Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tekst laten ondertekenen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tekst laten ondertekenen ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
    tja, daar ga je er voor het gemak van uit dat ik dat niet gedaan heb.....
    Ja, want anders zou je het toch niet zeggen? Of begrijp ik iets niet?

    Comment


    • #17
      Re: Tekst laten ondertekenen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Ja, want anders zou je het toch niet zeggen? Of begrijp ik iets niet?
      Ik hoop begrip, anders zou het kwade opzet zijn.

      Comment


      • #18
        Re: Tekst laten ondertekenen ?

        Misschien moet dit beter via PM maar wat bedoel je precies?

        Comment


        • #19
          Re: Tekst laten ondertekenen ?

          Dus hier is niemand die zo'n soort mini-fotoshoot-contractje laat ondertekenen.

          Als ik het goed begrijp, zuinig omspringen met publicaties en hopen dat je geen lastige personen fotografeert.

          Ja zo zal je niet veel portretjes moeten maken op een dagje portretschieten.
          Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

          Comment


          • #20
            Re: Tekst laten ondertekenen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door fisherman Bekijk bericht
            Als ik het goed begrijp, zuinig omspringen met publicaties en hopen dat je geen lastige personen fotografeert.

            Ja zo zal je niet veel portretjes moeten maken op een dagje portretschieten.
            Of je moet in Nederland komen fotograferen. Zo ver is het niet.

            Comment


            • #21
              Re: Tekst laten ondertekenen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
              Ook in Belgie !
              Niet dus, je mag fotograferen wie je wil zolang je het maar niet publiceerd.
              Stel je voor je wil het stadhuis van Leuven fotograferen er lopen constant een 20tal mensen voorbij ga je moeten blijven wachten tot er niemand is of ga je iedereen moeten vragen of je een foto mag nemen.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #22
                Re: Tekst laten ondertekenen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                Niet dus, je mag fotograferen wie je wil zolang je het maar niet publiceerd.
                Stel je voor je wil het stadhuis van Leuven fotograferen er lopen constant een 20tal mensen voorbij ga je moeten blijven wachten tot er niemand is of ga je iedereen moeten vragen of je een foto mag nemen.
                Wel je moet in elk geval ook voldoen aan de wet op de privacy en die legt extra voorwaarden op, zeker bij digitale bestanden. Je mag dus ook zo maar geen bestanden met persoonskenmerken (foto's bv.) bijhouden, dit zelfs los van een eventuele publicatie.

                Als het 20-tal mensen niet herkenbaar is op de foto is er echter geen probleem.

                Comment


                • #23
                  Re: Tekst laten ondertekenen ?

                  http://www.sofam.be/main-nl.php?ID=3...+op+afbeelding

                  Op straat mensen (en vooral kinderen) fotograferen is niet zonder gevaar. Ik herinner me nog een verhaal van een fotograaf die in spanje bija gearresteerd werd omdat hij op straat een kind wilde fotograferen

                  Het gevaar schuilt niet enkel in het Portrerecht maar ook in de privacywet.
                  Je moet dikwijls biede wetten combineren om tot de juiste juridische conclussie te komen.

                  En ja ook in Nederland:

                  extractje Nederlandse wet op de verwerking van de persoonsgegevens :
                  Persoonsgegevens
                  Persoonsgegevens zijn alle gegevens waarmee een bepaald individu ge拉ntificeerd kan worden. Het bekendste voorbeeld zijn naam- en adresgegevens. Ook e-mailadressen en bijvoorbeeld MSN-accounts worden gezien als persoonsgegevens. Maar ook gegevens die een waardering over een bepaalde persoon inhouden, bijvoorbeeld iemands IQ, kunnen persoonsgegevens zijn wanneer te achterhalen is welke persoon dit IQ heeft.

                  Op Internet is bijvoorbeeld het IP-adres een persoonsgegeven. Een IP-adres is, samen met een datum en tijd van gebruik van dat adres, te herleiden tot een persoon. Je hebt daar de hulp van een provider bij nodig, maar het kan.

