Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat maakt nu eigenlijk een goede foto?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat maakt nu eigenlijk een goede foto?

Of je een foto goed vind is echt persoonsgebonden. Je ziet dat mensen die zelf kinderen hebben bijna zonder uitzondering de kinderfoto's van vrienden
    goed/mooi/leuk vinden, zelfs al zijn die meestal van zulk een kwaliteit dat ze hier zelfs in beginnershoek in de grond zouden geboord worden. Zij hebben een bepaalde verbondenheid met het onderwerp. Zelfs onscherpte, overbelichting, enz. lijkt hen niet te storen.

Voor ik met fotografie bezig was zou ik nooit bij een foto blijven stilstaan hebben waarvan het onderwerp mij niet lag. Nu ik een jaartje met fotografie bezig ben kan ik mateloos genieten van een prachtige foto van welk onderwerp dan ook, omdat ik weet hoeveel tijd, werk en liefde de fotograaf vaak in zijn werk moet steken om dat resultaat te bekomen.

De keerzijde is dat je elke foto vanuit fotografisch oogpunt gaat bekijken en dat maakt het soms moeilijk om een foto gewoon leuk te vinden, ook al is ze niet technisch perfect.

Mvg,

Luc
    Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

Comment

Leuk om ook eens te lezen.
      Ik ben er klaar mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ex10sion Bekijk bericht

Misschien al ooit besproken of meerder keren, maar ik heb geen tijd voor de zoekfunctie.
        Geduld
        equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
          Interessant. Betekent dit dan ook dat in culturen waar ze in de andere richting lezen, ook foto's anders bekijken ?
          Zeker en vast Wereldbeeld, taalstructuur, enz. het hangt allemaal samen. Ik dacht ook in een andere thread es gelezen te hebben over de mogelijke redenen waarom foto's rechthoekig zijn (en bvb niet rond), en iemand suggereerde omdat het aansloot bij de rechthoekige kaders van schilderijen. Ik denk dat culturele factoren erg meespelen in het evalueren van kunst, is ook maar logisch gezien het zelf een uiting van cultuur is Leesrichting zal daarin ook wel een invloed hebben.
          Mijn foto's en fractals
          Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
            Zeker en vast Wereldbeeld, taalstructuur, enz. het hangt allemaal samen. Ik dacht ook in een andere thread es gelezen te hebben over de mogelijke redenen waarom foto's rechthoekig zijn (en bvb niet rond), en iemand suggereerde omdat het aansloot bij de rechthoekige kaders van schilderijen. Ik denk dat culturele factoren erg meespelen in het evalueren van kunst, is ook maar logisch gezien het zelf een uiting van cultuur is Leesrichting zal daarin ook wel een invloed hebben.
            en het 3/4 of 3/2 formaat ? Maar grotendeels zijn sommmige zaken voortgevloeid uit het technische aspect en sommige internationale standaarden.
            Maar doe de test eens voor jezelf, en je zal merken dat je nooit onderaan de foto begint met bestuderen.
            Wat het rechthoekig zijn van kaders met schilderijen te maken heeft is me niet duidelijk, er bestaan ook ovale, en vierkante schilderijen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
              en het 3/4 of 3/2 formaat ? Maar grotendeels zijn sommmige zaken voortgevloeid uit het technische aspect en sommige internationale standaarden.
              Maar doe de test eens voor jezelf, en je zal merken dat je nooit onderaan de foto begint met bestuderen.
              Wat het rechthoekig zijn van kaders met schilderijen te maken heeft is me niet duidelijk, er bestaan ook ovale, en vierkante schilderijen.
              Ik heb het niet over de specifieke verhoudingen. En vierkanten zijn ook rechthoeken En ovalen spiegels genoeg, maar ovalen schilderijen? Die zijn toch zwaar in de minderheid. Ik heb trouwens niet beweerd dat foto's daarom rechthoekig zijn, het was gewoon een mogelijkheid die iemand anders geopperd had, ter illustratie van de invloed van cultuur...

Komt er dus op neer dat ik niet denk dat "linksboven naar rechtsonder" noodzakelijk een universeel principe is bij het kijken naar foto's.
              Mijn foto's en fractals
              Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                Komt er dus op neer dat ik niet denk dat "linksboven naar rechtsonder" noodzakelijk een universeel principe is bij het kijken naar foto's.
                Ook daar kan men boekdelen over schrijven dan. Maar het is wat je er zelf van wil maken natuurlijk. Misschien dat dit dan wel eens via een polling kan verduidelijkt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                  Ook daar kan men boekdelen over schrijven dan. Maar het is wat je er zelf van wil maken natuurlijk. Misschien dat dit dan wel eens via een polling kan verduidelijkt worden.
                  is al gedaan hoor, zie de Foto/Video.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                  X