot die 4 cores is gekomen is inderdaad door het design voor een dualcore tweemaal toepassen. Het enige gevolg hieraan is dat er twee gescheiden L2 caches zijn, maar dat is hetzelfde als een systeem voorzien van 2 dual core CPU's in twee sockets. In het design van AMD wordt er gewoon 1 grote cache voorzien die door alle vier de cores wordt gebruikt. Het gevolg: minder cache trashing maar dat heb je zo al weinig omdat het OS slim genoeg is om de threads zoveel mogelijk te schedulen op dezelfde core. En als dat niet genoeg is kan je per thread nog de "thread affinity" instellen zodat het OS niet anders kan dan de thread terug te schedulen op dezelfde core.

                              Lager geklokt? Laat me niet lachen. Welke dual core is hoger geklokt dan eender welke quad core? De nieuwe Penryn lijn wordt gefabriceerd op 45nm process en die nieuwe AMD waar je't over hebt nog op 65nm process. Dus ik kan me best voorstellen welke er minder warmte produceren bij gelijke kloksnelheid.

                              En nu gaat ge gelijk van uwe stoel vallen: in de praktijk maken alle programma's gebruik van multithreading. Zelfs al een process maar 1 thread heeft (en ze heeft er altijd wel 1) dan nog zorgt het OS ervoor dat dat process CPU tijd moet afstaan aan de andere threads op de andere processen. En dat heeft zo ook zijn voordeel bij het gebruik van meerdere cores: je kan bijvoorbeeld zonder problemen een filmpje bekijken terwijl je een ander aan het transcoden bent, of je kan vanalles liggen kopieren terwijl je verder surft. Als je zou nagaan hoeveel threads er allemaal tegelijk draaien op je systeem terwijl je nog geen enkele toepassing gestart hebt, zou je nogal verschieten hoor. Op dit moment zijn het er bij mij 835 waarvan de meeste natuurlijk geblokkeerd maar kom mij niet vertellen dat 2 cores "betere resultaten oplevert in Photoshop" want die stelling is op zoveel niveaus fout.

                              Dave
                              pixelpusher

                              Comment


                              • #30
                                Re: welke computer config?

                                Geheugen kost geen geld meer tegenwoordig, waarom zou je er maar 2 Gb ram insteken? Zowel in mijn laptop als desktop steekt momenteel 4Gb geheugen en als je met vista werk en in photoshop een grote tiff of psd file open staan hebt is dat zeker niet teveel.
                                Steek er 2 Dual Channel modules in van 2Gb dan ben je meteen goed voor een tijdje. Voor nog geen 100€ doe je dergelijke upgrade.

                                En het intel/AMD gedoe. Ik heb vroeger nog op AMD gewerkt en dat was dan ook de eerste en laatste keer. Je moet de CPU bijna in de diepvries steken om hem koel te kunnen houden en van het daarmee gepaard gaande geluid van de ventilators word je potdoof. Sinds ik op intel werk nooit geen probleem meer met oververhitting en de standaard CPU koeler die bij de CPU zit is muistil en koelt ruim voldoende.
                                Last edited by * Fuse *; 22 juni 2008, 10:27.
                                Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                                Comment

                                Working...
                                X