                  Ook iemands foto is een persoonsgegeven. De geportretteerde is er tenslotte aan te herkennen. Bovendien is aan een foto te zien welk ras iemand is, en of deze persoon man of vrouw is. Volgens de letter van de wet is een foto dan ook een bijzonder persoonsgegeven, waardoor er voor verwerking van foto's extra strenge regels gelden.

                  Verwerking van persoonsgegevens
                  Verwerking wil zeggen "elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens." De wet geeft als voorbeelden het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van persoonsgegevens.

                  De regels bij verwerking van persoonsgegevens
                  De betrokkene moet voor elke verwerking van persoonsgegevens zijn toestemming hebben gegeven. Ook heeft hij het recht de informatie die over hem is opgeslagen, te corrigeren of te laten verwijderen. Organisaties die persoonsgegevens verwerken, moeten uitleggen hoe zij dat doen.
                  De juiste ingesteldheid is aan te nemen dat je best toestemming vraag voor je iemand zijn foto neemt en op internet zet, anders riskeer je te worden vervolgd
                  (of de pak-kans groot of klein is laten we hier in het midden).
                  Last edited by zunoel; 15 april 2008, 11:25.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tekst laten ondertekenen ?

                    @zunoel: wat je hier plaatst gaat over gegevensbanken en andere bestanden die bedrijven gebruiken. Het gaat niet over publiceren in krant, op TV, in bladen en op webpagina's.

                    Ik heb het hier al zovaak geplaatst dat jullie het eigenlijk in de FAQ moeten opnemen (tip ).

                    In Nederland (en dus niet Belgie), voor ongevraagde portretten, geldt dat een persoon alleen bezwaar kan maken tegen publicatie als er een redelijk belang wordt aangevoerd. Redelijk belang b.v. kan zijn: mislopen van geld (voetballers) of gefotografeerd worden in een compromitterende omstandigheid (in een zwembad, als je net uit een sexclub of azielzoekerscentrum komt).

                    Toetsing gebeurt door een rechter en normaal gesproken achteraf. Het recht op vrije meningsuiting (waar het publiceren onder valt) weegt in NL altijd zwaarder dan het privacybelang tenzij de rechter anders oordeelt. Uit jurisprudentie blijkt dan ook dat de gefotografeerde maar in uitzonderlijke gevallen gelijk krijgt, zoals bij de voorbeelden hierboven.

                    Lezen en onthouden:
                    Dit deel van de FAQ over auteursrecht beantwoordt vragen over beperkingen op het auteursrecht. Wat mag met andermans werk, wat is een parodie en hoe zit dat met downloaden?

                    Wie op de foto staat, kan via zijn portretrecht publicatie van de foto verbieden als hij daar een redelijk belang tegen kan aanvoeren. Privacy is het meest voorkomende belang. Voor bekende personen is er ook een commercieel belang.



                    Die persoon werd trouwens niet bijna gearresteerd. Dat ging gepaard met handboeien en al. Maar dat was Spanje. Ik heb het hier voor alle duidelijkheid alleen over de Nederlandse wetgeving.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tekst laten ondertekenen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      @zunoel: wat je hier plaatst gaat over gegevensbanken en andere bestanden die bedrijven gebruiken. Het gaat niet over publiceren in krant, op TV, in bladen en op webpagina's.
                      ...
                      Ik heb het hier voor alle duidelijkheid alleen over de Nederlandse wetgeving.
                      In België is de privacywetgeving in elk geval algemeen en niet enkel voor bedrijven. De wetgeving zou anders wel heel eenvoudig te omzeilen zijn.

                      Bepaalde bestanden moeten wel niet aangemeld worden omdat de aanwezigheid evident is, bv. het adresbestand van de familie dat quasi iedereen heeft of bepaalde personeelsgegevens die elk bedrijf moet bijhouden, maar de wetgeving blijft er voor het overige voor van kracht.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tekst laten ondertekenen ?

