Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stad Mechelen in de clinch met Atomium over de rechten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Stad Mechelen in de clinch met Atomium over de rechten

Volgens een fotograaf zijn foto's van het "Begijnhof " in Brugge ook auteursrechtelijk beschermd, en mogen ze niet op een website, ook niet indien "niet commercieel"
    Kan iemand hier duidelijkheid over geven ?
    Bestaat er inderdaad een lijst van beschermde monumenten en gebouwen in België?
    Die lijst moet toch ergens bestaan?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Maar als je ze nu eens gewoon op je website zet en weghaalt als je ooit eens zou een opmerking krijgen daarover? Of zie ik het te simpel? Ik wed dat ze bij velen er al jaren opstaan en dat er nog nooit een hond naar gekraaid heeft, hé Leon .
      Last edited by hvr_oosterzele; 3 februari 2009, 10:50.

Comment

hmmm. Ik heb ooit eens een aanvaring gehad met een kerel, toen ik gewoon op straat, in een residentiele wijk, stond te fotograferen. De man claimde copyright op zijn huis (ik was niet speciaal zijn huis aan het fotograferen) en moest ASAP ophoepelen. Wilde zelfs mijn apparatuur kapot te maken, want hij dacht dat ik copycat aan het spelen was voor mijn eigen ontwerp (niks vanaan weliswaar).
        Had hij een punt ?
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          hmmm. Ik heb ooit eens een aanvaring gehad met een kerel, toen ik gewoon op straat, in een residentiele wijk, stond te fotograferen. De man claimde copyright op zijn huis (ik was niet speciaal zijn huis aan het fotograferen) en moest ASAP ophoepelen. Wilde zelfs mijn apparatuur kapot te maken, want hij dacht dat ik copycat aan het spelen was voor mijn eigen ontwerp (niks vanaan weliswaar).
          Had hij een punt ?
          Neen, copyright is geen verbod op fotografie.

Comment

Als men de amerikaanse fotoforums leest dan is daar het begrip "privacy" tov fotografie heel ver uitgerokken .. en aangezien er daar een cultuur heerst van "I'll sue your pants off" vrolijk aangedreven door een horde advocaten houdt ieder fotograaf daar ieder keer heel lang z'n adem in als hij iets openbaars fotografeert .. Bij het fotos maken in de omgeving van gebouwen van grote concerns heb je gegarandeerd vodden met hun security mensen zo begrijp ik .. ook bij het fotograferen van "mensen" in 't operbaar zit je daar meteen op heel dun ijs ... 't is niet onmogelijk dat deze "ziekte?" naar hier overwaait .. en mogelijk is onze wetgeving daarover zo goed als onbestaande 't zou dus niet eens verwonderlijk zijn dat men als fotograaf en bij een echt "conflict" kompleet aan het kortste eind trekt ..
            JMHO & FWIW

Comment

Wilde zelfs mijn apparatuur kapot te maken, want hij dacht dat ik copycat aan het spelen was voor mijn eigen ontwerp (niks vanaan weliswaar).
              Had hij een punt ?
              nee hij had zeker geen punt, het was gewoon een hufter!

Comment

De restauratie van het atomium kostte in 2004 23,7 miljoen euro. De stad Brussel nam 2,5 miljoen euro voor haar rekening, de federale overheid 15,1 miljoen euro en de vzw Atomium 6,2 miljoen.
                Wat ik me afvraag is waar al die geinde euro's van copyright naartoe gaan. Het gebouw voor 75% op de rug van de belastingsbetaler renoveren en vervolgens die belastingsbetaler nog eens geld afhandig maken als hij er een foto van wil publiceren op zijn website. Typisch Belgisch!

Comment

Da's totaal niet relevant ... als de "uitbater/eigenaar" een "kopijrecht"heeft genomen en het beschermt dan ligt het gebruik van het "evenement" bij wet vast .. voor kopijrecht betaal je, punt aan de lijn

.. en da's totaal niet "Belgisch" .. Op oa de Eifeltoren in Parijs rusten dezelfde rechten en die zijn daar nogal een stuk strenger op de toepassing ervan, zo heb ik mij laten vertellen .. en 't zal wel het laatste wereldwijd bekende monument niet zijn dat onder zo'n regeling valt ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Da's totaal niet relevant ... als de "uitbater/eigenaar" een "kopijrecht"heeft genomen en het beschermt dan ligt het gebruik van het "evenement" bij wet vast .. voor kopijrecht betaal je, punt aan de lijn

.. en da's totaal niet "Belgisch" .. Op oa de Eifeltoren in Parijs rusten dezelfde rechten en die zijn daar nogal een stuk strenger op de toepassing ervan, zo heb ik mij laten vertellen .. en 't zal wel het laatste wereldwijd bekende monument niet zijn dat onder zo'n regeling valt ..
                    Mijn stelling is zeer duidelijk. De overheid heeft zo goed als alle kosten gedragen voor de renovatie. Is het dan normaal dat de familie Waterkeyn nadien de opbrengsten opstrijkt? Willen ze geld verdienen met de uitbating van het atomium en de auteursrechten erop, dan moeten ze aan de andere kant ook maar instaan voor de onkosten aan het gebouw.
                    En wat de Eifeltoren betreft... Die mag je gerust fotograferen hoor! Enkel 's nachts, als hij verlicht is met duizenden lichtjes vraagt de SNTE (Société nouvelle d'exploitation de la tour Eiffel) een copyright vergoeding. Omdat ZIJ die lichtjes geplaatst en ook betaald hebben. Dit is dus een ander geval dan ons atomium dat met belastingsgeld geplaatst is en vervolgens met belastingsgeld gerenoveerd werd.

Comment

sorry .. was mij niet bewust dat u een kopij heeft van de overeenkomst tussen Waterkeyn en de "overheid" ... als mijn oude geheugen mij niet in de steek laat was er eigenlijk sprake van om de boel gewoon af te breken .. .. misschien in passant ook eigendomsrecht claimen voor Fortis, Dexia, KBC .. etc ? en het vrij gebruik van de naam ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Maar als je ze nu eens gewoon op je website zet en weghaalt als je ooit eens zou een opmerking krijgen daarover? Of zie ik het te simpel? Ik wed dat ze bij velen er al jaren opstaan en dat er nog nooit een hond naar gekraaid heeft, hé Leon .
                        helemaal mee eens.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                        X