                        Lap, dan maar best al onze fotoalbummekes aangeven aan de overheid! =)
                        bram de greve photography | gallery | myspace
                        Canon EOS 50D, EOS 400D, EF-S 17-55 f2.8 IS USM - EF 50mm f/1.8 II - EF 100mm f/2.0 USM - speedlite 430EX - Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tekst laten ondertekenen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                          In België is de privacywetgeving in elk geval algemeen en niet enkel voor bedrijven. De wetgeving zou anders wel heel eenvoudig te omzeilen zijn.
                          Misschien is dat in Nederland ook wel zo maar dan toch echt in functie van opzoekbare gegevens, databanken. In de praktijk valt een verzameling foto's op harddisk of een webpagina (of boek, tijdschrift, huis-aan-huisblad) daar dus niet onder. Alle rechtzaken die er geweest zijn over het publiceren van foto's gingen over de afweging portretrecht versus vrijheid van meningsuiting.

                          Dat de rechter ook wel eens in het voordeel van de afgebeelde rechtspreekt kun je hier lezen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tekst laten ondertekenen ?

                            Hallo, ik ben er nu al uit dat ik niet zomaar gelijk wie kan fotograferen en met de foto kan doen wat ik wil.

                            Bedankt voor jullie reacties.

                            Maar ik had graag van iemand geweten welke tekst men een persoon laat ondertekenen of welke tekst men de persoon ter kennis geeft.
                            Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tekst laten ondertekenen ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door fisherman Bekijk bericht
                              Maar ik had graag van iemand geweten welke tekst men een persoon laat ondertekenen of welke tekst men de persoon ter kennis geeft.
                              Ik geef de persoon in kwestie vaak een kaartje met een link naar mijn site.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tekst laten ondertekenen ?

                                De wet van de privacy is heel duidelijk. Er werd daar een voorbeeld gegeven van een drukke winkelstraat en iemand die je framed.
                                Het gaat zelfs verder dan dat. Je neemt een foto van je vriendin en als bv loop ik net in beeld als je je kiekje schiet, kan ik zelfs eisen dat je die foto vernietigd.

                                Het is echt niet eenvoudig, geloof me met die wet op de privacy.
                                Maar als ik je tips kan geven
                                1) Neem foto's van ouderen van dagen (in b&w geeft dat echt wel mooie resultaten). Die maken het je echt niet moeilijk. vandaag nog maar iemand geschoten op een terrasje in gent, en ik zat er haast met mijn neus op.
                                2) een verliefd koppel
                                3) al dan niet imposante figuren.

                                Wat kan er gebeuren zal je vragen!

                                1) Als je ze framed en ze weten het niet is dat een mooie zaak.
                                2) Ze zien je en doen lekker rustig verder.
                                3) Ze zien je en je verliest dé magie van het moment waardoor ze kijken en blijven kijken in je richting.
                                4) Ze doen aan over reacting.
                                5) tja.... moet ik er een tekening bij maken....

                                Trouwens wat je voorsteld zou ik zeker nooit doen, foto's nemen van kinderen. Dit omwille dat alles wat betreft Marc Dutrou nog héél vers in ons geheugen ligt, als het al niet altijd zal bij blijven.
                                Waarom doe én deed ik het nooit (was zelfs nog voor het Dutrou tijdperk), omwille ik geen reakties wou naar mijn adres en het respect die je dient op te brengen. Trouwens een kind kan zich niet verwoorden, maar wel de vader of moeder. En in alle eerlijkheid zou ik er zo ook niet met gediend zijn mocht je zonder blabla een foto nemen van m'n kind.

                                Hopelijk heb je iets aan mijn opmerkingen
                                Last edited by Blue Point; 15 april 2008, 19:18.

                                Comment

                                Working...
                                X